Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (117)
Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Střih. Sedím na místě spolujezdce a po nové široké asfaltce se řítíme zářezy ve skále směrem k Marbelle. Pozdní odpoledne, patnáct stupňů, dvoulitrové turbo zpívá a kolega se i přes velmi dynamickou jízdu řítí spořádaně v pravé polovině silnice do další zatáčky. Pár desítek metrů před námi se náhle vynoří terénní pick-up, v naší polovině silnice a i z dálky vidíme, jak jeho vysoký podvozek stěží zvládá odstředivé síly. Kolega jen tak dvakrát trhne volantem a o decimetry se s místním bláznem míjíme. Blahořečím španělským stavitelům, že silnici před měsícem rozšířili. Pohled na rychloměr – 90 km/h. Pneumatiky téměř nezapištěly, auto neprotestovalo a reakci podvozku IDS jsme ani nestačili zaznamenat. Vyměníme si pohledy a víme, že auto obstálo.

I předchozí generace měla pro třídveřovou verzi zvláštní název Coupé – Opel tak chtěl dát najevo, že jde o svébytný model. S nyní představovanou verzí GTC (Gran Turismo Compact) je to obdobné. Nová Astra GTC disponuje výkonem až 200 k, a dosahuje rychlosti až 234 km/h. Zdaleka nejpůsobivější je na GTC boční silueta – pří pohledu šikmo z boku je jasné, že ubráním páru dveří přeměna teprve začala. Astra je naráz sexy ze všech stran a linie horní hrany oken patří k tomu nejpůsobivějšímu, co vůz nabízí. Díky menší čelní ploše vozu a o trochu nižšímu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu cD = 0,32 v porovnání s pětidveřovým modelem je nižší i součinitel cD x A = 0,66 m2. Karoserie Astry GTC je zcela nová - pouze kapotu motoru a přední blatníky přebírá třídveřová Astra GTC od základního pětidveřového modelu. Podvozek Astry GTC je snížený o 15 mm, takže nový model vypadá nejenom dynamičtěji, ale níže položené těžiště zlepšuje jízdní vlastnosti. Na vlastní kůži potvrzujeme.

Zvláštností je i na přání dodávané panoramatické čelní sklo - poprvé nabízené v produkčním modelu - které se táhne od kapoty motoru až k B-sloupkům karoserie. Vůz s tímto prosklením nebyl pro testovací jízdy k dispozici: při statické prezentaci (bohužel ve fotograficky nepřijatelném šeru) jsme mohli pouze zhodnotit pohledy zevnitř i zvenčí, a v obou případě bylo velmi těžké zvyknout si na “absenci” střechy. Počkejme na sériové provedení.

Podvozek, až na zmíněné snížení, kopíruje samozřejmě pětidveřový hatchback. Najdete zde samozřejmě interaktivní podvozek IDS s ESPPlus, protiprokluzovým zařízením a samozřejmě ABS. Na přání se dodává adaptivní podvozek IDSPlus s “přitvrzovacím” kouzelným tlačítkem Sport a elektronicky řízenými tlumiči pérování.

I přes výrazně sportovnější styling je motorizace obdobná jako u základní karosářské varianty a zahrnuje čtyři zážehové motory (objemy 1,4 l až 2,0 l, výkony 90 k až 200 k) a čtyři turbodiesely CDTI "common-rail" (objemy 1,3 l až 1,9 l, výkony 90 k až 150 k). Nejdynamičtější jsou čtyřválec 2.0 Turbo o výkonu 147 kW/200 k, a turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k. Tyto motory, které jsou standardně propojené s manuálními šestistupňovými převodovkami, byly vyvinuty společným podnikem Fiat-GM Powertrain.

Astra GTC 2.0 Turbo/147 kW dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,8 s a dosahuje rychlosti až 234 km/h. V praxi se červený vůz choval o malinko méně dynamicky, než bychom od takto silné motorizace očekávali, přičetli jsme to však čerstvosti vozu a na velmi jisté jízdní vlastnosti to nemělo samozřejmě vliv. Vůz jde velmi ochotně za plynem i přes jistou krátkodechost turba poskytuje řidiči dost zábavy z jízdy. První a šestý převodový stupeň by sice mohly být delší, v praxi je to ale jen otázka zvyku a po pár desítkách minut jsme jakékoli výhrady vyvážili jistotou při ovládání. Nijak pomalé šplhání do kopců doprovázela spotřeba 9,8 l/100 km, při ekonomičtější jízdě relativně po rovině pak tato hodnota klesla až k 7,5 l /100 km.

