Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot Partner Tepee 1,6 HDi vs. Renault Kangoo 1,5 dCi – Převezou vás

Ondřej Pavlůsek
Doménou francouzských automobilek se před několika lety staly malé dodávky, které v osobní verzi dokáží obsloužit i rodinné potřeby. Dvě čerstvé novinky jsme postavili proti sobě.

Po jedenácti letech od uvedení prvního Partnera na trh Peugeot představil počátkem letošního roku zbrusu nového nástupce. Partner se představil jen pár měsíců po Renaultu Kangoo, jehož druhá generace měla premiéru na loňském frankfurtském autosalonu a nahrazuje model, který je na trhu už od roku 1997. Předcházející věta vlastně není až tak přesná. Jak první Kangoo tak první Partner zůstávají nadále v nabídce, ale hlavní role patří jistě novinkám.

Oba francouzské automobily dorazily k srovnávacímu testu s moderními přeplňovanými vznětovými motory, které budou zajímat zákazníky nejvíce. Renault Kangoo v provedení Authentique je poháněn čtyřválcem 1,5 dCi o výkonu 63 kW (85 k), zatímco Peugeot Partner Tepee s výbavou Prémium má pod kapotou motor 1,6 HDi o výkonu 66 kW (90 k).

Design: Preferujete serióznost nebo hravost?

Oba automobily navazují na vzhled svých předchůdců a dále jej rozvíjejí. Renault Kangoo přijíždí opět s usměvavou přední části, na jejíž poměrně krátkou a prakticky vodorovnou kapotu motoru navazuje téměř kolmé čelní sklo, které překvapuje svou rozlohou. Při bočním pohledu vyniká bohaté prosklení a při bližším zkoumání nejednoho pozorovatele zaujme rozměrné okno v předních bočních dveřích, které není rozděleno žádným pomocným sloupkem. Na zádi jsou dominantním prvkem zadní kolmá světla, navazující na vysoko vytažený zadní nárazník.

Peugeot Partner Tepee se vedle Renaultu Kangoo snaží tvářit jako mnohem serióznější zástupce malých užitkových vozů, se schopností převážet cestující, a dále rozvíjí vzhled svého předchůdce s využitím současných designových prvků Peugeotu. Přídi Partneru Tepee dominuje typická tlamav jejímž středu je místo pro registrační značku. Dalšími výraznými prvky přední části Peugeotu jsou rozměrný znak, mlhové světlomety a tradičně velmi dlouhé hlavní světlomety. Při bočním pohledu vyniká pozvolna stoupající kapota motoru, na níž navazuje čelní okno, jehož linie plynule přecházejí do střechy. Zajímavým designérským prvkem je tvarování druhého a třetího páru bočních oken, k jejichž nezvykle sekaným rohům člověk chvíli hledá důvod. Výrazným prvkem jsou také vystupující klenuté blatníky. Záď Peugeotu se díky použití vzhůru výklopného víka přibližuje automobilům kategorie MPV spíše než lehkým užitkovým vozům.

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty
 

Vnější rozměry našich dvou rivalů jsou až na délku velmi podobné, zavazadlový prostor Partnera těží z větší délky karoserie.

Hlavní rozměry Peugeot Partner II Renault Kangoo II
Délka [mm] 4380 4213
Šířka [mm] 1810 1829
Výška [mm] 1801 1799
Rozvor [mm] 2728 2697
Rozchod vpředu [mm] 1505 1522
Rozchod vzadu [mm] 1554 1536
Zavazadlový prostor [mm] 675/3000 660/2668

Interiér: MPV na ně nemají!

V Renaultu Kangoo ani v Peugeotu Partneru Tepee si cestující rozhodně na nedostatek prostoru stěžovat nebudou. Oba modely disponují značkou vnitřní šířkou vpředu i vzadu, prostor nad sedáky je velkorysý a v podélném směru budou mít potíže jen nadprůměrně rostlí jedinci, kteří zamíří na zadní sedadla.

Renault Kangoo oproti svému konkurentovi nabízí lepší nastupování na přední i zadní sedadla. Na tom má vpředu zásluhu velký úhel otevření dveří a také téměř kolmý A-sloupek, zatímco vzadu je po otevření bočních posuvných dveří k dispozici vstupní otvor vysoký 1140 mm, široký v dolní části 640 mm a v horní části 760 mm. O příjemně prosvětlenou atmosféru v interiéru Renaultu se dobře starají rozměrná okna, i když se asi najdou i jedinci, kteří život v akváriu právě nevyhledávají. Proti Peugeotu překvapuje hlavně nízko položená spodní hrana oken.

