TEST Mercedes-Benz S 500 kabrio – Tohle je král!
Design, interiér
Otevřená auta jsem nikdy neměl moc rád, zvlášť u sportovních modelů jsem nepochopil, proč kvůli průvanu ničit jízdní vlastnosti kroutící se karoserií. Výjimky jsem za ty roky našel, třeba Mazdu MX-5, která funguje za všech okolností skvěle. Tohle autíčko je ale přece hlavně o požitku z jízdy úzkými silničkami a i tady mi turbulence v interiéru přijdou tak nějak navíc. A móda kupé-kabrioletů ze začátku tisíciletí… Doteď vzpomínám, jak na mě v zánovním méganu v myčce pršelo. Nebo pořád přemýšlím, co komu chudák Pininfarina udělal, aby se musel podepsat pod něco tak strašného, jako je Focus CC.
Týden s Mercedesem S 500 kabriolet mě však přesvědčil o tom, že na jízdě se střechou dole opravdu něco je.
Ono to baroko…
… není špatný pro voko, říkával Werich. Já na kudrlinky, ozdůbky a složitě zakulacené křivky nikdy moc nebyl, možná i proto se mi interiér aktuálního eska už trochu přejedl. Když se současná generace představila, houfně jsme psali o jachtách a vůbec nejluxusnější atmosféře, kam až oko motoristického novináře dohlédne. Pravda, materiály jsou honosné a třeba dřeva je tolik, že byste si z něj zařídili vybavení obýváku, a na přístrojovce snad není místečko, které by nebylo obšito kůží. Je to ale všechno takové nabubřelé, až jsem si říkal, jestli to není už tak trochu není kýč… A grafiku displejů má rozhodně propracovanější a s lepším rozlišením nejnovější sedmička od BMW. Její jednodušší podání luxusu je mi celkově bližší, jenom zkrátka není pro to „voko“ tak na první pohled efektní.
Z designu karoserie jsem však byl nadšený. Jestli jsem si u „eskového“ kupé nebyl zadními protáhlými svítilnami úplně jistý, na kabriu bych je neměnil. Zvlášť se staženou střechou vypadají skvěle. Asi bych si dokázal představit slušivější barvu než testovanou tmavě zelenou metalízu (dlouhou jsem si myslel, že je auto černé…), na druhou stranu, kabrio je natolik majestátní a hlavně bez střechy tak krásné, že by snad mohlo být i khaki.
Ještě zpátky dovnitř. Na předních sedačkách je komfort typicky „eskový“, tady proti sedanu rozdíl nepocítíte. Vzadu je to už horší, pětimetrové kabrio od Mercedesu je spíš 2+2. Abyste i vzadu převezli dospělé pasažéry, musíte se vepředu nejdřív trochu pošoupnout.
Základní objem kufru 350 litrů vypadá nadějně, vstup je však dost omezený hlavně prostorem určeným pro střechu a její mechanismus. Samotný vstup do kufru není až takový problém, komplikace pro rozměrnější zavazadla představuje právě až střecha. A je jedno, v jaké je poloze, její chránič vadí vždy.
Samotnou střechu pak stáhnete/vytáhnete za 20 sekund, činit tak můžete zhruba do rychlosti 50 km/h. A jak vidno na video, s bočními okny a „větrolamem“ (síťka v zadní části auta omezující turbulence) se dají přežít i rychlosti kolem dvoustovky. Komfortní optimum je tak do 150 km/h, pak už Míša přes vlasy moc neviděla.
Motor, jízdní vlastnosti
Nechte žít osmiválce!
S „eskovým“ kabriem jsem vyrazil na zlínskou Barum rally, bylo krásně, celou cestu jsem absolvoval se staženou střechou, až mě mrzelo, že Zlín není ještě dál… Úžasný zážitek! A tuhle třísetkilometrovou trasu jsem zvládl za 9,6 litru… Na dálnici s tempomatem nastaveným na 140 km/h, na „jedničkách“, přiznám se, jsem jel o něco rychleji než povolenou devadesátkou. Tedy žádná vyložená kochačka a do deseti litrů. S dvojitě přeplňovaným benzinovým osmiválcem o objemu 4,7 litru s výkonem 335 kW! Samozřejmě, když si budete hutného zátahu užívat často, k patnácti litrům se dostanete rychleji, než stačíte stáhnout střechu. Za takový rozumný standard, kdy ke korzování kolem Mácháče přidáte ještě svižnější projížďku po silnicích českolipska, lze považovat nějakých dvanáct litrů.
