TEST SEAT Mii: První jízdní dojmy
Továrna Volkswagenu v Devínské Nové Vsi chrlí mini trojčata už několik týdnů. SEAT se zatím ale prodává jen doma ve Španělsku, stejně jako Škodu Citigo si mohou v první fázi koupit jen Češi.
Od začátku SEAT nabízí třídveřovou karoserii a stupeň výbavy Style s příplatkovým balíkem Sport. Na jaře přibude základní výbava Reference a další rozšiřující paket Chic. Rok 2012 ale přinese i pětidveřovou karoserii, robotizovanou převodovku, motory spalující zemní plyn a úspornou verzi Ecomotive se systémem start-stop.
Paleta motorizací se vzhledem k nabídce sesterských modelů nemění. Od začátku ji tvoří litrový benzinový tříválec naladěný na 44 nebo 55 kW (60 a 75 k).
Trojjedinému modelu s drobnými odlišnostmi jsme se věnovali už ve více článcích. Máme za sebou první seznámení s VW Up! v ulicích Říma, národní prezentaci Škody Citigo, velký redakční test Citigo se základním motorem i srovnávací minitest Citigo s Fabií.
Stejný a přece jiný
Trojčata byla od začátku vyvíjena s ohledem filozofii jednotlivých značek. I když jsou rozdíly navenek symbolické, při bližším pohledu odhalíme několik originálních prvků.
Obyčejně se přeznačkované modely liší jen světlomety a maskou chladiče. To platí i v případě SEATu Mii, ale k tomu se přidává sportovnější ztvárnění předního nárazníku s výrazně tvarovanou spodní hranou. I zadní nárazník a koncová světla má každý z trojice jiné, Volkswagen se navíc liší i víkem zavazadlového prostoru a tvarem bočních oken.
Příplatkový paket Sport k výbavě Style obsahuje v souladu s pozicí SEATu jako dynamicky založené značky také o 10 % tužší podvozek a o 15 mm sníženou světlou výšku.
Ano, pro čtyři
Pojďme si však sednout za volant. Na první pohled jednoduché a logické ovládání umožní uživateli snadnou orientaci. Žádné ovladače nejsou zákeřně ukryté v nedostupných zákoutích, ale rovnou je třeba upřesnit, že palubní deska Mii ani mnoho tlačítek neobsahuje.
Shluku ukazovatelů před řidičem kraluje rychloměr s integrovaným displejem, kterému sekunduje až příliš malý otáčkoměr a na opačné straně palivoměr. Středová konzola také zapadá do jednoduché filozofie interiéru – dvě poličky, jeden držák na láhev, 12V zásuvka a tlačítko deaktivace systému City Safety.
V oblasti vnitřního prostoru se SEAT Mii nemá za co stydět, zvlášť vzhledem k délce 3,56 metra. Předním pasažérům zůstává nad hlavou pěkná rezerva a průměrně vysoký jedinec si nemůže stěžovat ani vzadu, dokonce ani na prostor pro kolena.
Přesto pokud plánujete využívat Mii na přepravu víc než dvou osob, nebo jestli chcete na zadních sedadlech vozit děti v sedačce, radši si počkejte na pětidveřovou verzi.
I přes nárůst délky Mii v porovnání se starším SEATem Arosa o pouhé 2 milimetry poskočil objem zavazadlového prostoru téměř na dvojnásobek (130 vs. 251 litrů). Kryt za zadními opěradly se polohuje manuálně, proto se občas může stát, že ho omylem necháte vyklopený. Při pohledu do zpětného zrcátka potom uvidíte jen tmavou plochu a chtě-nechtě musíte ještě jednou vystoupit a dát to do pořádku.
Uličnické sklony
SEAT Mii se cítil ve velkoměstském prostředí Barcelony jako ryba ve vodě. Litráčik dokáže s lehkým SEATem pěkně zacvičit. V městském provozu se jeho objemový hendikep nijak neprojeví, že má tři válce však dává najevo typickým zvukem a výraznými vibracemi, hlavně při volnoběhu.
Oproti předchůdcům v podobě Volkswagenu Lupo a SEATu Arosa se rodinka koncernových mini rozrostla o Škodu, která bude na našem trhu bezpochyby nejoblíbenější. Zatím je u nás Škoda v prodeji jako jediná, v létě ji doplní VW a v zatím neupřesněném termínu i SEAT. Cena Mii by měla být situovaná někde mezi Škodou a Volkswagenem. SEAT si může přízeň publika získat kromě standardních kvalit trojčat i jemně sportovním nádechem v podobě emotivnějšího designu a paketu Sport.
Živý motor, který si hravě poradí s malým městským přemisťovadlem poradí a opravdu slušná nabídka prostoru pro čtyři pasažéry také nejsou k zahození. Chystaná pětidveřová verze se určitě postará o další zvýšení atraktivity.
Text a foto: Marián Balog, automoto.sk