Nejsilnější turbodiesel v nabídce - 1.9 CDTI/110 kW, který se chlubí točivý momentem až 320 Nm při otáčkách 2000 ot/min, dokáže Astru GTC rozjet z klidu na 100 km/h během 8,9 sekund a jede až 210 km/h. Prakticky nám ke sportovně střiženému kupé seděl tento agregát o trochu více než zážehový – Turboefekt se podařilo potlačit na minimum, hlučnost byla velmi nízká a dynamika v nízkých otáčkách sympaticky plynulá. I převodovka si s motorem subjektivně rozuměla o trochu lépe a průměrná spotřeba se pohybovala vždy dva litry pod “zážehovými” průměry.

Třídveřová karosérie s sebou nese samozřejmě i jistá omezení pro cestování na zadních sedadlech. Astra GTC je na tom v tomto ohledu vcelku dobře – standardem jsou sedadla s funkcí Easy Entry, a pamětí na původní nastavení. Na zadní místo jsem se se svými 193 cm naskládal docela pohodlně a kupodivu mi nevadila ani na mou výšku přizpůsobená přední opěradla. Vůz je homologován jako pětimístný, což v případě konfekčních postav můžeme potvrdit. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 380 litrů a využitelnost doplňuje dělené zadní sedadlo, které je standardně rozčleněné v poměru 60:40, za příplatek se dodává sedadlo dělené v poměru 40:20:40.

Astra GTC by se měla v nabídce českých dealerů Opel objevit už v dubnu, ceny zatím nebyly zveřejněny.

