Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Hilux 8. generace: První jízdní dojmy z Namibie

Jiří Baborský
Diskuze (10)
Schopnosti nové Toyoty Hilux jsme prověřili v podmínkách, pro jaké je stavěná: v dunách, horách, prachu a vedru nehostinné Afriky.

V našich zeměpisných šířkách nejsou terénní pick-upy zrovna rozšířené a český řidič může snadno nabýt dojmu, že jsou jen jakýmsi doplňkem výrobního programu automobilek. Existují ale části světa, kde je takové auto doslova nutné pro přežití a vozový park podle toho vypadá. Třeba jih Afriky, kde je suverénně nejprodávanějším modelem Toyota Hilux. A nemyslíme jen samotnou Jihoafrickou republiku, kde se hiluxy mířící k nám vyrábějí, ale třeba i sousední Namibii, kam jsme se vypravili na první setkání s osmou generací tohoto legendárního Japonce.

Nejen prací živ je člověk

Na autě se změnilo prakticky vše a snaha konkurovat ryze osobním SUV je zřejmá na první pohled. Jde o logický krok, protože zákaznická skupina se celosvětově dost mění. Pick-upy už nejsou žádané jen kvůli užitkovým vlastnostem, ale čím dál častěji oslovují aktivně žijící privátní klientelu, které jednoduše nestačí zavazadlový prostor klasického SUV. Jeho pohodlíčko se jim ovšem zamlouvá a těžko se smiřují s účelovou kabinou pick-upu, což byl v této třídě dlouho standard. Toyota si tedy dala za cíl zachovat robustnost a zlepšit komfort.

Poprvé jsme nový hilux okoukli ještě v civilizaci - v pobřežním letovisku Swakopmund, kde to exotickou Afrikou ani moc nezavání. Mluví se tu německy (Namibie bývala německou kolonií), upravené bulváry jsou plné hotelů a apartmánů, ulice jak nalajnované podle pravítka by klidně mohly patřit některé evropské zemi.

Provoz je levostranný, ale kultivovaný, skladba aut je zajímavým mixem nám dobře známých modelů a lokálních specialit. Toyotu Hilux potkáváme doslova na každém rohu, žádná z nich ale nezáří tak jako náš nablýskaný konvoj. A nejde jen o to, že jsou auta na začátku expedice vzorně čistá, ale třeba i o kilogramy chromu, které luxusní verze hiluxu teď vozí na přídi. Ta je ve srovnání s předchůdcem tvarově propracovanější, kromě standardních světlometů se do nabídky nově dostala také světla LED s módním proužkem denního svícení.

Velký pokrok udělal interiér. Nadále je sestavený převážně z tvrdých materiálů, které se snadno udržují, posádce ale přináší o řád vyšší estetický zážitek. Palubní deska kombinuje několik horizontálních linií, působí moderně a ovladače jsou uspořádané do logických celků. Hlavní novinky nás uhodily do očí: multimediální tablet známý třeba z aurisu a moderní ovládání pohonu 4x4 pomocí otočného spínače místo archaické páky. V prvním případě jde o součást vyšších výbav, ty nižší mají klasický audiosystém. Nicméně kdo chce koupí hiluxu suplovat SUV, v plné náloži mu to teď půjde snadno. Barevné displeje vypadají dobře, dopřát si můžete bezklíčkové odemykání a startování, kožené čalounění, parkovací kameru, zkrátka prvky obvyklé ve světě osobních aut.

Toyota Hilux – technická data a české ceny osmé generace
Motor 2.4 D-4D 4x2 2.4 D-4D 4x4 2.4 D-4D 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2393 2393 2393
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/3400 110/3400 110/3400
Točivý moment [N.m/min] 400/1600-2000 400/1600-2000 400/1600-2000
Převodovka 6M 6M 6A
Max. rychlost [km/h] - 170 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 13,2 12,8
Komb. spotřeba [l/100 km] - 7,3 8,3
Cena Single Cab Base [Kč] 675.180 - -
Cena Single Cab Live [Kč] - 794.970 -
Cena Extra Cab Live [Kč] - 830.060 -
Cena Double Cab Base [Kč] - 852.220 -
Cena Double Cab Live [Kč] - 839.740 -
Cena Double Cab Active [Kč] - 914.760 959.530
Cena Fouble Cab Executive [Kč] - 980.100 1.024.870

Kabina osmého hiluxu je o něco prostornější než u předchůdce a nadále se nabízí ve třech variantách. Základní dvoumístný dvoudveřový Single Cab u nás pořídíte jen se strohou výbavou a kromě verze 4x4 také jako zadokolku.

Extra Cab je jeho prodlouženou pětimístnou podobou, kde se k zadním nouzovým sedadlům nastupuje přes malé protisměrně otevíratelné zadní dveře. Tato málo žádaná specifikace bude na českém trhu zastoupena jedinou položkou v ceníku.

