Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel
Cílem tohoto článku není regulérní srovnání dvou nejbližších příbuzných, ale spíše rychlý pohled na to, kam se malé škodovky za posledních několik let posunuly.
Cenovka obou sice může začínat pod 200 tisíci korun, ale to je taky skoro to jediné, co mají oba vozy společné.
Citigo vs. Fabia: Krátké a široké proti úzké a vysoké
Designový duel naživo ukazuje docela zásadní rozdíly. Citigo a Fabii od sebe dělí jedna automobilová třída a 4 roky stáří, i když původní technický základ druhé generace Fabie pochází z konce 90. let.
První dojem? Citigo vypadá tak trochu jako osekaná Fabia. Zbylo to podstatné, na obou koncích karoserie schází zkrášlovací tvary a objemy. Zatímco Fabia dostala v poslední evoluci špičatou příď se složitě tvarovaným předním nárazníkem s náznakem šípovitého půdorysu, u Citigo jde o každý centimetr délky a tudíž zde není prostor na kudrlinky. To je bohužel dost vidět i na ploché a viditelně naroubované masce, která jakoby do této karoserie moc nepatřila.
Přímé porovnání čelních pohledů vyznívá pro Citigo nečekaně dobře. Fakticky je možná o milimetr užší, ale opticky to tak vůbec nevypadá. Má vyšší čelní sklo, které nebrání výhledu tak jako ve Fabii, elegantní zrcátka, která přitom dobře plní hlavní funkci, musí se ale spokojit s horší světelnou technikou, která jednoduše v noci na prorektorové halogenové světlomety Fabie nestačí.
Vyšší příď Citigo plynuleji navazující na čelní sklo bude zřejmě přívětivější k chodcům, ale VW Group dobře ví, proč se zveřejněním testů Euro NCAP pospíchala, aby se to stihlo ještě v roce 2011.
Boční profil ani náznakem neupozorňuje na to, že tyto dva modely pocházejí z jedné stáje. Identické jsou snad jen dveřní kliky. Karoserie Citigo končí velmi přísně seříznutým C-sloupkem a minimalistickým převisem, který zadnímu nárazníku nedovolí rozvinout jakkoliv zajímavý tvar. Funkce má snad i tady absolutní přednost. I když ne tak docela. Od městského auta bychom vskutku i v roce 2011 čekali chytře integrované otěrové lišty, design nedesign.
Vnější rozměry | Citigo | Fabia |
Délka [mm] | 3563 | 4000 |
Šířka [mm] | 1641 | 1642 |
Výška [mm] | 1478 | 1498 |
Rozvor [mm] | 2420 | 2465 |
Přední převis [mm] | 599 | 860 |
Zadní převis [mm] | 544 | 675 |
Rozchod vpředu [mm] | 1428 | 1433 |
Rozchod vzadu [mm] | 1424 | 1426 |
Opravdové vizuální trápení Fabie nastává při pohledu zezadu. Její vysoká a úzká karoserie se v horní třetině výšky ještě výrazně zužuje. Celkový dojem nezachrání ani tmavé lakování střechy a spodní části nárazníku.
Citigo působí zezadu mírně utilitárně, dodávkovitá hranatost ale přispívá k prostornosti uvnitř, speciálně do šířky. Přestože koncové svítilny Citigo jsou orientovány vertikálně, vyhlíží nejmenší Škoda jako širší a stabilněji na silnici usazený automobil.
Citigo uvnitř: Jednoduché, ale prostorné!
Interiérový duel má známé výchozí předpoklady – Citigo je mini do města, Fabia stále plní v mnoha rodinách roli prvního auta. Těmto předpokladům by měly odpovídat interiéry a vnitřní rozměry. Jenže neodpovídají!
Fabia má sice nadprůměrně vysoký a příjemně dlouhý interiér, do šířky jí ale na konkurenci pár centimetrů zbývá. Citigo to dohání a vylepšuje pověst Škody jako výrobce malých aut.
Začít musíme šířkou! Citigo jsme naměřili o 50 mm více místa mezi dveřmi ve výši loktů, a to rovnou vpředu i vzadu. Při bez mála shodných vnějších šířkách obou aut to vypadá trochu jako zázrak, ale tajemství spočívá v absenci složitě tvarovaných dveřních výplní. Citigo se musí spokojit s jednoduchým čalouněním, které odhaluje plech karoserie. Prostornost Citigo vylepšuje i níže položená spodní hrana oken a menší míra klenutí bočních oken než ve Fabii.
Volanty jsou až na provedení čalounění věnce a logo na krytu airbagu identické.
Vnitřní rozměry | Citigo | Fabia |
Podélný prostor vpředu min/max [mm] | 850/1070 | 880/1090 |
Podélný prostor vzadu min/max [mm] | 560/830 | 600/850 |
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 1050 | 1010 |
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 930 | 970 |
Šířka vpředu [mm] | 1440 | 1370 |
Šířka vzadu [mm] | 1440 | 1370 |
Délka sedáku vpředu [mm] | 530 | 510 |
Délka sedáku vzadu [mm] | 430 | 470 |
Výška opěradla vpředu [mm] | 650 | 620 |
Výška opěradla vzadu [mm] | 600 | 590 |
Výška zadního sedáku nad podlahou [mm] | 390 | 390 |
Průměr volantu [mm] | 380 | 375 |
Řidiče a jeho koleno ve Fabii omezuje dvouDINový výstupek středové konzoly. JednoDINovou verzi měla jen Fabia před faceliftem a nyní na ni správně vsadila i New Small Family. Díky tomu ani jeden z dvojice na předních místech Citigo nemá důvod ke stížnostem na nedostatek místa.
Pozoruhodné jsou podélné interiérové míry Citigo (viz tabulka níže), které jsou jen nepatrně menší než u Fabie. Špičkový rozměr výšky nad sedákem ke stropu Citigo (1050 mm) zaručuje, že se sem vejdou i opravdoví dlouháni.
Zavazadelník: Vysoký a vysoko umístěný
251 až 951 litrů pro zavazadla v miniautě do města, to je velmi dobrý výsledek. Jak velký je ale kufr ve srovnání s nadprůměrným zavazadelníkem ve Fabii?
Základní míry ukazuje následující tabulka. Z našeho pohledu je škoda, že práh je zrovna u městského auta – nákupní tašky – celých 760 mm nad vozovkou. Vždyť Fabia tuto disciplínu umí výrazně lépe!
Základní rozdíl v objemech vytváří menší délka zavazadelníku, plynoucí z kratšího zadního převisu.
Rozměry zavazadlového prostoru | Citigo | Fabia |
Délka u dna [mm] | 540 | 670 |
Šířka v nejužším místě [mm] | 970 | 960 |
Výška po kryt [mm] | 620 | 570 |
Výška prahu nad zemí [mm] | 760 | 620 |
Objem zavazadelníku [dm3] | 251/951 | 315/1180 |
Zklamáním je nečalounění podběhů, se kterým si zřejmě šikovný český člověk snadno poradí, a dále nedostupnost falešné podlahy, která by umožnila vyrovnat dno se sklopenými zadními opěradly.
Za Fabii připlatíte
První cena Citigo (179.900,-Kč) zdánlivě není příliš vzdálená od nejlevnější Fabie Easy Magic (194.900,-Kč).
Skutečný cenový rozdíl mezi oběma modelovými řadami vyplyne až z detailního průzkumu obsáhlých seznamů standardní a příplatkové výbavy.
Tříválcový duel - Srovnání základních technických dat | ||
- | Citigo | Fabia |
Motor | 1,0 (55 kW) | 1,2 (51 kW) |
Převodovka | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1198 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/6200 | 51/5400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 95/3000-4300 | 112/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 171 | 163 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 14,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 854 | 1020 |
Jako příklad uvádíme špičkové Citigo se silnější verzí litrového tříválce a s nejvyšší výbavou Elegance. Ani ta zdaleka neznamená, že výbava je kompletní. Příplatkové položky umí i v tomto stupni navýšit cenu o pěkných pár desátek tisíc. Standard je na druhou stranu a na nejmenší kategorii vozidel velmi dobrý.
Předně, už Citigo s cenou pod 200 tisíc má ve standardu stabilizační systém, za který ve Fabii budete muset připlatit podle verze 10.000,- až 16.800,-Kč.
Zatímco Fabia má standardně 4 airbagy a za ty hlavové se připlácí, Citigo drží taky čtyřairbagový standard s tím, že boční airbagy mají větší objem a funkci ochrany hlavy při bočním nárazu. Jinými slovy, klasické hlavové airbagy nejsou v nejmenší Škodě dostupné.
Fabia 1,2 HTP (51 kW) s ještě rozumnou cenou (239.900,-Kč) je ve výbavě Active Magic, které schází několik položek dostupnějšího standardu Citigo Elegance.
Pro větší Škodu hraje pětidveřová karoserie a taky fakt, že model je na trhu delší dobu, takže z ceníkových i když akčních cen, lze ještě leccos usmlouvat.
Tříválcový duel - Srovnání cen | ||
Ceny a výbavy | Citigo | Fabia |
Motor | 1,0 (55 kW) | 1,2 (51 kW) |
Výbava | Elegance | Active Magic |
Základní cena | 219.900,- | 239.900,- |
ESP | Ano | 16.800,- |
Čelní airbagy | Ano | Ano |
Boční airbagy | Ano | Ano |
Hlavové airbagy | Ne* | 7.200,- |
Klimatizace | Ano | Ano |
Rádio s CD a MP3 přehrávačem | Ano | Ano |
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním | Ano | 4.100,- |
Mlhové světlomety vpředu | Ano | 4.100,- |
Malý kožený paket | 5.000,-** | 6.700,- |
Kola z lehké slitiny | Ano | Ano |
* - funkce integrována do rozšířeného bočního airbagu
** - včetně parkovacích senzorů vzadu
Citigo se Fabie nemusí bát. Jeho ceny nejsou zrovna podbízivé, ale výbava není tak chudá, jako u běžně prodávaných výbavových stupňů Fabií. Jestli je to trend, který chce Škoda prosazovat u všech nově příchozích modelů, má se český zákazník nač těšit.
Citi never sleeps
Prostorný interiér, slušný objem zavazadelníku, velmi dobré jízdní vlastnosti, přijatelná základní výbava – Citigo má na to, aby se postavilo tříválcové Fabii.
Přenést se musíte přes pouze třídveřovou karoserii, úsporné čalounění interiéru a zavazadelníku, obtížnější nakládání zavazadel a trochu moc úsporný design.
Skutečná rivalita mezi Citigo a Fabií začne ve chvíli, kdy bude na trhu pětidveřová verze mini-Škody. V té době bude Fabia o další půlrok starší auto a Citigo bude v plné síle…