TEST Peugeot 207 1.6 HDI - intenzivnější zážitek za 5,6 litrů
Když budete chtít do 207 naftu, dostanete na výběr mezi dvěma jednotkami s objemem 1.4 a 1.6 litru. Naftová čtrnáctistovka poskytuje v malé 207 maximální výkon 50 kW a kroutící moment 160 Nm, což nejsou oslnivé parametry, ale stačí na rozhýbání malého lvíčka na 166 km/h a odpovídají potřebám v městském provozu. Pokud se nemusíte nijak zvlášť ohlížet na finance a chcete od svého malého auta i trochu svižnosti, uděláte lépe, když zvolíte motor se zdvihovým objemem 1.6 litru.
Částka 420.900 Kč za dobře vybavený hatchback s úsporným motorem se zdá na první pohled docela rozumná, zkusme tedy zjistit, zda racionální argumenty zůstanou na straně Peugeotu 207 i na konci testu.
Drahý motor, skromná spotřeba
Motory HDI patří v celé škále naftových motorů nabízených v jednotlivých vozech různých značek na českém trhu mezi nejkultivovanější. V testech automobilů koncernu PSA najdete na Auto.cz spoustu pochvalných slov adresovaných právě „hádeíčkům“ za jejich hladké starty, tichý (v rámci dané kategorie) chod a zdrženlivé vystupování, tedy co se týče zvukového projevu, v oblasti zásahu omezovače.
Pokud si správně vzpomínám i v 206 se podařilo Francouzům vznětový motor 1.4 litru vyvinutý ve spolupráci s koncernem Ford docela dobře utlumit. Jestliže však porovnám odhlučnění 1.4 HDI v modelu 206 a 1.6 HDI v nové 207, nemohu se ubránit dojmu, že naftová čtrnáctistovka v starší dvěstěšestce hučela, bručela no a snad i trochu křičela. Vývoj prostě nezastavíš.
Konstruktéři PSA odvedli skvělou práci a motor s maximálním výkonem 66 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 215 Nm při 1750 otáčkách utlumili tak dobře, jak to šlo. Nebudu se vám snažit namluvit, že na volnoběh nepoznáte, zda v žilách vašeho vozu koluje benzín nebo nafta, to se může stát v autech středních a vyšších tříd, ale ne v segmentu malých aut a ne v současné době.
Faktem ovšem je, že šestnáctistovka má poměrně příjemný zvuk, který se dobře snáší v celém spektru otáček. V nízkých otáčkách motor díky bohu neduní, snad mírný náznak zaznamenáte někde pod 1400 otáček, v středních zůstává většina decibelů v motorovém prostoru za hrází tlumících materiálů. Ve vysokých otáčkách motor sice křičí, ale ne tak abyste z toho šíleli. Jen popojíždění v kolonách není příjemné.
Je to skutečně dobře utlumený motor. Co se týče výkonu a kroutícího momentu, 215 Nm dostanete přiděleno v 1750 otáčkách, takže právě v těchto končinách můžete počítat se solidním zátahem, který střídá plynulý nárůst výkonu. Uvedený výkon a krouťák na poměrně dost těžký (1272 kg) automobil opravdu bohatě stačí.
V 207 si podle oficiálních údajů 1.6 HDI řekne v kombinovaném cyklu o pouhé 4.5 litry paliva, ale byť jsem se snažil, na tuto hodnotu se mi nepodařilo dostat. Na konci testu hlásil palubní počítač (a výpočet tento údaj potvrzoval) průměrnou spotřebu 5,6 litru, která v sobě zahrnuje asi 60 procentní podíl jízdy v městském provozu (což vyšší spotřebu částečně vysvětluje), zbylých 40 procent testu se odehrálo v provozu mimo městském.
Komfort a jistota
Platí, co jsem napsal v prvním testu. Peugeot 207 i s podvozkem s klasickou konstrukcí (přední náprava typu McPherson s upravenými spodními rameny a zadní náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou) použitým i v starší 206 se chová zcela odlišně než předchůdce. Na nerovnostech nehopsá, v interiéru prakticky neuslyšíte rázy a o většině drobných nerovností se uvnitř ani nedozvíte.
Kostková dlažba, retardéry, železniční přejezdy, nic z toho nečiní nové 207 problém. Posádka se dočká komfortní jízdy s minimem rušivých vlivů, řidič může počítat s dobrým držením stopy v zatáčkách, avšak za doprovodu mírných náklonů, optimálním nástupem brzd a brzdovým účinkem. Posilovač tradičně trochu „přebral“ v nízkých rychlostech, ale ve vyšších rychlostech jeho účinnost naštěstí slábne.
V lepší společnosti
Interiér proti prvně testovanému modelu s motorem 1,4 16V postoupil na vyšší úroveň. Vysoký stupeň výbavy prozrazovala palubní deska s jemnou strukturou a měkčením tvořeným oku lahodícím pogumovaným potahem, příslušnost k vyšším vrstvám značila i kompletní elektrická výbava no a konečně panoramatická střecha. Panoramatickou střechu miluji, ale pouze tehdy, pokud venku neřádí tropy.
Kdy vám sluníčko rozehřívá prostor nad hlavou na padesát stupňů, raději byste nad hlavou měli plech. Naštěstí můžete prostor zaclonit elektricky zatahovatelnou roletou. Již podruhé (a určitě ne naposled) musím 207 pochválit za velké množství odkládacích ploch, bohatě dimenzovaná pohodlná sedadla a velké ovladače rozeseté rovnoměrně po celé palubní desce.
Konkurenti, třeste se
Model 206 byl v Česku bestsellerem a pokud zákazníci překousnou trochu vyšší cenu, nevidím jediný důvod, proč by neměla 207 svého předchůdce následovat. Obstála se základním benzínovým a nyní i druhým nejsilnějším naftovým motorem. Nebýt nepřesného řazení, dal bych 207 devět bodů z deseti.
Plusy
- kvalitní materiály a zpracování
- komfortní sedadla
- spousta odkládacích ploch
- výborná ergonomie
- komfortně naladěný podvozek
- dobré jízdní vlastnosti
- kultivovaný naftový motor
Minusy
- panoramatické okno výrazně omezuje místo nad hlavami vzadu
- nepřesné řazení
- dlouhý převod řízení