Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Eco Up - Jízdní dojmy

Leoš Káňa
Diskuze (19)
Volkswagen rozšířil paletu vozů poháněných na zemní plyn o nejmenší model Up.

Zemní plyn (CNG) je levnější a čistší alternativou k běžným palivům. Navíc ho lze zaměnit za syntetický metan – bioplyn. Ten se vyrábí například z organického odpadu. I proto si ho Volkswagen zvolil k pohonu malého městského vozítka Up a přidal před jeho název předponu Eco. Při ceně 24,50 Kč za kg CNG by měl Eco Up jezdit za 71 haléřů na kilometr. A to je údaj jako hrom.

Na první pohled připomíná běžné provedení, ale liší se v použité technice i některých detailech. Za svoji hospodárnost vděčí standardně dodávanému paketu BlueMotion se systémem stop- -start, dobíjením akumulátoru rekuperací kinetické energie, pneumatikami se sníženým valivým odporem a světlou výškou sníženou o 15 mm. Zásadní vliv na ni má ale zážehový litrový tříválec v úpravě EcoFuel naladěný na výkon 50 kW a točivý moment 90 N.m. V porovnání s verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a jejich sedla po zesílení odolávají většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu.

Další výraznou změnu představuje zabudování dvou přetlakových nádrží na 11 kg CNG do zadní části vozu – jedna přitom nahradila rezervní kolo. Vůz je určen primárně na provoz CNG, a tak se nádrž na benzin zmenšila jen na 10 litrů. Podle udávaných spotřeb by obě paliva měla vystačit na 600 km jízdy. My však počítáme, že to bude tak pět set. Bohužel se ale zvýšila hmotnost vozu. Proto ani nepřekvapí, že stovku zvládne jen za 15,8 s, což je o 1,4 s více než u klasické verze s výkonem 44 kW.

Jak jsme mohli v okolí Mnichova vyzkoušet sami, dynamika opravdu není tím nejlepším, co plynový up nabízí. Také nám připadalo, že kultivovanost a odhlučnění klasických benzinových verzí jsou lepší. Ale tady jde hlavně o náklady na provoz. My jsme osmdesátikilometrový okruh zvládli s průměrnou spotřebou 3,6 kg/100 km. Při ceně CNG v Čechách 24,50 Kč za kg VW Eco Up jezdil za 0,88 haléřů na kilometr. A to se nám líbí. S benzinovým provedením jsme totiž kdysi dosáhli spotřeby 5,1 l/100 km, což při sumě 35 Kč za litr znamená 1,78 Kč na kilometr. Na palivu se tedy ušetří kolem 90 haléřů. Proti provedení s výkonem 55 kW je ale plynový up o 46 000 Kč dražší. Vynaložené investice se tak vrátí za více než 50 000 km.

Plusy

  • Nízké provozní náklady
  • Tovární přestavba
  • Nezměněné místo v interiéru
  • Sdružený ukazatel paliva
  • Rozšířená funkce palubního počítače

Minusy

  • Hrubší chod motoru
  • Vyšší cena
  • Absence náhradního kola

Technické údaje
Palivo/počet válců CNG, benzin/3
Zdvihový objem (cm3) 999
Výkon (kW při ot./min) 50/6200
Toč. moment (N.m při ot./min) 90/3000
Převodovka 5 MT
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 16,3
Spotřeba (kg/100 km) 2,9
Cena (Kč) 269 900

Leoš Káňa
Diskuze (19)
13. 1. 2013 20:41
Budoucnost má kolo
Velmi pomalu je slabé slovo.
Avatar - Ham.
11. 1. 2013 08:31
Re: Zbytočnosť
Tak to moc počítat neumíš.
Avatar - Ham.
11. 1. 2013 08:30
Re: Zbytočnosť
Elektromobil má emise větší než spalovací motor. El. energie nevzniká ze vzduchu nebo ze zásuvky, ale výrobou, která znečišťuje ovzduší bez ohledu na to, kde jsou nebo nejsou města.
10. 1. 2013 23:34
Re: opel Agila
Cim jezdis Ty, ze si udelujes pravo posmivat se lidem za jejich auto? Pochlub se nam, at vidime, z ktereho to patra na nej koukas.
Ono male auto na dojizdeni do prace ma svuj smysl. Na co potrebujes velky motor a o pul tuny vetsi hmotnost, kdyz se chces jenom dostat do prace a tvoje spolecenske* postaveni nevyzaduje minimalne vyssi stredni? Lip napriklad zaparkujes.
10. 1. 2013 23:26
Re: CNG je super,ale pump málo
Mas pravdu, sit roste velmi pomalu. A chovej se slusne.