Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel

Ondřej Láník
Diskuze (141)
Během prvního krátkého svezení se Citigo jsme našli čas i na první rychlé srovnání s nejbližší příbuznou Škodou. V čem je Citi lepší?

Cílem tohoto článku není regulérní srovnání dvou nejbližších příbuzných, ale spíše rychlý pohled na to, kam se malé škodovky za posledních několik let posunuly.

Cenovka obou sice může začínat pod 200 tisíci korun, ale to je taky skoro to jediné, co mají oba vozy společné.

Citigo vs. Fabia: Krátké a široké proti úzké a vysoké

Designový duel naživo ukazuje docela zásadní rozdíly. Citigo a Fabii od sebe dělí jedna automobilová třída a 4 roky stáří, i když původní technický základ druhé generace Fabie pochází z konce 90. let.

První dojem? Citigo vypadá tak trochu jako osekaná Fabia. Zbylo to podstatné, na obou koncích karoserie schází zkrášlovací tvary a objemy. Zatímco Fabia dostala v poslední evoluci špičatou příď se složitě tvarovaným předním nárazníkem s náznakem šípovitého půdorysu, u Citigo jde o každý centimetr délky a tudíž zde není prostor na kudrlinky. To je bohužel dost vidět i na ploché a viditelně naroubované masce, která jakoby do této karoserie moc nepatřila.

Přímé porovnání čelních pohledů vyznívá pro Citigo nečekaně dobře. Fakticky je možná o milimetr užší, ale opticky to tak vůbec nevypadá. Má vyšší čelní sklo, které nebrání výhledu tak jako ve Fabii, elegantní zrcátka, která přitom dobře plní hlavní funkci, musí se ale spokojit s horší světelnou technikou, která jednoduše v noci na prorektorové halogenové světlomety Fabie nestačí.

Vyšší příď Citigo plynuleji navazující na čelní sklo bude zřejmě přívětivější k chodcům, ale VW Group dobře ví, proč se zveřejněním testů Euro NCAP pospíchala, aby se to stihlo ještě v roce 2011.

Boční profil ani náznakem neupozorňuje na to, že tyto dva modely pocházejí z jedné stáje. Identické jsou snad jen dveřní kliky. Karoserie Citigo končí velmi přísně seříznutým C-sloupkem a minimalistickým převisem, který zadnímu nárazníku nedovolí rozvinout jakkoliv zajímavý tvar. Funkce má snad i tady absolutní přednost. I když ne tak docela. Od městského auta bychom vskutku i v roce 2011 čekali chytře integrované otěrové lišty, design nedesign.

Vnější rozměry Citigo Fabia
Délka [mm] 3563 4000
Šířka [mm] 1641 1642
Výška [mm] 1478 1498
Rozvor [mm] 2420 2465
Přední převis [mm] 599 860
Zadní převis [mm] 544 675
Rozchod vpředu [mm] 1428 1433
Rozchod vzadu [mm] 1424 1426

Opravdové vizuální trápení Fabie nastává při pohledu zezadu. Její vysoká a úzká karoserie se v horní třetině výšky ještě výrazně zužuje. Celkový dojem nezachrání ani tmavé lakování střechy a spodní části nárazníku.

Citigo působí zezadu mírně utilitárně, dodávkovitá hranatost ale přispívá k prostornosti uvnitř, speciálně do šířky. Přestože koncové svítilny Citigo jsou orientovány vertikálně, vyhlíží nejmenší Škoda jako širší a stabilněji na silnici usazený automobil.

Citigo uvnitř: Jednoduché, ale prostorné!

Interiérový duel má známé výchozí předpoklady – Citigo je mini do města, Fabia stále plní v mnoha rodinách roli prvního auta. Těmto předpokladům by měly odpovídat interiéry a vnitřní rozměry. Jenže neodpovídají!

Fabia má sice nadprůměrně vysoký a příjemně dlouhý interiér, do šířky jí ale na konkurenci pár centimetrů zbývá. Citigo to dohání a vylepšuje pověst Škody jako výrobce malých aut.

Začít musíme šířkou! Citigo jsme naměřili o 50 mm více místa mezi dveřmi ve výši loktů, a to rovnou vpředu i vzadu. Při bez mála shodných vnějších šířkách obou aut to vypadá trochu jako zázrak, ale tajemství spočívá v absenci složitě tvarovaných dveřních výplní. Citigo se musí spokojit s jednoduchým čalouněním, které odhaluje plech karoserie. Prostornost Citigo vylepšuje i níže položená spodní hrana oken a menší míra klenutí bočních oken než ve Fabii.

