Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Citigo
Škoda Citigo
Škoda Citigo
Škoda Citigo
59 Fotogalerie

TEST Škoda Citigo (44 kW) – Simply Citi

Toto bude nejprodávanější mini na českém trhu. Oprávněně?

Stačil hned první měsíc prodeje, aby se Škoda Citigo stala nejprodávanějším minivozem na českém trhu. Není nejmenší důvod se domnívat, že by tomu příště mělo být jinak – dominance domácí značky se jednoduše přelévá do dalšího segmentu.

O to větší je ale naše odhodlání podívat se Citigo pořádně na zoubek. S ohledem na značnou podobu se sesterským SEATem Mii a Volkswagenem Up! lze navíc získané poznat aplikovat i na zbývající bratislavská trojčata, která se dostanou na český trh až v příštím roce.

K prvnímu redakčnímu testu jsme zvolili základní motorizaci 1,0 MPI o výkonu 44 kW v kombinaci s nejvyšší výbavou Elegance, navíc doplněnou prakticky o všechny příplatkové položky.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Už exteriér obrací zažité představy o škodovkách vzhůru nohama. Připadaly vám mladoboleslavské modely tvarově nevýrazné? Tak co potom říkáte na Citigo?

Karoserie vypadá jako výsledek počítačových výpočtů. Strohé linky, věcné proporce, které uspokojují požadavek na co nejvíce místa v co nejmenší karoserii. K tomu samozřejmě nezbytná aerodynamická a bezpečnostní optimalizace a na nějaké emoce příliš prostoru (nebo prostředků?) nezbylo.

Přední světla a maska chladiče jsou minimalistickou parafrází větší Fabie, na černé karoserii to ale příliš nefunguje. Až se nabízí kacířská myšlenka, kam se posunul design od dob konceptu Škoda Ahoj!

A co se černé barvy týká, je jedním z pouhých šesti odstínů. Přitom u ostatních modelů je standardní paleta dvojnásobná a vzorník tzv. zvláštního lakování obsahuje přes čtyři desítky dalších variant. Z dostupného spektra Citigo určitě nejvíc sluší propagační zelená, volbou naší černé ale nic nezkazíte.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Na minimalistický design exteriéru navazuje podobně pojatý interiér. Palubní deska jakoby se koncepčně inspirovala někdejším Volkswagenem New Beetle, ovšem přichází s vlastním moderním pojetím. Aby uvolnila místo kolenům, nachází se možná až zbytečně vysoko. Díky subtilní konstrukci ale stejně nepřekáží ve výhledu vpřed.

Provedení Elegance nabízí volbu dvou barevných kombinací interiéru. Světlá varianta působí proti černá/černá hodnotnějším dojmem. A s černým lakem zase oku tolik nevadí nekryté lakované plochy na dveřích.

Nejvyšší výbava přidává efektní kovovou úpravu na povrchu dveřních kliček, na výdeších klimatizace a také ve formě ozdobné lišty na středovém panelu. Elegance ale není jen o vzhledových vylepšeních, za 209.900,- Kč je standardem také klimatizace, rádio a mlhovky.

Přístrojovému štítu dominuje rychloměr. V kontrastu s ním působí otáčkoměr titěrně a jeho informační hodnota se tím hodně sráží. Když si připlatíte 6.600,- Kč za navigaci Move&Fun, získáte navíc telemetrické centrum. V něm zobrazovaný otáčkoměr je ale stejně malý jako ručičkový ukazatel.

Přenosná navigace je ale jinak výborným počinem. Za cenu odpovídající přenosným navigacím v kamenných obchodech získáte zařízení s držákem integrovaným do palubní desky. Odpadá tak otravné připevňování navigace na čelní sklo. Příjemným bonusem je pak propojení s palubním počítačem.

Mimochodem, palubní počítač se rozsahem funkcí i způsobem ovládání shoduje s tím ve Fabii.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Ergonomie je kapitolou sama pro sebe. Nejdeme v ní silné body i zbytečné slabiny. Pochvalu zaslouží integrovaný panel rádia a klimatizace, který je přehledný a snadno dostupný. Mechanické přepínání vnitřní cirkulace ale vyvolává v roce 2011 i v segmentu mini úsměv na tváři.

Nechápavé kroucení hlavou pak provází ovladače stahování oken – na řidičových dveřích lze ovládat jen levé okno, kvůli stažení je nutné se natáhnout ke spolujezdci. Proti tomu je absence automatického dojezdu jen drobnou pihou.

