Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid konečně odhalena. Podívejte se!

Vitek
Diskuze (573)
Po dlouhých týdnech napínání Škoda zveřejňuje první snímky nového Rapidu. Nezaostává skutečnost za vypjatým očekáváním?


Aktualizováno 19.6.2012 10:26

Po špionážních fotografiích Škody Rapid, na kterých je vůz přeci jen z části stále zahalen, tu jsou konečně plně oficiální snímky. Překvapení se nekoná, Rapid totiž velmi silně vychází z konceptu MissionL.

Jako vůbec první sériový vůz značky byla Škoda Rapid kompletně navržena v duchu nově vyvinutého designového jazyka automobilky. „Tento vůz na první pohled reprezentuje jasné stanovisko: jasnost, preciznost, svěžest a emocionálnost,“ zdůrazňuje Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva za oblast Technického vývoje.

Vyvážené proporce, jasně a čistě modelované plochy a ostře vedené linie jsou hlavní zbraní nového modelu. Příď vozu ukazuje novou interpretaci typických znaků automobilky Škoda. Nové logo značky je umístěno na zaoblené přední hraně kapoty, maska chladiče se vyznačuje chromovaným rámečkem a je tvořena vertikálně umístěnými lamelami. Soubor předních a mlhových světlometů modelu Rapid evokuje tvar čtyřlístku.

Zajímavý je také boční pohled na karoserii. Hlavní slovo tu mají dlouhý rozvor, silueta podobná vozům typu kupé a ostrá „Tornádo“ linie, která jasně odděluje světlo a stín. Páté dveře na zádi mají být nejen funkčním, ale zároveň i designovým prvkem. Uspořádání zadní skupinové svítilny se svým – pro mladoboleslavské vozy typickým – tvarem písmene C a nové logo značky zajišťují nezaměnitelnost modelu Škoda Rapid.

Nejmladší modelová řada automobilky Škoda má při kompaktních rozměrech (délka 4,48 metru, šířka 1,7 metru) přesvědčit nabídkou vnitřního prostoru. Samozřejmostí u české značky by měl být vynikající poměr ceny a užitné hodnoty či rozsáhlá bezpečnostní výbava. Nabídka pohonných jednotek pro nový kompaktní model se skládá z pětice benzinových motorů a dvojice vznětových agregátů.

Motory: zatím otazník

Jaké motory budou pod kapotou? To i další podrobná technická data je stále malým otazníkem, zatím pouze víme, že Rapid by měl nabídnout pětici benzinových a dvojici naftových agregátů. Dobrou představu o konkrétních pohonných jednotkách nám tak může dát dvojče Rapidu, Seat Toledo.

Pod jeho kapotou najdeme zážehový tříválec 1,2 HTP s 55 kW, čtyřválec 1,2 TSI ve verzích s 63 a 77 kW plus vrcholné 1,4 TSI s výkonem 90 kW. Jaký bude pátý benzinový agregát? Podle tohoto scénáře buď slabší HTP (což není příliš pravděpodobné), nebo případně i silnější verze 1,4 TSI o výkonu 118 kW.

Možná je i varianta nasazení nového atmosférického čtyřválce 1,2 MPI z řady EA211 (viz níže), který je dle našich informací již v Rapidu odzkoušen. Tento motor, příbuzný s tříválcem ze Citigo, nemá být nasazen ve větších modelech, tedy téměř jistě nebude ani v Octavii třetí generace. Otázkou je, zda se jej tedy dočkáme už nyní. Od roku 2014 by pak měla přijít nová verze přeplňované dvanáctistovky 1,2 TSI, odvozená právě od tohoto agregátu. Obchodní název sice zůstane stále stejný, půjde však o zásadně jinou konstrukci, která mimochodem odstraní nepříjemnosti s rozvodovým řetězem. Bude mít osvědčený řemen.

Vznětové motory budou pravděpodobně zastoupeny agregátem 1,6 TDI o výkonu 66 a 77 kW.

S příchodem emisní normy Euro 6, pro vyráběné vozy účinné od roku 2015, se situace výrazně změní. Všechny současné motory s objemem 1,2 až 1,6 litru (vyjma 1,6 8V MPI pro Octavii Tour pocházející z řady EA113 od Audi) jsou z řady EA111. Týká se to jak relativně nového 1,2 TSI, tak 1,4 TSI včetně jeho extrémních verzí s turbodmychadlem i kompresorem. Pro emisní normu Euro 6 s nimi však výrobce nepočítá a budoucí sedmá generace Golfu či třetí Octavia dostanou agregáty nové řady EA211. Ty budou dosahovat znatelně nižší spotřeby a to i díky vypínání dvou válců při částečné zátěži.

Současné motory jako 1,2 HTP či 1,2 TSI mají katalyzátor umístěn hned za výfukovými svody. Při vysoké zátěži (například jízda po dálnici vyšší rychlostí) se však katalyzátor přehřívá a hrozí jeho poškození. Je tedy třeba jej ochlazovat skrze obohacení směsi – a to zvyšuje spotřebu. Agregáty z řady EA211 nebudou mít tradiční výfukové svody, kanály se budou sbíhat již ve zvětšené hlavě válců a výfukové plyny bude chladit kapalina.

Jaká bude základní cena modelu s 517litrovým zavazadlovým prostorem, je zatím ještě tajné, podle všech indicií to však vypadá na základní cenovku 299 tisíc Kč s tříválcem HTP.

Škoda Rapid zažije svou výstavní premiéru na pařížském autosalonu, prodeje začnou letos na podzim. Za hlavní cílovou skupinu pro model Rapid považuje Škoda zejména rodiny, které hledají prostorný vůz za dostupnou cenu v obvyklé kvalitě české značky, Rapid by měl vyplnit místo na trhu mezi modely Fabia a Octavia.


Vitek
Diskuze (573)
Avatar - chlapecx
30. 6. 2012 14:19
Re: HTP
hm a on HTP nemá 4 ventily na válec? a jdi do někam :-) :-! 8-s
Avatar - chlapecx
27. 6. 2012 19:54
Re: kraaaaaaaaasa
přesto ten motor potřebovala jak sůl :-)))
protože 1.3 z feliciáe byl starej a 1.4 se prsotě neprodával jak měl, byl moc "drahej, línej a žravej" a ten litzrovej ze 105tky? 1.0/33kW no to byla spíš LEGRACE ne?????
6ventilovej HTP už se krom toho dneska nevyrábí :-) oba ty motory jsou dneska 12ventilový takže 51 základ a 44 je podladěnej..... a myslím, že do 55 ještě rezervu má.... ale já osobně bych mu stejně jako všem TSIčkům dal 6-tku....
Avatar - Rojin
20. 6. 2012 17:09
Re: Jakkoli je mi Škoda dost jedno,
>:D >:D no, borci >:D fakt díky... já bych ale raději něco podobnýho [odkaz]
Avatar - Rojin
20. 6. 2012 17:08
Re: Parodia...
Asi ano :-) :yes:
20. 6. 2012 16:42
Re: kraaaaaaaaasa
Už od roku 2000 plnily všechny zážehové motory ve Fabii normu euro 4, takže první HTP byly taky určitě euro 4. Oni ho upravovali už hodněkrát, byl šitý horkou jehlou a chyby odstraňovali "za chodu".
Pamatuju si na tu dobu před 10 lety, kdy Škodovka všude dávaly inzeráty ve stylu "Víte, jak se pozná úspešná automobilka ? Že vyvíjí moderní motory. Motor HTP vyniká dynamikou i spotřebou, bla bla bla ...". Nevím, o co se snažila zdůrazňováním té zkraty HTP, Seat a VW tu zkratku moc nepožívaly (viděl jsem i Fabii označenou 1.2 MPI, asi to dávali pro některé zahraniční trhy) Můj názor je, že Škodovka si tím motorem dost poškodila image.