Volanty jsou až na provedení čalounění věnce a logo na krytu airbagu identické.

Vnitřní rozměry Citigo Fabia
Podélný prostor vpředu min/max [mm] 850/1070 880/1090
Podélný prostor vzadu min/max [mm] 560/830 600/850
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] 1050 1010
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] 930 970
Šířka vpředu [mm] 1440 1370
Šířka vzadu [mm] 1440 1370
Délka sedáku vpředu [mm] 530 510
Délka sedáku vzadu [mm] 430 470
Výška opěradla vpředu [mm] 650 620
Výška opěradla vzadu [mm] 600 590
Výška zadního sedáku nad podlahou [mm] 390 390
Průměr volantu [mm] 380 375

Řidiče a jeho koleno ve Fabii omezuje dvouDINový výstupek středové konzoly. JednoDINovou verzi měla jen Fabia před faceliftem a nyní na ni správně vsadila i New Small Family. Díky tomu ani jeden z dvojice na předních místech Citigo nemá důvod ke stížnostem na nedostatek místa.

Pozoruhodné jsou podélné interiérové míry Citigo (viz tabulka níže), které jsou jen nepatrně menší než u Fabie. Špičkový rozměr výšky nad sedákem ke stropu Citigo (1050 mm) zaručuje, že se sem vejdou i opravdoví dlouháni.

Zavazadelník: Vysoký a vysoko umístěný

251 až 951 litrů pro zavazadla v miniautě do města, to je velmi dobrý výsledek. Jak velký je ale kufr ve srovnání s nadprůměrným zavazadelníkem ve Fabii?

Základní míry ukazuje následující tabulka. Z našeho pohledu je škoda, že práh je zrovna u městského auta – nákupní tašky – celých 760 mm nad vozovkou. Vždyť Fabia tuto disciplínu umí výrazně lépe!

Základní rozdíl v objemech vytváří menší délka zavazadelníku, plynoucí z kratšího zadního převisu.

Rozměry zavazadlového prostoru Citigo Fabia
Délka u dna [mm] 540 670
Šířka v nejužším místě [mm] 970 960
Výška po kryt [mm] 620 570
Výška prahu nad zemí [mm] 760 620
Objem zavazadelníku [dm3] 251/951 315/1180

Zklamáním je nečalounění podběhů, se kterým si zřejmě šikovný český člověk snadno poradí, a dále nedostupnost falešné podlahy, která by umožnila vyrovnat dno se sklopenými zadními opěradly.

Za Fabii připlatíte

První cena Citigo (179.900,-Kč) zdánlivě není příliš vzdálená od nejlevnější Fabie Easy Magic (194.900,-Kč).

Skutečný cenový rozdíl mezi oběma modelovými řadami vyplyne až z detailního průzkumu obsáhlých seznamů standardní a příplatkové výbavy.

Tříválcový duel - Srovnání základních technických dat
- Citigo Fabia
Motor 1,0 (55 kW) 1,2 (51 kW)
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 999 1198
Válce/ventily 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min-1] 55/6200 51/5400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 95/3000-4300 112/3000
Max. rychlost [km/h] 171 163
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,2 14,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 5,5
Pohotovostní hmotnost [kg] 854 1020

Jako příklad uvádíme špičkové Citigo se silnější verzí litrového tříválce a s nejvyšší výbavou Elegance. Ani ta zdaleka neznamená, že výbava je kompletní. Příplatkové položky umí i v tomto stupni navýšit cenu o pěkných pár desátek tisíc. Standard je na druhou stranu a na nejmenší kategorii vozidel velmi dobrý.

Předně, už Citigo s cenou pod 200 tisíc má ve standardu stabilizační systém, za který ve Fabii budete muset připlatit podle verze 10.000,- až 16.800,-Kč.

Zatímco Fabia má standardně 4 airbagy a za ty hlavové se připlácí, Citigo drží taky čtyřairbagový standard s tím, že boční airbagy mají větší objem a funkci ochrany hlavy při bočním nárazu. Jinými slovy, klasické hlavové airbagy nejsou v nejmenší Škodě dostupné.

Fabia 1,2 HTP (51 kW) s ještě rozumnou cenou (239.900,-Kč) je ve výbavě Active Magic, které schází několik položek dostupnějšího standardu Citigo Elegance.

Pro větší Škodu hraje pětidveřová karoserie a taky fakt, že model je na trhu delší dobu, takže z ceníkových i když akčních cen, lze ještě leccos usmlouvat.