Peugeot Partner Tepee v nabídce přístupu k předním i zadním sedadlům za svým konkurentem příliš nezaostává, ale nenabízí tak velký úhel otevření předních dveří a jeho A-sloupek je přeci jen poměrně více skloněný. Přístup na zadní sedadla umožňuje vstupní otvor o výšce 1140 mm, široký v dolní části 650 mm a v horní části 730 mm. Interiér Partneru Tepee se svým pojetím stejně jako karoserie přibližuje osobním automobilům, o čemž svědčí i pozice řidiče za volantem, zatímco v Kangoo můžete mít pocit že řídíte pojízdný skleník. Na tom pocitu má zásluhu obrovské čelní okno Renaultu a také množství místa mezi ním a předními cestujícími. I když stejná charakteristika platila i o prvním Partnerovi, dnes je vše jinak, čelní sklo není tak daleko, a nad cestujícími není tolik volného prostoru jako ještě nedávno.

Zavazadlový prostor: Šestisetlitrový standard

Zavazadlové prostory obou vozů mají podobné základní parametry, ale liší se ve využitelnosti. Renault Kangoo nabízí základní objem 660 l, který je sklopením sedadel možné zvětšit na 2866 l a Peugeot Partner Tepee má v základní konfiguraci objem 675 l a po sklopení sedadel nabídne 3000 l. Zavazadelník Renaultu Kangoo je široký 1170 mm, po zadní sedadla je dlouhý 960 mm, po sedadlo předního spolujezdce je dlouhý 1880 mm, na výšku po krycí desku nabízí 530 mm a po strop je vysoký 1230 mm. Podobné míry dnes nenabízejí ani velká osobní kombi, prostorově s touto dvojicí mohou soupeřit snad jen některá MPV.

Plusem Renaultu je jednoznačně systém sklápění sedadel, kdy lze prakticky jedním pohybem vytvořit téměř rovnou ložnou plochu, která má zhruba v polovině pouze malý asi 30milimetrový schod. Celková délka interiéru Renaultu Kangoo (od hrany čelního skla k víku zavazadelníku) je 3000 mm. Přístup k zavazadlovému prostoru Renaultu Kangoo umožňují křídlové dveře, jejichž levá část je delší. Tyto dveře mohou být otevřeny v úhlu 90º nebo v případě potřeby až v úhlu 180º. Po otevření dveří je k dispozici vstupní otvor vysoký 1100 mm, s šířkou 1170 mm ve spodní části a 1160 v horní časti. Nákladová hrana je u Renaultu Kangoo ve výšce 565 mm. Křídlové dveře jsou dodávány za příplatek 2.000,-Kč, standardem osobních Kangoo je stejně jako u Partnera výklopná záď. Příplatek za křídlové dveře je ale u Peugeotu pouze 1.400,-Kč.

Zavazadlový prostor Peugeotu je široký 1200 mm, po zadní sedadla je dlouhý 850 mm, po sedadlo předního spolujezdce je dlouhý 1900 mm, na výšku po krycí desku nabízí 590 mm a po strop je vysoký 1230 mm. Peugeot zůstal u Partneru věrný klasickému uspořádání zadního sedadla s dělením v poměru 60:40 a také zachoval systém, kdy se sedadla nejprve překlopí dopředu a v případě potřeby mohou být i vyjmuta z vozu. Toto řešení přispívá k zvětšení ložné plochy, ale zároveň je nutné mít prostor na uložení vyjmutých sedadel.

V případě sklopení pouze opěradel zadních sedadel vzniká v zavazadelníku schod vysoký 230 mm. Přístup do zavazadlového prostoru Peugeotu je prostřednictvím výklopného víka, jehož hrana je po otevření 1870 mm nad zemí. Vstupní otvor do zavazadelníku je vysoký 1135 mm, s šířkou 1200 mm ve spodní části a 1220 v horní části. Nákladová hrana je u Peugeotu Partner Tepee ve výšce 535 mm.

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty
 

Kvalita: Disciplína se postupně dostává i do dodávek

Vraťme se ale ještě do interiéru a podívejme se na jeho zpracování a na to, jaký komfort cestujícím skutečně nabízí. V případě základní výbavy Renaultu Kangoo (Authentique) asi zájemce zklame použití laciných materiálů i neobvyklých barev na palubní desce a obložení dveří. Kompletně čalouněný interiér je dodáván pouze ve spojení s vyšší výbavou Expression. Takové Kangoo už ale stojí více než 440 tisíc Kč. Otázkou čistě osobního vkusu je tvarování palubní desky Renaultu, které může někomu připomínat stavebnice značky Lego. Zpracování detailů i kvalita některých dílů prostě jednoznačně prozrazuje užitkový původ Renaultu a například venkovní i vnitřní kliky dveří jsou málo robustní. Peugeot sází na design palubní desky, připomínající osobní automobily nebo vozy kategorie SUVa v kvalitě dílenského zpracování je před Renaultem o krok napřed.