Naše jízdní dojmy s Golfem GTI najdete zde

Ondřej Šuch
Diskuze (117)
16. 3. 2005 22:57
Re: GTI TO MUSÍ NAPSAT
Koukám, že ji máš, jak z praku Tak zejtra.
16. 3. 2005 21:32
Re: GTI TO MUSÍ NAPSAT
Těší mě, že bereš těch pět řádků a i to, že rozdílné názory na auta nás nerozdělují, Lonesi.
16. 3. 2005 18:26
GTI TO MUSÍ NAPSAT
Je svět srdcí, temnot, jistot, proher a nadějí. Je svět duší, tužeb, lží a polopravd. Je svět milosrdné krutosti a kruté velkorysosti. Jsou světy děsů a úsvitů, jsou světy sluncí a světy měsíců. A nad tím vším se svíjí v křečích myšlénky. Myšlénky na pravdu, myšlénky na odpověď, myšlénky na světlo. Tohle všechno je mimoděk. To ostatní, to je nutno vybojovat. Neboť oheň, ta nekonečně rostoucí potence, jejíž intenzita je přímo úměrná koncentraci kyslíku a mnnožství hořlaviny v jeho dosahu je jedinou jistotou ve chvílích tmy. A právě efekt hoření, jakožto negativní fenomen chladu, je veličinou, která nabývá na významu se snižující se okolní teplotou, přičemž středobod, tedy okamžik samovznícení je konstantou, jejíž nestabilita je jedinou útěchou těch, kteří předpovědi požárů považují za nerealistické očekávání. Možná TO je důvodem tak značné obliby skládacích deštníků... Pokud berete tohle, vezmete i to následující Radiův evergreen, spočívající v chápání vlastníků golfu jakožto stádních typů, tu normálně zní, nevím kolik lidí to čte, ale mám pocit, že tvrdě to tu bráním jen já. Přitom snad víme, že to samé můžem napsat o Italech na téma Fiat a o rumunech na téma Oltcit. Tohle tedy pro mně není nosná myšlénka. Mám psát o Cé sloupku Golfa. O tomhle se nepíše. Cé sloupek bUďto auto má nebo nemá (myslím jako markantu). Je cenné, pokud designér zázračně dokáže vygenerovat nějakou část karoserie, která se v obměnách pak objevuje na následnících. To je pro mně umění autodesignu. Tedy mimo Cé, třeba zadní boční okno BMW. Ale tohle všechno je vpodstate jedno. To nejdůležitější u auta, jsou srdce milovníků. Ta srdce totiž rozhodují o tom, zda bude ten který model žaživa pohřben, či přežije desetiletí. To je má filosofie. Vím že jsou i ryzí technopragmatici, kteří auto berou jako neživou hmotu a honěj to přitom stejně jako já. To je svět s nímž se míjím. Radio, tys krásně popsal důvod zploštělého volantu u GTI Jo, já si myslím, že nakonec techhle panděr bude víc, než mladejch bejků, který neví do čeho jít. Fakt. Tak a teď už budu psát jen pragmaticky. Nebo se o to pokusím. ALFA jo, to tu nebudu opakovat. Jestli je něco srdeční žáležitost, tak snad tu alfu mi odsouhlasíte. BMW 130, tohle je majstrštyk BMW (často sí říkám, kolikpak je těch, co to tu brázděj v BMW a ani neví, co to logo a zkratka znamená...)MINI COOPER, bože ikona, srdce, láska, jak říka Bertoňák FOREVER. FORD Focus je fordka, která je pro mně obecně vyjádřením stádnosti přesně tak jako ten golf. Honda Civic mně vůbec, ale vůbec nezajímá. Ani její vačka. Megane sport. Ne. Leon, ne čistě pro malou historii. Tahle naduplá Fiesta je překrásná (v základu moc trčej světla působí na mně plechově) ovšem pruhy, ty pruhy, a těch 150 pod kapotou a sedadla a vůbec, ta se mi moc líbí. A přimlouval bych se u mladejch - dělejte na ní, valte jí. Já teď napíšu Cielovi, Matesovi i Tobě o těch mejch dodvoumilionovejch snech. Věřte, že jak postupuje věk, pozvolna odchází sny. Já (paradox, co) nemám žádné sny o autech. Já je vpodstatě všechny miluju, některé víc. Tak které víc - MINI, Citroen 2CV, Capri, Porscheho (jak nádherně napsal Marko) 356 a Ferrariho 330 GTC. Éčko od Jaga, mám mráz po zádech... Ze současné produkce - Výrazně cením Alfu 156 (koukám povečerech na titulní stranu Alfamagazinu na toho crosse, tak ten mě bere), Ženeva (159) jakbysmet. Musím tu teď napsat o Alfě tohle - tak krásná auta nevyrábí nikdo jiný na světě. Hádám se s komplet BMW a vrchu nebejvá BMW. Jedničku považuji za stylotvornou jak snad nic teď. Byl jsem zklamán z motorizace, jenže zas mě doběhli, ten třílitr, jo (Ciello, čteš to též, doufám) tak to je lahůdka. 911Carrer, ovšem před faceliftem, hezky předchozí kulatá světla (ročník cca96) a tmavěmodrou tak, až je chvílema černá samozřejmě. A pak ostrovní jistota, Jaguar. XType ubírá řidičovi léta, tak mu promíjím i prohry s trojkou. Ctím roky Saab (psal jsem tu, že saab sonet jsem měl na zdi) 9-3 jo,jo, ctím i Volvo - zejména 60. Vznášedla ani teréňáky mě neinspirují. Napíšu o nich něco až k nějakému článku. Názor na ně mám, to se těšte. Jestli mi teď napíšete, že jsem zas nic nenapsal, tak končím a bude tu psát už jen Bertoňák
16. 3. 2005 07:47
Re: GTI = masáž
Radio, já tě přečetl dvakrát za sebou a my se budem muset dohodnout, že nick nenick ponecháme geteíčko těm, pro které (stále ještě, abys měl po ránu radost) něco říká. Jo, a ten starej paprika od vedle to sním ještě umí, pozor na něj. A bude dost mladejch bejků, co to v něm budou umět taky. Ty vypsané možnosti jsou možnostmi, ovšem kupe C4, Radio.... Ten grál, to byla pochvala pro tebe, přece - hledání a dospívání třeba k Alfě, nebo Disco. Tady jsme, částečně logicky (vzhledem k převčerejšímu d-e-b-a-k-l-u odpůrců gti u gti) částečně historicky postavili proti sobě Astru a golfa. Já v tomto klání stojím na straně, kterou znáš. A pozor, už dřív jsem tu napsal - není nic fádnějšího, než mít v garáži auto svejch snů... Brzy napíši něco, co tě možná trochu potěší (co se týká těch privátních priorit). Jsem rád, že opadly mrazy a tys sundal rukavice a zase začal psát.
15. 3. 2005 18:33
Re: GTI je E-T-A-L-O-N
Hochu. Méně subjektivity? Tady jde než o subjektivitu. Chceš-li objektivitu, tu musíš hledat jinde, tady fakt pláčeš na špatném hrobě. Ten můj věk, no skoro ses trefil