Kdo často leze na zadní sedadla, ten se bude muset smířit s chybějící aretací řidičova sedadla. Sklon opěradla i podélný posuv je tedy nutné nastavovat pokaždé znovu. Jinou možností je vyčkat do léta, kdy se začne prodávat i pětidveřové provedení.

Po prostorové stránce je ale vše v nejlepším pořádku. Schopnost pojmout čtveřici cestujících převyšuje konkurenci v segmentu a nachází jen pár vážných soupeřů – třeba Kiu Picanto nebo připravovaný nový Fiat Panda.

Jednoduše pojatá sedadla sice nedosahují žádného bočního vedení, to nejdůležitější ale splňují: sedí se na nich pohodlně a nepotrápí ani při delší cestě mimo město.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Pro zavazadlový prostor platí slovo jednoduchost snad nejvíc ze všech částí auta. Objem 251 litrů je v daném segmentu naprostou špičkou, přiblížit se dokáží jen Ford Ka a Hyundai i10 s 225 litry. Závidět mohou dokonce některé hatchbacky o třídu větší.

Z tvaru karoserie je ale zřejmé, že objem je tvořen hloubkou zavazadelníku. Mezi zadními sedadly a výklopnou stěnou je jen 54 cm, zatímco ve svislém směru se pod plato vejde 62 cm a mezi podběhy jsme naměřili velmi slušných 97 cm.

Ovšem proporce zavazadlového prostoru omezují využití na převážení spíše většího množství drobnějších předmětů. Nakládání komplikuje vyšší hrana nárazníku (76 cm) a také plato, které je nutné odklápět (a hlavně vracet!) ručně. Po sklopení sedadel je potřeba samozřejmě počítat se schodem.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Celkově je pro interiér Škody Citigo příznačná jedna věc: neustálý souboj snahy nabídnout vysokou kvalitu a chytrá řešení s tlakem na snižování ceny. Výsledkem je nevyvážený mix, který každé nadšení brzy zchladí do očí bijícím laciným detailem.

Nový motor, nový podvozek

Prolezli jsme Citigo skrz na skrz, zbývá tedy zjistit, jak jezdí. Základní provedení má nový tříválcový motor 1,0 MPI s variabilním časováním ventilů a konvenčním vícebodovým vstřikováním. Z litrového objemu dává 44 kW a 95 Nm.

Jednou z podstatných novinek je naklonění bloku motoru směrem dozadu. Toto konstrukční řešení zkracuje přední převis, který se u Citigo opravdu srazil na minimum, konkrétně 599 mm. Tato skutečnost značně ulehčuje parkování a společně s průměrem otáčení jen 9,8 metru také obecně všechny manévry v nízkých rychlostech.

Motor je žhavým kandidátem na označení nejlepší atmosférický tříválec na trhu. Běží vyrovnaně, má lineární zátah už od nízkých otáček a v malém lehkém Citigo překvapí i slušným odhlučněním.

Vibrace jsou nedílnou součástí života s tříválcem. U malé Škody ale obtěžují jen na volnoběh, kdy se projevují lehkým třesem volantu a brzdového pedálu. Za studena lze skrz sedadlo cítit i jemné vibrace celého auta. Na poměry tříválcových minivozů je to ale stále slušný výsledek.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Mimořádnou pružnost a sílu ve středním pásmu otáček zazněla na Auto.cz chvála už po prvním seznámení se CitigoVW Up!. Od 44 kW nelze čekat zázraky, v legálním rozsahu rychlostí je ale Citigo přiměřeně hbité a rozhodně nepůsobí dojmem nepoužitelného lenochoda.

Stotřicítka na dálnici, ani to není pro malou Škodu problém. Přitom díky dlouhé pětce točí jen 3700 min-1 (platí pro verzi 44 kW, silnější 55 kW má kratší stálý převod a tedy vyšší otáčky motoru při stejné rychlosti). Na dálnici si Citigo vystačí s obvyklými sedmi litry.

Vyšší tempo už znamená přece jen větší vír v nádrži, a především nutnost držet plyn skoro pořád na podlaze. Citigo ale neztrácí dech a i výrobcem slibovaných 160 km/h dokáže v případě nutnosti držet kopec nekopec.

