TEST Renault Clio Grandtour: první jízdní dojmy (s batůžkem na zádech)
Automobily s karoserií kombi jsou nejen u nás velmi oblíbenou a vyhledávanou karosářskou variantou. V segmentu malých vozů se zatím mnoho modelů na trhu neuchytilo, ale k tradiční Fabii a malému Peugeotu, přibývají další modely. Renaultovo Clio Grandtour se na náš trh dostane 1. února 2008, čili jako poslední kombi z trojlístku Clio, Fabia a 207, který si v roce 2008 rozdělí velkou část prodejního koláče v této kategorii.
Co nabídne?
S rozměry zavazadlového prostoru 439 litrů (měřeno bez nastavitelné podlahy) se zařadí mezi Fabii Combi (480 l) a Peugeot 207SW (428 l). Přístup do něj je velkorysý, nakládací hrana se nachází ve výšce 605 mm nad vozovkou. Díky přestavitelné podlaze kufru lze vytvořit rovnou plochu, která tvoří podstavu 1277 l velkému zavazadlovému prostoru při sklopených sedačkách, sklopitelných v klasickém poměru 1/3 a 2/3. Po vyjmutí mobilní podlahy se objem zavazadlového prostoru zvětší o 72 l. Co si osádka v kufru veze je možné utajit díky krycí roletce, kterou je možno sundat a zasunout do k tomu určeného úložného prostoru. Odpadá tak nešikovné skladování roletky někde v garáži, když je právě na obtíž. Pro převážení dlouhých předmětů je nutné sklopit třetinu zadní řady sedadel, čtyři cestující pak mohou v zavazadlovém prostoru s sebou převážet věci až 1450 mm dlouhé.
Co se týče designu, přítomní kolegové se většinou shodovali na tom, že se Grandtour povedl. Zadní převis byl prodloužen o 216 mm oproti klasickému Cliu na konečných 822 mm. Vůz si tak více „sedl na zadek“ a vypadá o poznání více dynamicky. V interiéru se nic podstatného nezměnilo, temný, plastový středový panel stále působí poněkud lacině a smutně. Veselejší barevná kombinace se pro interiér Clia hodí jednoznačně lépe. Vyšší pasažéři, kteří cestují vzadu, si stále mohou stěžovat na poměrně malou výšku nad sedákem – pouhých 882 mm. Srovnejme tuto hodnotu s Fabií Combi (970 mm) či Peugeotem 207SW (930 mm) a vidíme, že Clio Grandtour opravdu není vhodný automobil pro volejbalové družstvo. Průměrně vzrostlý muž ale nemá s místem problémy.
Když už hovoříme o dynamice, zastavme se u pohonných agregátů. Ve „francouzské“ testovací verzi tlouklo dieselové srdce 1,5 dCi o nejvyšším výkonu 78 kW (105 k) při 4000 ot./min. a křivkou točivého momentu s maximem 240 Nm při 2000 ot./min. Motůrek má dost chuti do života, je cítit, že s prázdným vozem si dokáže poradit v celku lehce a s grácií. Za studena sice poměrně hodně duní, při jízdě je ale jeho zvukový projev o něco lepší než u francouzského rivala 207SW s agregátem 1,6 HDI a o mnoho lepší než u Fabie 1,4 TDI a ve své objemové kategorii je tedy jednoznačným vítězem. Tak a teď ta špatná zpráva – u nás jej v nabídce nenajdete. Podle zástupců českého Renaultu by o něj stejně nebyl moc velký zájem, takže minimálně z počátku budou v nabídce pouze motory, které vidíte v tabulce níže (hodnoty s manuální převodovkou). Škoda. Zájemcům o nejsilnější dieselový agregát zřejmě nezbývá jiná možnost než dovézt si jej ze zahraničí.
Renault Clio Grantour | ||||||
Motor | 1,2 16V | 1,2 TCE | 1,6 16V | 1,5 dCi | 1,5 dCi (5st. př.) | 1,5 dCi (6st. př.) |
Zdvihový objem [cm3] | 1149 | 1149 | 1598 | 1461 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/5500 | 74/5500 | 82/6000 | 50/4000 | 63/3750 | 63/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 105/4250 | 145/3000 | 151/4250 | 160/1700 | 200/1900 | 220/2250 |
Max. rychlost [km/h] | 167 | 184 | 190 | 162 | 174 | 174 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,6 | 11,2 | 10,4 | 15,5 | 13,0 | 13,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,8 | 6,7 | 4,5 | 4,4 | 4,7 |
Emise CO2 [g/km] | 139 | 137 | 160 | 120 | 117 | 126 |
Jízda v Cliu Grandtour je v podstatě stejná jako v hatchbacku. Záď naplněná pouze lehkými leteckými kufříky se do zatáček poslušně stáčela a celkový dvacetikilový nárůst hmotnosti snad nezanechává na jízdní dynamice významné následky. Jediné co nás tedy limitovalo nebyl podvozek ale spíše vrozená opatrnost (zničit testovací auto se nepokládá za zdvořilé) a nebezpečné srázy pod klikatými, sluncem zalitými okreskami. Po stránce jízdních vlastností si tedy není na co stěžovat. Osobně mi nevyhovuje spojka, zabírající náhle a na konci, to je ale tradiční rys Clia, na který se dá zvyknout. Řízení má stále o něco lehčí převod, něž bychom očekávali, jeho nastavení je ale relativně zdařilý kompromis mezi dobrou ovladatelností vozu ve městě (i pro ženu) a dostatečným kontaktem řidiče s řízením na okresních silnicích. Řazení nemá příliš precizně vymezené dráhy, je ale příjemně lehké, jeho dráhy jsou spíše kratší a během naší projížďky jsme s ním neměli žádný problém.
Clio Grantour se povedlo. Přímý konkurent Fabie Combi nabízí poměrně vyvážený a chutný koktejl, jehož součástí má být i základní ceníková cena začínající pod hranicí 300.000,- Kč (oficiální ceníky budou k dispozici až začátkem ledna). Pro orientaci, ve Francii si za verzi kombi zákazníci připlatí 500 Eur (přibližně 13.300,- Kč), u Škody Fabie si u nás za Combi připlatíte 20.000,- Kč. Uvážíme-li, že s touto cenovkou dostanete čtyřválec se skromným objemem 1149 cm3, ale přesto s nízkou kombinovanou spotřebou (5,9 l/100 km) a uspokojivou dynamikou (0-100 km/h za 13,6 s), nezbývá než doufat, že novinku na českém trhu nepohřbí nekonkurenceschopná standardní, či nedostupná nebo předražená příplatková výbava.