Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb Combi Greenline – Vysoká liga úspor

Leoš Káňa
Diskuze (98)
Škoda Superb Greenline slibuje spotřebu 3,7 l/100 km a na jednu plnou nádrž dojezd 1780 km. Vyzkoušíme, zda je to v běžném provozu reálné.

Tradiční označení Greenline pro šetřivé modely se line celým výrobním programem mladoboleslavské automobilky. Posledním přírůstkem do společenství vozidel s nízkou spotřebou je velký superb v obou karosářských verzích. S proklamovaným průměrem 3,7 l/100 km jde o nejspořivější kombi ve střední třídě. A my jsme samozřejmě vyzkoušeli, zda apetit turbodieselu 1.6 TDI 88 kW bude v běžném provozu odpovídat údajům výrobce.

Skryté i viditelné úpravy

Určitě k tomu má nejlepší předpoklady. Superb Greenline je totiž první škodovkou, u které vznětová šestnáctistovka dostala selektivní katalytickou redukci pro snižování oxidů dusíku využívající AdBlue – takzvanou močovinu. Do běžné verze 1.6 TDI se tato technologie ještě nedostala, i když například největší výkon 88 kW a maximum točivého momentu 250 N.m dostupné od 1600 otáček se u obou agregátů shodují.

Zlepšila se také aerodynamika vozu. Prodloužený spoiler, absence podélných střešních nosičů, zakrytování podvozku a podlahy nebo snížení světlé výšky o 15 mm se zasloužily o pokles součinitele odporu vzduchu cx z 0,285 u běžného Superbu Combi na 0,275. A na „zelené“ škodovce jsou úpravy viditelné na první pohled. Připadá nám jako natažený nízký jezevčík. Malá kola se v karoserii ztrácejí, větší než 17palcová totiž mít nemůže.

Spotřeba po jednotlivých úsecích
Praha – Litoměřice 54 km 5,4 l/100 km
Litoměřice – Mladá Boleslav 101 km 4,6 l/100 km
Mladá Boleslav – Dobřenice 84 km 4,3 l/100 km
Dobřenice – Praha 98 km 4,9 l/100 km
Celkem 337 km 4,8 l/100 km

Dálniční koráb

Uvnitř se nezměnilo nic. Kabina nabízí nadprůměrný prostor a kufr se standardním objemem 660 litrů už ani nemůže být větší. Pod jeho podlahou na nás čekalo milé překvapení. Greenline má od výbavy Ambition ve standardu dojezdovou rezervu, za kterou se musí u všech jiných motorizací připlácet. Zapovězena je pro něj naopak mezipodlaha v zavazadelníku, sklopné tažné zařízení nebo paket pro špatné cesty.

Plníme nádrž po okraj, nulujeme palubní počítač, přepínáme volbu jízdního režimu do módu Eco – Drive Select Mode je součástí příplatkového paketu Advance za 22.000 Kč – a vyrážíme z Holešovic po D8 do Litoměřic. V rychlé konstantní jízdě si superb libuje. Při 130 km/h točí 2200 otáček. Je to přibližně stejně jako u běžné vznětové šestnáctistovky, přestože poskládání šestistupňové manuální převodovky je rozdílné. Greenline má kratší pětku a šestku, ale zase delší stálý převod. Díky lepší aerodynamice zvládne maximální rychlost 206 km/h, což je o 2 km/h více než Superb Combi s běžnou

vznětovou šestnáctistovkou. Po ujetých 54 km máme na sjezdu z dálnice spotřebu 5,4 l/100 km.

Nahoru a dolů

Další část naší testovací trasy vede po silnici první třídy přes Doksy do Mladé Boleslavi. Cesta je plná zatáček, kopců a obcí, takže musíme častěji

řadit. Turbodiesel zabírá až od 1500 otáček a delší první čtyři převody nás nutí motor víc vytáčet, odstupy mezi nimi jsou totiž větší než u standardního superbu. Ve městě při padesátce je jízda na čtyřku na limitu, protože motor točí 1300 ot./min. Jakákoliv snaha o zrychlení nás nutí podřadit. Greenline nemá příliš v lásce ani kopce. Při delším stoupání mu dělá problém udržet na šestku konstantních 90 km/h. Plyn máme sešlápnutý až na podlahu, ale stále zpomalujeme a po chvilce nám šipky radí podřadit. Aktuální spotřeba přitom nepřekročila 9,5 l. Že by byl příčinou

mód Eco? Po jeho vypnutí motor ožije, s příkrým svahem si lehce poradí, ale na palubním počítači na nás svítí i dvacítka. Vracíme se tedy do ekonomického režimu a na pěkných zatáčkovitých silničkách si užíváme výbornou přilnavost standardního sportovního podvozku – při úsporné jízdě se z kopce nebrzdí. V Mladé Boleslavi si zapisujeme 101 km a 4,6 l/100 km.

Oběti na úkor úspory

Po krátké občerstvovací přestávce vyrážíme směr Jičín a Hořice. Profil trasy ani kvalita vozovky se prakticky nezměnily a my si užíváme příjemné plynulé cestování – spousta kamionů nám stejně nedovoluje dravější styl. Za Hořicemi odbočujeme na okresku směrem na Nechanice. Krásná hladká silnice se okamžitě promění v tankodrom. Greenline má najednou co dělat, aby všechny výmoly, hrboly, propadliny a praskliny odfiltroval. Moc mu to však nejde. Tvrdý sportovní podvozek nás řádně naklepává. Normální superb je výrazně komfortnější i s mnohem většími koly. Alespoň že tady není téměř žádný provoz, takže můžeme zvolit tempo a styl jízdy přesně podle našich představ.

Třetí, 84 km dlouhý úsek jsme nakonec zvládli se spotřebou 4,3 l/100 km. Posledních 98 km jedeme po dálnici D11 a po pražském okruhu. U čerpací stanice, kde jsme testovací jízdu odstartovali, ukazuje palubní počítač dílčí spotřebu 4,9 l/100 km a konečnou hodnotu 4,8 l/100 km při průměrné rychlosti 80 km/h. Pro pořádek jsme superb dotankovali. Do nádrže se vešlo 16,57 l, což odpovídá údajům z počítače.

Závěrečné zúčtování

Naše výsledná spotřeba je sice o 1,1 l/100 vyšší, než kolik pro Superb Combi Greenline stanovila Škodovka, ale i tak jsme spokojeni. Na plnou 66litrovou nádrž bychom ujeli 1375 km. V poklidném tempu mimo dálnice by to bylo ještě mnohem více, protože by se spotřeba dala srazit těsně nad čtyři litry.

Pokud se na provedení Greenline podíváme z ekonomického hlediska, jsme naopak lehce na rozpacích. Cena kombíku startuje na 661.900 Kč. Je tedy o 16.000 Kč dražší než běžná vznětová šestnáctistovka, a přitom má spotřebu na 100 km o půl litru nižší – jak podle výrobce, tak i podle našich zkušeností. Při ceně nafty 25,90 Kč se návratnost investice vrátí po ujetí 123.552 km. Pro někoho je to moc, ale obchodní cestující nebo vytížení manažeři jsou schopni tolik najezdit za dva roky.

