Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Espace 2,0 dCi AT – Espace privé

Aleš Jungmann
Diskuze (115)
Jak u velkého MPV funguje kombinace automatu s nejsilnějším turbodieselem v nabídce?

Grand Espace vše říká už jménem. Hodně místa, hodně plechů, hodně skla, hodně kůže...zkrátka všeho je prostě více než obvykle, čemuž se však u sedmimístného MPV o délce 4,9 metru nikdo nemůže divit. Nikterak oslnivá ochrana chodců (2 z 5 hvězd Euro NCAP) je více než vyvážena plným počtem hvězdy, které Espace obdržel za ochranu posádky v roce 2003.

Model Espace čtvrté generace (Grand Espace je jeho verzí s prodlouženým rozvorem) je ve výrobě už od roku 2003, takže někteří majitelé již možná kvitovali fakt, že je dle vyjádření automobilky z 90 % recyklovatelný. Ne, vážně – dlouhověkost není u MPV žádnou výjimkou, o to více vyniká dodnes poměrně svěží výraz vozu. Určitě bychom mu tolik let nehádali. Po modernizaci z konce roku 2010 si podzim života užívá více než dobře.

Uvnitř jako mimozemšťan aneb Kam s ním?

Interiér je jako z jiné planety? No skoro ano! Člověk přivyklý na německá nebo japonská MPV se bude uvnitř Grandu Espace cítit jako mezi Klingony.

renault testy mpv renault testy mpv Nechápejte mě špatně, volant, sedadlo i řadička jsou samozřejmě na svém místě, ale všechno ostatní je jinde nebo jinak, než by člověk čekal. Kaplička s digitálními přístroji i displejem navigace je uprostřed širokánské palubky, řidič tak na silnici kouká přes volant a velkou plastovou plochu. Sklo je v tu chvíli od natažené ruky snad metr daleko, řidič sedí v jeho křesle relativně vysoko a na okolí tak shlíží ze svého kapitánského můstku. Však je také Renault pojmenovává captain´s chair. Klaustrofobií zde nikdo trpět nebude, ale ani nepohodlím, jelikož jsou sedadla ve třetí řadě stejně velká, jako ta ve druhé. Všechny je jde samozřejmě jednotlivě vyjímat a v kolejničkách posouvat dle libosti. Pozor, sedadla nejsou právě lehké váhy.

Ovládání klimatizace, mimochodem standardně s odděleným nastavením pro řidiče a spolujezdce a zadní sedadla, je tam, kde by ho bývalý zákazník třeba Volkswagenu (ale vlastně ani jakékoliv jiné značky) nikdy nehledal. Celý panel je navíc, aby se na dveře vešel, uskupen do malého kruhu. Vskutku netradiční řešení, jednotlivá tlačítka však mají dostatečnou velikost, ovládání je intuitivní a příjemné.

Horší to je se zapínáním tempomatu, umístěném vlevo pod volantem. Abyste tempomat aktivovali (přesněji řečeno, abyste jej vůbec mohli začít používat, jinak je ovládání na volantu), musíte přepínač skoro poslepu nahmatat. Velké odkládací schrány v palubní desce jsou u rodinného dostavníku bezpochyby dobrým řešením, ale kam s mobilem? Do malé kuřácké schránky před řadičkou nebo do prohlubně ve dveřích? Ani jedno z míst není kvůli svým rozměrům a tvaru ideální. Jaké jsou další možnosti? V podstatě žádné, už zbývají jen překryté schránky na palubní desce.

Velmi povedená jsou sedadla a to jako celek. Jsou dostatečně velká, velmi pohodlná, nabízejí polohovatelné loketní opěrky (moc příjemné na dlouhých cestách!) i polohovatelné opěrky hlavy. V naší verzi jsou navíc do opěrek integrovány obrazovky multimediálního systému, kterým je možno potěšit cestující vzadu. Přijde na 50 tisíc Kč.

Výhled z vozu musím pochválit. Při parkování, které s podobným autem není žádný med, by se možná hodila i zrcátka větší, avšak výhled šikmo vpřed je díky rozdvojenému A-sloupku bezkonkurenční. Navigační systém Tom Tom je u všech verzí součástí základní výbavy, jeho ovládání, grafika ani poměrně vzdálený displej (lépe na něj vidí spolujezdec) vozu příliš plusových bodů nepřineslo. Každopádně je výborné, že se tento systém pomalu prokousává do seznamu sériové výbavy. Renault je v tomto vizionářem.

renault testy mpv renault testy mpv  

Jízda a motor

Ne právě příkladně tuhá karoserie dává na nerovnostech posádce jasně pocítit, že v tomto autě je radno volit uvolněnější jízdní tempo a propadlé kanály spíše objíždět. Odměnou bude plavná, uvolněná a pohodlná jízda. K té svádí i vláčný posilovač řízení.

Velkému MPV bychom poněkud rozevlátější překonávání děr odpustili, ale to co předvádí motor na volnoběh s palubní deskou, to se opravdu nepovedlo. V určitých otáčkách (na volnoběh je to nejmarkantnější) začne stínítko kapličky přístrojů znatelně vibrovat a ke klokotání dieselu se přidá i typické plastové drnčení, byť naštěstí poměrně decentní.

renault testy mpv renault testy mpv  

Šestistupňový automat s přeplňovaným turbodieselem funguje docela dobře, spíše než na rychlost se soustředí na plynulost změny jednotlivých stupňů, což u MPV vítáme. Motoru však přeci jen sebere část jeho jiskry, takže na sportování si ani nevzpomenete. Dobrou zprávou je, že ani plně naložené auto nemá v kopci problém s předjížděním pomalých náklaďáků, což se (nejen) na dlouhých výletech hodí. Trochu nám vadila znatelná turbodíra kolem otáček, po jejím překonání je už vše tak, jak má být.

Spotřeba paliva se během testu pohybovala kolem devíti litrů nafty. Při dálniční stotřicítce točí agregát tři tisíce otáček a ukazatel spotřeby se ustálil na hodnotě 8,6 litru na 100 km. Klidná stovečka znamená snížení spotřeby o 2 litry i otáček a to na 2.300 min-1.

Závěr

Výborně vybavené, velké rodinné auto s výkonným turbodieselem za méně než 900 tisíc – to vypadá jako dobrá nabídka! Zvažte, zda vám negativa vozu nepřekážejí a také, zda máte velké auto kde parkovat. Pokud si odpovíte kladně, nezbývá než popřát vám bon voyage!

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Když se rozhodnete udělat všechno jinak, nejspíš půlku věcí pokazíte. Přesně to se stalo Renaultu s jeho dlouhověkým Espacem. Přístrojový štít daleko uprostřed pod čelním sklem byl sice na počátku minulé dekády cool, když se ale na volnoběh klepe v rytmu dieselového čtyřválce, ztratíte pro něj poslední zbytky pochopení. A to je jen začátek... při čtení Alešova testu si říkám „Aha, tak proto mně nefungoval tempomat!“, podlaha interiéru je podazřele vysoko na vozovkou, panelu klimatizace na dveřích říkám jasné „ne“ a množství uzavíratelných přihrádek považuji za zbytečné, když to potřebné není kam pořádně dát.

Ale abych jen nekritizoval – velmi dobrá je spotřeba paliva, Espace potěší i na francouzské poměry slušným komfortem bez kompromisů a design karoserie můžeme po letech výroby bez váhání označit za nadčasový.

První cena vozu 674.900,- Kč (2.0 16V Turbo 125 kW Celsium)
První cena vozu s testovanou motorizací 774.900,- Kč (2.0 dCi 129 kW Celsium)
Základní cena testovaného vozu 874.900,- Kč (2.0 dCi 132 kW Initiale AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 999.900,- Kč (2.0 dCi 132 kW Initiale AT)

Plusy

  • Metalíza v základu
  • Nízká spotřeba
  • Prostorný interiér
  • Přijatelná cena a bohatá výbava

Minusy

  • Ergonomické zvláštnosti
  • Odkládací schránky
  • Vysoká podlaha

Foto: Petr Eze

Aleš Jungmann
Diskuze (115)
Renault Grand Espace 2,0 dCi AT
Cena základní sestavy 874 900 Kč
Výbava základní sestavy Kola z lehké slitiny 17" Novadis, podélné i příčné střešní nosiče, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBV), asistenční systém brzd (s automatickými výstražnými světly), elektronický stabilizační systém ESP s kontrolou nedotáčivosti, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy pro 1. a 2. řadu sedadel, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, bezpečnostní tříbodové pásy vzadu vestavěné do sedadel, s omezovačem síly a dvojitým předpínačem, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, s omezovači síly na krajních sedadlech, systém ISOFIX na zadních krajních sedadlech, systém kontroly tlaku v pneumatikách, přední bezpečnostní opěrky hlavy, výškově nastavitelné s funkcí "Komfort", 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy vzadu, bi-xenonové světlomety s automatickým nastavením a ostřikovači, mlhové světlomety, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná sklopná s pamětí, asférická na straně řidiče, s modře tónovaným sklem, dešťový + světelný senzor, variabilní posilovač řízení, zadní parkovací senzor, otáčkoměr, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný volant, poloautomatická parkovací brzda, elektrické ovládání skel předních a zadních dveří, elektrické impulzní ovládání skel předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektrická zásuvka 12 V, manžeta řadicí páky z kůže, kožený volant, automatická klimatizace s odděleným nastavení pro řidiče, spolujezdce a zadní sedadla, elektronický imobilizér s transpondérem, centrální zamykání dveří, zavazadlového prostoru a palivové nádrže s dálkovým ovládáním, automatické zamykání dveří za jízdy, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy v předních dveřích, odkládací kapsy v zadních dveřích, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, el. nast. a vyhřívaná přední sedadla typu "Captain Chair" s pamětí polohy na straně řidiče, zadní sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy, stolečky, 3 posuvná sedadla ve 2. řadě, kožené čalounění, navigační a komunikační systém Carminat s hl. ovl. tel. přes bluetooth a s rádiem 4x30W MP3, karta Renault "Keyless Entry“, metalíza Kč
Cena testované sestavy 999 900 Kč
Výbava testované sestavy El. ovládané panoramatické střešní okno s krytem (+45.000,-Kč), videopřehrávač se dvěma monitory v předních opěrkách (+50.000,- Kč), 7 sedadel (+30.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 456 / 3050
Objem nádrže (l): 83
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1870 / 755
Rozměr pneu: 225/55 R17
Renault Grand Espace 2,0 dCi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4861
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1746
d) rozvor (mm): 2869
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 4. 2012 21:58
Re: HRŮZNÁ ZKUŠENOST S ESPACE
poznas motor 3,0dci od isuzu? Nieco si o tom precitaj a potom mi das za pravdu. Ale aj 2,2dci nie je zrovna najlacnejsi motor ked sa ti pozrie klukovka von. O tom by vedeli nieco porozpravat aj 1,9dci 88kw, ci 1,5dci.
Proste do roku 2005 renault mal problemy, treba byt zase objektivny. A 2,2dci a 3,0dci neboli vyladene nikdy.
14. 4. 2012 23:29
Re: Ergonomie
Vidím to stejně. Hlavně za tu poslední větu :yes:
Avatar - Ada je zase tady
14. 4. 2012 03:09
Re: Absolutní obluda
Pokud se podivame na nase silnice, tak zjistis, ze tech normalnich je cca 96% :-!
Avatar - Ronault.
13. 4. 2012 23:25
Re: .....Motoru však přeci jen sebere část jeho jiskry, takž
Já se domníval, že máš nejraději nacistické Německo, minimálně nick tomu nasvědčuje.
Avatar - Ronault.
13. 4. 2012 23:23
Re: Dopis pro Renault Česká republika
Ádo, takové podobné dopisy píšou chovanci psychiatrické léčebny. ;-)