Pilířem prodeje bude logicky dlouhá čtyřdveřová kabina Double Cab, nabízená ve čtyřech výbavách a s největším počtem variant pohonu.

V tomto provedení jsme strávili dva dny a přes 500 km, pár postřehů jsme tedy nechytali.

Třeba že místa jsme měli vážně dost a mohli se roztahovat dle libosti. Vzhledem k rámové konstrukci se tradičně sedí o něco blíž podlaze než u samonosných SUV, ale ani po stovkách kilometrů v kuse jsme to nevnímali jako minus.

Líbil by se nám větší rozsah podélného seřízení volantu a praktičtější odkládací schránky. Je jich po interiéru sice hodně, ale třeba kapsy ve dveřích jsou hodně úzké a dvoudílná schránka před spolujezdcem také není z největších.

Když potřebujete do kabiny naložit něco objemnějšího, můžete zadní sedáky vyklopit nahoru, zafixovat a využít vzniklý prostor.

Na pískoviště!

Opouštíme město a liduprázdná asfaltka nás vede k prvnímu terénnímu dobrodružství. Bude písečné. Čekají nás obří duny u namibijského pobřeží.

Během svižného přesunu nás cosi zarazilo… Byl to podezřelý klid. Pick-upy včetně starších hiluxů bývaly vždy hrubozrnná auta s hlučnými motory, uskákaným podvozkem a řazením jak v autobusu. Volkswagen Amarok jako první ukázal, že to jde i lépe, a Toyota Hilux srovnává krok. I v rychlostech nad 100 km/h je v kabině vzorné ticho od podvozku i motoru a auto působí velmi kultivovaně. I když z podstaty věci lehká záď odpružená listovými pery poskakuje víc než takový Land Cruiser, komfort jízdy se o třídu zlepšil.

Konečně vidíme duny. Jsou obrovské, majestátné a v ostrém slunci se chvílemi slévají do celistvé žluté plochy, což je při jízdě autem dost nebezpečné. Stačí chvilka nepozornosti a v lepším případě strávíte pár hodin s lopatou při vykopávání auta. V tom horším si uděláte pár kotrmelců po nekonečné žluté žíněnce.

Namibijská poušť je považována za nejkrásnější na světě a je také nejstarší. Věděli jste, že právě tady najdete nejvyšší dunu světa, vysokou 340 metrů?

Křemenný písek s velkým podílem vzduchových mezírek je hodně měkký a tak musíme před vjezdem do dun upustit pneumatiky až na 0,8 baru. Pohon všech kol řadíme spínačem klidně za jízdy do 50 km/h, pro aktivaci redukce už musíme zastavit a vyřadit do neutrálu. Offroadová klasika…

Terénní schopnosti
Světlá výška 293 mm
Přední nájezdový úhel 31°
Zadní sjezdový úhel 26°
Brodivost 700 mm

První den sedláme hilux s šestistupňovou automatickou převodovkou, což se ukázalo jako skvělá volba. Zatímco kolegové s manuálem se musí na měkkém podkladu pekelně soustředit na citlivou práci s plynem a spojkou, aby se nezahrabali, nám se jezdí mnohem snáz.

I tak jsme ale některé duny zdolávali na víc pokusů, auto totiž musí nabrat přesně tu správnou rychlost. Když ji nemáte, nevyšplháte se na vrchol, podvědomě přitlačíte na plyn a zaručeně se zahrabete. Nezbývá než couvat a znovu. S manuálem si někteří celou proceduru vyzkoušeli klidně pětkrát.

Když jste naopak moc rychlí, přeskočíte horizont a nemáte čas reagovat na situaci za ním. Obojí jsme pochopitelně nedobrovolně vyzkoušeli a můžeme potvrdit, že hilux umí i elegantně létat.

Při zdolávání písečných masivů jsme prověřili také asistent sjíždění svahů, který si bez problémů poradil i s koly bořícími se do písku. Zvládal držet plíživou rychlost i směr, pro každý případ jsme ale měli připravenou nohu na plynu – jakmile se záď utrhne a začne se hrnout bokem, pomůže jediná věc. Ťuknout do plynu a auto tak srovnat. Nezkušený řidič přibrzdí a tím auto naopak postrčí k převrácení.

Po písečném rodeu nás čeká třísetkilometrový přesun po hlavních silnicích, z nichž jen zlomek kolem měst pokrývá asfalt. Zbytek je prašná šotolina plná děr, kamenů a zvlněná jak varhánky. Pálíme to 120 km/h a potvrzují se naše ranní dojmy – osmý hilux je nesrovnatelně komfortnější a tišší než předchůdce.

Čtyřválec 2.4 D-4D je od základu nový a pochází z nedávno představené rodiny motorů Global Diesel (GD), která s pomocí činidla AdBlue plní emisní normu Euro 6. Jde o sourozence „dva-osmičky“ v nedávno zmodernizovaném Land Cruiseru.

Zatímco zvenku diesel typicky bručí, dovnitř doléhá jen tlumeně. Toyota vsadila na lehkou hliníkovou konstrukci agregátu, nasadila menší a čipernější turbo s variabilní geometrií lopatek a výstupní parametry naladila na 110 kW při 3400 ot. a 400 N.m při 1600-2000 ot. Obě veličiny mají ve srovnání se starším motorem 2,5 litru příznivější průběh, což mimo jiné přineslo snížení spotřeby teoreticky o 9 % až na 7,3 l/100 km u manuálu a 8,3 l u testovaného automatu.

Nám palubní počítač atakoval desítku, což odpovídá podmínkám i svižnému tempu. Převodovka se snaží držet motor v nejúspornějším možném režimu a výsledkem je trochu vlažnější dynamika, o tu ale u tohoto žánru ani tak nejde.

Hilux horal

Časně ráno nás ze stanů tahají současně paprsky slunce a zima. Teploty v noci klesají až k nule. Bivakujeme v nadmořské výšce kolem 1700 metrů nad mořem a jako bychom se přestěhovali do jiného státu. Skály ošlehané větrem, moře ostrých balvanů, chvílemi sotva rozeznatelná cesta. Horská etapa prověří úplně jiné stránky nové toyoty.

Ke slovu přijdou o 20 % větší zdvihy kol, robustnější konstrukce pohonu 4x4 a velké nájezdové úhly, protože voda místy vymlela neskutečná koryta.

Na celé dopoledne řadíme redukční převod. Jednička je o 10 % kratší než u minulé generace, takže teď hilux šplhá po skalách jak nadopovaný kamzík, aniž bychom museli trápit spojku. Nejnižší rychlost ale řadíme skutečně jen na obřích balvanech, jinak zvládá toyota i náročná stoupání na „pomalou“ dvojku. Hilux se ani na ostrých zlomech nekroutí, o dvacet procent tužší rám je znát. Přestože nám kolikrát připadalo, že teď už musíme pick-up s dlouhým rozvorem zaručeně pověsit na břicho, ani jednou se tak nestalo. Jen párkrát jsme si spodkem škrtli a pokaždé to odnesl pouze kryt motoru.

Už naprosto chápeme smysl terénních pick-upů. Zatímco v Evropě bychom takový off-road sotva hledali byť jen v desetinové délce, tady v Africe jde o standardní podmínky, kterými se místní zemědělci musejí prokousávat dnes a denně, často s celou rodinou a zvířaty na korbě.

Odpoledne nám zbývá posledních 200 km do hlavního města Windhoeku. Hlavní tah pokračuje šotolinou, ještě o něco rozbitější než včera. Běžně tu potkáváme silničáře s grejdrem, jak se snaží strhnout usazené vlny a hrany a udělat cestu o něco sjízdnější. Asfalt přichází až těsně před metropolí a s ním na chvíli zas parádní pohodlíčko.

Pochválit musíme také zmodernizovanou manuální převodovku s kratšími a o dost přesnějšími dráhami řazení. Hilux už neřadí jak autobus, posun k osobákům je znát i v tomto směru. Delší šestka pomáhá snížit hluk i spotřebu, která se po odpoledním přejezdu ustálila na hezkých osmi litrech.

Už je za dveřmi

Nový hilux se v Česku začne prodávat již během června, veřejnosti se poprvé ukáže v rámci pražského festivalu Legendy. Novinka má rozhodně na co navazovat, loni byl hilux nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Celosvětově se ho od roku 1968 prodalo přes 18 milionů kusů, dnes se nabízí ve 172 zemích.

Základní fakta o Namibii
Rozloha 824 268 km2
Populace 2,3 milionu
Hlavní město Windhoek (cca 450 000 obyv.)
Asfaltové silnice 5450 km
Šotolinové silnice 37 000 km
Jezdí se vlevo
Jiří Baborský
Diskuze (10)
5. 1. 2017 23:06
dotaz
má tato generace mezinápravový diferenciál? nikde sem to nenašel
Avatar - classic
3. 6. 2016 16:09
Re: Hilux na "rozny sposob" :)
je to logický..... sjednocení vozovýho parku taky znamená okamžitou dostupnost náhradních dílů atd atd atd..... na otázku jaký to bylo auto.... bílej pickup >:D >:D >:D
Avatar - classic
3. 6. 2016 16:05
Re: Hilux na "rozny sposob" :)
a proč ne.... třeba takový smradlavý fauvé s těma jejich šrotama..... nedokážu mít rád auto, který vím, že se rozpadne..... kurňa mě se ta Hiluxka mooooc líbí >:D
3. 6. 2016 15:32
Re: Hilux na "rozny sposob" :)
holt, je to po celom svete (asi tam Toyota nedava "kurvitka")
Hilux Rebels [odkaz] :-!
3. 6. 2016 15:12
Re: Hilux na "rozny sposob" :)
Zapomnels na: [odkaz]