TEST Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 – SUV do terénu!
Loňský facelift zastihl model Grand Vitara uprostřed poměrně stabilních prodejních čísel: od první generace z konce osmdesátých let jde o nadprůměrně oblíbený vůz, který si i přes formální zařazení mezi SUV zachovává nadprůměrnou obratnost v terénu, což korunuje v rámci třídy unikátní přítomnost redukční převodovky.
Nezaměnitelný design karoserie s větším podílem hran zůstal i po modernizaci zachován, nové jsou například efektní blikače v bočních zrcátkách, méně nápadné jsou změny předních mlhových světel a zadních skupinových svítilen. Podstatnější a z hlediska řidiče příjemnější jsou vylepšení interiéru. Snáze čitelnější a modernější jsou ukazatele na přístrojové desce i palubním počítači, vše na středovém panelu je nyní podsvíceno červeně. Palubní deska je nadále bez designových výstřelků, odkládacích prostor najde posádka dostatek.
Pohodlná a široká sedadla s dostatečně vysokými opěradly jsou umístěna poněkud výše, 102 centimetrů využitelné výšky od sedáku ke stropu ale poskytuje nad hlavou ještě rezervu. Ani v nejdražším provedení se šestiválcem ovšem nenajdeme podélné nastavení volantu, přesto se na místě řidiče s poměrným úspěchem pohodlně usadí i nestandardní jedinci. Na zadní sedačce najdou relativně pohodlnou polohu dva dospělí cestující, poněkud méně místa budou mít ale pro kolena.
Prostor pro zavazadla je přístupný po odklopení dveří otevíraných vpravo, což poměrně komplikuje nakládku v pravostranném provozu. Je také potřeba dát pozor na velkou hmotnost pátých dveří, které kvůli nesenému náhradnímu kolu mají i na mírných svazích tendenci překonávat aretační body a vyklápět se vstříc karoseriím vozů za vámi. Kapacita zavazadelníku činí v pětimístném uspořádání pouze podprůměrných 398 litrů, ke cti auta je nicméně třeba přičíst poměrně lehkou manipulaci s dělenými zadními opěradly. Díky tomu lze za pár vteřin zvětšit kapacitu postupně až na 1396 litrů s rovnou podlahou.
Už po nastartování je znát, že pod kapotou trůní cosi jiného, než majoritní dvoulitrové turbodiesely. Šestice válců o sobě dává i zastudena vědět jen mírným ševelením, a při klidné jízdě není agregát slyšet téměř vůbec. Spřažení s pětistupňovou převodovkou je vzhledem k motoru logické, nemá ale manuální alternativu a posouvá charakter vozu poněkud blíže ke „klidné síle“, tedy charakteristice, na kterou napříč modelovou řadou Suzuki zvyklí nejsme. Automat totiž při zrychlování sází jednotlivé rychlostní stupně za sebou poměrně brzy a při nemožnosti manuálního řazení je tak jízda programově neúsporná. Tajný tip ale existuje: zmenšíme-li tlak na plynový pedál, automat začne řadit znatelně později a se silou motoru hospodaří tak, jako by se stále jelo na nedělní výlet s dětmi, které spotřebují jeden Kinedryl na deset kilometrů. V tomto režimu mohou otáčky klesnout až na cca 1700 min-1 a adekvátně klesá spotřeba. Chválíme!
suv suzuki testy Motor s maximálním výkonem 171 kW je přitom sám o sobě překvapivě velmi živý a i když s ním nelze vyloženě závodit, poskytuje příjemnou výkonovou rezervu. Česky řečeno, 99 % jízdního času nebude příležitost jeho sílu využít, při náhlé potřebě zrychlení je připraven reagovat takřka bez prodlevy a s překvapující razancí. Výkon narůstá lineárně a od cca 2500 otáček si zvuk motoru lze i vychutnávat, aniž by se posádka cítila rušena. Na pedál plynu reaguje motor přesně, brzdy postupně ztrácejí účinnost až při skutečně drastickém opakovaném použití. Na silnici se auto chová naprosto neutrálně, při snaze o nalezení limitů dá včas vědět pískáním pneumatik či zásahem stabilizačního systému. Každodenní jízda po kvalitních silnicích je blízká pocitům z nejlepších MPV či kombi: vědomí rozměrů nezmizelo, neruší ale žádné kolébání a ponory přídě při brzdění. Řízení je podle našeho názoru jedno z nejlepších v kategorii, řidiči zprostředkovává dost informací o kontaktu s vozovkou a je dostatečně přesné. Rychlé přesuny při 130 km/h se přitom dají zvládnout i pod 10 l/100 km, ve městě se ale spotřeba šplhá až k poněkud nadstandardním čtrnácti litrům.
Pravé kvality a jedinečnost Grand Vitary v rámci třídy ale řidič ocení až po vyjetí z pevné cesty. Připomeňme, že podvozek disponuje integrovaným rámem a nezávislým zavěšením všech kol, permanentním pohonem všech kol a velmi dobrou světlostí a nájezdovými úhly. Otočným ovladačem na středovém panelu pak lze navíc aktivovat závěrku mezinápravového diferenciálu, případně využít redukci 1,97:1. Už jen výčet těchto výhod posouvá vůz směrem ke klasickým offroadům, ještě lepší je ale praxe: S relativně velkým komfortem pro posádku (odpružení je skutečně výborné) se lze s vozem dostat do skutečného terénu a hlavně zpátky z něj. ESP je vypínatelné pouze v kombinaci s použitím redukce, což jednak logicky dále zlepšuje terénní průchodnost, jednak nesvádí posádku k pokoušení mezí adheze při běžné jízdě. Ocenili jsme také elektronický asistent pro sjíždění ze svahu, který na rozdíl od mnoha konkurentů skutečně udrží rychlost v rozumných mezích. Jediným limitem při výletech do terénu se tak ukázaly být použité 18“ pneumatiky s univerzálním vzorkem. Disky z lehké slitiny vypadají na voze sice skvěle, do terénu, který Grand Vitara zvládne, se ale hodí jako frak pro zedníka.
suv suzuki testy Nejdražší Suzuki na českém trhu s vrcholným šestiválcem a maximální možnou výbavou stojí na poměry konkurence nevídaných 760 tisíc Kč, což je vzhledem k nesporné kvalitě, použité technice i vlastnostem vozu velmi dobrá nabídka. Největší nevýhodou je charakteristika automatické převodovky a částečně z toho plynoucí spotřeba, vše ostatní řadíme mezi výhody.
Plusy:
- příjemná cena a výbava
- pohon všech kol a schopnosti v terénu
- dobrá stabilita na silnici
- rám a redukční převodovka
- přímé a přesné řízení
Minusy
- malý zavazadlový prostor
- pouze výškově stavitelný volant
- vyšší spotřeba
První cena vozu | 499.900,- (1.6 VVT 78 kW 3D JX-A) |
První cena vozu s pětidveřovou karoserií | 589.900,- (2.0 VVT 103 kW 5D JLX-A) |
Základní cena testovaného vozu | 759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT) |