TEST Suzuki Splash 1,2 GL/AC – Splasheně (nejen) do města
Suzuki se jménem Splash se veřejnosti poprvé představilo na pařížském autosalonu v roce 2006, kdy byl na stánku automobilky odhalen koncept kompaktního vozu. Čtyřmístné mini bylo dlouhé 3780 mm, široké 1780 mm a vysoké 1650 mm. Emotivně tvarovaná karoserie konceptu, sestavená z oblouků připomínala velkou vodní vlnu a sázela na osvědčené metody, jakými jsou rozkročená spodní část a dynamicky stoupající linie oken.
Na koncept navázal o rok později na frankfurtském autosalonu sériový model, který zachovává hlavní linie a přichází s pětidveřovou karoserií dlouhou 3715 mm, širokou 1680 mm a vysokou 1590 mm. Tato novinka vstoupila začátkem letošního května i na český trh. Zákazníci mohou vybírat ze dvou motorů, dvou převodovek a tří stupňů výbavy. Základem je zážehový tříválec o objemu 1,0 l s výkonem 48 kW (65 k) při 6000 ot./min., točivým momentem 90 Nm při 4800 ot./min., pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou označenou GA. Dalším stupněm je zážehový čtyřválec o objemu 1,2 l s výkonem 63 kW (85 k) při 5500 ot./min., točivým momentem 114 Nm při 4400 ot./min., pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou s označením GL/AC. Nejvýše je v nabídce postavena výbava GLX, která je kombinována s motorem o objemu 1,2 l a pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.
Stylové mini
Karoserie Suzuki Splash i přes svou vyšší stavbu působí dynamicky a nevyvolává dojem, že před vámi stojí lenivá městská krabice. Přídi dominuje maska chladiče, která svým vzhledem lehce připomíná současný styl nejmenované značky z Ingolstadtu, schází snad jen chrom a kruhy. Dalším výrazným prvkem přední části jsou rozměrné sebevědomé hlavní světlomety a vstupy vzduchu v nárazníku. Na téměř kolmou příď navazuje strmě stoupající krátká kapota motoru, na níž plynule navazuje rozměrné čelní sklo. Při bočním pohledu vyniká vysoký ponton a zvedající se spodní linie bočních oken i mírně klesající střecha. Na zádi zaujme zadní okno s velmi mírným negativním sklonem. Výrazným prvkem jsou i velké a vysoko umístěné zadní svítilny.
Račte vstoupit
V interiéru panuje příjemná atmosféra, kterou podporují použité materiály, kvalitní dílenské zpracování a také design. Palubní deska má tvar písmene T a před řidičem je umístěn jediný, ale zato obrovský sdružený přístroj. Ten obsahuje ukazatel rychlosti, po jehož obvodu jsou rozmístěny kontrolky a pod ním je umístěn displej, v němž je digitální palivoměr a zobrazují se v něm také údaje palubního počítače. V testovaném voze sdruženému přístroji sekundoval malý kruhový otáčkoměr umístěný na stopce na povrchu palubní desky, který je součástí standardní výbavy verzí GL/AC a GLX. Vedle otáčkoměru je uzavíratelná přihrádka na drobnosti. Ve středové konzole je pod výdechy ventilace usazeno autorádio s CD a MP3 přehrávačem, které je součástí standardní výbavy u verzí GL/AC a GLX. Pod autorádiem je ovládání ventilace a v případě testovaného vozu i standardně dodávaná manuální klimatizace. Konzole je zakončena poměrně krátkou řadicí pákou s gumovou manžetou. Tříramenný volant je stavitelný pouze výškově a u testované verze GL/AC je obšitý kůží a obsahuje i ovládání autorádia.
Přední sedadla jsou standardně výškově nastavitelná a i přes své vyšší umístění nabízejí pohodlný posaz, který je podpořen i jejich tvarem a přijatelnou tuhostí. Zadní sedadla nabízejí dostatek prostoru i trojici cestujících, kteří si díky vyšší stavbě vozu nebudou stěžovat ani na nedostatek místa nad hlavou i přes klesající střechu.
Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabízí objem 236 l a po sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60:40 se může objem zvětšit na 526 l. Přístup do zavazadelníku umožňuje otvor vysoký 720 mm a široký 740 mm v horní části a 1020 mm ve spodní části. Nákladová hrana je 700 mm nad zemí. Po otevření je víko zavazadlového prostoru u pantů ve výšce 1660 mm a jeho spodní hrana je 1820 mm nad zemí. Zavazadlový prostor je široký 1000 mm, vysoký po kryt 410 mm a po strop 790 mm. Délka zavazadelníku je po opěradla zadních sedadel 470 mm a po jejich složení se po opěradlo předních sedadel prodlouží na 1240 mm. Pod podlahou zavazadlového prostoru je umístěna schránka, pod níž je uloženo dojezdové rezervní kolo.
I přes moderní design, příjemné materiály a kvalitní dílenské zpracování si Splash zaslouží drobnou výtku za nepříliš výkonnou klimatizaci, která při teplotách okolo 30º C nedokázala udržet teplotu v interiéru na přijatelné úrovni.
Jízda je radost a mnoho to nestojí
Pod kapotou testového vozu pracoval čtyřválec 1,2 o výkonu 63 kW (85 k) při 5500 ot./min. a točivém momentu 114 Nm při 4400 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje Splash podle údajů výrobce maximální rychlosti 175 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 6,9 l, mimo město 4,7 l a v průměru 5,5 l na 100 km. Během testu jsme se Suzuki ujeli přes 400 km převážně v městském provozu a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,5 litru na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 3600 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 4100 ot./min. Při těchto rychlostech si čtyřválec Suzuki řekne o 5,9 litru benzinu na 100 km, resp. o 6,9 l na 100 km.
Podvozek s koly v rozích karoserie překvapuje svou tuhostí a jistotou i při rychlých průjezdech ostrými zatáčkami, kdy je limitujícím faktorem spíše vyšší těžiště a vzpřímený posaz řidiče. Přestože si Splash nechá líbit i ostřejší zacházení, při němž dobře drží stopu a chová se neutrálně, nejedná se o nepříjemnou tvrdě nastavenou motokáru, ale své posádce nabízí komfort i při delších cestách. Řidiče potěší vedle dobře naladěného podvozku i přesné řízení a převodovka, jejíž řadící páka má příjemně krátké dráhy řazení.
Závěr
Suzuki Splash vstupuje na trh jako nástupce modelu Wagon R+ a oproti svému předchůdci nabízí mnohem líbivější design exteriéru i interiéru a především působí jako dospělý automobil a ne jako nákupní vozík. Novinka se může pochlubit vedle povedeného designu i příjemnými materiály použitými v interiéru a kvalitním dílenským zpracováním. Velké plus představuje i na svůj objem poměrně výkonný motor v kombinaci s přesnou převodovkou a dobře naladěným podvozkem. Drobnou nevýhodu v boji s konkurencí může představovat pouze neexistující příplatková výbava, protože zájemci o tento model si mohou připlatit jen za metalický lak, ale jinak si mohou vybírat pouze ze tří základních stupňů výbavy.
Související články:
První cena vozu | 219.900,- Kč (Splash GA, 1,2 48 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 274.900,- Kč (Splash GL/AC, 1,2 63 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 274.900,- Kč (Splash GL/AC, 1,2 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 282.900,- Kč (Splash GL/AC, 1,2 63 kW) |
Plusy
- atraktivní design
- prostorný interiér
- kvalitní dílenské zpracování
- výkonný a úsporný motor
- přesné řízení a řazení
Minusy
- klimatizace nedokáže uchladit interiér při vyšších teplotách
- omezený rozsah příplatkové výbavy
- příliš vzpřímený posaz