Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
29 Fotogalerie

TEST VW Polo 1.4 Sportline - Cesta vzhůru

Inovované Polo má nyní příď Passatu a řadu dalších zlepšení. Jisté jízdní vlastnosti a dostatek místa v interiéru přetrvávají. Pomůže to k návratu do první desítky prodávaných modelů?

Volkswagen prodlužuje svým modelům pravidelně život důkladnými inovacemi. Polo má tuto proceduru právě za sebou a s novými tvary směřuje zpět na výsluní evropské třídy malých vozů. Ačkoli se malý Volkswagen na českém trhu setkává s oběma svými koncernovými sourozenci – Škodou Fabia a Seatem Ibiza – český importér se vzájemného soupeření neobává.

Volkswagen u nás přeci jen již nemá pověst laciného auta pro každého; vlastnictví vozu s propletenými písmeny VW ve znaku se takřka řadí ke statusovému symbolu rodiny. Konzervativnímu Volkswagenu sekunduje Seat, jenž vystupuje v roli sportovní značky, Škodovka se vedle mezinárodně platné pragmatické strategie vyjádřené sloganem „simply clever“, drží svých privilegií domácí značky. Čím se tedy malý Volkswagen bude ucházet o přízeň českého zákazníka?

Generace: pět a půl

Jarní změny Pola označuje Volkswagen jako novou generaci, zlí jazykové mluví o faceliftu, ale pravda bude kdesi na půli cesty. V Lipsku se v dubnu představila nová tvář Pola, která bude ještě pár let přesvědčovat o nadčasovosti tohoto modelu. Za vzor byl tentokrát vzat nový Passat, což je z marketingového hlediska asi lepší volba, než čtveřice kulatých světlometů, připomínající kopii menšího Lupa z roku 1999. Volkswagen se zřejmě chystá sjednotit tvář modelové řady, i když Golf asi nadobro zůstane svůj.

vw testy malevozyvw testy malevozy | aczSpolečným rysem se pravděpodobně stane prodloužené V, táhnoucí se od předního nárazníku přes kapotu až k hraně čelního skla. V případě Pola se zatím chromování omezilo (na rozdíl od podobné masky Passatu) na decentní lišty mřížky chladiče u verze Sportline, kterou jsme právě testovali. Na blatnících přibyl prolis navazující na spodní hranu oken, vzadu jsou koncová světla s novou grafikou, imitující diody. Nepotkali jsme nikoho, kdo by byl vyloženě proti provedeným změnám. Naopak nás překvapilo, že i přes relativně nenápadnou červenou barvu Winter, vyprovokovalo nové Polo mnoho lidí ke zbystření pozornosti.

Uvnitř se mnoho nezměnilo. Naše Polo Sportline se řadí k dražším výbavám a proto je ve voze známý tříramenný volant s kůží potaženým věncem, sportovní sedadla s bočním vedením a specifickým „vroubkovaným“ čalouněním, které má vedle estetické stránky také tu praktickou, protože sedadla vhodně odvětrávají tělo. Dva vyšší stupně výbavy, které jsou dostupné v ČR (Comfortline, Sportline) mají přístrojovou desku vyrobenou z hodnotnějšího plastu. Mimochodem, technici Volkswagenu se údajně nechali při vývoji inspirovat velmi kvalitními plasty ve Fabii.

vw testy malevozyvw testy malevozy | aczOdkládacích prostor je dostatek, ale místo dvojice schránek před spolujezdcem (jedna otevřená, druhá s možností uzavření), bychom uvítali jednu uzavíratelnou schránku s větším objemem. Na středové konzole je složitý vyklápěcí držák na nápoj, mezi sedadly je pak další prolis na kelímek

Rozměry interiéru jsou známé všem uživatelům Pol, Fabií i Ibiz, zásadní změny nelze čekat. Průměrné postavy se bez problémů usadí vpředu i vzadu, ve druhé řadě cestující obzvláště potěší dobrá výška sedáku nad podlahou i výška nad sedadlem. Sklápění dělených zadních sedáků a opěradel se děje postupně (sedák vpřed, pak opěradlo), což má za následek vznik ložné plochy o délce 1,22 m s několikacentimetrovým schodem. Základní objem 270 litrů je optimální hodnota, kterou lze od 3,916 m dlouhého pětidveřového hatchbacku čekat.

