Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz SLK 200 - chytne a nepustí

Libor Zezulka
Projíždět krajinou s otevřenou střechou v době, kdy teploměr ukazuje 16 stupňů, zní jako šílenství. Uhánět s otevřenou střechou rychlostí 130 km/h a poslouchat rádio zní pro změnu jako drzost. Obojí přitom můžete s novým SLK. A nejen to.

Projíždět krajinou s otevřenou střechou v době, kdy teploměr ukazuje sotva 16 stupňů, zní jako šílenství. Uhánět s otevřenou střechou rychlostí téměř 130 km/h a přitom poslouchat svou oblíbenou rozhlasovou stanici zní pro změnu jako drzost. Obojí přitom můžete s Mercedes-Benzem SLK. A nejen to. Pokud začne pršet, jednoduchým pohybem rozložíte střechu nad hlavou a užíváte si dál.

Dlouho jsem nezažil horší pocit. Oblohu zahalují černá mračna, která znovu a znovu zkrápí promáčenou zem. Zoufalý a naštvaný sedím za oknem, pozoruji obrovské kapky dopadající na modrou karoserii půjčeného SLK a čekám na zázrak. Zatím marně. Místo toho, abych si užíval slastných chvil s otevřenou střechou, sedím doma a tupě zírám, jak studený vítr rozhazuje kdysi pečlivě urovnané hromádky listí. „Kdyby alespoň nepršelo,“ říkám si a spoléhám na pravdivost slov majitelů, kteří otevírají střechu SLK v Alpách. V zimě, při minus pěti stupních.

Přestože vozovka připomíná vodní kanál, usedám za volant a vyrážím na projížďku. SLK mě okamžitě zahrnuje komfortem a se stoickým klidem plní všechny požadavky. Ke spokojenosti mi přesto něco chybí – otevřená střecha. „Protipovodňová“ úprava interiéru vypadá důvěryhodně, proto začínám koketovat s myšlenkou, že střechu jen na zkoušku vytáhnu a zatáhnu. Rozbouřená řeka, jež protéká na místě, kde ještě před chvílí vedla upravená pěšinka, mě ovšem rychle přesvědčí o nesmyslnosti tohoto nápadu.

Po několika kilometrech rozrážení kaluží zapomínám na nepřízeň počasí a užívám si sportovní jízdu s vynikajícím roadsterem se zavřenou střechou. Kvalita konstrukce rozkládací střechy převyšuje vše, co jsem doposud vyzkoušel, a tak definitivně přestávám přivolávat návrat léta. Příroda se nad ubohým automobilovým redaktorem nakonec přece jen smilovala a nadělila mu po zbytek týdne krásné slunné počasí. Na teploty z letních měsíců mohu sice zapomenout, pokud ale pracovníci PR nelžou, bude šestnáct stupňů stačit. Vzhůru na cestu.

Profesionální manekýn

Už staré SLK přitahovalo pozornost dynamickým designem a nová generace tuto schopnost ještě znásobila. Zejména něžné pohlaví projevuje o sportovně vyhlížející automobil nebývalý zájem a nerozpakuje se mladému řidiči zamávat. Ruku na znamení pozdravu zvedají dokonce i důchodkyně, stopařky se mohou „přetrhnout“, jen aby se modrým krasavcem povozily, teenageři ukazují prstem a okolní řidiči předjíždějí s otevřenými ústy. Množství údivných pohledu přitom radikálně vzrůstá s otevřenou střechou.

Zvýšenou pozornost si SLK určitě zaslouží, a to nejen proto, že se jedná na českých cestách o raritu. Designérům mercedesu se podařilo vytvořit roadster, který vypadá skvěle s otevřenou i zavřenou střechou, zepředu i zezadu působí dynamicky, zepředu dokonce trochu provokuje. Nabroušený čumák dává tušit, že nezkoušíme nějakou hračku, ale skutečné žihadlo. Sportovní nádech prozrazují přední světlomety s velikými čočkami i agresivní maska. Pozoruhodný mix oblouků a hran pokračuje při pohledu z boku.

