Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Greenline – Tenká zelená linie

Ondřej Láník
CO2 ani saze ve výfuku zatím české řidiče ani trochu netrápí, a tak tím nejdůležitějším na modelech, které se hlásí k šetrnosti k životnímu prostředí, je spotřeba paliva. Jak to funguje u prvního takového modelu s nadčasově zeleným logem...

Pamětníci nám dají za pravdu, že jméno Green Line není v portfoliu Škody Auto vůbec nové. Nesl jej totiž jeden z posledních akčních modelů řady Favorit. Pastelově zelený vůz tehdy sotva stačil držet krok se soudobou automobilovou konkurencí, ale pro trhy střední a východní Evropy šlo o jednu z dostupných možností při výběru nového rodinného automobilu.

To dnešní Greenline už zcela odpovídá svému jménu. Ani dnes nejde o technický zázrak, ale prostředky, které zákazník investuje neslouží pouze k uspokojení ekologického ega. Pokud se navíc pohybujete v daňových oblastech, kde už došlo na specifikace daňových sazeb podle spotřeby paliva, resp. produkce oxidu uhličitého, může jít dokonce i o ekonomicky výhodnou investici. Mluvíme třeba o Francii…

SROVNÁVACÍ TEST
Opel Corsa 1.3 CDTI Sport vs. Škoda Fabia 1.4 TDI Sport – Blesk nebo šíp?

Česká realita je ale přeci jen poněkud odlišná. Těch několik desetin litru nebo možná litr nafty, který na každých 100 km ušetříte, pravděpodobně běžnému řidiči nevyváží vloženou investici do loga Greenline na zádi. I v ČR se ale najdou zákazníci, kteří naftové Fabie nakupují a některým z nich by nový model mohl cosi ušetřit. Podmínkou číslo jedna je zatížení vozu desítkami tisíc kilometrů ročně a určitá forma spolupráce.

Pod kapotou je známý tříválec 1,4 TDI PD v silnějším 59kW provedení. Snížení spotřeby bylo dosaženo známými a snadno pochopitelnými postupy, které ale v některých případech jdou proti módním trendům. Řeč je o úzkých pneumatikách Dunlop SP10 A s rozměrem 165/70 R14, které mají nižší valivý odpor. Šířka i formulový dezén s množstvím podélných a kolmých drážek budí už na pohled nedůvěru. Při jízdě je cítit tvrdší směs, která dříve začíná klouzat, ale i lehkost, s níž Fabie Greenline dokáže dojíždět na neutrál velké vzdálenosti.

skoda malevozy zelenaauta fabia testy skoda malevozy zelenaauta fabia testy
 

Ve městě si brzy všimnete, že jízda rychlostí 50 km/h vyžaduje neobvyklou ostražitost. Na dvojku se při povoleném maximu v obci otáčky tříválce dostávají kamsi k 2300 min-1, a to už pronikavý zvuk vyzývá k přeřazení. Trojka je ale prvním rychlostním stupněm, který doznal prodloužení, takže otáčky padají hluboko pod 2000-1. Motor se i kolem 1500 min-1 statečně drží, ale stačí přibrzdění provozem pod 40 km/h, a je tu vážné riziko zhasnutí motoru.

skoda malevozy zelenaauta fabia testy skoda malevozy zelenaauta fabia testy Doma je Fabia Greenline na silnicích mimo město. Když jí dopřejete režim konstantní rychlosti a uvolněné tempo, dokáže jezdit pod 4 l/100 km. Nám se podařilo cestovat s minimální průměrnou spotřebou 3,6 l/100 km, ale průměrná rychlost přitom činila slušných 75 km/h. Otáčky motoru ale musí setrvávat kole 1500 -1, což je pásmo s rytmickým basovým doprovodem tříválcového TDI. Na dálnici se při průměrné rychlosti 100 km/h dá jezdit za velmi rozumných 3,9 l/100 km, a jízda na (dálničním) limitu s průměrem 130 km/h vás bude stát 5,2 l nafty každých 100 km.

Povinnost tedy byla splněna. Škoda má čtyřlitrové auto, které dokáže dlouhodobě a v běžném provozu bez omezování podávat velmi slušné jízdní výkony. Za jakou cenu? Stejně jako u hybridů má nízká spotřeba dieselu limity. Stejně jako u hybridů se očekává spolupráce s řidičem, bez něhož se úspěch nemůže dostavit.

Ve městě se vzhledem k tomu, že motor nemá systém start-stop, žádné zásadní úspory nedočkáte. Jestli navíc budete náruživě šlapat na pedály a jezdit co to dá, na nízkou spotřebu rovnou zapomeňte. Mimo město se dá šetřit velmi snadno. Cenou za to ale je nekultivovaný projev motoru, který posádku oblažuje nízkofrekvenčními vibracemi a hlukem variabilní intenzity. Na úsporné pneumatiky je třeba myslet hlavně na mokru. Průměrné brzdné schopnosti nových Fabií dostávají se šířkou pneu 165 mm další políček, který vyžaduje od řidiče myslet ještě o několik metrů dále dopředu.

skoda malevozy zelenaauta fabia testy skoda malevozy zelenaauta fabia testy
 

Od Fabie Greenline asi nikdo na českém trhu velký prodejní úspěch neočekává. Marketingový dopad ale bude velký. Rozšíření nabídky koncového zákazníka nepoškodí ani v nejmenším a kdo ví, jestli nebude za pár měsíců Evropskou komisí objevena nová cesta, jak z řidičů zemí EU dostat další peníze. Danění podle normované spotřeby je motoristické zlo, ze kterého by modely jako Fabia Greenline vyšly vítězně.

Pohled do ceníku znamená návrat do aktuální české reality. Základní cena 402.900,-Kč je - posuzováno absolutně - vysoká, ale ani ostatní verze TDI nejsou právě levné. Relativní porovnání výchozí motorizací 1,4 TDI DPF s výbavou Ambiente Edition 08 za 390.900,-Kč ukazuje, že Fabia Greenline je z hlediska nabízené hodnoty rovnocennou nabídkou. V základní ceně Greenline je navíc sportovní podvozek a kola z lehkých slitin, za které v Ambiente připlácíte. Kdo se pro Greenline rozhodne, musí být připraven na razantní omezení bohaté škály příplatkové výbavy z důvodu zachování přijatelné hmotnosti. Klimatizace ani rádio v nabídce nechybí, ale musíte za ně platit.

skoda malevozy zelenaauta fabia testy skoda malevozy zelenaauta fabia testy
 

První cena vozu239.900,- Kč (Fabia Edition 08, 1.2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací359.900,- Kč (Fabia Classic, 1.4 TDI 59 kW)
Základní cena testovaného vozu402.900,- Kč (Fabia Greenline, 1.4 TDI 59 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků442.900,- Kč (Fabia Greenline, 1.4 TDI 59 kW)

Plusy

  • Velmi nízká reálná spotřeba paliva, pokud spolupracujete
  • Cena, která v rámci ceníku Fabií dává smysl

Minusy

  • Zvuková a vibrační kulisa motoru
  • Zpřevodování nevhodné pro městské rychlosti
  • Vlastnosti pneumatik na mokru
  • Cena, která je ve srovnání s dieselovou konkurencí i ve srovnání ze zážehovými verzemi Fabie příliš vysoká

TESTY Škody Fabia na AUTO.cz
TEST Škoda Fabia 1,2 HTP (51 kW) - tři válce v akci (12/2007)
TEST Škoda Fabia 1,4 16V (63 kW) - čtyřválcový nadstandard (8/2007)
TEST Škoda Fabia 1,4 TDI (59 kW) - šikovný křikloun (04/2007)

Ondřej Láník
Škoda Fabia Greenline
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy ABS včetně MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce (s přitahovači př. bezp. pásů), boční airbagy vpředu, Day light s deaktivací, přední mlhové světlomety v Corner designu, přední opěrky hlavy, výškově stavitelné, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, set na opravu pneumatik místo náhradního kola, zadní sedadlo dělené, sklopné (v poměru 60/40), zadní stěrač s ostřikovačem a pevným intervalem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, Paket Overhead I (4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, 2 čtecí lampičky vpředu pro řidiče a spolujezdce, make-up zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce), tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, interiér Style, kola z lehké slitiny Fun 5J x 14", pneumatiky 165/45 R14, nápis Green Line na 5. dveřích, Paket Silver (hlavice řadící páky, rámeček řadící páky, vnitřní kliky dveří, dveřní madla, rámečky přívodu vzduchu do interiéru, pojistné tlačítko ruční brzdy), Přístrojová deska Onyx-Onyx, sdružený panel přístrojů Ambiente/Sport/Elegance (stříbrně orámovaný otáčkoměr a rychloměr, více piktogramů, MFA), vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy "CLIMATRONIC" (+32.000,-Kč), Rádio DANCE - 2 DIN s CD a MP3 a audiozdířka (+8.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 195 / 2200 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.4 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1163
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 515
Rozměr pneu: 165/70 R14
Škoda Fabia Greenline
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1426
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano