VW Up!: První jízdní dojmy

VW Up!: První jízdní dojmy

 

Nástupce Lupa a Foxe má hodně sebevědomí. Jestli je optimismus na místě jsme během uplynulého víkendu zkoumali v okolí Říma.

Jak vypadá?

Z fotografií jednoduché tvary sériového Upu známe od srpna 2011, první živý kontakt jsme absolvovali v září a definitivně se veřejnosti nejmenší VW ukázal na IAA 2011.

Jaké jsou dojmy z druhého, delšího setkání pod širým nebem v ulicích Říma? Dojem první - Up! dostal extrémně jednoduchou karoserii. Zadní partie jsou utilitární snad až příliš. Auto je tady tvořeno téměř výhradně přímkami, které jsou navíc ještě nejčastěji vodorovné nebo svislé.

Zadní sklo sice opticky pokračuje až k nárazníku, přesto vypadá vůz na pohled velmi široký. Kola se dostala díky dlouhému rozvoru nejen téměř do rohů karoserie, ale jsou i ve velmi těsném zákrytu s povrchem karoserie.

Přední část auta je přeci jen nápaditější. Světlomety dávají tomuto Volkswagenu nečekaně mírumilovný výraz, minimálně ve srovnání s tím, jak přísně a dravě se tváří Polo. Walter de Silva eliminoval klasickou masku, naopak logo vyrostlo do obřích rozměrů. Po klasickém otvoru kolem VW v kruhu zbyla na přídi jen falešná štěrbina, kterou ale do motoru nic neproudí.

Veškeré potřeby sání a chlazení obsluhují otvory v nárazníku, tvořící originální tmavé orámování kontaktní plochy na přídi. Chladič ve skutečnosti není před motorem jako u běžných aut, ale dole pod pod motorem. Konstrukce tím prý ušetřila několik centimetrů délky Upu, aniž by byla ohrožena správná funkce motoru.

Jak je velký?

Modely Twingo, Panda, Picanto nebo i10 už prokázaly, že ani v nejmenší kategorii aut nemůžou automobilky nabízet malé interiéry. Jenže Volkswagenův Up! se řadí k vnitřně největším autům segmentu, takže pobyt uvnitř připomíná leccos jen ne auto s délkou 3,6 m.

Zkoušeli jsme zatím pouze třídveřové provedení, které těžilo z výhody dlouhých a celkem vysokých bočních dveří. Nastupování na přední místa je jednoduché, pokud tedy máte vedle auta dost prostoru. Ani instalace dospělého na zadní místo není v rámci možností třídveřových vozů špatná.

Na místě řidiče se celkem snadno usadí i velký člověk. Dvojice má vpředu dost místa všemi směry, včetně šířky, která trápí nejeden vůz o kategorii výš.

Přístrojová deska nemá klasickou navazující středovou část, ale jen vyvýšený středový tunel, který umožnil zachovat relativní dostatek místa pro kolena spolujezdce i řidiče. Kupodivu více se musí tísnit řidič, kterému je k dispozici užší mezera mezi dveřmi a středovým tunelem než jeho spolujezdci.

Poloha za volantem se hledá snadno, připravit vás ale musíme na to, že volant se seřizuje pouze výškově.

Zadní místa jsou nečekaně pohodlná a pro dva dospělé i dostatečně velká. Sedí se tady o několik centimetrů výše než na předních místech, sedáky dokonce zvládají průměrně rostlému člověkovi (175 cm) podpírat stehna a hlava přesto není v kontaktu se stropem.

Hlavní překážkou pro rodinné využití je malý zavazadelník. VW sice slibuje nadprůměrných 251 l, jenže tvar kufru není dvakrát cabin-luggage-friendly, takže se sem nevejdou ani 2 standardní osobní zavazadla.

První viditelné dno je falešné, lze jej buď zvednout do horní polohy a vyrovnat tak schod, který se objeví po sklopení zadních opěradel, nebo zcela vyjmout z auta. Pod podlahou je prostor pro dojezdovou rezervu, ale standardně je auto vybaveno lepicí sadou.

Jak jezdí?

Už z prvního kontaktu jsme věděli, že jízda patří k silným stránkám Upu, a tak je čas upřesnit dřívější poznatky o nové zkušenosti.

Asi nejvíce obav plyne ze zvukového projevu litrového tříválce. Tak tedy vězte, že jemný třas lze opravdu zaznamenat především při volnoběhu a dále zhruba do 2500 min-1 ve volantu i na podlaze. Přesto a prozatím bez přímého srovnání s konkurencí si troufáme odhadovat, že projev motoru patří k těm nejlepším tříválcům na trhu. O příčku nejlepšího bude zřejmě bojovat s Kiou Picanto.

Samotný zvuk je celkem dobře tlumen, přestože například kapota má jen jednoduché žebrování a žádné tlumicí hmoty. Za jízdy motor obvykle neruší, pod zatížením lze v jeho zvuku najít snad i nějakou tu dravost, což ale platí i o podobném litrovém motoru Toyoty. Mimochodem, Volkswagen zkonstruoval podobný celohliníkový motor s podobně nízkou hmotností 69 kg.

Převodovka vážicí jen 25 kg je stejně tak nová jako motor. Řadí typicky velmi hladce, dráhy jsou přesně vymezené a celkem krátké. Motor se rád a ochotně nechává vytáčet, jde rychle do otáček i přes 6000 min-1, a tak přesné řazení se bude v provozu hodit. Nejvíce radosti ze života mají tři válce mezi 3000 a 5000 min-1, kde se zvukový projev už zásadně nemění. Při běžné jízdě se ale budete pohybovat stejně do 3000 min-1, kde nevelká síla motoru plynule šplhá k maximu a kde se zřejmě žádných překvapení nedočkáte.