Zde možná zarazí kratičká záď, která zakrývá střechu a zavazadlový prostor. Objem kufru se u roadsterů ještě donedávna příliš nesledoval, dnes se počet litrů zkoumá velmi pečlivě. Hodnota 300 litrů není zklamáním, právě naopak. Složená střecha zabírá v zavazadlovém prostoru minimum místa, i když nakládání předmětů není se složenou střechou bez omezení. Otvor, jenž vznikne složením střechy, umožňuje naložení spíše menších předmětů, pro nakládání větších tašek je nutné střechu vytáhnout.

Pokud kokpit zakrývá střecha, ukáže se zavazadlový prostor v celé své kráse a vyvrátí tvrzení, že vozy této koncepce přepraví v zavazadelníku maximálně kabelku a rtěnku s pudřenkou. Objem bohatě dostačuje na přepravu středně velkých tašek, jejichž naložení nebrání ani dostatečně velký vstupní otvor. Na roadster dobrý výsledek.

Zaručená kvalita

Doširoka otevřenými dveřmi nastupuji, respektive zapadám do interiéru. První pocity charakterizuje slovo těsný a přiléhavý. Hlava se téměř dotýká stropu, v oblasti ramen není rovněž centimetrů na rozdávání. Výškové nastavení sedadla naštěstí zamezuje kontaktu hlavy se střechou. Najednou mám pocit, že sedím téměř na zemi, poměrně veliký volant jakoby narušoval zorný úhel.

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster Zvláštní dojem rychle mizí a zůstává pouze úžas z precizně zpracovaného interiéru. Pohledem zkoumám palubní desku, středovou konzolu a tunel.

Plasty vypadají velmi kvalitně a odolně. Je jasné, že náhlá průtrž mračen nevyvede SLK z míry, nechtěné nečistoty jednoduše odstraní vlhký hadřík. Palubní deska svým tvarem navazuje na vizáž karoserie a trochu připomíná přední část. Slícování zajímavě tvarovaných plastových dílů odpovídá standardům mercedesu, všechny části doléhají přesně na sebe.

Z jednotlivých prvků palubní desky nejvíce zaujmou oválné výdechy ventilace a zejména přístrojová deska s kulatými budíky zapracovanými ve zkosených tunelech. Mezi tunely sídlí dvojice displejů zobrazující informace o venkovní teplotě, aktuálním čase a údajích z palubního počítače. Odezírání informací z analogových přístrojů mi nečiní problémy, číslice jsou dostatečně veliké a tudíž dobře viditelné (bílomodré noční podsvětlení je vyfoceno zde). Příjemně naladěn pokračuji na středovou konzolu, kde sídlí ovládací prvky automatické klimatizace, rádia a tlačítka vyhřívání sedadel, ESP, centrálního zamykání atd.

Zkouška z efektivity

Dříve než vyrazím na cestu, kontroluji počet odkládacích ploch. Opět se dobírám příjemného výsledku. Přestože sedím ve stylovém sportovním voze, mám k dispozici přihrádku na straně spolujezdce, držák nápojů ve středové konzole, hlubokou přihrádku s dvojitým dnem ve středovém tunelu a široké kapsy na dveřích s koženou stěnou. Kapsy na dveřích díky pružné stěně pojmou i větší láhev nápojem, přihrádka ve středovém tunelu uschová více než tlustou peněženku. Až později objevuji odkládací prostor mezi sedadly a za sedadlem řidiče.

Ještě před nastartováním motoru si uvědomuji komfort sezení. Sportovní sedačky obepnou tělo a přitom poskytují dokonalou podporu stehen i zad. V zatáčkách nedovolí tělu uhnout ani o píď, na dlouhých trasách si přitom se zády náramně rozumí. Elektrické vyhřívání eliminuje nevýhody kůže v chladných ránech, pozoruhodný je vývod teplého vzduchu v oblasti krku zase chrání zdraví při jízdě s otevřenou střechou (místo šály si zkrátka pustíte teplý vzduch). Otevřená střecha. To znamená u SLK stav, kdy plesá řidičovo srdce a kolemjdoucí hromadně otáčí hlavy. Jak ho dosáhnout?

