Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou

Ondřej Pavlůsek
4,6 metru dlouhý sedan s cenou pod 300 tisíc korun je tady. Má to nějaké háčky, nebo je Renault Fluence opravdu tak výhodnou koupí?

Představte si čtyřdveřový sedan nižší střední třídy s elegantním designem, prostorným interiérem, velkým zavazadelníkem a komfortními jízdními vlastnostmi s cenou 300.000,- Kč. Do ledna letošního roku téměř utopie, ale nyní díky Renaultu realita.

Renault na loňském frankfurtském autosalonu představil svůj nejnovější čtyřdveřový sedan, který dostal jméno Fluence a nastupuje v nabídce značky na místo sedanu odvozeného od druhé generace Mégane. Za novým jmeném a designem se i nyní ukrývá technika modelové řady Mégane, v aktuální třetí generaci.

Na český trh vstoupil Fluence v lednu letošního roku a nejen zaměstnaného businessmana v televizní reklamě překvapuje svou kombinací designu, vnějších i vnitřních rozměrů, bohaté výbavy a velmi sympatických cen. Zákazníci českých prodejců značky Renault totiž mohou vybírat ze tří stupňů výbav, které jsou kombinovány se zážehovým motorem 1,6 16V (81 kW/110 k) nebo turbodieselem 1,5 dCi (78 kW/105 k) a jejichž ceny začínají na částce 299.000,- Kč.

Právě v případě námi testovaného vozu se jedná o Fluence v základním provedení Confort s benzinovým motorem, jehož cena se vyhoupla na částku 312.700,- Kč jen díky metalickému laku karoserie za příplatek 13.700,- Kč.

renault fluence testy nizsistredni renault fluence testy nizsistredni  

Vlastní kabát

U předchozích dvou generací sedanů, odvozených od modelové řady Mégane, zachoval Renault jméno a designové změny se odehrávaly prakticky jen v zadní polovině karoserie. Fluence dostal vedle vlastního jména i zcela nově navrženou karoserii, která jej na první pohled odlišuje od ostatních členů rodiny Mégane.

Při srovnání s hatchbackem nebo kombi vyniká příď nového sedanu ladnějšími liniemi, které se prakticky ani trochu nesnaží působit sportovním dojmem a sázejí spíše na elegantní plynulé přechody. Stejně jsou na tom i boky karoserie nebo zadní partie.

Design Renaultu Fluence působí jednoduše klidným dojmem a jasně říká, že před námi stojí 4618 mm dlouhý rodinný čtyřdveřový sedan bez jakýchkoliv sportovních ambic, jehož hlavním cílem je nabídnout svým cestujícím především pohodlné cestování.

Rodinné vazby

Zatímco exteriér má vyvolávat dojem zcela samostatného modelu, interiér se téměř vůbec nesnaží maskovat spojení s modelovou řadou Mégane. To ovšem není nijak na škodu, protože současná generace se může pochlubit příjemnými materiály, kvalitně zpracovaným prostorem pro posádku a poměrně dobrou ergonomií.

renault fluence testy nizsistredni renault fluence testy nizsistredni  

Zásadním rozdíl při srovnání s hatchbackem a kombi představuje v případě palubní desky jiný panel s přístroji, v němž je místo digitálního číselného ukazatele uprostřed umístěn konvenční ručičkový rychloměr, snad lépe stravitelný u konzervativních zákazníků tříprostorových sedanů. U základní výbavy Confort je pouze výškově stavitelný volant, což je stejné řešení jako u nejlevnějšího hatchbacku Mégane Generation.

Velmi příjemné je zjištění, že součástí standardní výbavy testovaného vozu je vedle šesti airbagů, systémů ABS, EBV a ESP i palubní počítač, tempomat, elektrické ovládání zrcátek i oken ve všech dveřích, autorádio s CD přehrávačem a manuální klimatizace s pylovým filtrem. Autorádio má vše co Renault slibuje, ale nahrazení otočného ovladače hlasitosti dvěma tlačítky je nešťastným, i když náklady zřejmě šetřícím řešením.

Přední sedadla sice nabízejí minimální boční vedení, ale vzhledem k charakteru vozu jde o zanedbatelný nedostatek, který nijak nesnižuje pohodlí cestujících. Jsme si celkem jisti, že nebude velkou překážkou pro typického zákazníka. Příjemnou skutečnost představuje možnost nastavení výšky u sedadla řidiče i předního spolujezdce. To především v případě řidiče usnadňuje nalezení ideální polohy za volantem.

Vyzdvihnout musíme velkou vnitřní šířku, která pomáhá jak v lepším subjektivním vnímání velikosti interiéru, tak objektivně větším prostorem zejména pro ty vzadu. Vpředu jsme naměřili 1470 mm ve výši loktů, vzadu nadprůměrných 1480 mm.

renault fluence testy nizsistredni renault fluence testy nizsistredni Díky rozvoru 2702 mm nabízí druhá řada sedadel dostatek prostoru v podélném směru i dlouhonohým jedincům. Bohužel horší je to s prostorem nad hlavami, i když i cestující s výškou okolo 185 cm se na zadním sedadle mohou pohodlně uvelebit, jen nesmějí chtít sedět rovně jako ve školní lavici. Nad zadním sedákem jsme naměřili 920 mm (vpředu maximálně 1020 mm), výška sedáku od podlahy činí slušných 350 mm. Tedy, na zadních sedadlech je pro průměrně rostlé dospělé místa přiměřeně, poloha sezení není na úrovni, jakou očekáváte od střední třídy, ale v rámci možností nižší střední jde o zajímavý počin.