Tříválcový duel - Srovnání cen
Ceny a výbavy Citigo Fabia
Motor 1,0 (55 kW) 1,2 (51 kW)
Výbava Elegance Active Magic
Základní cena 219.900,- 239.900,-
ESP Ano 16.800,-
Čelní airbagy Ano Ano
Boční airbagy Ano Ano
Hlavové airbagy Ne* 7.200,-
Klimatizace Ano Ano
Rádio s CD a MP3 přehrávačem Ano Ano
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním Ano 4.100,-
Mlhové světlomety vpředu Ano 4.100,-
Malý kožený paket 5.000,-** 6.700,-
Kola z lehké slitiny Ano Ano

* - funkce integrována do rozšířeného bočního airbagu

** - včetně parkovacích senzorů vzadu

Citigo se Fabie nemusí bát. Jeho ceny nejsou zrovna podbízivé, ale výbava není tak chudá, jako u běžně prodávaných výbavových stupňů Fabií. Jestli je to trend, který chce Škoda prosazovat u všech nově příchozích modelů, má se český zákazník nač těšit.

Citi never sleeps

Prostorný interiér, slušný objem zavazadelníku, velmi dobré jízdní vlastnosti, přijatelná základní výbava – Citigo má na to, aby se postavilo tříválcové Fabii.

Přenést se musíte přes pouze třídveřovou karoserii, úsporné čalounění interiéru a zavazadelníku, obtížnější nakládání zavazadel a trochu moc úsporný design.

Skutečná rivalita mezi Citigo a Fabií začne ve chvíli, kdy bude na trhu pětidveřová verze mini-Škody. V té době bude Fabia o další půlrok starší auto a Citigo bude v plné síle…

Ondřej Láník
Diskuze (141)
4. 3. 2012 00:32
Re: Jenže CityGo nemá diesel
Dobry den Ado, (Ada je zase tady)

Je to nelogické, co jsi přál? Tato obhajování dieselů je skutečně směšné, tohoto důvodu si chlubit diesel to nejlépe.
Zjednodušeně řečeno, točivý moment je to, co vás při rozjezdu "vtáhne" do sedačky. Pokud se podíváme na dvě stejné vozidla stejného obsahu, počtu válců a použití turba, VŽDY bude mít vyšší výkon benzínový motor. Proto také logicky io 1-3 litry vyšší spotřebu paliva. Točivý moment je ale vyšší u dieselového motoru, proto je vhodný do traktoru nebo kamionu. Kamion veze 30 tun, osobní auto běžně max 200 kg živé váhy. Vidíte ten rozdíl?

PS: Když budu chtít jezdit na vozidle o dieselovými motory, tak mi koupím traktor i kamion a užitkové vozy!
Také jednoduchá rada: - Osobních motorových automobilů benzín je většího výkonu porazí všechny o diesely osobních aut!

Dobrou noc pan diesel Ado.
4. 3. 2012 00:30
Re: Jenže CityGo nemá diesel
:yes: V8 Hemi 5,7 litre.
3. 3. 2012 22:45
CityGo, alebo Octaviu ...
Ak potrebuje človek malé auto tak určite skôr CityGo a ak niečo väčšie tak Octaviu ...

Hlavne ak príde päť dverová CigyGo, nevidím zmysel kupovať ako alternatívu podobne veľkú, ale hnusnú Fábiu s nepodareným HTP ...keďže CitoGo má podľa všetkého neporovnateľne lepší motor ...

Ak by potreboval človek čosi väčšie tak Octavia Tour je určite lepšia alteranatíva Fabie Combi ...
3. 3. 2012 22:26
Re: Jenže CityGo nemá diesel
zde jeste mala ukazka. [odkaz]
3. 3. 2012 22:23
Re: Jenže CityGo nemá diesel
Nejlepsi motor na svete je poctivy V8 Hemi 5,7 litre. Ale o tom jste asi nikdy neslysel natoz aby jste v nem nekdy jel. potom vas prejdou reci o TD.mimochodem vlastnim vuz s dieselovym motorem a nedam na nej dopustit co se tyka zatahu a sily. spotreba je take prijemna ale po presednuti do Hemi je diesel uplny ubozak a to ve svech ohledech krome spotreby. krasnejsi zvuk jsem v zivote neslysel nez bublani V8 na volnobeh a histerycky rev v 6000 ot/min. Bavim se stale o V8 Hemi!!! To je jediny original.