Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Freelander S TD4 – Freetime

Roman Daněk
V nabídce Land Roveru je Freelaner 2 základním modelem, ale svým vzhledem, charakterem a schopnostmi zastíní dlouhou řadu konkurentů. Vyzkoušeli jsme verzi S se vznětovým čtyřválcem 2.2 TD4 (118 kW).

Nejmenší z Land Roverů se na Auto.cz neobjevuje poprvé: v lednu 2007 testoval Libor Zezulka naftový čtyřválec 2.2 TD4 s top-výbavou HSE a téměř o rok později se objevil test Freelanderu 2 s  řadovým šestiválcem 3.2 I6 HSE od Ondřeje Láníka. V populárním Roadlooku jste se mohli podívat na srovnání Freelanderu 2 s jedním z největších konkurentů na trhu, Hondou CR-V. Nemá smysl psát o tom, co už bylo objeveno, a tak známé skutečnosti rozšíříme o dojmy a zkušenosti z týdenního sblížení s Freelanderem TD4 s automatickou převodovkou.

Nejmenší mohykán

Freelander oproti první generaci pěkně povyrostl a co do výšky nebo šířky téměř dohání i takového titána jako je Range Rover. Od svého většího bratra přebírá i řadu designových prvků, především hranaté tvary, příď získala na mohutnosti a působí mnohem důstojněji. A to i v době, kdy diktátu spotřeby se už často nevidí konzervativní hranaté pojetí dvouprostorové karoserie. Land Rover tím posunul Freelander o třídu výše na společenském žebříčku.

suv landrover testy suv landrover testy  

I když je Freelander základním modelem britské značky, ani se sklopenými zrcátky se nám nevešel do "standardní garáže", která splňuje rozměrové normy. Tělo vozu dveřmi projede, ale stojáčky zrcátek už ne. Pokud máte SUV v oblibě a do oka vám padl Freelander (nebo cokoliv většího od Land Roveru), počítejte s většími rozměry při výběru vozu nebo při stavbě garáže.

Velkorysý i vevnitř

Po usednutí do auta příjemně překvapuje prostornost interiéru, kde může své tělo naskládat i 1,9 m vysoký řidič. Body k dobru připisujeme za očekávaný nadhled a přehled o situaci okolo vozu. Kolmá a vysoká skla se dnes už moc nenosí, ale v tomto případě jsou vítanou cestou zpět. V interiéru jsou použity kvalitní materiály a prémiově působící finální zpracování také zaslouží zmínku.

V dřívějších testech směřovala kritika k množství tlačítek a ovladačů na středovém panelu a na řadě dalších míst. Jednodušší výbava S, bez navigace a se základním audiosystémem, znamená snazší orientaci a intuitivní ovládání. Ukázkově bezproblémové je i ovládání tempomatu na levé straně volantu: dva kolébkové spínače (4 funkce) bohatě stačí a kdo jel alespoň jednou v autě s tempomatem, ovládání rychle pochopí.

suv landrover testy suv landrover testy  

Když nemáte v autě navigaci, vznikne v horní části středového panelu velká odkládací schránka. Designově jde o polopatické a poněkud mstivé řešení, vyklápěcí dvířka nebo vhodnější řešení by znamenalo větší přívětivost k zájemcům o jednodušší verze Freelandera. Klakson při řízení používá většina Čechů pouze v krizových situacích, ale přesto není těžké přijít na to, že se troubí pomocí dvojice stříbrných páskovitých tlačítek.

Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná, sedáky dobře podepírají stehna, ale opěradla by mohla mít lepší boční vedení. Při delší cestě si pravé koleno a holeň užije kontakt s tvrdým středovým tunelem. Prostor uvnitř vozu je dostatečný pro pětičlennou rodinu. Robustní předek a celkově vyšší a masivnější kabina dodávají posádce subjektivní pocit bezpečí.

V zavazadlovém prostoru jsme měli mřížku (verze N1), ale z jiných testů a především z videa je patrné, že Land Rover Freelander umí po sklopení sedaček téměř rovnou ložnou plochu. Za velké plus považujeme u tohoto typu automobilu i plnohodnotné rezervní kolo i když konkurence je na tom o něco lépe se zavazadlovým prostorem.

suv landrover testy suv landrover testy  

Fordova klasika

V testovaném Freelanderu byl pod kapotou řadový čtyřválec s objemem 2179 cm3 s maximálním výkonem 118 kW při 4000 ot./min a maximálním točivým momentem 400 Nm nastupujícím v 2000 otáčkách. Síla pohonné jednotky se na všechna čtyři kola přenášela pomocí automatické 6stupňové převodovky CommandShift a spojky Haldex.

Výkon a točivý moment na papíře vypadají optimisticky, ale jsou to hodnoty dostatečné pro rozhýbání 2 tun? V podstatě ano. Naftový čtyřválec sice nezajistí výhru při sprintu od křižovatky, ale o tom Freelander není. Motor disponuje dostatečnou pružností a při transferech po dálnici je dobrým společníkem. Mezi klady patří také dobré odhlučnění, i když šestiválec pochopitelně hraje jinou ligu. Při cestovních rychlostech kolem 130 km/h se za volantem cítíte jako doma v obýváku. Šestistupňový automat také sází spíše na komfort, ale řadil spolehlivě a celkem bez zbytečných prodlev.

