Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda MPV 2.0 MZR-CD - Máme na to (12/2002)

Po necelých dvou letech prodeje dostala Mazda, která nese jméno celého segmentu, několik podstatných argumentů pro větší úspěch na trhu. Kromě interiérových úprav je to především moderní turbodieselový motor, který na rozdíl od zážehového agregátu...

Test tohoto vozu byl opravdu důkladný - Mazda MPV dopravila na autosalon v Paříži čtyři redaktory AUTO. CZ, přičemž na zpáteční cestě vezla kromě běžných zavazadel ještě přes 100 kg prospektů.

Vnější vzhled karosérie doznal jen minimálních změn, z nichž nejpodstatnější je zvýraznění čelní masky pro značku typickou pětiúhelníkovou mřížkou chladiče. Vizáž vozu narozdíl od předchozího provedení zlepšují šestnáctipalcová hliníková kola, která jsou u turbodieselového provedení bez příplatku. Narozdíl od německé konkurence jsou široké zadní dveře výsuvné do boku a nevyžadují tak mnoho prostoru při parkování v omezeném prostoru. Subjektivní robustnost karoserie je srovnatelná například i se sebevědomým Chryslerem Voyager.

Interiéru dominuje mohutná palubní deska s vysoko položeným horním okrajem Rozměrný středový panel je osazen přehlednými ovladači klimatizace a modulově uspořádané audiosoustavy. Šedočerné plasty a potahy jsou sice konzervativní, zato ale precizně zpracované z kvalitního materiálu. Značná prostornost karoserie ve všech směrech zaručuje subjektivní pocit prostornosti i objektivní dostatek místa pro sedm cestujících. Ku cti Mazdy je třeba říci, že všech pět zadních sedadel je samostatných a dodávají se už v základní výbavě. Všechna jsou také individuálně sklopná a vyjímatelná, což u již tak prostorného vozu rozšiřuje jeho variabilitu podle individuálních potřeb té které posádky. Jediná výtka směřuje k pouze dvoubodovému bezpečnostnímu pásu na prostředním sedadle ve druhé řadě.

V praktickém provozu s odstraněnou poslední řadou sedadel jsme ocenili skutečně extrémní velikost vzniklého zavazadlového prostoru. Při manipulaci s již zmíněnými těžkými taškami s prospekty nás potěšila i zcela rovná podlahová plocha a nízko položená nakládací hrana. Rozměrné páté dveře sice zabírají při otevírání hodně místa, vyklápí se ale dostatečně vysoko a jsou s to posloužit i jako nouzový přístřešek.

O optimálnosti volby turbodieselu pro poměrně těžký automobil s vysokými nároky na úsporný provoz jistě není třeba diskutovat. Mazda do tohoto, i na malém českém trhu novinkami nabitého segmentu vstupuje s vcelku oprávněným sebevědomím. Dvoulitrový přep. vznětový čtyřválec o maximálním výkonu 100 kW při 3500 ot. /min a točivém momentu 310 Nm/2000 ot. /min je totiž nejen dostatečně silný i při plném zatížení vozu, ale navíc se mu daří držet nízkou spotřebu paliva. Vcelku dobře utlumený hluk a dobrý zátah již pod dvěma tisíci otáček jsme ocenili i v hustém pařížském provozu, kde, pokud se přizpůsobíte, je hbitost základem. Při cestě po dálnici jsme často jeli rychlostmi nad 180 km/h, přičemž ve voze nepanoval přehnaný aerodynamický hluk. Po ujetí téměř tří tisíc kilometrů jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,8 litru, přičemž je třeba říci, že nic jiného než velkoměstský provoz a "rychlou" dálnici s námi Mazda nepoznala.

Po celou dobu jsme necítili na žádné z obsazených sedaček únavu či nepohodlí. Díky nastavitelné intenzitě větrání i pro zadní řady sedadel je možno lépe udržovat tepelnou pohodu ve voze. Ovládání vozu ve všech situacích je jednoduché, díky rozměrnému zadnímu oknuje dobrý i výhled za auto. V městském provozu bychom ocenili možnost příplatku za parkovací asistent, naopak rejd manévrovací schopnosti Mazdy nijak neomezuje. Měkké odpružení vyrovnává drobné nerovnosti spolehlivě, daní za něj je ale relativně větší náklon v prudčeji projížděných zatáčkách. Pozor je třeba dávat i na boční vítr, na který je vůz poměrně citlivý.

Pohodlí, prostornost, dobré zpracování, variabilita interiéru a úsporný motor jsou hlavními klady tohoto omlazeného vozu. Uvážíme-li, že provedení se zážehovým motorem o výkonu 104 kW stojí jen o 30.000 Kč méně, pak můžeme Mazdu MPV s turbodieselem považovat za optimální i v poměru cena/výkon.

Cena základní sestavy 899 900 Kč
Výbava základní sestavy kůží obšitý, výškově stavitelný volant, velurové čalounění sedadel, výškově stavitelné sedadlo řidiče, středové loketní opěrky vpředu, schránka pod sedadlem spolujezdce, 3 samostatná, sklopná a vyjímatelná sedadla v 2. řadě, 2 samostatná, sklopná a vyjímatelná sedadla ve 3. řadě, výklopná zadní okna, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, manuální klimatizace, ovládání ventilace a topení vzadu, přídavné závislé topení, el. ovládání oken vpředu a vzadu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, modulární radio Mazda s ovládáním na volantu (4x repro, FM rádio), ABS+EBD, přední mlhové světlomety, přední a boční airbagy, plnohodnotné rezervní kolo, imobilizér, dvojité zamykání, boční ochranné lišty a zrcátka v barvě vozu, anténa integrovaná v zadním okně, podélný střešní nosič, disky kol z lehkých slitin 215/60 R16 Kč
Cena testované sestavy 939 160 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak v dvoutónovém provedení (+20.000,-), CD přehrávač (+7.200,-), Medvěd Blok (+6.640,-), koberce (+4.420,-), Automatický spínač světel (+1.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 6.2 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 294 / 886
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1785 / 610
Rozměr pneu: 215/60 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1785
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano