TEST Škoda Fabia RS – Rychlý Silák (10/2003)
Hvězda jarního ženevského autosalonu se nám dostala do rukou půl roku po své světové premiéře, v době kdy její ostrá WRC kolegyně dobyla svůj první bod v mistrovství světa v rallye.
Škodovka novou vrcholnou motorizací v březnu překvapila nejednoho příznivce okřídleného šípu, ale dnešní doba přeje vyspělým dieselům, takže bylo jen otázkou času, kdy se vysokovýkonné diesely z vozů střední a vyšší střední třídy vydají do menších modelů. Tam již dříve dvoulitrové diesely zdomácněly, ale chyběl jim dostatek výkonu a točivého momentu a hlavní devizou byla nižší spotřeba. To se ale zásadně mění.
Fabia již na našich silnicích zevšedněla a z modelového stereotypu ji nevytrhnou ani četné akční modely. Ještě před chystaným faceliftem se o rozvíření hladiny zájmu o malé Škodovky postarala hbitá Fabia RS. Automobilka ji uvedla na trh s cílem vstoupit do mistrovství světa v automobilových soutěžích s menším vozem než byla nepříliš úspěšná Octavia WRC. Pro homologaci soutěžáku WRC je potřeba vyrobit 2500 vozů delších než 4 metry, na jejichž bázi závodní speciály vznikají.
Fabii ke čtyřmetrové hranici pár centimetrů scházelo, ale to byl pro techniky jeden z menších oříšků. Podobně jako Peugeot 206, dostala i Fabia mohutnější nárazníky, které ji prodloužily, což designu značně prospělo. Přední nárazník s integrovaným spoilerem, mlhovkami a efektními otvory na čele i po stranách prodlužuje přední „nos“ Fabie. Vzadu je spoiler tvořící ostřejší odtrhovou hranu. Nárazník přidává nějaký ten centimetr také vzadu a vzhled sportovního náčiní dokresluje dvojitá koncovka výfuku. Kola dělají auto i v případě Fabie RS. Šestnáctipalcová kola jsou obuta do vskutku nízkoprofilových pneumatik Michelin Pilot Primacy 205/45 s asymetrickým dezénem.
Fabii RS si můžete koupit v jedné ze čtyř barev. Naše červená Corrida asi vzbudí nejvíce pozornosti, černá je velmi nenápadná, ale bude na ní vidět hodně špíny a každý škrábanec, což naopak nebude problém stříbrné barvy. Jenže kolik denně potkáte stříbrných Fabií? Žlutá barva, kterou dnes Škoda Auto nabízí, by mohla být ještě ostřejší, aby lépe konkurovala červené Corridě. Škoda jen, že v barvě karosérie nebyly také vnější dveřní kliky, tak jak tomu bylo u studie představené v Ženevě.
Za skvělým tříramenným volantem Fabie RS se rychle zabydlíte. Seřizovací rozsahy volantu i sedadla jsou dostatečně široké na to, aby svůj optimální posaz nalezl i člověk vyšší postavy. Problém možná budou mít silnější řidiči, pro které bude sportovní přední sedadlo příliš úzké. Člověka běžného vzrůstu naopak sedadlo obejme a pak v zatáčkách velmi dobře bočně vede. Dostatečně dlouhý sedák a vysoké opěradlo poskytuje podporu i při klidné a dlouhé jízdě.
Přístrojový štít má číselníky přístrojů podobné těm v Octavii, navíc v kombinaci se stříbrnou barvou, ale bohužel na úkor čitelnosti. Otáčkoměr má červené pole na hranici 4500 ot/min, rychloměr končí optimistickou hodnotou 240 km/h. Palubní počítač má digitální ukazatel umístěný v otáčkoměru, ale jeho údaje by byly lépe čitelné z displeje umístěného mezi budíky, tak jak to vídáme u vozů VW. Místo by tam bylo (momentálně využito pro zřídkakdy svítící kontrolky).
Interiér eresa je vyveden v černé. Nebýt světlejších sedadel (která asi v provozu brzy utrpí), byl by vnitřek sportovní Fabie velmi velmi smutný. Černá je celá přístrojová deska čalounění sloupků i střechy. Vnitřní kliky jsou chromované, podobně jako dveřní pojistky, ovládající dveřní zámky zevnitř vozu.
Za 14 dní jsme s Fabií RS najeli přes 2000 km, a tak vedle ostřejších jízd na klikatých okreskách, byl čas i delší jízdu po dálnici a bohužel taky na motoristovo prokletí: popojíždění v kolonách našeho hlavního města.
Během posledního půlroku toho bylo o hnacím ústrojí eresa napsáno velmi mnoho, a tak snad jen shrňme, že pod kapotou Fabie RS našel místo přeplňovaný diesel o objemu 1896 cm3 a výkonu 96 kW. Tím hlavním lákadlem pro mnoho budoucích majitelů je hodnota největšího točivého momentu 310 Nm při 1900 otáčkách. Na jedničku i dvojku snadno prohrábnete přední poháněná kola, i když má Fabia protiprokluzový systém, jehož kontrolka na vás při svém zásahu mohutně bliká.