Dynamika je každopádně oslnivá, maximálních 700 N.m je k dispozici i tehdy, když se devítistupňový automat snaží osmiválec podtáčet. Obrovskému motoru totiž úplně stačí osmnáct set (už zde leží nejvyšší hodnota točivého momentu), aby víc než dvoutunové pětimetrové kabrio supersportovně nakopnul. Síla je to neskutečná. Když jsem po týdnu s kabriem od Mercedesu přesednul do Audi Q7 s třílitrovým šestiválcem TDI, měl jsem pocit, že SUV zoufale nejede. Jede víc než slušně, to mi jen osmiválcové biturbo rozhodilo měřidla.
A to famózní bručení… Při plném plynu má osmiválec skoro AMG zvuk. Mně se ale stejně nejvíc líbil takový ten klid před bouří, kdy si osmiválec jenom tak vrněl kolem dvou tisíc otáček. A to vědomí permanentní síly pod plynem, to je taky neskutečně intenzivní pocit.
Trochu se kroutí, ale…
Ano, kroutí se i tohle kabrio. Nijak zásadně, ale menší tuhost karoserie rozpoznatelná opravdu je. Pro pohyb s luxusním kabriem je obecně nejméně vhodná typická česká rozbitá okreska. Tohle opravdu není svět pro „eskový“ kabriolet. Vzduchový podvozek nerovnosti nestíhá filtrovat, velká dvacetipalcová kola na dírách kopou a jak už jsem napsal, karoserie se mírně kroutí. Navíc, velkému a těžkému autu není v zatáčkách úplně dobře. Podvozek sice můžete přepnout do sportovního módu, čímž se výrazně omezí náklony karoserie, do té doby značné… V otevřeném „esku“ mi však přijde přirozenější spíš zvolnit tempo, nebo ještě lépe – vybrat vhodnější trasu.
Na rovnějším úseku s kvalitnějším povrchem předvádí mercedes fenomenálně komfortní výkon. Takhle má vypadat jízda v otevřeném autě! Žádné kompromisy, zkrátka zážitek z úžasně pohodlného auta umocněný o mírný větřík a samozřejmě i to nebe. To se to pak kochá!
Devítistupňová automatická převodovka mi znovu nevadila (podobně jako u nedávno testovaného Mercedesu GLS 350 d). Převody volí svižně, nepřemýšlí zdlouhavě nad tím, jakou rychlost vybrat. V zásadě je to vlastně celkem jedno, osmiválec biturbo se o brutální zrychlení postará na jakýkoliv převod.
Závěr
Závěr
Až s Mercedesem třídy S kabriolet jsem pochopil, jak úžasná může být jízda v otevřeném autě. Před „eskem“ pro mě vítr ve „vlasech“ znamenal pokaždé nějaký kompromis, třícípá hvězda však jízdu s nebem nad hlavou zabalila do natolik komfortního balení, že si nic smysluplnějšího než plátěnou střechu ani neumím představit.
To jsem si trochu zapřeháněl, ale takto má podle mě kabrio opravdu vypadat – kopec pohodlí, v případě potřeby na vše připravený silný motor, elegantní design a přiměřená míra kroucení. Zvlášť bych ocenil dvojitě přeplňovaný osmiválec, jeho síla je nezměrná, spotřebu lze udržet pod deseti litry.
Tahle pohádka o kabrioletu je však samozřejmě pekelně drahá. Nejlevnější Mercedes S vybaven základní motorizaci, tedy dvojitě přeplňovaným osmiválcem o výkonu 335 kW (ano, testovaná motorizace je základní…), přijde na 3.708.650 Kč. A když nutně potřebujete AMG linii, masážní a ventilované sedačky, jakousi sadu Exlusive nebo sadu jízdních asistentů, zaplatíte za tmavě zelený kousek skoro 4,5 milionu… Hromada peněz, svezení ale neskutečné!
Nejlevnější verze modelu | 3.708.650 Kč (S 500 kabriolet) |
Základ s testovaným motorem | 3.708.650 Kč (S 500 kabriolet) |
Testovaný vůz bez příplatků | 3.708.650 Kč (S 500 kabriolet) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.449.491 Kč (S 500 kabriolet) |
Plusy
- Elegantní design
- Úžasně silný motor, přijatelná spotřeba
- Celkový komfort
Minusy
- Rázy na nerovnostech
- Málo místa na zadních sedačkách, hůř přístupný kufr
Foto: Petr Homolka