Celé kouzlo proměny roadsteru s pevnou střechou v kabriolet spočívá v přidržení malého kruhového tlačítka, jež se nachází v blízkosti voliče automatu. Netrpělivě mačkám tlačítko, pohybuji s ním doprava a doleva, nahoru i dolů, ale střecha zůstává na svém místě. Až po chvíli zjišťuji, že místo střechy měním nastavení zrcátek. Chopím se tedy tlačítka vedle a doufám, že se něco stane. Stalo. Zezadu slyším tiché bzučení a vidím, jak se zvedá víko zavazadlového prostoru. Po chvíli se s jemným cvaknutím uvolní celá střecha. Zde je fotogalerie skládání střechy a je také natočena na statickém videu (najdete pod tímto článkem).

Na půli cesty se střecha přelomí a mizí v zavazadlovém prostoru. Celá operace trvala 23 sekund, za 23 sekund se klene nad hlavou posádky místo ocelové střechy modrá obloha. Cestu zpět absolvuje střecha se stejnou lehkostí, velmi zajímavě vypadají zadní trojúhelníková okénka, které rozprostírání střechy uzavírají. Přítomnost elektroniky z 21. století dokazuje i systém, jež automaticky (při každém dovření dveří) vysune okénko tak, aby doléhalo přesně na těsnící gumy. Věřme, že systém bude stejně funkční po celou dobu provozu.

Hbitá myška s kompresorem

S otevřenou střechou startuji motor a ochutnávám zvuk přeplňované zážehové osmnáctistovky. Kompresor pod kapotou vytváří zvláštní kulisu. Na volnoběžné otáčky zůstává klidný, ale v průběhu jízdy trochu rušivě piští (i v nízkých otáčkách). Jak jsem správně tušil, základní jednotka pro model SLK (výše stojí šestiválec 3.5 litru s výkonem 200 kW, nejvýše potom osmiválec 5.5 l s výkonem 265 kW) s objemem 1795 cm3, výkonem 120 kW při 5500 ot./min., a točivým momentem 240 Nm při 3000 ot./min. není dravec, ale dynamiku uděluje vozu mírně řečeno velmi slušnou.

Kolem 2000 otáček začíná agregát nabírat na síle a ve 3000 už začíná s SLK docela cvičit. Ručička otáčkoměru v oblasti 4000 ot./min. znamená skutečnou zábavu, s hbitým roadsterem mohu s čistým svědomím předjíždět i v strmém kopci nebo kratších rovných úsecích. V nízkých otáčkách se zázraky nedějí, s řazením tlačítky pod volantem si pohrávám stále častěji a vyháním ručičku otáčkoměru výše. Zvuk motoru přitom zůstává hezky sportovní, nebýt pištivého zvuku kompresoru, nemám motoru co vytknout.

Tóny výfuku umocňují sportovní zážitky, takže chuť pohrávat si s plynovým pedálem neustále roste. Z 0 na 100 km/h zrychlím cca za 8,5 s, maximální rychlost se zastaví na hodnotě 230 km/h. Radost z jízdy nenarušuje ani pohled na hodnotu průměrné spotřeby, ručička palivoměru výpočty potvrzuje a klesá poměrně pomalu. Výrobcem udávaných 8,8 litru jsem sice nedosáhl, průměrných 9,1 litru však není špatný výsledek (ve městě však není problém jezdit za 14 litrů). Přenos výkonu na vozovku zajišťuje v testovacím voze pětistupňový automat, se kterým se však chvíli nemohu domluvit.

Automat dlouho přemýšlí, jakou rychlost zařadí. Při prudké akceleraci jakoby počítal, kolik rychlostí má k dispozici, a teprve poté podřadí nebo zařadí vyšší rychlost. Prodlevy sice nejsou dramatické, u takového vozu bych očekával řazení svižnější. S pomocí naštěstí přichází tlačítko změny manuálního a automatického režimu. Přepnutím na manuální režim přebírám nad automobilem plnou kontrolu a voliči na volantu (jedním voličem je možné řadit nahoru i dolů) sám určuji, jakou rychlost zařadím. Teprve nyní si začínám jízdu užívat.

Poznámka: Z 80 km/h na 120 km/h zrychlí vůz na třetí převodový stupeň za 8,2 s, z 60 na 100 km/h na třetí převodový stupeň za 7,6 s a z 80 na 120 na čtvrtý převodový stupeň za 13,1 s.