Sedadla obou vozu jsou dobře tvarovaná a pohodlně měkká. Peugeot opět nabízí kvalitnější materiály a tvar jeho sedadel je o něco lepší. Renault ale vítězí nad Peugeotem, když se přemístíme na zadní sedadla, kde nabízí více místa a má také lépe vyřešeno překrytí ukončení kolejnice vodící boční posuvné dveře. U Peugeotu tento prvek příliš zasahuje do prostoru pro cestující a tlačí pasažéry na krajích sedadlech pod rameny, což třem cestujícím ve druhé řadě poměrně výrazně znepříjemňuje cestování i na kratší vzdálenosti.

Jízda: Scénic a C4 Picasso jako dárci platforem

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty Vyrostlé osobní dodávky vděčí za pokrok v jízdních ale i jiných vlastnostech osobním modelům mateřských značek. Příbuzným Renaultu je Scénic, v případě Peugeot je dárcem orgánů řada Citroenových MPV. Ovladatelnost obou vozidel udělala proti svým předchůdcům pořádný krok vpřed, ale to je vzhledem dlouhému životnímu cyklu jejich předchůdců v souladu s všeobecným očekáváním. Chování těchto osobních dodávek má k jízdním vlastnostem osobních aut skoro stejně tak daleko, jako běžná velká MPV. Ani velké rozchody kol a rozvor dlouhý 2,7 m nedokáží překonat handicap výšky 1,8 m, vysoké těžiště a hmotnost půldruhé tuny.

Oba modely ze země galského kohouta jsou poháněny moderními přeplňovanými vznětovými čtyřválci. Pod kapotou Renaultu Kangoo pracuje motor 1,5 dCi s výkonem 63 kW (85 k) při 2750 ot./min. a točivým momentem 200 Nm při 1750 ot./min. Tento agregát roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky. Maximální rychlost 158 km/h není sice nijak závratná, ale vzhledem k nejvyšším povoleným rychlostem na našich komunikacích je dostatečná. Příjemným údajem výrobce je průměrná spotřeba paliva, která je 5,0 litrů na 100 km. Poměrně kvalitní je i odhlučnění. Podvozek Renaultu odpovídá francouzskému standardu a jeho naladění je dostatečně komfortní, ale zároveň neobtěžuje cestující přehnanou měkkostí. Velkým pokrokem je u Kangoo skutečně přesná kulisa manuální převodovky.

Peugeot Partner Tepee dorazil s motorem 1,6 HDi o výkonu 66 kW (90 k) při 4000 ot./min. a maximálním točivém momentu 215 Nm při 1750 ot./min. Tato pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou, která se svou přesností, ani délkou drah řadičky v kulise rozhodně nemůže srovnávat se svým konkurentem. Maximální rychlost 161 km/h se od Kangoo příliš neliší a údaj výrobce o průměrné spotřebě je stejně jako u konkurenčního vozu 5,0 litrů na 100 km. Peugeot Partner Tepee se také chlubí kvalitním odhlučněním, které se může srovnávat i s osobními vozy.

Podobně jako Kangoo i Partner Tepee trpí jemnými vibracemi ve volantu od motoru, které jsou zde cítit o trochu více. O naladění podvozku Peugeotu Partner Tepee můžeme říct, že je příliš měkké, což pociťují především cestující na zadním sedadle. Navíc jsou krajní cestující ve výši ramen při průjezdech zatáčkami obtěžovaní výstupky, které kryjí ukončení kolejnic vodicích boční posuvné dveře.

Nízká spotřeba? Jen pokud jezdíte mimo dálnice

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h hlásí otáčkoměr Renaultu Kangoo, že na pátý rychlostní stupeň má motor 2500 ot./min. a stejný údaj hlásí i otáčkoměr Peugeotu Partner Tepee. Při ustálené rychlosti 130 km/h se situace logicky opakuje pouze s rozdílem, že otáčkoměry obou vozů nyní ukazují přibližně 3300 ot./min.

