TEST VW Golf 2,0 TDI (103 kW) - Nejlepší Golf všech dob
Vyhlašuji konec řečem o tom, zda jde s šestou generací Volkswagenu Golf spíše o facelift nebo opravdu nový model. Tyhle řeči totiž nikam nevedou a hlavně míjejí skutečnou podstatu problému. A ten zní: Je Volkswagen Golf v současné podobě dobré auto? Je Golf dneška lepší než Golf včerejška? O to tady běží. Ne o to, zda změnil vizáž a techniku natolik, aby se mohl prohlašovat za šesté pokolení slavného rodu. A teď bez dlouhých řečí a předeher se vydáme nejkratší cestou k odpovědi.
Volkswagen měl s předchozím golfem drobný problém. Dost se od něj očekávalo, ale mnohá z přání a tužeb se splnila jen z části. Golf se zákazníkům líbil, nelíbil se však natolik, aby zboural prodejní statistiky a vymazal z automobilové mapy tradiční i netradiční rivaly (Focus, Astra, ale také Cee'd nebo Civic). Volkswagen navíc řešil další komplikaci – finanční. Produkce páté generace stála podle všechno víc peněz, než se akcionářům líbilo. Když se k tomu začala stupňovat kritika za nemastný-neslaný vzhled, přišel rozkaz - vyměnit.
Tak se začalo urychlovat a vyměňovat. Nový Golf sliboval dynamičtější vzhled, vylepšený, hravější a hlavně emotivnější interiér a třeba i velkou novinku – kultivované naftové motory. Skici šesté generace Golfu vypadaly fantasticky, ale realita samozřejmě nastavila finální tvary legendárního hatchbacku trochu jiným směrem. Když máte zkrátka na něco málo času a navíc musíte respektovat odkaz předchůdce a požadavky tradiční klientely, moc vyskakovat si nemůžete. A tady někde zřejmě vznikla i debata nová generace versus facelift.
Tuto debatu nechci dále živit, nicméně musím uznat, že vnější vzhled vytváří pro tyto žabo-myší války slušnou živnou půdu. Jen si zkuste vedle sebe postavit starší a nový Golf na nějakých obyčejných 15palcových kolech a začněte srovnávat. Změny nemusíte hledat lupou, ale stejně tak zapomeňte na nějakou designovou revoluci. Aktuální verze se tváří více sportovně, ale vsadím se s vámi o plnou nádrž benzinu (nebo nafty), že dvě třetiny národa budou mít problém rozeznat na cestě pátou a šestou generaci.
Číslo pět nebo šest?
Mezi druhou a třetí zeje obrovská propast, mezi čtvrtou a pátou se nemůžete splést, ale tady to bude na denním pořádku. Chyba? Možná ano, možná ne. Záleží jenom na tom, jestli se ve svých úvahách a hodnoceních propracujete za volant. Pokud ano, budou vám tyhle otázky připadat bezpředmětné. Z pozice řidiče totiž nový Golf nedává k podobným otázkám prostor. Je přitom legrační, že ani tady se toho vizuálně mnoho nezměnilo. Tvary palubní desky jsou typický Volkswagen, ovládání, materiály, zpracování, všechno odkazuje k německé interiérové škole.
vw golf testy nizsistredni |
Jenže Volkswagen nezůstal u drobných retuší exteriéru (to by to od kritiků pěkně schytal), naopak vytvořil seznam drobných chyb, které pátou generaci trápily, a jednu po druhé začal odstraňovat. Takový postup se teoreticky očekává od každé automobilky, ale v praxi není výjimkou, že se opakují chyby nejen v nepřesném řazení, které se snad dají kvůli velkým investicím omluvit, ale třeba i v nesmyslně umístěných ovládacích prvcích nebo doslova šeredných materiálech.
Na seznamu Volkswagenu nebylo takřka nic týkající se ergonomie, plastů nebo koberečků, ale nechyběly takové položky jako přeposilované řízení či podivný posaz za volantem. Upřímně řečeno bych se vůbec nedivil, kdyby nový golf tyhle chyby zdědil, ale inženýři VW prokázali svou německou náturu a odškrtávali položky na seznamu pozorně a pečlivě. S novým golfem tak zmizela nepříjemná rozvláčnost řízení, posez za volantem á la MPV nebo lehce unavitelné brzdy.
Říkám vám rovnou, tahle šestá generace Golfu mě opravdu příjemně překvapila a nebudu se vůbec rozpakovat představovat šestku jako nejlepší golf všech dob. Tohle auto se fantasticky vede zatáčkami, miluje vysoké rychlosti, ale jako doma se cítí i ve městě. Fantastický podvozek tlumí nerovnosti s grácií krále segmentu a nebojím se, že na nějakých 17palcových kolech tomu bude jinak. A když přijde na sportování, můžete si dovolit nevídané kousky.