Přístup do zavazadlového prostoru s objemem 496 litrů umožňuje poměrně velký vstupní otvor. V základním uspořádání je zavazadelník dlouhý 1025 mm, vysoký 504 mm a mezi podběhy široký 1160 mm. K nedostatkům zavazadlového prostoru, jehož objem se může zvětšit sklopením děleného opěradla zadního sedadla, patří nákladová hrana ve výšce 727 mm a jednoduchá ramena uchycení víka, která omezují jeho užitečný objem.

Pohodlné svezení

Ještě v osmdesátých letech bylo celkem snadné rozlišovat auta na rodinná a sportovní, ale v dnešní době je pravděpodobně nezbytné, aby se i naprosto rodinný automobil tvářil jako rozený sportovec. Tato móda se více či méně dotkla většiny světových automobilek a Renault se nyní s Fluence snaží připomenout časy, kdy byl velký čtyřdveřový sedan především pohodlným vozidlem.

V případě základního testovaného modelu se to francouzské automobilce zdařilo prakticky na 100 %. Na sebemenší pokus o sportovní styl jízdy reaguje Fluence velmi neochotně a jasně dává najevo, že svým cestujícím chce poskytovat komfort a ne adrenalinové zážitky při řezání zatáček.

Podvozek využívá přední nápravu typu McPherson se vzpěrou vyztuženou obdélníkovými rameny, vzadu se nachází prostorově úsporné polonezávislé zavěšení se zkrutnou příčkou. Odpružení ve spolupráci s pneumatikami o rozměrech 205/65 R15 je zaměřeno na komfort. Fluence na kvalitním povrchu vzbuzuje dojem, že se vznáší a na nekvalitním dobře pohlcuje drobné nerovnosti. Rázy do kabiny pronikají až od výraznějších nerovností nebo spár, přibližně tak jako se to děje u ostatních modelů řady Megane.

Při snaze o ostřejší svezení vynikne přeposilované a nepřímé řízení, díky němuž je v zatáčce potřeba neustále provádět korekce volantem. Při prudkých změnách směru má dlouhá záď tendenci vybočovat, ale tuto její snahu velmi rychle zarazí standardně montované ESP. V ostrých zatáčkách je tak Fluence citelně nedotáčivý, ale v plynulejších obloucích dobře drží zvolenou stopu.

Se známým zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru naladěným na výkon 81 kW (110 k) spolupracuje pětistupňová manuální převodovka. Změny rychlostních stupňů jsou při snaze o rychlé přeřazení kostrbaté a dráhy mají gumové dorazy.

renault fluence testy nizsistredni renault fluence testy nizsistredni  

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlosti 100 km/h točí šestnáctistovka 2750 otáček za minutu a palubní počítač hlásí průměrnou spotřebu 5,8 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h je ručička otáčkoměru u hodnoty odpovídající 3600 otáčkám za minutu a na displeji se objeví průměrná spotřeba 8,5 litru na 100 km. Obojí považujeme s ohledem na osvědčenou a relativně jednoduchou motorářskou techniku za slušný výsledek.

Fluence vedle dobrého jízdního komfortu nabízí své posádce i velmi kvalitní odhlučnění. Sedan se skvěle vypořádává s rušivými zvuky od motoru, kol i obtékajícího vzduchu.

Závěr

Klíčovou zprávou pro všechny čtenáře je to, že Fluence za méně než 300 tisíc plní to, co Renault slibuje. Jde o jednoduchý automobil, který v rámci standardů nižší střední třídy neoplývá agilními jízdními vlastnostmi, nadprůměrnou dynamikou ani špičkovou technikou. Za své peníze ale dostanete rozměrově plnohodnotný sedan, který dokáže pohodlně přepravit 4 dospělé a jejich zavazadla.

Zázraky se ani v roce 2010 nedějí, takže snad nikoho nepřekvapíme tvrzením, že na trhu jsou lepší vozy. Renault ale útočí cenovkou a nečekaně kompletní výbavou. Na nedostatky Fluence možná i proto snadno zapomenete.

První cena vozu 299.000,-Kč (Fluence Confort, 1,6 16V, 81 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 299.000,-Kč (Fluence Confort, 1,6 16V, 81 kW)
Základní cena testovaného vozu 299.000,-Kč (Fluence Confort, 1,6 16V, 81 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 312.700,-Kč (Fluence Confort, 1,6 16V, 81 kW)

Plusy

  • Bohatá základní výbava
  • Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Komfortní odpružení
  • Prostor v interiéru
  • Velký objem zavazadlového prostoru
  • Příznivé ceny

Minusy

  • Nepřímé řízení s příliš účinným posilovačem
  • V základním provedení volant stavitelný pouze výškově
  • Omezený výhled vzad
  • Svažující se střecha nad zadními sedadly
  • Vysoký práh zavazadelníku nad zemí
  • Jednoduché uchycení víka zavazadelníku omezuje jeho užitečný objem
  • Ovládání hlasitosti rádia tlačítky
Ondřej Pavlůsek
Renault Fluence 1,6 16V
Cena základní sestavy 299 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní airbag pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, ISOFIX - příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních krajních sedadlech, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově nastavitelný volant, tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, elektrické ovládaní předních oken, impulzní s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, přenosný popelník a zapalovač, manuální klimatizace s pylovým filtrem, autorádio RadioSat Classic CD MP3 4x15 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, plnohodnotná rezerva, ozdobné kryty kol 15" „SÉQUENCE“ Kč
Cena testované sestavy 312 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.700,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 151 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.3 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 496 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 500
Rozměr pneu: 205/65 R15
Renault Fluence 1,6 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4618
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2702
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 892
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 850
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano