TEST Seat Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl
Seat Leon s přeplňovaným agregátem 1,4 TSI je nelevnějším modelem s motorem TSI na českém trhu. Jak si španělský hatchback rozumí s agregátem, který bude pohánět i nový Superb?
Testovaný vůz ukrýval v motorovém prostoru nový přeplňovaný benzinový agregát 1,4 TSI. Doba totiž přeje malým motorům s velkým měrným výkonem, mluvíme o tzv. downsizingu. Pomocí přeplňování lze totiž u agregátů malými zdvihovými objemy docílit podobných parametrů, jakými se mohou pochlubit atmosférické motory objemově větší o desítky procent. Řidiči si pochvalují větší porci točivého momentu a relativně příznivou spotřebu. Několik vozů s malými, přeplňovanými pohonnými jednotkami nové generace již prošlo redakčními testy, takže na první pohled je sněhobílý Seat Leon 1,4 TSI pouze dalším zástupcem rozrůstající se rodiny benzinových turbomotorů. Výchozí situace je o mnoho zajímavější při zjištění, že tento agregát, tedy 1,4 TSI s výkonem 92 kW, bude tvořit základ palety motorů pro novou generaci Škody Superb.
Leon, sázka na jistotu
Seat Leon není žádným zelenáčem, vždyť současnou generaci jsme poprvé testovali na podzim roku 2005, a tak nás zajímal hlavně nový agregát a to, jak si bude s automobilem rozumět.
seat testy nizsistredni Neměli bychom ale opomenout povedená sportovní sedadla, která tělu poskytovala velmi dobrou boční oporu při ostřejší jízdě jakož i nadprůměrný komfort na delších cestách. S automobilem jsme najezdili přibližně 600 kilometrů a za celou dobu testu si řidič ani občasní spolujezdci nemohli na sedadla stěžovat. Sedadla jsou spolu s koženým sportovním volantem a 16“ disky z lehkých slitin, součástí příplatkového paketu SPORT LIMITED, který dovozce nabízí za 14.000,- Kč. Lze jej tedy více než doporučit. Na dlouhých cestách jsme žehrali nad absencí loketní opěrky pro pravou řidičovu ruku.
Výtka směřuje k ovládání audia, které sice umělo bez problémů přečíst i CD se soubory formátu MP3 ukrytými v podadresářích, za to celková ergonomie ovládání audiosoustavy pokulhává. Tlačítko pro změnu nastavení hlasitosti a tlačítko pro posun ve skladbách/ rádiových stanicích je umístěno neprakticky vpravo na středovém panelu. Multifunkční volant by byl vítaným pomocníkem. Ve voze nám také chyběl ukazatel spotřeby, testovací vůz disponoval pouze základním palubním infodisplejem, který nabízí pouze údaje o venkovní teplotě vzduchu, denní a celkové počítadlo ujetých kilometrů a hodiny. Naopak potěšilo dobré zpracování interiéru.
To důležité se skrývá uvnitř
Ano, alfou a omegou tohoto redakčního testu není hnidopišské prozkoumávání palubní desky a chybějících funkcí zřejmě nejžádanější výbavy Reference, nýbrž vyzkoušení přeplňovaného agregátu 1,4 TSI o objemu 1390 cm3.
Motor spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, která se ukázala být výborným společníkem jak ve městě tak při dálničních cestách. Na šestý převodový stupeň totiž při udávané rychlosti 130 km/h pracuje agregát v přijatelných 2900 min-1, což se blahodárně projevuje na spotřebě. Přesnost řazení je příkladná, na dotek velmi příjemná řadící páka se pohybuje v přesně vymezených drahách, jediný problém bylo občasné zaprotestování prvního převodového stupně a zpátečky, které lze ale připsat na vrub relativní syrovosti vozu (na počátku testu měl vůz najeto méně než dva tisíce kilometrů).
Nástup turbodmychadla pod dvěma tisíci otáček je doprovázen lineárním nárůstem výkonu, který zastaví až omezovač. S výkonem 92 kW nemůžete pochopitelně čekat žádnou raketu, dynamickou jízdu ale rozhodně ano. Na 1300 kilogramů těžký vůz je totiž 200 Nm dostatečná porce točivého momentu, a tak lze, s ručičkou ukazatele otáček mezi dvěma a třemi tisíci, jezdit příjemně svižně a přitom s rozumnou spotřebou pohonných hmot. Během celého testu jsme zaznamenali průměrnou spotřebu 7 l benzinu na 100 kilometrů (přibližně 1/3 dálnice, 1/3 město a zbylá třetina okresní silnice), což je údaj prakticky totožný s výrobcem udávanou kombinovanou spotřebou. Ano na jedna čtyřku žádná sláva, ale pokud by byl etalonem atmosférický motor s podobnými parametry (odhadem kubatura kolem 1,8 l), asi byste jezdili za víc.
Pro rychlé předjíždění je nutné motor vytočit za hranici tří tisíc otáček, v tomto pásmu vám totiž agregát poskytne to nejlepší, co se v něm skrývá. A nemluvíme pouze o jeho síle, ale také o příjemném, i když poměrně hodně utlumeném sportovním témbru jeho hlasu.
Tento malý přeplňovaný agregát, pakliže bude opravdu tak spolehlivý, jak slibuje výrobce, má v budoucnu rozhodně dostatečný potenciál stát se základním pilířem benzinových motorizací v širokém modelovém portfoliu koncernu Volkswagen. Nabízí totiž dostatek výkonu, který naplno využijete spíše výjimečně a přijatelnou spotřebu při každodenním používání.
Závěr
Posledním otazníkem je zástavba tohoto agregátu do nové Škody Superb, která bude přeci jen o nějakých 200 kilogramů těžší. Nárůst pohotovostní hmotnosti na úroveň té předpokládané pro model Superb 1,4 TSI suplovali v Leonu tři dospělí pasažéři. S jejich nástupem se sice lehkonohý Leon stal o poznání těžkopádnějším, pokud bychom se ale na tento agregát dívali optikou základní benzinové motorizace pro budoucí manažerský sedan (resp. kombi) s okřídleným šípem ve znaku, nebylo by příliš co kritizovat.
Dnes byl ale testován Leon. Ten s agregátem motorem 1,4 TSI (92 kW) tvoří harmonický pár a rozhodně představuje, na rozdíl od základní atmosférické motorizace, zajímavou volbu. Zřetelně však slyšíme povzdech milovníků sportovně střižených hatchbacků nad cenovkou, kterou SEAT tvrdošíjně drží jen těsně pod 459 tisíci. Konkurence již snížila v zájmu přiblížení cen Cee’du ceníkové ceny hluboko pod tuto úroveň, takže kolem 400 tisíc koupíte nejen podobně výkonné turbo pro každého, ale nemusíte už připlácet za položky jako klimatizace nebo rádio.
První cena vozu | 399.900 Kč (Leon 1,4 Basis, 1,4 l 63 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 458.900 Kč (Leon 1,4 TSI Basis, 92 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 498.900 Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 512.900 Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW) |
Plusy
- Agilní motor s dobrou spotřebou paliva
- Šestistupňová převodovka s přesným řazením
- Stále moderní design
- Jízdní vlastnosti
- Skvělá přední sedadla a poloha řidiče za volantem
Minusy
- Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
- Vyšší ceníková cena
- Absence některých obvyklých položek výbavy (ukazatel spotřeby, tempomat)