TEST Renault Laguna Coupé 2.0 dCi – Light and funny
V nedávných testech Laguny Coupé poháněné zážehovým i vznětovým šestiválcem jsme mimo jiné konstatovali, že vyvážené a technologicky vyspělé auto trpí s těmito motorizacemi pomalými reakcemi automatické převodovky. Test „light“ varianty s naftovým dvoulitrem jsme tedy pojali jako srovnání: Vyplatí se investovat do úsporné motorizace? Neklesne hodnota zážitků za volantem pod únosnou mez?
Pohled do ceníku je na první pohled výmluvný. Lagunu Coupé s přeplňovaným naftovým dvoulitrem a šestistupňovou manuální převodovkou je možno koupit o 140 tisíc Kč levněji než naftový třílitr s automatem. Rozdíl ve výbavě přitom spočívá pouze v absenci elektrického nastavení sedadel, předních parkovacích senzorů a navigace Carminat. Viditelným rozdílem je také čalounění tmavou kůží, na rozdíl od světlé u šestiválcových motorizací.
Vznětový dvoulitr s maximálním výkonem 131 kW při 3750 min-1 je papírově nejméně výkonnou jednotkou v nabídce. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0T disponuje maximem 151 kW při 5000 min-1, má ale o 100 Nm nižší točivý moment (statných 300 Nm ve 3000 min-1) a o 30.000 Kč nižší cenu.
Renault, který tento moderní common-rail s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla používá v různých modifikacích napříč modelovou řadou, nešlápl vedle ani osazením do avantgardního kupé. Maximum točivého momentu 400 Nm sice leží až na hranici 2000 otáček (u třílitru je maximum 450 Nm už při 1500 otáčkách!), v praxi jsme to ovšem jako nedostatek necítili. Turbodmychadlo zabírá poněkud prudčeji než u šestiválců, řidičova záda ale nechává v celku a ani zvukově se nijak nelibě neprojevuje. Manuální převodovka s delšími, ale přesnými drahami je s agregátem dobře sladěná, ocenili jsme především dlouhý šestý stupeň. Dálniční limit s pákou vpravo dole znamená pro motor 2700 min-1 a spotřebu 6,1 l/100 km.
I přes solidní pružnost je motor vzhledem k charakteru auta přiměřeně živý jen v pásmu 2000-3400 min-1, požadavky na dynamickou jízdu se tedy budou krýt s pravou rukou v neustálé permanenci. Onu pružnost je naopak třeba ocenit ve městě, kde bez jakéhokoli trápení lze s trochou nadsázky vystačit s druhým a čtvrtým rychlostním stupněm.
Na jízdních vlastnostech se podepisuje o téměř 100 kg nižší hmotnost oproti dieselovému třílitru, což je znát především s lehkostí, s jakou se kupé vrhá do zatáček. Pokud řidič oželí ony dva válce, dostane se mu až nebývalého pocitu kontroly nad vozem a ve spojení se sofistikovaným systémem natáčení zadních kol 4Control jde o velmi působivý zážitek. Poměrně komfortní odpružení ve spojení s 18palcovými koly sice dovolí i boční náklony, na poměry Renaultu ovšem zachovává nadstandardní pocit kontaktu s vozovkou. Brzdy jsou stejné jako u šestiválců a v lehčím voze tedy slouží ještě o maličko lépe.
Jinými slovy – ve dvoulitru si víc zajezdíte. Výkonový náskok šestiválce částečně mazal i poněkud letargický automat, takže například rozdíl ve zrychlení (7,3 s u 3.0 dCi versus 8,5 s u 2.0 dCi) není subjektivně tak vnímatelný. Poněkud horší je oproti třílitru utlumení motoru, který o sobě dává výrazně znát zejména při akceleraci – jízda ustálenou rychlostí je bez problémů.
Poměrně značnou úsporu slibují i provozní náklady. Výrobcem udávané městské spotřeby 8,6 l/100 km jsme dosáhli bez problémů, dlouhodobý průměr se usadil taktéž na příznivých 6,6 l/100 km.
Dvoulitrovou vznětovou motorizaci tak můžeme doporučit těm, kteří od vyspělého kupé očekávají více řidičských zážitků, přičemž papírově nižší výkon je vyvážen zřetelně nižší cenou i spotřebou. Charakter auta nijak netrpí a pod kapotu nemusíte nikoho nechat nahlížet. I když se není za co stydět.
První cena vozu | 789.900,- Kč (GT, 2,0T 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 819.900,- Kč (GT, 2,0 dCi 131 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 819.900,- Kč ((GT, 2,0 dCi 131 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 819.900,- Kč (GT, 2,0 dCi 131 kW) |
Plusy
- Sladění motoru a převodovky
- Méně zatížená příď a jistější nájezdy do zatáček
- Řízení (natáčecí zadní náprava, strmý převod)
- Hodnotný interiér
- Kapacita zavazadelníku
- Cena/výkon
- Spotřeba paliva
Mínusy
- Prudké reakce turbodmychadla
- Utlumení motoru při akceleraci
- Vysoký posaz za volantem
- Rychlejší a sportovnější 2.0T (150 kW) je o 30 tisíc korun levnější