TEST SEAT Ibiza 1,4 Copa vs Suzuki Swift 1,2 VVT – Souboj malých es
SEAT Ibiza není na trhu úplným nováčkem, vždyť právě uzavírá třetí sezónu. Přesto dokáže i dnes zaujmout designem, kvalitní technikou a nejnověji i atraktivní cenou, kterou korunuje nový akční model Copa s cenami od 229.900,- Kč, v případě pětidveřové karoserie a testované motorizace 1,4 16V za 243.900,- Kč.
Jako soupeře jsme ji zvolili novou generaci Suzuki Swift. Ten vyráží do boje v prostřední výbavě GL/AC. Standardní cenu 289.900,- české zastoupení snížilo na 259.900,- Kč, a tak se malé Suzuki snaží srovnávat krok se SEATem – rozdíl mezi oběma modely nyní činí 16 tisíc korun.
Designový duel
Když oba modely porovnáme z hlediska vnějšího designu, není o vítězi pochyb. Ibiza z ateliérů šéfdesignéra Luca Donckerwolkeho je jasnou jedničkou.
Už základní proporce, kdy je SEAT při shodné šířce o 20 cm delší a o 5 cm nižší, z estetického hlediska jednoznačně favorizují španělského účastníka. Tento základní předpoklad dále podporují plynulá, dynamičtěji střižená, linie střechy, odvážné boční prolisy a komplexně propracovaný design předních i zadních partií.
seat suzuki testy malevozy srovnavacitesty
Suzuki se snaží zaujmout zajímavými detaily, jako jsou černé sloupky, téměř rovná střecha, výrazné boky, krátké převisy a nakonec i obří světla. Ať se ale podíváme z jakéhokoliv úhlu, jako celek jednoduše nefunguje tak dobře.
Uvnitř už to tak jednoznačné není. SEAT sází na hravý styl zcela v duchu firemního sloganu auto emoción, Suzuki naopak spoléhá na konzervativnější styl a chce nenápadně přesvědčit o svých kvalitách.
Najít ideální pozici na předním sedadle Ibizy je dílem okamžiku. Všechny ovládací prvky jsou snadno dostupné, tedy až na několik ergonomických zvláštností SEATu – umístění výstražných světel u řadící páky nebo ovládaní zrcátek na středovém tunelu. V případě Ibizy Copa se navíc musíme smířit i s ovládáním rádia na samostatném modulu pod volantem.
Přehledný přístrojový štít bohužel neobsahuje palubní počítač. Zjistili jsme ale, že z hlediska praktických vlastností to vlastně ničemu nevadí. Jako mínus však vnímáme plastové výplně a povrzávající madla předních dveří. Zajímavým kompromisem je levnější plastový volant, který má ale na věnci texturu připomínající perforovanou kůži.
seat suzuki testy malevozy srovnavacitesty
V Suzuki se sedí na měkčích sedadlech se slabším bočním vedením. Už tato indicie napovídá, kam malý Japonec v nové generaci míří. Členitý přístrojový štít má bohatší funkční výbavu (teploměr chladící kapaliny, palubní počítač), přepínání palubního počítače se ale děje pomocí tyčinky v poli otáčkoměru – to je asi nejhorší z možných řešení.
Doslova luxusní volant má tlustší věnec (vnější průměr 365 mm je ale shodný se SEATem) a je potažený kůží. Mnohá tlačítka a další díly jsou inspirované nebo rovnou převzaté z modelu Kizashi, a to Swiftu jedině prospívá.
Překvapí také rozdíl v počtu odkládacích přihrádek – Suzuki má vlevo od volantu, před spolujezdcem malou otevřenou a velkou uzamykatelnou a také schránku na horní straně palubní desky.
seat suzuki testy malevozy srovnavacitesty
Tím nejvýraznějším rozdílem je ale pocitová vzdušnost interiéru. Swift má strmější sklon čelního skla a tedy i větší vzdálenost pasažéru od něj, Ibiza věrna sportovní filozofii (a atraktivnějšímu vnějšímu designu) nabízí stísněnější pocit.
Rozdíl je ovšem čistě subjektivní, rozměrově jsou si obě auta vpředu velmi podobná. To ostatně platí i pro zadní sedadla, v Suzuki se ale vzadu sedí výš. Díky rovnější střeše to sice tak moc nevadí, jak by se mohlo na první pohled zdát. Rozdíl v prostoru nad sedadlem je ale přesto 4 cm.
Souboj zavazadlových prostorů pak vyhrává zcela jednoznačně Ibiza. O 35 % větší objem, níž položená nakládací hrana a větší vstupní otvor nedávají Swift žádnou šanci.