V případě, že se Kangoo a Partner Tepee pohybují průměrnou rychlostí 100 km/h, dosahuje spotřeba paliva hodnoty 6,8 l na 100 km u Renaultu, resp. 6,3 l na 100 km u Peugeotu. Pokud je průměrná rychlost 130 km/h, pak Kangoo spotřebuje 8,8 l na 100 km, zatímco Partner Tepee si řekne o 8,1 l na 100 km. Na horších údajích o spotřebě se v případě modelu Kangoo podílely zimní pneumatiky, ale také horší aerodynamika.

Výrazný rozdíl mezi údajem o spotřebě podle výrobce a zjištěnou skutečností je způsoben omezenou výkonovou rezervou obou vozů v provozu. Při evropském jízdním cyklu, kterým výrobci testují spotřebu paliva se jen výjimečně dostává automobil přes rychlost 100 km/h, a tak není divu, že se při reálné rychlosti 130 km/h rozdíl odchyluje již dosti výrazně.

Jízdní dynamika v cestovních rychlostech je pro případné rodinné využití mizerná, proti rychlé jízdě s malou spotřebou hovoří velká hmotnost a gigantická čelní plocha. Pokud se pohybujete rychlostmi kolem 130 km/h, jste již blízko limitům motoru, který pod zatížením ztrácí úspornost, kterou od turbodieselu každý očekává.

Silnější verze, které oba výrobci nabízejí, budou tedy lepší a ekonomičtější volbou, pokud se pohybujete po dálnicích.

Na váze: Renault je lehčí a uveze více

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty U dvojice přímých konkurentů jsme prověřili údaje o pohotovostní hmotnosti udávané výrobci, měřením na vozidlových vahách. Hodnoty uváděné v technických datech nebo technických průkazech jsou orientační zejména, je-li automobil je vybaven příplatkovými položkami, tak jako v našem případě.

V případě Renaultu Kangoo není možné zjistit o kolik se liší skutečná pohotovostní hmotnost od údajů uváděných výrobcem, vzhledem ke skutečnosti, že v technických datech je uveden interval od 1388 do 1475 kg. U Peugeotu, ale váhy ukázaly, že je se svými 1480 kg skutečné pohotovostní hmotnosti o 73 kg těžší než uvádí výrobce.

Renault Kangoo je o 52 kg lehčí, ale část této výhody by zmizela, pokud bychom vážili vůz s lepší výbavou Expression. Výrazný rozdíl ve prospěch Renaultu je v užitečném zatížení. Kangoo zvládne 671 kg, Partner pouze 560 kg.

Hmotnosti Partner Kangoo
Pohotovostní hmotnost dle TP [kg] 1407 1388-1475
Celková hmotnost dle TP [kg] 2040 2097
Užitečná hmotnost [kg] 560 671
Naměřená pohotovostní hmotnost [kg] 1480 1426
Naměřené zatížení přední nápravy [kg] 872 831
Naměřené zatížení zadní nápravy [kg] 608 595
Rozložení hmotn. mezi př./zad. nápr. [%] 59/41 58/42

Za kolik?

Při porovnání základních cen testovaných vozidel se dostává do vedení Renault Kangoo, který ve verzi Authentique s motorem 1,5 dCi o výkonu 63 kW (85 k) stojí 389.900,- Kč včetně DPH, zatímco Peugeot Partner Tepee v provedení Confort s motorem 1,6 HDi o výkonu 66 kW (90 k) přijde na 404.900,- Kč. Cenový rozdíl v základním provedení není příliš velký, což se ale může změnit při zaškrtávání položek příplatkové výbavy.

Ceny a výbava [Kč] Partner Tepee Confort 1.6 HDi 66 kW Kangoo Authentique 1.5 dCi 63 kW
Základní cena 404.900,- 389.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy 6.400,- nelze
Hlavové airbagy nelze nelze
ABS S S
Stabilizační systém nelze nelze
Manuálně regulovaná klimatizace 41.800,- 35.000,-
Automaticky regulovaná klimatizace nelze nelze
Autorádio s CD 13.400,- 10.000,-
Metalický lak 10.000,- 10.000,-
Centrální zamykání S nelze
Centrální zamykání s d.o. 5.000,-* S
Elektricky ovládaná okna vpředu 5.000,-* S
Elektricky ovládaná okna vzadu nelze nelze
Elektricky ovládaná zrcátka nelze nelze
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním 5.000,-* nelze
Kola z lehkých slitin nelze nelze
Mlhové světlomety nelze 5.000,-
Vyhřívání předních sedadel 6.700,- nelze
Palubní počítač nelze nelze
Parkovací senzory vzadu nelze nelze
Křídlové dveře místo víka 1.400,- 2.000,-
Pravé boční posuvné dveře ve druhé řadě S S
Levé boční posuvné dveře ve druhé řadě 10.000,- 12.000,-

* Pack Plus za 5.000,-Kč obsahuje elektrické ovládání předních oken sekvenční, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty
 

Závěr

Ještě před rokem bychom v takovém testu psali o úzkém interiéru a zoufalém řazení Renaultova osobního Kangoo. Nový model využívající platformu osobního Scénicu, zůstává i nadále především prostorným univerzálem, který chce ohromovat místem pro lidi i kufry. Jestliže od interiéru skoroužitkového Kangoo čekáte kvalitu jakou dnes má Laguna, pak budete zklamáni. Potěšil nás pokrok, který Renault udělal v řešení mechanismu řazení a výhodou je i systém sklápění zadních sedadel, který pro maximalizaci ložného objemu nevyžaduje demontáž sedadel.

peugeot renault testy mpv srovnavacitesty peugeot renault testy mpv srovnavacitesty I Peugeot dospěl a je v mnoha směrech lepším autem než jeho předchůdce. Novinkou je změna filozofie při navrhování pozice řidiče za volantem. Ten už totiž neřídí dodávku s obrovským čelním sklem, ale jen skoroMPV s vyšší stavbou karoserie a interiérem, který se přibližuje osobním Peugeotům.

V případě, že je u vás na prvním místě cena, jízdní vlastnosti a užitná hodnota, pak bude vaším vítězem Renault Kangoo. Pokud od auta této kategorie vyžadujete i jistou dávku reprezentativnosti, pak to u vás vyhraje Peugeot Partner Tepee. Serióznější design, hodnotnější materiály i důslednější provedení a kontrola finální sestavy mu přinesly body, které nakonec rozhodly o jeho těsném vítězství.

Související články

Peugeot Partner Tepee 1.6 Hdi 66 kW (90 k)

První cena vozu 354.900,- (Partner Tepee Confort, 1,6 l 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 404.900,- (Partner Tepee Confort, 1,6 HDi 66 kW)
Základní cena testovaného vozu 449.900,- (Partner Tepee Premium, 1,6 HDi 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 466.300,- (Partner Tepee Premium, 1,6 HDi 66 kW)

Plusy

  • prostorný a solidně zpracovaný interiér
  • dobré odhlučnění
  • objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • počet a přístupnost odkládacích prostor
  • nastupování a vystupování

Minusy

  • příliš měkké nastavení podvozku
  • velké boční náklony
  • pomalý nástup brzd
  • nepřesná převodovka
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • nízká užitečná hmotnost
  • minimální výkonová rezerva pro jízdu mimo město

Renault Kangoo Authentique 1.5 dCi 63 kW (85 k)

První cena vozu 374.900,- (Renault Kangoo Authentique 1.5 dCi 50 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 389.900,- (Renault Kangoo Authentique 1.5 dCi 63 kW)
Základní cena testovaného vozu 389.900,- (Renault Kangoo Authentique 1.5 dCi 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 423.900,- (Renault Kangoo Authentique 1.5 dCi 63 kW)

Plusy

  • ohromný vnitřní prostor
  • objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • přesná kulisa řazení
  • komfortní odpružení
  • odkládací prostory
  • dobrý poměr prostor/cena

Minusy

  • nepřesné řízení
  • aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • velké boční náklony
  • krátký sedák na zadních sedadlech
  • velká užitečná hmotnost
  • minimální výkonová rezerva pro jízdu mimo město
Ondřej Pavlůsek
Model Peugeot Partner Tepee 1,6 HDi Renault Kangoo 1,5 dCi
Cena základní sestavy 354 900 Kč 374 900 Kč
Cena testované sestavy 466 300 Kč 423 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000 63 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 1750 200 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3 16
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5 / 5.7 5.9 / 5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 675 / 3000 660 / 2866
Objem nádrže (l): 60 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1480 / 560 1426 / 671
Rozměr pneu: 205/65 R15 195/65 R15
Peugeot Partner Tepee 1,6 HDi
Renault Kangoo 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380 4213
b) šířka (mm): 1810 1829
c) výška (mm): 1801 1799
d) rozvor (mm): 2728 2697
e) rozchod vpředu (mm): 1505 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1554 1536
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 665 / 945 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1070 1140
k) šířka vpředu (mm): 1470 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510 1530
délka sedáku vpředu (mm): 440 480
délka sedáku vzadu (mm): 445 420
výška opěradla vpředu (mm): 610 620
výška opěradla vzadu (mm): 560 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO ANO