TEST Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly
To, co v české duši vyvolává rozpaky, je na Islandu nutnost a pokud prostě potřebujete projet silnicí X a brodem Y, nikdo se vás neptá, jak vaše auto vypadá. I když takto upravený vůz s cenou za přestavbu přibližně 622 tisíc korun) nemůže v ČR ani získat registrační značky, jsou naše čtyřdenní zkušenosti docela zajímavé – především z možností běžného provozu na kvalitních silnicích. Ale nepředbíhejme.
Pneumatiky o neskutečném rozměru 405/70 sedí na patnáctipalcových discích, a každé kolo má dvě duše a dva ventilky. Auto je dovybaveno dvěma kompresory, které mohou natlakovat přídavný devítilitrový zásobník až na 105 psi a z něj pak lze dohušťovat jednotlivá kola. Islandský úpravce Arctic Truck nabízí i střízlivější provedení s pneumatikami o průměru 33 a 35 palců, které jsou asi lepším kompromisem z hlediska jízdních vlastností na klasických silnicích, extrémní modely 38 a dokonce 44 palců ale umožňují udělat z Landcruisera regulérní bigfoot s podstatně širším uplatněním v terénu.
Když se průměr pneumatik zvětšil z 30,6 palce na 38 palců, tj. přibližně o 24%, bylo potřeba jako korekci snížit stálý převodový poměr z 1 / 3,91 na 1 / 4,88, tj o přibližně 25%. Ke standardnímu mezinápravovému diferenciálu přibyly stoprocentní uzávěrky předního a zadního diferenciálu. I když světlá výška vozu narostla na 305 mm, disponuje vůz možností její dodatečné regulace, ovšem stejně jako u voliče změny charakteristiky tlumičů jsme v praxi nenašli pro tyto vymoženosti využití.
Praktičtější, i když naštěstí nevyzkoušené, se nám zdály přední a zadní víceúčelové spojky se čtvercovým průřezem, na které lze v případě potřeby upevnit tažné zařízení, naviják nebo dokonce vysokozdvižný zvedák.
Průměrná udávaná spotřeba je okolo 15 l/100 km, skutečná žíznivost auta je ale extrémně závislá na stylu jízdy. My jsme například mimo město neměli problém jezdit i za 9 litrů při průměrné rychlosti 88 km/h, na dálnici pak spotřeba stoupá o přibližně dva litry na každých 10 km/h navíc. Výrobce nám nedoporučoval jezdit rychleji než 120 km/h, i při této rychlosti je ale Arctic solidně ovladatelný, ale pochopitelně vyžaduje extrémní soustředění a klidnou práci s volantem.
Pro náročné cesty je vůz doplněn přídavnou nádrží a celkový objem zásob paliva tak činí 172 litrů nafty. My jsme za celý 700kilometrový test spotřebovali průměrně 11l/100 km, což považujeme za skvělou hodnotu.
Při výletech do terénu naopak v podstatě neexistují překážková omezení, jen je třeba mít na paměti hmotnost auta a relativně subtilní konstrukci podvozku – auto sice vyjede leccos, ale v terénu nelze jezdit vysokými rychlostmi, jak by možná balónové pneumatiky sváděly. Poloosy působí v poměru ke kolům poměrně subtilně a značné zatížení homokinetických kloubů nedovoluje hrátky s průhraby bez rizika. Pokud zvolíme autu poklidné šplhací tempo, dostaví se dříve pud sebezáchovy než limity průjezdnosti. A to jsme nechali všechny uzávěry diferenciálů netknuté.
Plusy:
- originalita
- spotřeba paliva
- výhled z vozu
- terénní schopnosti
Minusy
- účinnost brzd
- boční náklony
- hluk od kol