Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 200 – Skoro základ, skoro dokonalý

Filip Melich
Diskuze (60)

Základ nabídky německé značky Mercedes-Benz, třída A, v říjnu loňského roku prošel modernizací a nyní nadešel čas jej vyzkoušet. Volba padla na hatchback v nižší specifikaci. 

Design, interiér


Třída A automobilky Mercedes-Benz je s námi již od 90. let, přičemž aktuálně vzniká ve čtvrté generaci s kódovým označením W117. Do prodeje vstoupila začátkem roku 2018, takže koncem toho loňského prošla zaslouženou modernizací. Jak je u Mercedesu zvykem, změny byly spíše decentního rázu, ale bylo jich hodně. 

Modernizovaná třída A dostala přepracovanou čelní masku, nový zadní difuzor, upravenou grafiku předních i zadních světel a čtyři nové disky kol o velikosti až 19 palců. Dovnitř si našel cestu nový multifunkční volant s dvojitými rameny, který se zbavuje dosavadních tlačítek a přináší do třídy A dotykové plochy. Již v základní výbavě je navíc potažen kůží Nappa. Sahalo se například také na dekory, potahy sedadel a další detaily. Nechybí ani nejnovější verze operačního systému MBUX, která byla ze svisle orientované obrazovky jiných modelů adaptována na horizontální. 

Video se připravuje ...

Námi testovaný exemplář disponoval výbavovou linií AMG, která s sebou přinesla například 18palcové dvoupaprskové disky kol, AMG bodystyling, sportovní přední sedadla nebo čalounění stropu tmavou tkaninou. Za povedený metalický lak zlatá rose gold se připlácelo 19.591 Kč, za panoramatické střešní okno 31.875 Kč, za interiérový dekor z lesklého hliníku 5.443 Kč a tak dále. Sedadla byla čalouněna syntetickou kůží Artico v zajímavém zeleném odstínu nazvaném šedá sage. 

Akurátní prostornost

Sportovní přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami skvěle obejmou tělo a skutečně dokážou člověka v zatáčkách podržet – výrazné bočnice nejsou jen na oko. Pozice za volantem je dobrá a hledá se snadno. Místa je zde dostatek ve všech směrech, a byť například takový Volkswagen Golf působí o něco vzdušněji, většině řidičů bude prostor ve třídě A dostačovat. 

Golf jsem nezmínil jen proto, že s ním má zkušenosti nejvíce lidí, ale také proto, že současná generace se dokáže cenami až nebezpečně přiblížit prémiovějšímu německému vozu. A přestože jde v mnoha ohledech o kvalitní auto, jednou z jeho slabin je řešení palubní desky a ovládacích prvků, které prostě neodpovídá ceně. Interiér Mercedesu je na tom přesně naopak – byť se dají najít místa, kde se šetřilo, už na první pohled působí adekvátně hodnotně. 

Mercedes-Benz A 200 Mercedes-Benz A 200

Nastupování do druhé řady sedadel je o něco obtížnější než v Golfu a například místa na hlavu tu je především pro vysoké postavy méně, ale i zde se moc pěkně sedí. Řekl bych, že prostoru je zde pro normálně stavěného člověka tak akorát, zatímco lidé s rozměrnou postavou se dozadu hrnout nebudou. Přesuny ve třech bych vzadu viděl také jen na nejnutnější vzdálenost, i kdyby jen kvůli nepříliš pohodlnému posedu uprostřed. 

Objem zavazadlového prostoru Mercedes uvádí hodnotou 350 litrů, případně 1.190 litrů po strop se sklopnými opěradly zadních sedadel (dělená 40:20:40). Opět, není zde místa na rozdávání, ale vzhledem k velikosti vozu mi přišel dostatečný a relativně pravidelně tvarovaný. Mercedes navíc přihodil i jednoduché háčky a úchytná oka po stranách. Třída A zkrátka není prostorový přeborník, ale nabízené místo bude většině dostačovat. Snad jen ten přístup na zadní sedadla by mohl být o něco snazší. 

Více dotyku

S modernizací zmizel touchpad mezi sedadly pro ovládání infotainmentu. S adaptací nejnovější verze operačního systému MBUX se obrazovka ovládá přímým dotykem nebo pomocí ploch na novém dotykovém volantu. Je znát, že původní způsob ovládání byl jiný, takže pro přímý dotyk na obrazovku je potřeba se trochu natáhnout. Z dotykových volantů v redakci také nemáme zrovna radost, ale nutno přiznat, že ten Mercedesu se ovládá o něco snáze než řešení například již zmiňovaného Volkswagenu. 

Přenesení operačního systému ze svislé obrazovky na horizontální se podařilo, jen i zde je v některých detailech poznat, že se počítalo s jiným řešením. Například některé ovládací prvky, které jsou třeba v novém GLC umístěny u horní a spodní hrany displeje, se zde téměř setkávají uprostřed a trochu blokují ostatní obsah. Někdy má proto člověk pocit, že by se hodila vyšší obrazovka – na šířku problém není. To už se ovšem vyloženě šťourám v detailech. Zjednodušeně řečeno je nový systém MBUX z větší části povedený a funguje dobře. 

Mám se v této části opakovat, že leskle černý dekor není nejšťastnější řešení, byť je moderní, nebo by zrcadlení obrazovky chytrého telefonu nemělo vyžadovat příplatek, obzvlášť u prémiového auta? Asi to není potřeba. Proto raději shrnu, že interiér modernizovaného Mercedesu-Benz třídy A je příjemným a útulným místem, kdy i díky zbytku auta bude člověk rád trávit čas. To ale trochu předbíhám. 

Motor,jízdní vlastnosti


Redukované váhání

Na českém trhu Mercedes pro třídu A nabízí sedm zážehových motorizací, včetně plug-in hybridu a dvou AMG, a dvě vznětové. Většina benzinových verzí je přitom mild hybridy. Základ zážehové palety představuje 1,3litrový čtyřválec vzniklý ve spolupráci s automobilkou Renault. V námi testované A 200 produkuje 120 kW při 5.500 ot/min a 270 Nm mezi 2.000 a 3.500 ot/min. Čtyřválec spolupracuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou 7G-DCT, skrze niž výkon proudí ke kolům přední nápravy. 

Elektromotor je schopný přispět 10 kW, ale především 150 Nm. Hodně pomáhá například při rozjezdu nebo při potřebě prudšího zrychlení. Sladění pohonné soustavy je perfektní, takže nebýt decentního ukazatele ve spodní části otáčkoměru, člověk by o činnosti elektromotoru pomalu ani nevěděl. Jeho přínos je přitom především při rozjezdech veliký. 

Mercedes-Benz A 200 Mercedes-Benz A 200

Před modernizací jsme s A 200 bez elektrifikace zažili pár perných chvil, když bylo především v hustém městském provozu potřeba rychleji vystřelit z křižovatky. Navzdory plnému sešlápnutí pedálu plynu auto do provozu vpadlo pomalým tempem a nechalo nás napospas včasným reakcím ostatních řidičů. To už je naštěstí minulostí. Sem tam možná nějaké kratičké zaváhání při rozjezdu zaznamenáte, ale s původním projevem se vůbec nedá srovnávat. 

Pracovní nástroj

Třináctistovka patří k základním motorizacím a takto je k ní třeba také přistupovat. Většině řidičů bude dostačovat, a když se snažíte, auto i solidně rozpohybuje, ale prémiový pocit z ní mít nebudete, což platilo i před modernizací. Díky dobrému odhlučnění o práci motoru při běžné jízdě víte minimálně, ale když potřebujete více výkonu, začne se ozývat hlasitěji a uchu zrovna nelahodí. Motor bych ve zkratce popsal jako funkční. 

