TEST Srovnávací test: Dacia Dokker vs. VW Caddy
Že Dacia marně hledá konkurenci v poměru ceny a velikosti auta, už každý ví, logan či jeho sedmimístný derivát MCV zná dnes každý. Jenže Rumuni jdou ještě dál – s poloužitkovým MPV Dokker. To se sice u nás začne prodávat až zkraje května, nicméně německá základní cena 8990 eur (tedy asi 225 000 Kč) za benzinovou verzi je prostě bomba. Testované provedení s turbodieselem a špičkovou výbavou Lauréate sice stojí víc – nějakých 362 tisíc korun, pořád je to ale o 154 tisíc méně než za Volkswagen Caddy Trendline osazený naftovým common railem 1.6 TDI/75 kW. Naším úkolem je nyní zjistit, zda se tyto nadbytečné peníze vyplatí investovat, a také si položit otázku, jestli nesrovnáváme jablka s hruškami.
Odpovíme ihned: Nesrovnáváme. I když dacia stojí citelně méně, pořád cílí stejně jako caddy na rodiny s dětmi, kterým otec přes týden vydělává peníze podnikáním a přes víkend přemění pracovní caddy/dokker na vůz, s nímž přepraví na chatu celou famílii. Pro oba případy každopádně potřebuje spoustu vnitřního prostoru.
A toho se dočkáte jak v dacii, tak hlavně ve volkswagenu. Do obou vozů se dostanete bočními posuvnými dveřmi – proti běžným osobákům velký benefit. Díky nim můžete nejen pohodlně nastupovat i v úzkých prostorách, ale také snáz instalovat dětské sedačky.
Jakmile vklouznete dovnitř, bude vám lépe v caddy - kabina nabízí o něco více vzdušnosti a pohodlnější posaz. Nejde sice o nijak markantní rozdíl, nicméně měřitelně a viditelně je VW prostornější. Stejně tak jeho sedadla dopřejí zádům a nohám velkorysejší oporu, tužší výplně obstojí při delších výletech lépe než polštáře dacie. Ty sice působí na první dojem příjemně měkce, na dálkové trase v nich ale citlivější jedinci můžou pociťovat únavu. Navíc za volantem sedíte příliš vysoko, caddy nabízí řidiči pohodlnější pozici.
Přestože nejvyšší specifikace Lauréate vytváří dojem útulného pokojíčku, ve skutečnosti zůstává i nejlepší dokker jen trochu zkulturněnou dodávkou. Uvnitř se industriální původ připomene hlavně nekrytými plechovými plochami, působícími dost chladně a levně. Nenechte se ale zmást, ani základní
caddy na tom není lépe, takže pokud se ve volkswagenu chcete cítit jako člověk, a ne přepravka zeleniny, musíte sáhnout po lepších výbavách (Trendline, Comfortline, Highline, Cross…). Dacii musíte brát takovou, jaká je, hledět na ni optikou ceny a nechtít po ní luxus. Poté snáz překousnete výhradně tvrdé plasty, ledabyle působící imitaci kovu, příliš skloněný volant ještě ze starého clia nebo zmiňovaný nekrytý plech a jeho místy ostřejší hrany. Tady červená tužka cifršpiona úřadovala naplno.
Ani přehlednost nepatří mezi výhody dacie, odhadnout zevnitř rohy karoserie vyžaduje zvyk a o parkovací kameře si můžete nechat jen zdát. Výhled z vozu menšími okny navíc komplikuje vertikální dělení zadních křídlových dveří. Volkswagen s velkorysejším prosklením je přehlednější, (nejen) děti z něj lépe uvidí ven, což platí i o zadním sklu – jednodílná stěna se totiž vyklápí tradičně vzhůru.
Jejím otevřením umožníte nakládku skutečně obří porce zavazadel. V kapacitě si nemají oba sokové co vyčítat, základních 800 litrů dacie je stejně skvělých jako 750 l volkswagenu, přičemž po sklopení zadních sedadel se karta obrací ve prospěch VW: 3030 proti 3000 litrům. Chleba se ale začne lámat při hodnocení užitečně hmotnosti – caddy s tuhou zadní nápravou totiž uveze 706 kilogramů, kdežto dokker s vlečenou nápravou jen 584 kg.
Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 8/13, který je právě k dostání na stáncích.