V terénu…

… je k dispozici inteligentní a na ovládání jednoduchý systém pohonu všech kol - Terrain Response - který má vedle základního režimu další tři nastavení: 1) tráva, štěrk, sníh; 2) bláto, vyjeté koleje a konečně 3) písek. Mezi jednotlivými režimy lze přepínat pomocí otočného ovladače na středovém tunelu. Systém ovládá řízení motoru, řazení jednotlivých převodů v převodovce, reakce spojky Haldex a funkce systémů stability, trakce a HDC (Hill Descent Control, asistent pro sjíždění prudkých svahů).

suv landrover testy suv landrover testy  

Na lesní cestě, ve vyjetých kolejích si Land Rover Freelander 2 tiše brumlá, jako by byl ve svém živlu. Prostupnost terénem byla podpořena i světlou výškou vozu 210 mm a pohon 4x4 (byť "jen" se spojkou Haldex) si poradil každou trasou, jakou jsme mu vymysleli. Většinu toho, co zvládá Defender, levou zadní projedete i s Freelanderem a přírodní extrémy stejně bývají za hranou zákona nebo alespoň vyhlášky krajů nebo CHKO. Pokud budete mít Freelandera na jízdu v terénu okolo chaty nebo na hory a zvolíte vhodné pneumatiky s patřičným vzorkem, dostane vás auto, kam si jen budete přát a navíc ještě s patřičným komfortem.

Naftový řadový čtyřválec sice disponuje slušnými parametry, ale když má táhnout dvoutunové auto, určitě se to odrazí na spotřebě. Ano, kombinované spotřeby 7,5 l na 100 km se dá za ideálních podmínek (trasa bez větších stoupání, bezvětří a rychlost 80 km/h se zařazenou šestkou) dosáhnout, ale buďme realisté. V týdenním testu jsem jezdil v průměru pod 10 l na 100 km, při rovnoměrné rychlosti na dálnici i pod 8,7 l, ale ve městech byla spotřeba přes 11,5 l.

Jako možnost pro zlepšení by stál za zvážení o vznětový pětiválec nebo lépe šestiválec 3,0 TD6, aby mohl Freelander účinněji konkurovat Volvu XC60, Audi Q5 nebo Mercedesu GLK.

Závěr

Freelander druhé generace je více než důstojným zástupcem automobilky Land Rover i přes fakt, že se jedná o nejmenší a nejlevnější model. Během krátké doby si zvyknete velikost vozu, která sebou nese pasivní pocit bezpečí, lepší přehled o situaci na silnici a budí už jistý respekt, když jej někdo vidí ve zpětném zrcátku. Motor a převodovka jsou naprosto dostačující a mimo silnici zvládá Freelander II více, než jeho konkurence. Co se týče designu, někteří ocení konzervativnější tvary, jiným bude připadat hranatost vozu již zcela archaická.

V současnosti je pozice na trhu pro Land Rover Freelander stále obtížnější, protože segment menších či středních SUV se zaplňuje téměř geometrickou řadou: japonská produkce útočí s Hondou CR-V, Toyotou RAV4 nebo Nissanem X-Trail, z evropské konkurence bych zmínil Volvo XC60, Audi Q5 nebo Mercedes-Benz GLK. Sami vidíte, že výběr v této třídě je více než bohatý…

suv landrover testy suv landrover testy  

První cena vozu 698.000,-Kč (Freelander 2 TD4 E)
První cena vozu s testovanou motorizací 698.000,-Kč (Freelander 2 TD4 E)
Základní cena testovaného vozu 832.000,-Kč (Freelander 2 TD4 S)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 958.000,-Kč (Freelander 2 TD4 S)

Plusy

  • Robustnost
  • Kultivovaný chod motoru a převodovky
  • Odhlučnění
  • Dobré zpracování
  • Komfort i mimo silnici
  • Schopnosti v terénu (Terrain Response)

Mínusy

  • Je potřeba počítat s faktem, že se nevejde do standardní garáže
  • Tvrdé plasty na středovém tunelu (otlačené pravé koleno při delší jízdě)
  • Vyšší spotřeba
  • Bohatý výběr v daném segmentu vozů, tvrdá konkurence

Související články

Roman Daněk
Land Rover Freelander
Cena základní sestavy 832 000 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová hliníková 6paprsková kola, dojezdové náhradní kolo, bezpečnostní matice kol, 6stupňová manuální převodovka, systém pohonu všech kol Terrain Response, halogenové světlomety, automatická aktivace světlometů, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat, roletka do zavazadlového prostoru, sluneční clona s osvětleným make-up zrcátkem, audiosystém - rádio se single slot CD, 6 repro, dálkové ovládaní audiosystému na volantu, Clearview paket - ostřikovače předních světlometů + přední mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 958 000 Kč
Výbava testované sestavy Plnohodnotné náhradní kolo (+ 4.000,- Kč), 6stupňová automatická převodovka CommandShift (+ 56.000,- Kč), Metalický lak (+ 19.500,-Kč), přední a zadní koberečky (+ 3.500,-Kč), přední vyhřívaná sedadla (+ 9.500,- Kč), přestavba na N1 (+30.000,-Kč), boční lišty dveří (+ 4.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.2 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 755 / 1670
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 750
Land Rover Freelander
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano