Foto: Jiří Káš, Svět motorů
Foto: Jiří Káš, Svět motorů
Foto: Jiří Káš, Svět motorů
Foto: Jiří Káš, Svět motorů
171 Fotogalerie

TEST Škoda Rapid: První test a velká fotogalerie (171 fotek)

Nový model Škody se v exkluzivní předpremiéře odhalil ve Vídni. Jako jediná česká internetová redakce jsme byli u toho.

AKTUALIZOVÁNO 26. 6. 17:27 Přidána rozsáhlá fotogalerie z testování

26. 6. 2012 11:50 Přidán odkaz na samostatný článek s přehledem motorů pro Škodu Rapid.

Škoda Rapid je bez jakýchkoliv pochyb největší automobilovou novinkou letošního roku – alespoň z pohledu českého trhu. Postupnému odhalování je konec, i když do výstavní premiéry na autosalonu v Paříži ještě zbývá čtvrt roku. Přesně týden po zveřejnění první sady oficiálních fotografií vám totiž můžeme rovnou nabídnout rozsáhlý redakční materiál včetně prvních jízdních dojmů. Oficiální dynamická prezentace pro česká média se přitom odehraje až začátkem července.

Vezměme to ale hezky popořadě, od techniky. Díky informacím, které jsme vám přinesli už před rokem, nejspíš víte, že Rapid vznikl obdobným způsobem jako MPV Roomster. Ačkoliv to není oficiálně potvrzeno, není pochyb o tom, že přední část skeletu pochází z Fabie, zatímco robustní a prostorově nenáročná zadní vlečená náprava datuje svůj původ k první generaci Octavie.

Vývoj jde dál, a tak nelze hovořit o naprosté shodě. Sama automobilka ústy svých konstruktérů mluví o modulech (neplést s modulární platformou MQB), které se účelově přebírají a upravují z jiných modelů.

Rapid poměrně rafinovaně míří mezi segmenty malých vozů a nižší střední třídy. Tomu nebude odpovídat jen cenová politika, ale i výběr motorů. Celkem sedmero pohonných jednotek pokrývá pásmo od 55 do 90 kW. Podrobnosti zjistíte v následujícím článku:

Škoda Rapid: Přehled motorů a technické údaje

Karoserie a interiér

Karoserie dlouhá 4483 mm stojí na rozvoru 2602 mm. To je více, než má nejen Fabia, ale i současná Octavia. Přesto zůstává prostor pro 550 litrů zavazadel, nejvíc v dané kategorii. Jak je už u Škody tradicí, přístup do zavazadelníku zajišťují velké výklopné dveře.

V interiéru úhledné horizontální linie kopírují styl, který tým Jozefa Kabaně uplatňuje i na exteriéru. Výsledkem je palubní deska ne nepodobná Superbu. Rapid navíc dostal pohlednější design volantu a s pozitivním přijetím se jistě setká nové řešení středového panelu, které ponechává podstatně více místa v úrovni kolen.

Zklamáním jsou pouze tvrdé plasty na palubní desce a výplních dveří. Ubylo také ozdobných elementů. Patrné je to hlavně u dekoru, který je ze strukturovaného plastu v barvě palubní desky. V posledních letech jsme si zvykli na víc, ze strany Škody jde ale o promyšlený tah. Většina zákazníků Rapidu by prý hodnotnější provedení nedokázala ocenit.

Prostorové poměry jsou podobné jako v Octavii. Rapid má relativně užší kabinu, konkrétně se 142 cm napříč, výměnou za to ale nabízí dostatek prostoru v podélném směru, a to i v zadní straně sedadel. Jedinou výraznější slabinou jsou relativně krátké přední sedáky (43 cm). Dlouháni si pak mohou stěžovat na nižší strop nad zadními sedadly, ačkoliv Škoda tvrdí, že proti konkurenci nabízí v tomto ohledu nejvíc místa.

Mladoboleslavští se chlubí devatenácti simply clever řešeními. Některé z nich jsou dobře známé (držák na parkovací lístek), některé vcelku nové (síťka na pití z boční strany předních sedadel) a jiné zcela originální. Konkrétně jde o škrabku na led, která je chytře schovaná pod víčkem palivové nádrže, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru a odpadkový koš ve dveřích.

skoda rapid jizdnidojmy levnaauta novemodelyskoda rapid jizdnidojmy levnaauta novemodely | acz

Jízda

K prvnímu seznámení s Rapidem jsme zvolili dieselový motor 1,6 TDI. Úsporný čtyřválec ve své nejsilnější verzi nezklamal. Předvádí důrazný zátah v nízkých otáčkách a plynule gradující charakteristiku napříč celým spektrem otáček.

Těchto vlastností naplno využívá převodovka, která má velké přeskoky. Na pětku motor při dálničních 130 km/h točí 2350 min-1, dlouhé jsou ale všechny převody. Třeba městská padesátka znamená většinou jízdu na trojku.

Pod kapotou je čtyřválec docela slyšet, to je ale daň za nízkou hmotnost auta a orientaci na dostupnou cenu. Odvděčí se ale nízkou spotřebou: my jsme v kombinaci městského, dálničního a mimoměstského provozu jezdili za pět litrů. Ostřejší zacházení na okreskách pak s častým vytáčením motoru přineslo průměr 6,5 l/100 km.

A rychlá jízda v zatáčkách Rapidu opravdu není cizí. Naladění podvozku se věnovala velká pozornost. Výsledkem je tuhé výchozí nastavení, vhodně zvolené tlumiče ale stíhají překonávat nerovnosti, a tak auto ani na rozbité cestě neznervózní.

Stabilitě v přímém směru pomáhá relativně dlouhý rozvor. V zatáčkách pak Rapid dobře sedí i díky fintě s širším rozchodem zadní nápravy. Dobrá ovladatelnost je i u rodinného auta základní kámen aktivní bezpečnosti. Škoda v tomto ohledu nezklamala a míří na špičku segmentu.

skoda rapid jizdnidojmy levnaauta novemodelyskoda rapid jizdnidojmy levnaauta novemodely | acz

Na českých silnicích už v říjnu

Oficiální světová premiéra Rapidu proběhne na podzim na autosalonu v Paříži. Široká veřejnost se s novou Škodou poprvé seznámí na přelomu září a října, hned v říjnu ale bude zahájen i prodej (konkrétně ve 41. kalendářním týdnu). V prvním sledu se Rapid začne prodávat v Česku a vybraných zemích (např. Německo), všechny evropské země se pak dočkají v roce 2013.

Foto: Jiří Káš, Svět motorů

Video placeholder
Škoda Rapid: První test a velká fotogalerie (171 fotek) • Roman Beránek, Auto.cz