Při jízdách nám dělala společnost silnější 55kW verze, ale i ta slabší bude jezdit ve městě velmi podobně. Maximum točivého momentu je totiž u obou z nich stejné, rozdíly v nastavení řídicí jednotky jsou zřetelné až mimo město, resp. na dálnici, kde 11 kW může občas chybět.

Od většiny mini-konkurence se Up! liší velmi tuhou karoserií a jistým chováním na silnici. Rozdílů v jízdních vlastnostech proti Polu není v městském a příměstském prostředí mnoho. Up je hbitý, snadno mění směr, jeho elektromechanické řízení patří k těm lepším v branži. Asi není potřeba zdůrazňovat, že jednoduše zařízený interiér zůstává v klidu i když přejíždíte nerovnosti.

Trochu méně samozřejmý je velmi slušný jízdní komfort, který i vozidlo na příplatkových 15palcových kolech dokáže posádce nabídnout. Podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, kola neodskakují a vše funguje tak nějak samozřejmě.

Kde se šetřilo?

Lidové vozidlo z Bratislavy sice neaspiruje na titul nejlevnější auto trhu, ale cena nemůže být příliš daleko od konkurence, ať už jsou jeho kvality jakékoliv. Plyne z toho jediné: Výrobní náklady je potřeba držet nízko hned od počátku výroby a během ní pak dále snižovat.

Začíná to u motoru. Vybírat si sice budete ze tří výkonových verzí (44 kW, 50 kW, 55 kW), ale vždy to bude tříválcový litr. Podobné je to s převodovkou. Pět stupňů buď řadí ruka řidičova nebo počítač skrze elektrohydraulickou spojku.

Některé úspory jsou ale i dobře viditelné. Tak například plastové dveřní výplně nekryjí celé dveře, takže jde po letech zase o Volkswagen, ve kterém na vás vykukuje lak karoserie. Zajímavé je, že od B-sloupku dozadu je již interiér čalouněn, resp. obložen plastem kompletně.

Kdo je zvyklý na větrání interiéru otevřením oken, ten se bude muset z místa řidiče natahovat ke spolujezdci. Na řidičových dveřích je jen jediné tlačítko, ovládající řidičovo okno. Boční okna za B-sloupkem nelze ani vyklopit.

Kryt zavazadelníku přišel o svázání pohybu s výklopnou zádí. Bytelný kryt ale můžete vztyčit a v této poloze stabilizovat pro naložení zavazadel.

Přední sedadla mají sice dospělé rozměry, ale hlavové opěrky jsou součástí opěradla, takže nestandardní postavy mohou mít problém se seřízením, resp. s pohodlím. To stejné platí o pouze výškově seřiditelném volantu.

Milé je, že multifunkční navigace Maps+more zvládá češtinu. Trochu méně potěšující byly zkušenosti s přednastavenými průjezdními body, kdy trasa za průjezdním bodem nebyla vidět, dokud jste jím neprojeli. Zejména v neznámém městském prostředí, kde máte přejíždět mnohdy přes 5 jízdních pruhů nic příjemného.

Kdy dorazí?

Volkswagen uvede nový Up! na český trh s odstupem několika měsíců po Škodě Citigo. V tuto chvíli se jako nejvíce pravděpodobný termín jeví polovina roku 2012. Škoda hodlá začít prodávat Citigo už v listopadu 2011. Jde o koordiovanou strategii VW Group, v jejímž rámci dostaly přednost a dočasnou exkluzivitu domácí značky na domácích trzích - VW v Německu, Škoda v ČR a SEAT ve Španělsku.

Český zákazník se Upu dočká nejspíše v červnu 2012. Dovozce zveřejní konkrétní ceny zhruba v březnu 2012. V tuto chvíli je potvrzeno, že první cena nejmenšího Volkswagenu bude začínat jedničkou, tedy dostane se jistě pod 200.000,-Kč. Před několika týdny stáhl český VW z nabídky tříválcová Pola, která by byla cenově zřejmě příliš blízko Upu.

Důležitou informací je, že Up! přijde na český trh současně s tří- i pětidveřovou karoserií, v nabídce bude také pro VW důležitá automatizovaná převodovka, která má být podle VW dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří budou kupovat malý Volkswagen hlavně pro jízdy po městě.

VW Up!: Ceny v Německu začínají na 9.850 Euro (245.000,-Kč)

Jake.auto.cz: Volkswagen Up! (přehled testů a dalších článků)

Volkswagen Up! - ceny na německém trhu
Motor1,0 44 kW1,0 55 kW
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]999999
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min-1]44/500055/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3000-430095/3000-4300
Max. rychlost [km/h]160171
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,413,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,7
Pohotovostní hmotnost [kg]-854
Cena Take Up! [euro]9.85010.450
Cena Move Up! [euro]10.65011.250


VW Up! - jizdní dojmy
 

VW Up! - fotografie z Říma
 

VW Up! - oficiální fotografie
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem

Dnes a zítra jdeme volit. Určíme kurz, kterým se bude…

Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey

Za prvních devět měsíců se čistý zisk Unipetrolu dostal…

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Up!: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa) Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu…

Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v Modřanech představí domovská zvířata

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v…

Třídenní výstava králíků, holubů a drůbeže s názvem Modřany 2017 je za rohem. Na události se návštěvníkům…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

TV Nova: Babiš bez vlčích zubů a prskající Zaorálek

TV Nova: Babiš bez vlčích zubů a prskající Zaorálek

Měl v sobě Babiš sedativa? A naopak vypil Zaorálek extra dávku energy drinku? Tyhle otázky si člověk mohl klást…