Motor je silný, ale sportovní charakteristiku rozhodně nemá. Po zařazení prvního rychlostního stupně se motor začíná pomalu probouzet a asi od 1600 ot/min dochází k mohutnému nárůstu momentu. Do 4000 ot./min lze celkem svižně zrychlovat, ale za touto hranicí se toho již moc neděje. Tedy pro rychlou jízdu plnou zatáček, zrychlování a zpomalování to chce používat velmi často řadící páku, tak aby jste byli v aktivním otáčkovém poli mezí 1900 a 4000 ot./min. Tedy žádné vytáčení motoru k hranici 7000 otáček, žádné postupné zrychlování s rostoucími otáčkami, které by se dostavovalo v horní polovině otáčkového spektra. Ani zvuk dieselu není ten pravý sportovní sound, který se zpravidla za rychlými písmeny GT, GTI nebo RS schovává.
Jenže Fabia RS má navíc něco, co z ní dělá atraktivní automobil nejen pro českého člověka. Vedle zrychlení na 100 km/h pod 10 s a maximální rychlost za hranicí 200 km/h, umí i klidnou jízdu rychlostí 130 km/h se spotřebou atakující 5 litrovou hranici. Klidných 500 kilometrů na dálnici s tempomatem nastaveným na 140 km/h jsme jeli za 5,6 l/100 km, ostřejší jízda Praha-Olomouc-Praha si vyžádala 7,7 l/100 km. Naše Fabia RS chtěla vždy méně než 9 l na každou stovku kilometrů, a to i když jsme ji hodně trápili jízdou na okreskách stylem „brzda-plyn“.
Za dobrou spotřebu vděčí Fabia RS jak úspornému motoru, tak i šestistupňové převodovce, která je zatím ostatním Fabiím zapovězena. Do rychla zpřevodovaná pětka i šestka jsou stupně, které využijete při dálničních jízdách. Na šestku přitom jedete stále „na spotřebu“, protože i při 130 km/h je na otáčkoměru jen 2100 otáček, ve 150 km/h pak 2300 ot./min.Pětka přidá oproti šestce asi 500 ot/min a lze tak rychleji zareagovat na aktuální situaci v provozu. Druhý, třetí a čtvrtý rychlostní stupeň jsou volby pro dravou zatáčkovitou jízdu. V běžném provozu lze díky mohutnému točivému momentu s klidem přeskočit některý ze stupňů a řadit rovnou výše. Jednotlivé volby lze provádět s velkou přesností a řazení samo o sobě je radost.
Jízdní vlastnosti eresa potěší sportovně založeného řidiče. O 15 mm snížený podvozek (světlá výška je jen 110 mm), tužší odpružení a nízkoprofilové pneumatiky posunuly podvozek mladoboleslavského rodinného kompaktu blízko k ideálu sportovního náčiní pro každodenní jízdu.Tvrdší charakteristika eresa má vybrané chování na kvalitní dálnici. Škodovka se ráda vrhá do zatáček, kde sedí jako přibitá a nechává řidiče prožít si tu svou erzetu na cestě do práce. V těchto případech se doporučuje nechávat spolucestující doma, neboť několik razantních zrychlení a zpomalení v kombinaci s ostrým průjezdem zatáčkami značně zacvičí s těmi na zadních sedadlech, která přirozeně postrádají boční vedení. Na horší vozovce je cítit každý druhý výmol (každý první byl cítit ve Fordu Focus RS, o stupeň dále dovedenému civilnímu soutěžáku). Největší „problémy“ měl podvozek Fabie s kostkami, protože se celý vůz otřásal dunivým barytonem a to nebyl výjimečně na vině diesel pod kapotou.
Pohled do ceníku je dalším důvodem k radosti. Základní cena pod hranicí půlmilionu je v kombinaci s nabízenou rozsáhlou standardní výbavou relativně velmi nízká a z různých zdrojů k nám pronikají více či méně „zaručené“ zprávy o tom, že Fabia RS za tyto peníze již dlouho v prodeji nebude. Výkonově nejbližší diesel ve Fabii je motor 1.9 TDI (74 kW) se kterým jede krátká Fabia nejvýše 185 km/h a zrychluje na 100 km/h za 11,5 s. Ve výbavě Comfort stojí 453.900,- Kč a to jí mimo jiné schází ve standardu xenonové světlomety (+20.500,- Kč), malý kožený paket (+6.500,- Kč), sportovní paket (+22.000,- Kč), mlhovky (2.500,- Kč), příplatek za barvu (+8.500,- Kč), dále pak 16 palcová kola, tříramenný volant, spoilery vpředu a vzadu atd. Srovnávat lze také s verzí Elegance, která je s pouze 100 koňovým dieselem za 521.900,- Kč nebo se zážehovým dvoulitrem (85 kW) za 486.900,- Kč, ale výbava je i v těchto případech oproti RS neúplná.
Na eresu se nám líbil vzhled, síla hnacího ústrojí a jeho spotřeba, jízdní vlastnosti a v neposlední řadě cena. Naopak stále montované úsporné pravé zpětné zrcátko zbytečně irituje asi každého, nesportovní charakteristika motoru asi zklame příznivce ostřejších nabroušených kompaktů a tvrdší odpružení bude zase vadit řidičům, kteří sice mají rádi sílu pod plynem, ale současně aspoň průměrné pohodlí. Přesto všechno je malé RS z Boleslavi tou nejvýhodnější nabídkou domácího výrobce za posledních několik měsíců. Nezbývá než věřit v rozšíření rodiny RS o další, tentokráte zážehovou motorizaci. Potká-li malou řadu z Mladé Boleslavi stejný osud jako Octavii RS, mohla by příští rok zaútočit na sportovněji založené chalupáře Fabia Combi RS.