Pro představu, Mercedes uvádí, že z 0 na 100 km/h A 200 zrychlí za 8,2 sekund a rozparádí se až na 225 km/h. Spotřeba se pak má pohybovat mezi 5,8 a 6,4 litry benzínu na 100 kilometrů, přičemž u naší specifikace Mercedes uvádí hodnotu 6,0 l/100 km. Většinu testovacího týdne auto strávilo na dálnici a ve městech, s minimem okresek, takže se spotřeba při normálním jízdním stylu držela mezi 7 a 8 l/100 km. Proto i palubní počítač na konci týdne hlásil průměr 7,4 l/100 km. Když jsem ale zařadil nějakou vyváženější trasu, nebyl problém se dostat na dohled výrobcem deklarované spotřeby. 

Jízda samotná

Testovaný Mercedes-Benz A 200 měl v rámci výbavy AMG sportovní podvozek se sníženou světlou výškou. Automobilce se dobře podařilo odhadnout hranici, kam až s tuhostí podvozku zajít. Byl tedy tvrdší, přesto si zachoval určitou míru komfortu a většinu běžných nerovností auto filtrovalo v dostatečné míře, aby se nestaly obtěžující neustálým natřásáním. 

Na lepších silnicích byl komfort bez výhrad a malý Mercedes zároveň pěkně držel v zatáčkách. A 200 také umně maskovala jednodušší zadní nápravu s vlečenými rameny a torzní tyčí. Poznat byla v podstatě až v hodně specifických situacích. Například při svižnějším průjezdu utaženou zatáčkou v klesání, a když byla hmotnost auta přesunuta více na předek – na své běžné trase přesně takovou zatáčku mám, a když jsem v ní zadním kolem chytil propadlý kanál, zaznamenal jsem náznak zavrtění zádi. 

Mercedes-Benz A 200 Mercedes-Benz A 200

Podobně i řízení bylo ve většině situací přesné a příjemné. Písmenka AMG u pár prvků výbavy sice z auta hot hatch nedělají, ale na běžné ježdění je A 200 fajn. Kdo chce rychlejší svezení, může ušetřit trochu za příplatky a sáhnout po verzi A220 4Matic. Ta mění třináctistovku za dvoulitr, sedmistupňový automat za osmistupňový a přihazuje dalších 20 kW (celkem 140 kW) a pohon všech kol. Cenový rozdíl je zhruba 60 tisíc korun. 

Závěr


Shrnutí a cena

Naposledy testovaný Volkswagen Golf do redakce dorazil s mild-hybridním pohonem s 1.0litrovým motorem, sedmistupňovým DSG a v základní výbavě Life. Měl na neprémiový vůz docela dost příplatků a jako celek přišel na 851 tisíc. Mercedes-Benz třídy A v provedení 180 startuje na ceně 873 tisíc korun. Já bych asi dlouho nepřemýšlel. 

Golf je navzdory nedostatkům současné generace pohodové auto, ale Mercedes za podobné peníze nabídne mnohem příjemnější interiér, byť je v něm o něco méně místa. Testované provedení však základní cenovce už dost odskočilo a včetně všech příplatků přišlo na 1,2 milionu. Jeho silnými stránkami je povedený interiér, moderní infotainment nebo dobré jízdní vlastnosti. 

Faceliftovaná verze zároveň napravuje největší prohřešek předchůdce v podobě občas problematických rozjezdů. V testech minulého provedení kolegové také kritizovali přecitlivělé asistenční systémy, ale já s nimi problém neměl, nebo tuhý sportovní podvozek, který mně osobně přišel dobře naladěný. Obě položky tedy za sebe z mínusů vypouštím. 

Mercedes-Benz A 200 Mercedes-Benz A 200

V minulých testech dále zazněla kritika jednodušší zadní nápravy, s čímž na jednu stranu souhlasím. Víceprvková by autu slušela více, už kdyby jen kvůli tomu pocitu, že má člověk něco lepšího, i když v praxi stávající řešení slabších motorizací většinu řidičů uspokojí. Jak jsem sám zmiňoval v předchozí části, až na jednu, dvě specifické zatáčky jsem s podvozkem neměl problém.

Za sebe bych mezi nedostatky zařadil spíše lehce obtížnější přístup na zadní sedadla, nebo pohonnou jednotku, která zrovna nekřičí prémiovostí. Malý motor je navíc potřeba častěji vytáčet a pak se pochopitelně více ozývá. Samostatně jde o zcela akceptovatelnou jednotku, jen jí pro aplikaci v Mercedesu schází více charisma. Zbytek věcí, které mi třeba úplně nesedly, patří spíše mezi osobní preference. Jako celek je modernizovaná třída A příjemným autem, které určitě stojí za zvážení, pokud nepatříte mezi lovce co nejnižší hodnoty uvedené za slovy „cena od“. 

Nejlevnější verze modelu 873.620 Kč (A 180/100 kW + 10 kW)
Základ s testovaným motorem 934.120 Kč (A 200/120 kW + 10 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 934.120 Kč (A 200/120 kW + 10 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.216.879 Kč (A 200/120 kW + 10 kW)

Plusy

  • MHEV výrazně redukuje až eliminuje váhání při rozjezdu
  • Moderní a komfortní interiér
  • Infotainment
  • MBUX
  • Dobré odhlučnění

Minusy

  • Lehce obtížnější přístup na zadní sedadla
  • I základní motor by zasloužil více charisma
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (60)

Doporučujeme

Mercedes-Benz A 200
Cena základní sestavy 934 129 Kč
Výbava základní sestavy Sada komfortních funkcí zrcátek (vnitřní stmívatelné, vnější elektricky sklopná), sada dodatečných USB zásuvek, ovladač Dynamic Select, Mercedes me connect – základní služby, monitorování tlaku v pneumatikách, multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, sada navigace MBUX Premium, sada pro parkování se zpětnou kamerou atd. Kč
Cena testované sestavy 1 216 879 Kč
Výbava testované sestavy Panoramatické elektricky ovládané střešní okno (31.875 Kč), metalíza zlatá rose gold (19.591 Kč), determální tmavá skla od B sloupku (9.329 Kč), MultiBeam LED světlomety (9.018 Kč), ozdobné výplně interiéru – lesklý hliník (5.443 Kč), typ AMG Premium (154.482 Kč; linie AMG, sportovní podvozek, snížená světlá výška, sportovní brzdový systém, soundsystém, ambientní osvětlení interiéru, rozšířená realita pro MBUX atd.), sada jízdních asistentů bez systému Pre-Safe (37.627 Kč), asistent dopravního značení (9.174 Kč), palubní kamera (6.219 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1190
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 480
Rozměr pneu: 225/45 R18
Mercedes-Benz A 200
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4428
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2729
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
12. 4. 2023 17:54
Re: Eurohujerský nesmysl
Takže předchozí nemyslíš generaci, ale verzi ve smyslu před fl. Pak se asi ztrácím v tom co jak myslíš.

A stále nechápu, co ti teda na MBUX vadí? Mohlo by to mít kolečko, ale ten touchpad funguje celkem dobře, např. lépe než ten co býval (možná pořád je, nevím?) v Lexusu.
Avatar - rohYpnol
10. 4. 2023 23:29
Re: Eurohujerský nesmysl
Předchozí MBUX mělo. Myšleno před FL.
10. 4. 2023 09:21
Re: Eurohujerský nesmysl
Předchozí A MBUX nemělo, to byl jiný systém. GLB ho má. Co je na něm tragického? Já používám v autech primárně Carplay a s infotainmenty toho moc nedělám, ale v MB si nastavím na budíky co chci a jak chci, displeje jsou kvalitní a nic se nikdy neseká, tak nechápu co by mělo být konkrétně špatně?
Avatar - rohYpnol
9. 4. 2023 20:37
Re: Eurohujerský nesmysl
Za to že ani neumíš číst fakt nemůžu.
Avatar - rohYpnol
9. 4. 2023 20:36
Re: Eurohujerský nesmysl
Protože jak v A minule generace tak v GLB to byla totální tragédie. Tak se ptám jestli nové A má i nové MBUX. Když se všude tak hrozně zlepšilo.