Plusy

  • Spotřeba paliva
  • Prostorná kabina
  • Velký kufr
  • Atraktivní design

Minusy

  • Nižší komfort odpružení
  • Pouze bez střešních ližin
  • Pomalá návratnost vyšší investice
Technické údaje
Motor a převodové ústrojí Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1598 cm3
Rozvod DOHC
Válce/ventily 4/4
Výkon 88 kW při 3600-4000 ot./min
Točivý moment 250 N.m při 1600-3250 ot./min.
Pohon Předních kol
Převodovka Manuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 206 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,1 s
Emise CO2 97 g/km
Spotřeba město/mimo město 4,3/3,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,7 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2841 mm
Délka x šířka x výška 4856 x 1864 x 1462 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1457/1494 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1505/640 kg
Objem palivové nádrže 66 l
Pneu 215/55 R17
Objem kufru 660/1950 l
ZÁRUKY A CENY Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 890.700 Kč (provedení Style 776.900 Kč, paket Style plus s interiérem alcantara/kůže

20.000 Kč, paket Advance s adaptivním tempomatem, rozeznáváním únavy řidiče nebo volbou jízdního režimu 22.000 Kč, paket Comfort s bezdotykovým otevíráním pátých dveří, zadní parkovací kamerou či vyjímatelným vakem Unibag 15.000 Kč, paket Multimedia s navigací Columbus, 8palcovou obrazovkou, Wi-Fi, digitálním radiopříjmem nebo rozpoznáváním dopravních značek 35.000 Kč, vnitřní osvětlení LED 3500 Kč, Park Assist 14.300 Kč, bílý lak Candy 4000 Kč).

Základní cena 661.900 Kč
Leoš Káňa
Diskuze (98)
15. 3. 2016 15:45
bazačová cena
já bych si ho celkem koupil >:D kdy bude v bazaru za nějakou normal cenu pro normál člověka? :-!
13. 3. 2016 21:27
V něčem je nový SB lepší,
v minulé verzi jsem se vracel k autu na parkovišti před Tescem v Brně a zděsil jsem se, že mi ho někdo naboural, málem jsem volal policii (auto bylo půjčené). Byl to ale jen přesazený práh přes dveře. V novém to už není, tam to vyřešili tak, že nad přesah ohnuli dveře :-), prostě originální řešení škodaauta. Jinak letiště Praha - letiště Brno a zpět ukazoval počítač 6,2 l/100km. Tachometr kecá - skutečná rychlost 133 - udávaná 144km/hod., navíc má při zpomalování evidentně setrvačnost. Greenline tak akorát na papíře. Těch tlačítek je v autě ale ještě více než na notebooku, samé zelené lístečky aj. Čert se v tom vyznej. Dobře táhne 4, ale 5 a 6 na předjíždění nic moc. Auto je dlouhé, ale hodně úzké. Zezadu vypadá, že KIA (vedle stojící) je širší. Když už škodovku, tak raděj OC.
11. 3. 2016 22:59
vw
nevěřím v článku ani háčku nad ř,keci a keci....
11. 3. 2016 00:12
Re: :)
Hagusy jsou designová hrůza. Jsem rád, že konečně vidím auto bez nich. I ta „malá“ kola mu sluší. Motor je ale omyl. Potřebovalo by to minimálně benzín 1,8 turbo.
8. 3. 2016 18:59
Re: Panove
Spasa to neni - suhlasim, ale urcite lepsie riesenie pre mestsku premavku ako diesely, navyse v tom teste zobrali snad najvyhonenejsi turbo-benzin aky existuje a aj ten z tych motorov vysiel s prehladom najlepsie, odhliadnuc ze este stale su na trhu atmo motory. Navyse pre benziny je na NOx norma prisnejsia (pre mna nepochopitelne). Nechcem si ani predstavit co lezie z uvedenych dieslov s vylagrovanymi DPF filtrami, ked FIAT500 prekracuje normu v realnej premavke v priemere 10 nasobne. Znizovat CO2 na ukor zvysovania ostatnych skodlivin, je nieco co zo strany EU dlhodobo nedokazem pochopit. Pre mna je to smerovanie, ktore napachalo obrovske skody na zdravi ludi v Europe a zdeformovalo trh v prospech dieselov a malo-objemovych turbo-motorov, ktore dobre eko parametre dosahuju akurat na papieri a nicia pre ludi ovzdusie vo velkych a postupne aj mensich aglomeraciach.