Adrenalinová jízda

Užívání se stupňuje s přibývajícími zatáčkami, v nichž SLK neprojevuje ani náznak nejistoty, naopak zůstává dlouho neutrální a pouze v extrému projevuje typickou přetáčivost společnou pro všechny vozy s pohonem zadních kol. Přetáčivost spolehlivě eliminuje stabilizační systém ESP, jehož vypnutím (nedoporučujeme) prožívám sérii přetáčivých smyků. I bez „ustřelující“ zádě však poskytuje SLK radost z jízdy, jisté držení stopy a pocit dokonalé adheze i při prudkém trhnutí volantem. Ostatně – podívejte se na jízdní video.

Tvrdší naladění podvozku pomáhá v zatáčkách a losích testech, na příčných nerovnostech nicméně posádku mírně řečeno masíruje a v průběhu jízdy informuje o větších nerovnostech. Ty menší zůstávají řidiči a spolujezdci naštěstí utajeny. Na větších nerovnostech se zataženou střechou zaslechnu občasné vrzání (někdy i hodně hlasité) a připomínám si výhody konstrukce s pevnou střechou. Místo spílání raději zajíždím ke krajnici a stahuji střechu. Venkovní teplota kolísá mezi 15 a 17 stupni, což by mělo stačit.

V rychlosti 60 km/h zjišťuji, že dovnitř vlastně nefouká. Pocit z kabrioletu se přitom nevytratil, vzduch pouze elegantně obtéká karoserii a místo toho, aby mi ničil účes, pouze opatrně prosakuje dovnitř. Je to zvláštní. Užívám si otevřené střechy, vůbec necítím chlad a přitom cítím vnější svět jaksi izolovaně. Zkouším zrychlit na 100 km/h v domnění, že se situace výrazně zhorší. Kupodivu nezhoršila. I v rychlosti 120 km/h si mohu se spolujezdcem vykládat, aniž bych musel výrazně zvyšovat hlas.

Všechny nebezpečné útoky větru odráží elektrické vyhřívání sedadel a proud teplého vzduchu vycházející z místa mezi sedadlem a opěrkou hlavy. Zatímco účinek vyhřátých sedadel neochabuje, proud vzduchu přestávám pociťovat v rychlostech okolo 120 km/h. Po celou dobu jízdy intenzivně vnímám i ostré brzdy, jež poslušně reagují na každý povel a tuhé řízení, které mě přivádí do rozpaků při složitém manévru, kdy musím rychle vracet volant zpět (volant se zpět vrací velmi pomalu a je třeba mu pomáhat, což není obvyklé).

Jasná volba

Má vůbec Mercedes-Benz SLK nějakou chybu? Pokud nebudeme považovat za negativum občasné vrzání nasazené střechy a pomalejší automat, zní odpověď - ne, nemá. Jediným handicapem SLK na českém trhu bude pouze vysoká cena. Na druhou stranu, SLK nestojí více než konkurence a nabídne v základu velmi slušnou výbavu. Navíc vypadá skvěle. Chcete-li kvalitní, komfortní a emotivní roadster, není co řešit.

Libor Zezulka
Mercedes-Benz SLK 200
Cena základní sestavy 1 134 000 Kč
Výbava základní sestavy 16" litá kola, 6 x airbag , ABS, loketní opěrka, centrální zamykání s infračerveným dálkovým ovládáním, kontrola jízdy pomocí proměnného omezovače rychlosti SPEEDTRONIC, elektronický stabilizační systém ESP, mlhová světla vpředu i vzadu, kůží potažený multifunkční volant, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem volantu, výškově nastavitelná sedadla pro řidiče a spolujezdce, sportovní sedadla s hořčíkovými opěrkami a vestavěnými omezovači pohybu hlavy, vario-střecha v barvě vozu, elektrohydraulika, vyhřívané zadní okénko Kč
Cena testované sestavy 1 488 491 Kč
Výbava testované sestavy pětistupňová automatická převodovka, automatická klimatizace, AIRSCARF topení pro hlavu a hrudník, alarm proti odcizení a ochrana před odtažením, Audio 20 rádio/CD, Bi-xenonová přední světla s čistícím systémem, dynamická kontrola délky paprsku a světla do prudkých zatáček, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla, tlačítka řazení na volantu Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1795
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 6.7 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 208 / 300
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 315
Rozměr pneu: 225/45 R17 / 245/40 R17
Mercedes-Benz SLK 200
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4062
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1297
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1070
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 660