TEST Land Rover Freelander 2.0 Td4 - Discover the Freelander
Jeden z nejprodávanějších SUV v Evropě dostal pro modelový rok 2004 facelift. Nejviditelnější změnou exteriéru je úprava čelní masky ve stylu nového Range Roveru a Discovery, reflektory se rozdělily do dvojic, dostaly čiré překrytí a zasahují do blatníků. Na zádi došlo k lehkým úpravám rozložení skupin světel, přičemž současný stav je o poznání logičtější než u předchozí verze. Zachován zůstal také typický tvar karoserie s vyšším zadním oknem ve stylu Discovery.
Daleko podstatnější změny se odehrály v interiéru, který zvláště v testovaném voze překvapil kombinací černé a béžové, podobně jako v nedávno testovaném faceliftovaném Discovery. Přístrojová deska má o generaci modernější design a výrazně přehlednější je také středový panel s ovladači, které prokazují příbuznost jak s vyššími řadami Land Rover, tak s vozy Ford (Land Rover vlastní koncern Ford).
Další příjemné změny? Ovládání oken se přestěhovalo ze středové konzoly na okenní opěrku a manžeta řadicí páky s ovladačem regulátoru jízdy ze svahu HDC je drobnou designérskou zajímavostí. Sedadlům se výrazně zlepšil tvar a především tuhost, stále však postrádají výškovou regulaci. V kombinaci s pouze výškově nastavitelným volantem se tak mohou osoby vyššího vzrůstu setkat se stropem, a přístroje navíc trochu zakrývá jinak velmi hezká „kaplička“. Přiznávám, že se 195 cm preferuji spíše svislou polohu opěradla, takže výše popisovaný problém se nemusí týkat každého.
Pochvalu zaslouží také zadní sedadla, na které se nastupuje o trochu lépe než u Discovery (Freelander má delší rozvor), přičemž nedostatkem jsou krátké sedáky. Místa pro hlavu i kolena je vzadu relativně dost a pochválit musíme i dostatečný prostor na nohy pod předními sedadly.
Zavazadelník o objemu 354 litrů uspokojí běžné nároky bez problémů a ani námi testovaná verze N1 jej montáží pevné přepážky výrazně neomezila. V osobní verzi lze samozřejmě sedadla sklápět a využitelný objem 1320 litrů je jen lehce pod průměrem třídy. Přístup k zavazadlům je po otevření dveří se závěsy vpravo, přičemž technickou zajímavostí je samočinné povysunutí bezrámově uchyceného okna v nich. Na půlvteřinové zdržení při otevírání dveří si lze bez problémů zvyknout. Při jízdě je tak horní část okna v klasickém oboustranném těsnění, což je významné především pro tepelnou izolaci. Osobní zkušenost s dva roky starým Freelanderem potvrzuje, že i tato elektronika na neobvyklém místě může být zcela bezporuchová.
Zdaleka nejprodávanějším motorem je čtyřválcový dvoulitrový turbodiesel(přímé vstřikování paliva, 16 ventilů) o výkonu 82 kW s maximálním kroutícím momentem 260 Nm. Papírově průměrné hodnoty v praktickém provozu leckdy překvapí: například na třetí stupeň je motor s to zdolávat úzké příkré serpentiny, kdy rychlost klesá až na 25 km/h a naopak na pátý stupeň lze jet povolenou rychlostí po dálnici relativně velmi potichu. Konstrukčně nikoli nejmodernější motor si v městském provozu řekne o 8,8 litru, ve smíšeném pak o 7,5 l nafty na 100 km, což jsou dokonce ještě lepší hodnoty, než udává výrobce. Výrazný posun doznal také komfort řazení – dráhy řadicí páky jsou sice stejně dlouhé, výrazně se ovšem zlepšila přesnost.
Jako všechny SUV je Freelander náchylný k bočním náklonům, extrémnější manévry proto dá řidiči pocítit dřív, než skutečně ztratí adhezi. Díky zimním pneumatikám jsme se ovšem s vozem do obtížně řešitelné situace nedostali a Freelander tak absolvoval jízdní test s jedinou drobnou výhradou k přesnosti řízení. Mimo silnice limituje vůz samozřejmě především světlá výška, naopak zkřížitelnost náprav nám na SUV připadala velmi dobrá. A opět: Vyjeli jsme mokrý travnatý svah, na boulích lesních cest jsme ani jednou nekontaktovali podvozek s podkladem a výlet na rozmoklou louku (vypadala suchá) kvůli fotografování tak skončil sice hlubokou orbou, ale Freelander nás vytáhl i z této situace.
Cena testovaného modelu není nikterak malá, nicméně lze říci, že na rozdíl od poměrně konzervativně vyhlížejícího předchůdce už tato suma není jen platbou za terénní zelenožluté logo. Kvalitní vůz si bude podle našeho názoru získávat zákazníky snadněji než starý Freelander.