Rozměry zavazadlového prostoru | SEAT Ibiza 1,4 | Suzuki Swift 1,2 |
délka zavazadlového prostoru [mm] | 770 | 560 |
délka zavazadlového prostoru (sedadla sklopena) [mm] | 1350 | 1400 |
šířka mezi podběhy [mm] | 960 | 1005 |
výška pod platem [mm] | 580 | 555 |
výška po strop [mm] | 840 | 855 |
schod při sklopených sedadlech [mm] | 60 | 150 |
výška nákladové hrany [mm] | 690 | 775 |
výška pod otevřenými pátými dveřmi [mm] | 1840 | 1840 |
výška vstupního otvoru [mm] | 780 | 650 |
největší šířka vstupního otvoru [mm] | 970 | 1010 |
Jízda
Za jízdy je mezi oběma auty zrovna tak velký rozdíl, jak se liší jejich design.
SEAT nadchne sportovněji založené řidiče. Jeho podvozek má tužší naladění, i díky moderní platformě PQ25 (Škoda Fabia se musí spokojit se starší a užší PQ24) nabízí jisté a čitelné jízdní vlastnosti korunované vynikající směrovou stabilitou.
O komfort se přinejmenším s 15palcovými koly netřeba obávat. Ibiza je sice celkově tvrdší, nerovnosti ale tlumí s přehledem.
Posilovač řízení má menší účinek. Jeho tužší projev přesto ve městě neobtěžuje a naopak nabízí řidiči vítanou dávku informací o dění pod předními koly.
Suzuki se s novou generací vzdálilo projevu předchozího Swiftu a tím i do značné míry pojetí, které nabízí SEAT. Měkčí naladění znamená plavnější, i když stále sebejistý, jízdní projev. Swift se také víc naklání v zatáčkách a tichou hladkou jízdu občas naruší nekomfortní ráz, když podvozek na velké nerovnosti propruží až k pryžovým dorazům.
Nejvíc nám vadilo zavlnění karoserie při rychlé změně směru. Řízení také od předních kol nezprostředkovává žádnou zpětnou vazbu. Působí to luxusnějším dojmem, ovšem ne každému vyhovuje jízda výlučně na oči.
Velkou pochvalu si obě značky zaslouží za volbu pneumatik. Ačkoliv se jedná o levná auta, na jejich obutí automobilky nešetří. SEAT proto jezdí na skvělých Dunlopech SP Sport 01, Suzuki kontruje neméně kvalitními a vyváženými Continentaly ContiPremiumContact 2.
Obě auta se mohou pochlubit dobrou mechanickou přilnavostí v zatáčkách. Ibiza přidává ještě absenci jakéhokoliv náznaku nedotáčivosti. Swift občas projeví tendence přiblížit se tečně zatáčky, tyto projevy ale okamžitě krotí standardně dodávaný stabilizační systém.
Motory
Když výběr auta diktuje cena, nemůže si zákazník v otázce pohonných jednotek příliš vymýšlet. To ale neznamená, že by jak SEAT, tak Suzuki nedokázaly nabídnout za zhruba čtvrt milionu korun solidní a všestrannou motorizaci.
Ibiza startuje na tříválci o objemu 1,2 litru. My jsme ale zkoušeli klasický čtyřválec 1,4 l, dle našeho názoru ideální volbu pro tento model. Agregát neoslní maximem výkonu 63 kW (dnes se mnohé automobilky s daným objemem dostávají na 70 i více kilowatt), zákazník ale mnohem víc ocení lineární charakteristiku motoru a solidní maximum točivého momentu 132 Nm v relativně nízkých 3800 min-1.
Suzuki pod kapotou Swift prezentuje japonskou představu o downsizingu. Z 1,2 litru (o 11 % méně než SEAT) Japonci dostali 69 kW, nižší zdvihový objem se ale projevuje menším točivým momentem, konkrétně 118 Nm až při 4800 min-1.
seat suzuki testy malevozy srovnavacitesty
Nečekanou lekci uděluje španělský účastník testu v ochotě vytáčet se. Omezovač sice u Ibizy zasahuje dříve, ručička otáčkoměru ale letí vzhůru s větším nadšením. Čtrnáctistovka je při tom o něco hlučnější než dvanáctistovka v Suzuki, vynahrazuje to ale příjemnějším a vyspělejším akustickým projevem.
Oba motory také potěšily ochotou pracovat v nízkých otáčkách. Městskými 50-60 km/h se lze bez problémů pohybovat na pátý převod a držet otáčky motoru pod 2000 min-1. Jediný režim, kdy se zásoba sil vyčerpá, je u obou motorů vyjíždění kopců v rychlostech pod 100 km/h. V takovém případě je nutné podřadit na čtyřku, aby se motor netrápil.
Ani ne dálnici Ibiza a Swift nezklamaly. Nejvyšší převod je u obou aut zhruba stejně dlouhý (při 130 km/h točí shodně 3700 min-1). SEAT v takových rychlostech využívá svoji silovou převahu a po dálnici se pohybuje s naprostou samozřejmostí. Ani ve stoupání na D1 neztrácí rychlost a na rovinkách naopak ukazuje schopnost výrazně překračovat legální maximum rychlosti.
Pro Swift dálnice taky nepředstavuje problém, za Ibizou ale přesto o chloupek zaostává. Cestování vysokými rychlostmi nicméně není v kategorii malých aut rozhodující disciplínou.
Odečtená spotřeba paliva | SEAT Ibiza 1,4 | Suzuki Swift 1,2 |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 4,9 | 5,0 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 7,8 | 6,4 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3800 | 3800 |
Ve spotřebě paliva se převaha vrací na stranu Swiftu. Moderní konstrukce motoru zvolená Suzuki je v praxi skutečně úsporná – při konstantní rychlosti 100 km/h jsme odečetli z palubního počítače 5,0 l/100 km a při 130 km/h 6,4 l/100 km. Swift má ale na své straně mimo jiné výhodu o 130 kg nižší hmotnosti.
I výsledky Ibizy ale patří k tomu lepšímu mezi takto výkonnými motory. Ve 100 km/h je dokonce se 4,9 l/100 km nepatrně lepší než Swift (zřejmě díky vyššímu točivému momentu), a ani dálničních 7,8 l/100 km nezruinuje peněženku majitele.
Ceny a výbava
Pro Ibizu Copa by se hodilo označení vybavená-nevybavená. SEAT láká zákazníky na několik nadstandardních prvků výbavy, jako jsou mlhovky s funkcí odbočovacích světel, tempomat nebo litá kola. Naopak chybí například palubní počítač.
Suzuki Swift má velmi bohatou bezpečnostní výbavu – už od nejlevnější verze zákazník dostane sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče) a ESP. V prostřední verzi GL/AC navíc bojuje o přízeň zákazníků například koženým volantem, připojením USB nebo palubním počítačem.
Pro tempomat, přední mlhovky a litá kola ale musí zájemce o Suzuki volit nejvyšší výbavu GLX.
Model | SEAT Ibiza 1,4 | Suzuki Swift 1,2 |
Výbava | Copa | GL/AC |
Základní cena [Kč] | 243.900,- | 259.900,- |
ABS | S | S |
Airbag řidiče a spolujezdce | S | S |
Boční airbagy | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S |
Dělená a sklopná zadní sedadla | S | S |
Elektrické ovládání předních oken | S | S |
Elektricky ovládaná zpětná zrcátka | S | S |
ESP | 10.600,- | S |
Klimatizace | S | S |
Kola z lehkých slitin | S | (jen pro GLX) |
Kolenní airbag | nelze | S |
Komfortní blikání (trojblik) | S | S |
Okenní airbagy | nelze | S |
Palubní počítač | (jen pro Style) | S |
Připojení Aux nebo USB | S | S |
Rádio CD/MP3 s ovládáním na/pod volantem | S | S |
Tempomat | S | (jen pro GLX) |
Volant nastavitelný ve dvou osách | S | (jen pro GLX) |
Vyhřívaná zpětná zrcátka | S | S |
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče | S | S |
Zavěr
Kdybychom měli z pohledu českého zákazníka zvolit jeden vůz, dali bychom určitě přednost SEATu Ibiza. Suzuki je sice v jednotlivostech lepší (jízdní komfort, nastupování, materiály a zpracování interiéru), na vítězství mu to ale nestačí.
Španělský hatchback dokáže bez ústupků plnit úlohu rodinného auta. Má o polovinu větší zavazadlový prostor, silnější motor, robustnější konstrukci, více se nám líbí jeho jízdní vlastnosti a je levnější. A také zvenku lépe vypadá.
SEAT Ibiza 1,4 Copa
Plusy
- Všestranné auto s rodinnými ambicemi
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Přesné řazení a řízení, optimální nastavení posilovače řízení
- Motor 1,4 vyniká točivým momentem a lineárním charakterem
- Dobré tlumení nerovností
- Dobrá poloha za volantem
- Pocit jízdy s větším autem
- Bohatá výbava
Minusy
- Interiér působí v této verzi lacině
- Méně komfortní odpružení
- Rádio má plochý, nevýrazný a slabý
- Krátké boční dveře, obtížné nastupování lidem s objemnější postavou
- Soustředění některý ovladačů před řadicí páku
- Tvrdá výplň loketní opěrky ve dveřích
- Madlo v řidičových dveřích povrzává už ve 2000 km
Suzuki Swift 1,2 GL/AC
Plusy
- Prostorný interiér, snadné nastupování
- Hodnotně působící palubní deska
- Výborná čitelnost přístrojového štítu
- Více odkládacích prostorů
- Lepší jízdní pohodlí
- Špičková bezpečnostní výbava (kolenní airbag)
- Kultivovaný a úsporný motor
Minusy
- Malý zavazadelník odsuzuje Swift do role druhého auta v rodině
- Měkčí odpružení občas pošle kolo na díře k pryžovým dorazům
- Zadrhávající řazení
- Měkčí čalounění sedadel neplní dokonale funkci
- Jediný benzinový motor v nabídce
- Při zátěži nízký točivý moment