TEST Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy
Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.
Střih. Sedím na místě spolujezdce a po nové široké asfaltce se řítíme zářezy ve skále směrem k Marbelle. Pozdní odpoledne, patnáct stupňů, dvoulitrové turbo zpívá a kolega se i přes velmi dynamickou jízdu řítí spořádaně v pravé polovině silnice do další zatáčky. Pár desítek metrů před námi se náhle vynoří terénní pick-up, v naší polovině silnice a i z dálky vidíme, jak jeho vysoký podvozek stěží zvládá odstředivé síly. Kolega jen tak dvakrát trhne volantem a o decimetry se s místním bláznem míjíme. Blahořečím španělským stavitelům, že silnici před měsícem rozšířili. Pohled na rychloměr – 90 km/h. Pneumatiky téměř nezapištěly, auto neprotestovalo a reakci podvozku IDS jsme ani nestačili zaznamenat. Vyměníme si pohledy a víme, že auto obstálo.
I předchozí generace měla pro třídveřovou verzi zvláštní název Coupé – Opel tak chtěl dát najevo, že jde o svébytný model. S nyní představovanou verzí GTC (Gran Turismo Compact) je to obdobné. Nová Astra GTC disponuje výkonem až 200 k, a dosahuje rychlosti až 234 km/h. Zdaleka nejpůsobivější je na GTC boční silueta – pří pohledu šikmo z boku je jasné, že ubráním páru dveří přeměna teprve začala. Astra je naráz sexy ze všech stran a linie horní hrany oken patří k tomu nejpůsobivějšímu, co vůz nabízí. Díky menší čelní ploše vozu a o trochu nižšímu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu cD = 0,32 v porovnání s pětidveřovým modelem je nižší i součinitel cD x A = 0,66 m2. Karoserie Astry GTC je zcela nová - pouze kapotu motoru a přední blatníky přebírá třídveřová Astra GTC od základního pětidveřového modelu. Podvozek Astry GTC je snížený o 15 mm, takže nový model vypadá nejenom dynamičtěji, ale níže položené těžiště zlepšuje jízdní vlastnosti. Na vlastní kůži potvrzujeme.
Zvláštností je i na přání dodávané panoramatické čelní sklo - poprvé nabízené v produkčním modelu - které se táhne od kapoty motoru až k B-sloupkům karoserie. Vůz s tímto prosklením nebyl pro testovací jízdy k dispozici: při statické prezentaci (bohužel ve fotograficky nepřijatelném šeru) jsme mohli pouze zhodnotit pohledy zevnitř i zvenčí, a v obou případě bylo velmi těžké zvyknout si na “absenci” střechy. Počkejme na sériové provedení.
Podvozek, až na zmíněné snížení, kopíruje samozřejmě pětidveřový hatchback. Najdete zde samozřejmě interaktivní podvozek IDS s ESPPlus, protiprokluzovým zařízením a samozřejmě ABS. Na přání se dodává adaptivní podvozek IDSPlus s “přitvrzovacím” kouzelným tlačítkem Sport a elektronicky řízenými tlumiči pérování.
I přes výrazně sportovnější styling je motorizace obdobná jako u základní karosářské varianty a zahrnuje čtyři zážehové motory (objemy 1,4 l až 2,0 l, výkony 90 k až 200 k) a čtyři turbodiesely CDTI "common-rail" (objemy 1,3 l až 1,9 l, výkony 90 k až 150 k). Nejdynamičtější jsou čtyřválec 2.0 Turbo o výkonu 147 kW/200 k, a turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k. Tyto motory, které jsou standardně propojené s manuálními šestistupňovými převodovkami, byly vyvinuty společným podnikem Fiat-GM Powertrain.
Astra GTC 2.0 Turbo/147 kW dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,8 s a dosahuje rychlosti až 234 km/h. V praxi se červený vůz choval o malinko méně dynamicky, než bychom od takto silné motorizace očekávali, přičetli jsme to však čerstvosti vozu a na velmi jisté jízdní vlastnosti to nemělo samozřejmě vliv. Vůz jde velmi ochotně za plynem i přes jistou krátkodechost turba poskytuje řidiči dost zábavy z jízdy. První a šestý převodový stupeň by sice mohly být delší, v praxi je to ale jen otázka zvyku a po pár desítkách minut jsme jakékoli výhrady vyvážili jistotou při ovládání. Nijak pomalé šplhání do kopců doprovázela spotřeba 9,8 l/100 km, při ekonomičtější jízdě relativně po rovině pak tato hodnota klesla až k 7,5 l /100 km.
Nejsilnější turbodiesel v nabídce - 1.9 CDTI/110 kW, který se chlubí točivý momentem až 320 Nm při otáčkách 2000 ot/min, dokáže Astru GTC rozjet z klidu na 100 km/h během 8,9 sekund a jede až 210 km/h. Prakticky nám ke sportovně střiženému kupé seděl tento agregát o trochu více než zážehový – Turboefekt se podařilo potlačit na minimum, hlučnost byla velmi nízká a dynamika v nízkých otáčkách sympaticky plynulá. I převodovka si s motorem subjektivně rozuměla o trochu lépe a průměrná spotřeba se pohybovala vždy dva litry pod “zážehovými” průměry.
Třídveřová karosérie s sebou nese samozřejmě i jistá omezení pro cestování na zadních sedadlech. Astra GTC je na tom v tomto ohledu vcelku dobře – standardem jsou sedadla s funkcí Easy Entry, a pamětí na původní nastavení. Na zadní místo jsem se se svými 193 cm naskládal docela pohodlně a kupodivu mi nevadila ani na mou výšku přizpůsobená přední opěradla. Vůz je homologován jako pětimístný, což v případě konfekčních postav můžeme potvrdit. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 380 litrů a využitelnost doplňuje dělené zadní sedadlo, které je standardně rozčleněné v poměru 60:40, za příplatek se dodává sedadlo dělené v poměru 40:20:40.
Astra GTC by se měla v nabídce českých dealerů Opel objevit už v dubnu, ceny zatím nebyly zveřejněny.
Naše jízdní dojmy s Golfem GTI najdete zde