reklama


Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel

Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel

 
 

Během prvního krátkého svezení se Citigo jsme našli čas i na první rychlé srovnání s nejbližší příbuznou Škodou. V čem je Citi lepší?

Cílem tohoto článku není regulérní srovnání dvou nejbližších příbuzných, ale spíše rychlý pohled na to, kam se malé škodovky za posledních několik let posunuly.

Cenovka obou sice může začínat pod 200 tisíci korun, ale to je taky skoro to jediné, co mají oba vozy společné.

Citigo vs. Fabia: Krátké a široké proti úzké a vysoké

Designový duel naživo ukazuje docela zásadní rozdíly. Citigo a Fabii od sebe dělí jedna automobilová třída a 4 roky stáří, i když původní technický základ druhé generace Fabie pochází z konce 90. let.

První dojem? Citigo vypadá tak trochu jako osekaná Fabia. Zbylo to podstatné, na obou koncích karoserie schází zkrášlovací tvary a objemy. Zatímco Fabia dostala v poslední evoluci špičatou příď se složitě tvarovaným předním nárazníkem s náznakem šípovitého půdorysu, u Citigo jde o každý centimetr délky a tudíž zde není prostor na kudrlinky. To je bohužel dost vidět i na ploché a viditelně naroubované masce, která jakoby do této karoserie moc nepatřila.

Přímé porovnání čelních pohledů vyznívá pro Citigo nečekaně dobře. Fakticky je možná o milimetr užší, ale opticky to tak vůbec nevypadá. Má vyšší čelní sklo, které nebrání výhledu tak jako ve Fabii, elegantní zrcátka, která přitom dobře plní hlavní funkci, musí se ale spokojit s horší světelnou technikou, která jednoduše v noci na prorektorové halogenové světlomety Fabie nestačí.

Vyšší příď Citigo plynuleji navazující na čelní sklo bude zřejmě přívětivější k chodcům, ale VW Group dobře ví, proč se zveřejněním testů Euro NCAP pospíchala, aby se to stihlo ještě v roce 2011.

Boční profil ani náznakem neupozorňuje na to, že tyto dva modely pocházejí z jedné stáje. Identické jsou snad jen dveřní kliky. Karoserie Citigo končí velmi přísně seříznutým C-sloupkem a minimalistickým převisem, který zadnímu nárazníku nedovolí rozvinout jakkoliv zajímavý tvar. Funkce má snad i tady absolutní přednost. I když ne tak docela. Od městského auta bychom vskutku i v roce 2011 čekali chytře integrované otěrové lišty, design nedesign.

Vnější rozměryCitigoFabia
Délka [mm]35634000
Šířka [mm]16411642
Výška [mm]14781498
Rozvor [mm]24202465
Přední převis [mm]599860
Zadní převis [mm]544675
Rozchod vpředu [mm]14281433
Rozchod vzadu [mm]14241426

Opravdové vizuální trápení Fabie nastává při pohledu zezadu. Její vysoká a úzká karoserie se v horní třetině výšky ještě výrazně zužuje. Celkový dojem nezachrání ani tmavé lakování střechy a spodní části nárazníku.

Citigo působí zezadu mírně utilitárně, dodávkovitá hranatost ale přispívá k prostornosti uvnitř, speciálně do šířky. Přestože koncové svítilny Citigo jsou orientovány vertikálně, vyhlíží nejmenší Škoda jako širší a stabilněji na silnici usazený automobil.

Citigo uvnitř: Jednoduché, ale prostorné!

Interiérový duel má známé výchozí předpoklady – Citigo je mini do města, Fabia stále plní v mnoha rodinách roli prvního auta. Těmto předpokladům by měly odpovídat interiéry a vnitřní rozměry. Jenže neodpovídají!

Fabia má sice nadprůměrně vysoký a příjemně dlouhý interiér, do šířky jí ale na konkurenci pár centimetrů zbývá. Citigo to dohání a vylepšuje pověst Škody jako výrobce malých aut.

Začít musíme šířkou! Citigo jsme naměřili o 50 mm více místa mezi dveřmi ve výši loktů, a to rovnou vpředu i vzadu. Při bez mála shodných vnějších šířkách obou aut to vypadá trochu jako zázrak, ale tajemství spočívá v absenci složitě tvarovaných dveřních výplní. Citigo se musí spokojit s jednoduchým čalouněním, které odhaluje plech karoserie. Prostornost Citigo vylepšuje i níže položená spodní hrana oken a menší míra klenutí bočních oken než ve Fabii.

Volanty jsou až na provedení čalounění věnce a logo na krytu airbagu identické.

Vnitřní rozměryCitigoFabia
Podélný prostor vpředu min/max [mm]850/1070880/1090
Podélný prostor vzadu min/max [mm]560/830600/850
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]10501010
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]930970
Šířka vpředu [mm]14401370
Šířka vzadu [mm]14401370
Délka sedáku vpředu [mm]530510
Délka sedáku vzadu [mm]430470
Výška opěradla vpředu [mm]650620
Výška opěradla vzadu [mm]600590
Výška zadního sedáku nad podlahou [mm]390390
Průměr volantu [mm]380375

Řidiče a jeho koleno ve Fabii omezuje dvouDINový výstupek středové konzoly. JednoDINovou verzi měla jen Fabia před faceliftem a nyní na ni správně vsadila i New Small Family. Díky tomu ani jeden z dvojice na předních místech Citigo nemá důvod ke stížnostem na nedostatek místa.

Pozoruhodné jsou podélné interiérové míry Citigo (viz tabulka níže), které jsou jen nepatrně menší než u Fabie. Špičkový rozměr výšky nad sedákem ke stropu Citigo (1050 mm) zaručuje, že se sem vejdou i opravdoví dlouháni.

Zavazadelník: Vysoký a vysoko umístěný

251 až 951 litrů pro zavazadla v miniautě do města, to je velmi dobrý výsledek. Jak velký je ale kufr ve srovnání s nadprůměrným zavazadelníkem ve Fabii?

Základní míry ukazuje následující tabulka. Z našeho pohledu je škoda, že práh je zrovna u městského auta – nákupní tašky – celých 760 mm nad vozovkou. Vždyť Fabia tuto disciplínu umí výrazně lépe!

Základní rozdíl v objemech vytváří menší délka zavazadelníku, plynoucí z kratšího zadního převisu.

Rozměry zavazadlového prostoruCitigoFabia
Délka u dna [mm]540670
Šířka v nejužším místě [mm]970960
Výška po kryt [mm]620570
Výška prahu nad zemí [mm]760620
Objem zavazadelníku [dm3]251/951315/1180

Zklamáním je nečalounění podběhů, se kterým si zřejmě šikovný český člověk snadno poradí, a dále nedostupnost falešné podlahy, která by umožnila vyrovnat dno se sklopenými zadními opěradly.

Za Fabii připlatíte

První cena Citigo (179.900,-Kč) zdánlivě není příliš vzdálená od nejlevnější Fabie Easy Magic (194.900,-Kč).

Skutečný cenový rozdíl mezi oběma modelovými řadami vyplyne až z detailního průzkumu obsáhlých seznamů standardní a příplatkové výbavy.

Tříválcový duel - Srovnání základních technických dat
-CitigoFabia
Motor1,0 (55 kW)1,2 (51 kW)
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9991198
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min-1]55/620051/5400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3000-4300112/3000
Max. rychlost [km/h]171163
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,214,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,75,5
Pohotovostní hmotnost [kg]8541020

Jako příklad uvádíme špičkové Citigo se silnější verzí litrového tříválce a s nejvyšší výbavou Elegance. Ani ta zdaleka neznamená, že výbava je kompletní. Příplatkové položky umí i v tomto stupni navýšit cenu o pěkných pár desátek tisíc. Standard je na druhou stranu a na nejmenší kategorii vozidel velmi dobrý.

Předně, už Citigo s cenou pod 200 tisíc má ve standardu stabilizační systém, za který ve Fabii budete muset připlatit podle verze 10.000,- až 16.800,-Kč.

Zatímco Fabia má standardně 4 airbagy a za ty hlavové se připlácí, Citigo drží taky čtyřairbagový standard s tím, že boční airbagy mají větší objem a funkci ochrany hlavy při bočním nárazu. Jinými slovy, klasické hlavové airbagy nejsou v nejmenší Škodě dostupné.

Fabia 1,2 HTP (51 kW) s ještě rozumnou cenou (239.900,-Kč) je ve výbavě Active Magic, které schází několik položek dostupnějšího standardu Citigo Elegance.

Pro větší Škodu hraje pětidveřová karoserie a taky fakt, že model je na trhu delší dobu, takže z ceníkových i když akčních cen, lze ještě leccos usmlouvat.

Tříválcový duel - Srovnání cen
Ceny a výbavyCitigoFabia
Motor1,0 (55 kW)1,2 (51 kW)
VýbavaEleganceActive Magic
Základní cena219.900,-239.900,-
ESPAno16.800,-
Čelní airbagyAnoAno
Boční airbagyAnoAno
Hlavové airbagyNe*7.200,-
KlimatizaceAnoAno
Rádio s CD a MP3 přehrávačemAnoAno
Centrální zamykání s dálkovým ovládánímAno4.100,-
Mlhové světlomety vpředuAno4.100,-
Malý kožený paket5.000,-**6.700,-
Kola z lehké slitinyAnoAno

* - funkce integrována do rozšířeného bočního airbagu
** - včetně parkovacích senzorů vzadu

Citigo se Fabie nemusí bát. Jeho ceny nejsou zrovna podbízivé, ale výbava není tak chudá, jako u běžně prodávaných výbavových stupňů Fabií. Jestli je to trend, který chce Škoda prosazovat u všech nově příchozích modelů, má se český zákazník nač těšit.

Citi never sleeps

Prostorný interiér, slušný objem zavazadelníku, velmi dobré jízdní vlastnosti, přijatelná základní výbava – Citigo má na to, aby se postavilo tříválcové Fabii.

Přenést se musíte přes pouze třídveřovou karoserii, úsporné čalounění interiéru a zavazadelníku, obtížnější nakládání zavazadel a trochu moc úsporný design.

Skutečná rivalita mezi Citigo a Fabií začne ve chvíli, kdy bude na trhu pětidveřová verze mini-Škody. V té době bude Fabia o další půlrok starší auto a Citigo bude v plné síle…

Spolupracujeme s TipCars.com
Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let

Automobilka Škoda oficiálně zahájila před pěti lety, 29.…

Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo

Designové změny související s aktuální modelovou péčí…

 



 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama