TEST Volkswagen Eco Up - Jízdní dojmy
Zemní plyn (CNG) je levnější a čistší alternativou k běžným palivům. Navíc ho lze zaměnit za syntetický metan – bioplyn. Ten se vyrábí například z organického odpadu. I proto si ho Volkswagen zvolil k pohonu malého městského vozítka Up a přidal před jeho název předponu Eco. Při ceně 24,50 Kč za kg CNG by měl Eco Up jezdit za 71 haléřů na kilometr. A to je údaj jako hrom.
Na první pohled připomíná běžné provedení, ale liší se v použité technice i některých detailech. Za svoji hospodárnost vděčí standardně dodávanému paketu BlueMotion se systémem stop- -start, dobíjením akumulátoru rekuperací kinetické energie, pneumatikami se sníženým valivým odporem a světlou výškou sníženou o 15 mm. Zásadní vliv na ni má ale zážehový litrový tříválec v úpravě EcoFuel naladěný na výkon 50 kW a točivý moment 90 N.m. V porovnání s verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a jejich sedla po zesílení odolávají většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu.
Další výraznou změnu představuje zabudování dvou přetlakových nádrží na 11 kg CNG do zadní části vozu – jedna přitom nahradila rezervní kolo. Vůz je určen primárně na provoz CNG, a tak se nádrž na benzin zmenšila jen na 10 litrů. Podle udávaných spotřeb by obě paliva měla vystačit na 600 km jízdy. My však počítáme, že to bude tak pět set. Bohužel se ale zvýšila hmotnost vozu. Proto ani nepřekvapí, že stovku zvládne jen za 15,8 s, což je o 1,4 s více než u klasické verze s výkonem 44 kW.
Jak jsme mohli v okolí Mnichova vyzkoušet sami, dynamika opravdu není tím nejlepším, co plynový up nabízí. Také nám připadalo, že kultivovanost a odhlučnění klasických benzinových verzí jsou lepší. Ale tady jde hlavně o náklady na provoz. My jsme osmdesátikilometrový okruh zvládli s průměrnou spotřebou 3,6 kg/100 km. Při ceně CNG v Čechách 24,50 Kč za kg VW Eco Up jezdil za 0,88 haléřů na kilometr. A to se nám líbí. S benzinovým provedením jsme totiž kdysi dosáhli spotřeby 5,1 l/100 km, což při sumě 35 Kč za litr znamená 1,78 Kč na kilometr. Na palivu se tedy ušetří kolem 90 haléřů. Proti provedení s výkonem 55 kW je ale plynový up o 46 000 Kč dražší. Vynaložené investice se tak vrátí za více než 50 000 km.
Plusy
- Nízké provozní náklady
- Tovární přestavba
- Nezměněné místo v interiéru
- Sdružený ukazatel paliva
- Rozšířená funkce palubního počítače
Minusy
- Hrubší chod motoru
- Vyšší cena
- Absence náhradního kola
Technické údaje | |
Palivo/počet válců | CNG, benzin/3 |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Výkon (kW při ot./min) | 50/6200 |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 90/3000 |
Převodovka | 5 MT |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 164 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 16,3 |
Spotřeba (kg/100 km) | 2,9 |
Cena (Kč) | 269 900 |