Efektivita nového motoru vyniká v nižších rychlostech. Při 100 km/h spálí jen 4,4 l/100 km, ve městě si pak v závislosti na jízdním stylu a hustotě provozu vystačí s 4,5 až 6 litry.

Značka, modelŠkoda CitigoCitroën C1Ford KaKia Picanto
Motor1,0 MPI 44 kW1,0 VVT 50 kW1,25 l 51 kW1,0 CVVT 51 kW
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]4,4 / 29005,5 / 28005,0 / 28005,2 / 3000
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]7,1 / 37007,2 / 37008,4 / 37006,4 / 3800

Citigo také v tichosti vyjíždí na nové podvozkové platformě. Nejedná se však o konstrukci MQB, tedy modulární platformu Volkswagen pro auta s motorem napříč. Citigo, Up! a Mii mají vlastní konstrukci.

skoda testy minivozyskoda testy minivozy | acz 

Rozdíly mezi desítkami sesterských modelů budou samozřejmě velké. Nicméně začíná to dobře, první produkt s konstrukcí MQB se povedl. Citigo se snadno ovládá, reaguje přesně a i přes celkovou tvrdost dobře tlumí nerovnosti.

Mimochodem, podvozek sází na jednoduchou a robustní, avšak dobře promyšlenou konstrukci. Uložení motoru na pomocném rámu je v segmentu mini nadstandardem a zadní náprava je sice jednoduchá vlečená, ale na nerovnostech funguje bez problémů.

Závěr

V tom hlavním Škoda rozhodně nezklamala: postavila solidní auto s dobrým podvozkem a živým, úsporným a slušně odhlučněným motorem. V podmínkách domácího trhu tento balíček korunuje příznivá cenová politika, která bude zřejmě hlavním rozlišovacím znamením vůči sesterskému SEATu a Volkswagenu.

Kvalitní základ ale sráží provedení jednotlivých detailů. Aby Citigo stálo méně, muselo se šetřit – na výplních bočních dveří, na osvětlení zavazadlového prostoru, upevnění krytu zavazadlového prostoru, aretaci sedadel…

Naproti tomu stojí promyšlené uspořádání palubní desky s kvalitním designem a minimalistickou, avšak intuitivní ergonomií, integrace přenosné navigace nebo bezpečnostní systém City Safe Drive. Dokáží zvrátit rozpory ve vnímání auta? Nejspíš záleží na individuálních nárocích a očekáváních.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Citigo je celkově povedené auto, ale honem přijďte s faceliftem! Předek mi díky mřížce chladiče velmi silně připomíná model Daewoo Tacuma a to opravdu nebyl žádný krasavec. Se Citigo se pěkně jezdí, rychle jej dostanete do ruky a potěší svými jízdními vlastnostmi. Podvozek je škodovácky tužší, ale to Češi mají rádi. Uvnitř mě překvapil miniaturní otáčkoměr, to snad musí být pokus o zapsání do Guinessovy knihy rekordů: jeho funkci by možná lépe suplovalo několik LED a vyšlo by to zákazníky levněji.


Citigo má jednoznačně zářivou budoucnost. Je překvapivě tichý a ani tříválcem s 44 kW není proč opovrhovat, vzhledem k určení vozu jde o dostatečnou motorizaci. Místa na předních sedadlech je snad až moc, tady se stísněně nebude cítit opravdu nikdo. A že nemá čalouněný celý zavazadelník? Nemá, ale alespoň nabídne hodně pěkných 251 litrů. Berte nebo nechte ležet, konkurentů je koneckonců celá řada.

První cena vozu179.900,- Kč (1,0 MPI 44 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací179.900,- Kč (1,0 MPI 44 kW Active)
Základní cena testovaného vozu209.900,- Kč (1,0 MPI 44 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků259.700,- Kč (1,0 MPI 44 kW Elegance)

Plusy

  • Odhlučnění motoru za jízdy
  • Pružnost motoru, síla ve středních otáčkách
  • Přesné řazení
  • Široký interiér
  • Spotřeba slabšího tříválce
  • Výhodná cenová politika, obzvlášť u dražších verzí
  • Palubní deska navržená podle hesla „v jednoduchosti je síla“

Minusy

  • Slabý výkon potkávacích světel
  • Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
  • Omezená funkčnost zavazadlového prostoru (kryt, velikost vstupního otvoru)
  • Nevhodně radící ukazatel zařazeného převodu
  • Mnoho laciných detailů
  • Nelakované části interiéru