Všichni víme, že pátá generace Golfu neměla v zatáčkách, na dálnici i okruhu problém, ale ta šestá si nepěkně pohrává s fyzikálními zákony a posunuje zábavu na samou hranici pudu sebezáchovy. Projíždět s Golfem zatáčky mě nikdy nebavilo víc a přitáhnout v zatáčce ruční brzdu jsem se nikdy nebál méně. Auto poslouchá na slovo pokyny volantem a to dokonce s těžkým naftovým motorem nad přední nápravou. Upřímně - nemůžu se dočkat svezení s „gétéíčkem.“
vw golf testy nizsistredni | Ale abych nezůstal nic dlužen řidičské mase, jež považuje ruční brzdu za čistě bezpečností prvek, musím vyzvednout kompaktní rozměry auta a chování ve městě. S golfem se příjemně a snadno vyplňují díry na parkovišti, manévruje na kruhových objezdech i v úzkých uličkách. Jeho univerzalita překračuje všechny meze a blíží se nekonečnu. Více mnohovrstevnaté auto na trhu prostě těžko najdete.
Potřebujete převézt nákup, chcete vyrazit s rodinou na výlet, přepravit kus nábytku nebo domácí zvířenu k veterináři, Golf poslouží. Chcete si užít zasněženou silnici, vystřihnout rychlostní vložku cestou z práce nebo natrénovat na amatérskou rally? Golf vás nezklame. Ať si myslí kdo chce co chce, ať jsem klidně nařčen z toho, že pobírám od VW příspěvky na cokoliv (což je pochopitelně strašný nesmysl), klidně. Nikdy bych si však neodpustil neprohlásit poslední generaci tohoto hatchbacku za nejlepší Golf a současného krále segmentu nižší střední třídy.
Poslední překážka padla
...a to překážka na cestě k nehynoucí slávě a úspěchu. Jak už v tomto testu padlo, předchozí Golf se velmi povedl ve směru jízdních vlastností, ergonomie, komfortu, praktičnosti atd. Co se však povedlo málo nebo vůbec, byla kultivovanost auta s naftovými motory. Naftové čtyřválce se systémem vstřikování čerpadlo-tryska se bohužel narodily s handicapem hlučnosti, se kterým se sice promování inženýři snažili bojovat, ale nakonec toho moc nevybojovali.
vw golf testy nizsistredni | Pamatuji si několik testů Golfu s naftovým motorem, nepamatuji si však jediný, u kterého bych zahořel touhou tenhle nesmrtelný hatchback právě s naftovým motorem vlastnit. Tohle odvál čas. Už první kilometr jízdy s Golfem číslo VI poháněným dvoulitrovým naftovým čtyřválcem se systémem vstřikování paliva common-rail ukázal, že i zdánlivě nemožné se může stát skutečností a dokonce člověk se silně pro-benzinovým smýšlením (mluvím o sobě) si může zamilovat auto s naftovým motorem, notabene hatchback od VW a s „tedéíčkem.“
Motor se zbavil všech starých neduhů, při startu v mrazivých zimních ránech nechroptí, nevříská na celé kolo a divoce nevibruje. V nízkých a středních otáčkách si zachovává dekoru nejkultivovanějších turbodieselů na trhu a tentokrát zůstává poslouchatelným i ve vysokých otáčkách. Dříve kritická hranice 2000 otáček zůstává nyní bezpečná a hlavně prosta dunění a rovněž nepříjemného turbo-efektu. Ani mi to nejde z pusy resp. z prstů, ale musím uznat, že tohle TDI má vážně něco do sebe a startuje úplně novou éru nejen v Golfu, ale i celém koncernu VW.
A teď schválně, visí vám na rtech otázka, zda se s větší kultivovaností a novým systémem vstřikování nevytratila tradiční přednost naftových motorů VW, a to nízká spotřeba? Nechť vám odpoví čísla. Na konci tohoto náročného testu spojeného s natáčením dalšího dílu Auto Moto Stylu spotřeba činila velice příjemných 6,5 litru. Při jízdě mimo město se nebyl problém dostat na 5,5 litru, ve městě spotřeba zřídkakdy vystoupala na 7,5 litru. Zkrátka můžete zůstat klidní, Golf s naftovým motorem zůstává velice úsporným vozem.
Král segmentu
Vše podstatné bylo řečeno v tomto nebo našem starším testu a nemá smysl to dál rozebírat. Nejnovější Volkswagen Golf je skvělé, neuvěřitelně univerzální a do detailu dotažené auto, jenž dnem svého příchodu na trh převzalo žezlo vládce segmentu. Do té doby mohl existovat rozpor v tom, kdo vlastně na trůnu sedí. Dnes nevidím na trhu lepší hatchback nižší střední třídy (jeho neprémiové části). Takže kluci japonští, korejští a evropští, snažte se.
vw golf testy nizsistredni |
První cena vozu | 359.900,-Kč (1,4 (59 kW), Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 469.700,-Kč (2,0 TDI DPF (81 kW), Trendline) |
Základní cena testovaného vozu | 582.400,-Kč (2,0 TDI DPF (103 kW), Highline) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 634.200,-Kč (2,0 TDI DPF (103 kW), Highline) |
Plusy
- Komfortní a prostorný interiér
- Velký rozsah nastavení sedačky řidiče a spolujezdce
- Vynikající posaz za volantem
- Výborné jízdní vlastnosti
- Přesné řazení a řízení
- Kultivovaný a úsporný naftový motor
Minusy
- Ve srovnání s konkurencí menší zavazadlový prostor
- Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění
- Dočasná absence xenonových světlometů v nabídce příplatkové výbavy