Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
SsangYong Actyon
42 Fotogalerie

TEST SsangYong Actyon Sports – nepřehlédnutelný

Pick-upy s kabinou pro pětičlennou posádku a korbou, která je vhodná pro převoz téměř čehokoliv se dostávají do obliby i na našem trhu. Jedním ze zástupců této třídy je Ssangyong Actyon Sports, který míří proti konkurenci složené především ze strojů...

Ssangyong Actyon Sports dává svým vzhledem i jménem jasně najevo, že je přímým příbuzným pětidveřového modelu Actyon. Ten se evropské veřejnosti poprvé představil na podzimním pařížském autosalonu v roce 2006 a automobilka si s ním vytvořila novou kategorii nazvanou SUC (Sport Utility Coupé). Pick-up, který za jméno Actyon přidává ještě označení Sports je od terénního pětidveřového kupé odvozen a sdílí s ním přední část karoserie, interiér, pohonnou jednotku i elektricky přiřaditelný pohon všech kol s redukční převodovkou a rámovou konstrukci.

ssangyong testy pickupssangyong testy pickup | acz
 

Chameleon

Vzhled karoserie Ssangyongu Actyon Sports rozděluje svět na dva tábory; většina se shodne na tom, že zpracování přídě je minimálně nezvyklé a nejsou neobvyklé poznámky kolemjdoucích, že to vypadá, jako když nákladní auto projede osobním. Mohlo by se zdát, že k vzhledu zadní časti nebude mít nikdo žádné připomínky, vždyť se přeci jedná o pick-up, takže je vzadu jednoduchá korba se sklopným čelem, ale opak je pravdou, protože testovaný automobil měl nasazenu příplatkovou nástavbu a tak se i k této části vozu objevovaly jízlivé poznámky, z nichž nejčastější byla, že rozměrná záď vypadá jako u starého autobusu. Poměrně často se stalo, že kolem zaparkovaného Ssangyongu kroužil člověk, který šel náhodou kolem a nevěřícně kroutil hlavou. V kolonách v centru Prahy se nepřehlédnutelný téměř pětimetrový pick-up stával centrem pozornosti a rozhodně nebyl vozidlem vhodným pro stydlivé osoby. Zda je Actyon Sports skutečně ošklivým, neobvyklým nebo dokonce krásným vozem ať si rozhodne každý sám, ale jisté je, že je nepřehlédnutelný a přitahuje pozornost okolí.

ssangyong testy pickupssangyong testy pickup | acz
 

Komfortní interiér

V kabině už Actyon Sports není tak extravagantní a nabízí relativně konzervativní palubní desku. Ve srovnání s většinou současné produkce,ale působí poněkud zastarale použití tvrdých černých plastů a poměrně strohé tvarování. Na někoho může interiér působit, jakoby pocházel z poloviny devadesátých let. Na druhou stranu je kvalitně zpracován a nevydává téměř žádné pazvuky. Velmi příjemná jsou přední sedadla, která jsou dostatečně rozměrná, optimálně tuhá, pohodlná a dobře podpírají tělo v zatáčkách. Cestující na zadním sedadle si budou připadat jako na měkkém gauči a rozhodně si jako u pětidveřového provedení Actyon nebudou stěžovat na nedostatek místa nad hlavou, protože u pick-upu se střecha nikam nesvažuje a zůstává rovná. Tak jako většina korejských automobilek i Ssangyong nabízí Actyon Sports s poměrně bohatou výbavou, i když se v tomto případě nejedná o klasický osobní automobil, ale spíše o pracovní stroj. V interiéru v základní výbavě nechybí manuální klimatizace, elektrické stahování oken, elektrické ovládání zrcátek nebo vyhřívání zadního i čelního skla. Prakticky všichni, kteří měli možnost se svézt se shodli na tom, že interiér je poměrně příjemným místem k pobytu, na čemž mají velkou zásluhu rozměry vozu i slušné dílenské zpracování. Pouze řidiči s výškou nad 180 cm si stěžovali, že nemohou za volantem najít takovou pozici, aby se jejich pravé koleno neopíralo o spodní hranu přístrojové desky, která je z tvrdého plastu.

Místo pro náklad

ssangyong testy pickupssangyong testy pickup | aczVedle interiéru má Actyon Sports ještě jeden prostor, který není určen pro přepravu osob, ale pro přemisťování nákladů. Korba tohoto pick-upu nabízí prostor dlouhý 1290 mm při zavřeném víku, na šířku má 1610 mm a mezi podběhy kol je to 1130 mm. Po sklopení víka do vodorovné polohy je nákladová hrana 720 mm nad zemí a na šířku má nákladový otvor 1450 mm. V případě, že je na voze nasazena příplatková nástavba má pick-up uzamykatelný zavazadlový prostor, který je vysoký 1010 mm a vstup do něj má na výšku 890 mm.


