Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza
49 Fotogalerie

TEST SEAT Ibiza ST 1,4 16V – Stylový konzervativec

Nejpraktičtější zástupce rodinky SEATů Ibiza dostal stejně jako pětidveřový hatchback a třídveřové SC nové přední partie. I pod novým kabátem ale může pracovat starý známý atmosférický čtyřválec.

SEAT Ibiza se ve své aktuální generaci představil v roce 2008 s pětidveřovou karoserií. Praktičtější provedení kombi s označením ST mělo premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2010 a například na český trh vstoupilo v červnu stejného roku.

Narozdíl od hatchbacku se tedy Ibiza ST dočkala faceliftu již dva roky od svého uvedení. Stejně jako pětidveřová Ibiza a třídveřové SC i provedení ST sklízelo při svém představení ovace za design karoserie a bylo označováno za nejhezčí malé kombi. Jeho jedinými konkurenty byli a stále jsou Škoda Fabia Combi, Peugeot 207 SW a Renault Clio Grandtour.

Atraktivnější, i když ne na první pohled

Původní design předních partií Ibizy působí i v dnešní době moderně a dynamicky. Nové provedení má být ještě dynamičtější, ale to je vidět pouze v případě, že se postaví Ibiza před modernizací vedle té z letošního roku. Potom se jakoby mávnutím kouzelného proutku objeví nová kapota motoru s podélným švem ve svém středu i agresivněji tvarovaný přední nárazník. Nový tvar i optiku mají hlavní světlomety i světla do mlhy.

seat testy malevozyseat testy malevozy | acz 

Narozdíl od hatchbacku lze u Ibizy ST na plody modernizace viditelné pouhým okem narazit pouze u předních partií. Pětidveřová Ibiza se dočkala i drobných úprav v podobě nové grafiky zadních svítilen a tvaru zadního nárazníku, ale u kombi k ničemu takovému nedošlo. Zde je jedinou viditelnou změnou nový tvar ramene stěrače zadního okna.

Téměř beze změn

V interiéru se modernizace Ibizy projevuje ještě méně než na karoserii. Úpravy zde provedené odhalí bez přímého srovnání jen skutečný znalec nebo pozorný majitel Ibizy. Nový je zde totiž jen tříramenný volant, který je ale velmi podobný tomu předchozímu a upraven byl přístrojový štít s novými rámečky kruhových přístrojů a grafikou otáčkoměru a rychloměru. Vše ostatní zůstává při starém.

seat testy malevozyseat testy malevozy | aczPřed řidičem a jeho předním spolujezdcem je tak i nadále štíhlá palubní deska, která výrazně zasahuje do jejich životního prostoru, čehož si lze všimnout především při nastupování a vystupování, kdy šířku vstupního otvoru omezuje roh palubní desky. K největším neduhům interiéru patří i nadále umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadicí páku a poněkud neintuitivní panel autorádia, u nějž je potřeba si déle zvykat na rozmístění jednotlivých tlačítek.

Stejně jako doposud jsou stále poměrně tuhé výplně sedáků i opěradel předních i zadních sedadel. Standardní sedadla navíc neoplývají příliš výrazným bočním vedením a při rychlejším průjezdu zatáčkou v nich tělo klouže. Jedinci s výškou nad 185 cm pak mohou mít problém s nalezením ideální polohy za volantem i přes široké možnosti nastavení sedadla i volantu. Na vině je totiž silně skloněný A-sloupek, díky kterému se řidič cítí ve voze tak trochu zamáčknutý.

seat testy malevozyseat testy malevozy | acz 

Prostor pro zavazadla i nadále nabízí základní objem 430 litrů a lze jej samozřejmě zvětšit sklopením zadních sedadel. V základním uspořádání nabízí zavazadelník na délku u dna 900 mm, na šířku mezi podběhy 960 mm a výšku po kryt 570 mm.

Přístup do zavazadlového prostoru umožňuje vzhůru výklopná zadní stěna, po jejímž otevření vznikne vstupní otvor široký 1000 mm v úrovni prahu a 1070 mm v nejširším místě. Nákladová hrana je u nezatíženého vozu jen 570 mm nad zemí.

Starý známý

Bez většího váhání lze atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru s výkonem 63 kW a ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou označit za nejkonzervativnější motorizaci v nabídce pohonných jednotek modernizované Ibizy ST.

Díky svým vlastnostem bude tento motor vyhovovat především klidnějším a rozvážnějším řidičům, zatímco ti, kteří touží po dynamičtějším svezení, z něj nebudou příliš nadšení. Prakticky při každém rozjezdu bez ohledu na zatížení nebo sklon vozovky působí Ibiza s tímto motorem jako váhavý střelec, který si potřebuje důkladně rozmyslet, zda se má skutečně dát do pohybu.

K životu se motor probouzí až kolem 3000 min-1 a pokud budete chtít jet skutečně svižně, pak budete udržovat otáčky právě mezi touto hodnotou a 5000 min-1. Navíc i v téměř dokonale plochém Polabí bude vaše pravá ruka neustále zaměstnána prací s řadící pákou přesné a dobře odstupňované pětistupňové převodovky právě kvůli udržení optimálních otáček.

V případě, že netoužíte po probuzení jižanského temperamentu španělského kombi, pak se můžete spokojit s udržováním ručičky otáčkoměru pod 3000 min-1 a Ibiza ST se vám odmění velmi sympatickou hodnotou průměrné spotřeby lehce nad pět litrů benzinu na 100 km.

seat testy malevozyseat testy malevozy | acz 

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h hlásí palubní počítač průměrnou spotřebu 4,9 litru na 100 km a ručička otáčkoměru se usadí u 2800 min-1. Povolené dálniční maximum 130 km/h představuje zvýšení otáček motoru na 3700 min-1 a spotřeby paliva na 7,1 litru benzinu na 100 km.

Řízení Ibizy ST je i po modernizaci přesné, ale zároveň díky elektro-hydraulickému posilovači příliš lehké, což ocení subtilní řidička na parkovišti, ale rozhodně tím nebudete nadšeni při vyšších rychlostech, kdy je ke změně směru potřeba jen malých ovládacích sil.

Podvozek i nadále zůstává věrný tužšímu nastavení a není pro něj problém ani ostřejší styl jízdy, zároveň ovšem nabízí i na poměry třídy velmi slušný cestovní komfort. Přejezdy příčných nerovností na vozovce jsou velmi dobře utlumeny a k posádce proniknou pouze rázy od skutečně velkých děr. Brzdy reagují bez prodlevy s velkým účinkem, který lze progresivně stupňovat.

Závěr

SEAT Ibiza ST je po modernizaci nadále velmi atraktivně vypadajícím malým kombi, nabízejícím ve svém slušně zpracovaném interiéru prostor pro čtyři dospělé cestující a jejich zavazadla. Podvozek svými vlastnostmi a schopnostmi potěší nejen sportovně založené řidiče, ale i příznivce pohodového jízdního stylu. Právě jim bude nejspíš vyhovovat i atmosférická čtrnáctistovka pod kapotou, která svým projevem naprosto nekoresponduje s dynamickým vzhledem karoserie a lze ji označit za ekonomickou volbu.

Příznivci svižnějšího svezení a živějších reakcí na pohyby své pravé nohy by si měli připlatit za přeplňovaný motor 1,2 TSI (77 kW), který je nyní o 16.000,- Kč dražší než atmosférický 1,4 16, jímž byl vybaven testovaný vůz.

seat testy malevozyseat testy malevozy | acz 

První cena vozu247.900,- Kč (Reference 1,2 12V, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací267.900,- Kč (Reference 1,4 16V, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu294.900,- Kč (Style 1,4 16V, 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků330.200,- Kč (Style 1,4 16V, 63 kW)

Plusy

  • Tuhá a robustně působící karoserie
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor s dostatečným objemem
  • Dobře tvarovaná přední sedadla s přiměřeným bočním vedením
  • Nestárnoucí design

Minusy

  • Přístrojová deska zasahuje daleko dovnitř do interiéru
  • Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadicí páku
  • Ovládací panel rádia a klimatizace
  • Malé odkládací prostory