Pod kapotou

Vzhledem k velikosti vozu většina náhodných kolemjdoucích odhadovala, že o rozhýbání pick-upu se stará minimálně šestiválec o objemu tři litry, jaké bylo jejich překvapení, když zjistili, že nad přední nápravou je uložen dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel s výkonem 104 kW (141 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 310 Nm v rozmezí od 1800 do 2750 ot./min. A ještě více byli překvapeni skutečností, že s touto pohonnou jednotkou je téměř dvoutunový vůz relativně čilým vozidlem, které se rozhodně nezařadí mezi brzdy provozu. Při nastartování se čtyřválec projevuje jako klasický studený diesel a jeho hluk proniká do kabiny, ale po zahřátí je slyšet pouze tak, aby řidič věděl, že má pod kapotou motor. Této pohonné jednotce se příliš nelíbí prudké změny otáček a má poměrně plynulý nástup turbodmychadla. Relativně malý dvoulitrový čtyřválec nemá s poměrně hmotným automobilem mnoho práce a až do rychlosti 150 km/h lze jizdní dynamiku označit za příjemnou. Vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu není nijak tragická ani spotřeba, která se pohybuje okolo 10 litrů na 100 km.

ssangyong testy pickupssangyong testy pickup | acz
 

Za jízdy

Ssangyong Actyon Sports má pod svým neobvyklým kabátem ukrytu klasickou techniku a využívá rámovou konstrukci, k níž je připevněna přední náprava s trojúhelníkovými rameny odpružená vinutými pružinami a vzadu je tuhá náprava vedená víceprvkovým uložením, která je také odpružena vinutými pružinami. Vzhledem k rozvoru náprav 3060 mm se pick-up na asfaltu chová trochu jako silniční jachta a jízda s ním je příjemně komfortní. Vysoko umístěné těžiště neumožňuje ani náznak ostré jízdy a v zatáčkách se citelně naklání. S tímto vozem si řidič nejlépe vychutnává jízdu při rychlostech okolo 80 až 90 km/h, což mu zároveň zaručuje, že nebude překračovat nejvyšší povolenou rychlost na tuzemských komunikacích. Jízda s tímto vozem díky jeho rozměrům a rámové konstrukci naplňuje řidiče zvláštním klidem a uspokojením, alespoň u těch jedinců, kterým se libí velké automobily. Vzhledem k elektricky přiřaditelnému pohonu všech kol je jasné, že Actyon Sports se nebojí ani jízdy v terénu, kde ho bohužel nejvíce omezuje jeho dlouhý rozvor, díky němuž se pick-up položí na břicho na první trochu větší terénní vlně. Proto je při jízdě mimo zpevněné vozovky dobré na tuto skutečnost myslet a ubírat se spíše po lesních a polních cestách, než vyhledávat náročný terén, protože tam je velká šance, že by Actyon Sports uvíznul.

ssangyong testy pickupssangyong testy pickup | acz
 

Závěr

Ssangyong Actyon Sports je sice odvozen od modelu Actyon, který má svou vlastní kategorii SUC a má působit jako automobil vhodný pro rodiny, ale verze pick-up i když nabízí poměrně komfortní interiér, v němž nechybí ani příprava pro montáž dětských sedaček Isofix, najde své uplatnění spíše jako pracovní stroj ve firmách, které potřebují dopravit své zaměstnance i s jejich vybavení do míst, která jsou mimo zpevněné silnice. Pokud se přeci jen najdou zájemci, kteří se rozhodnou tento stroj využívat jako osobní automobil, pak v případě, že touží po neobvyklém vzhledu, velké hromadě plechu a nevadí jim tvrdé plasty v interiéru, jsou u tohoto vozu na správné adrese, nemluvě o poměrně příjemné ceně, která je jednou z hlavních zbraní v boji s konkurencí.

Související články:

První cena vozu689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
První cena vozu s testovanou
motorizací
689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
Základní cena testovaného vozu689.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků767.980,-Kč (Actyon Sports A200S, 2,0 l XDi 104 kW )

Plusy

  • extravagantní a nápadný design
  • solidně zpracovaný interiér
  • pohodlné přední sedačky
  • kultivovaný, silný a relativně úsporný motor
  • výbava a cena

Minusy

  • nepříliš kvalitní slícování dílů karoserie
  • místy nelogické ovládání