Výbava: příplatky za dveře, klimatizaci, ESP

Standardem všech Pol je nyní dvojice čelních airbagů, ale třeba taky komfortní blikání (při předjíždění stačí jeden dotek a směrovka třikrát blikne) nebo zrcátka s integrovanými směrovkami, která jsou překvapivě shodná s těmi v nové Octavii(!). Typickým příplatkem v cenících VW je položka „5 dveří“, která dělá rozdíl mezi základními cenami třídveřových Pol a jejich pětidveřovými verzemi, tedy pozor při srovnávání s konkurenty!

Základní Trendline 1.2 40 kW nemá ve výbavě posilovač (vyplatí se už z důvodu poklesu ceny při dalším prodeji), ale schází zde také dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a čtyřmi reproduktory, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, alarm, elektricky ovládaná přední okna atd. Toto vše už stojí za příplatek 13.800 Kč, který Volkswagen žádá za přestup ze základního Pola 1.2 Trendline na Comfortline.

vw testy malevozyvw testy malevozy | aczNáš vůz má výbavu Sportline, která není typickým vrcholem řady (v Německu se prodává mj. také výbava Highline), ale jde spíše sportovně zaměřený soubor prvků výbavy. Zřejmě nejkomfortnější naladění z malých koncernových hatchbacků je v Polu Sportline přitvrzeno sportovnějšími pružinami sníženými o 15 mm, auto má standardně kola z lehkých slitin a několik prvků výbavy interiéru o nichž jsme psali výše. Název je možná až příliš vyzývající, na autě samotném se nikde o sportovních záměrech majitele nic neříká a ani jízdní projev není kdovíjak ohromující. Rozdíl vynikne nejvíce při přímém s srovnání Comfortline u prodejce.

Reklamní kampaň je postavená na bezpečné konstrukci Pola a tak překvapí, že automobil řidiče nechá „bez mrknutí oka“ odjet, aniž by si zapnul bezpečnostní pás. Zvláštní je, že levnější Fox má ve výbavě standardně ABS, ale u Pola se za stejný bezpečnostní prvek připlácí 14.100 Kč.

Rozšířenými položkami bezesporu budou druhý pár dveří (+13900 Kč), manuální (+29700 Kč) resp. automatická klimatizace (+41700 Kč) nebo metalický lak (+10900 Kč). Stabilizační systém ESP přijde na 33800 Kč.

Jízda: čtyřválec je nadstandard

Doba už to tak zkrátka zařídila. Náklady na výrobu i provoz jsou v hledáčku všech aktérů. Často kritizovaný přechod na zážehové tříválce 1.2 (40 resp. 47 kW) se po letech možná ukáže jako prozíravý krok koncernu VW, protože tento počet válců je mezi malými vozy stále rozšířenější. Druhou stranou mince je porovnání výkonů motoru s pohotovostní hmotností aut, který právě u vozů koncernu VW nedává příliš prostoru k optimismu. V nejbližších letech bychom se měli dočkat výrazného posílení tříválcových motorů VW, které dostanou přeplňování turbodmychadlem a pak už to bude zcela jiná písnička.

Nejlevnější čtyřválcové Polo v nabídce je vybaveno motorem o objemu 1390 cm3 s pouze průměrným výkonem 55 kW při 5000 ot./min. Za 351.500,- Kč dostanete u VW kultivovaný motor, který uděluje vozu průměrnou dynamiku (zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,9 sekundy) a to vše s výbavou Comfortline. Stejný motor s výbavou Sportline přijde na 392.300,- Kč, rozdíl proti ceně čtyřventilového tříválce se stejnou výbavou činí 12.900,- Kč, což je bezesporu rozumný příplatek. Ve srovnání s tříválcem získáváte totiž motor s plochou křivkou točivého momentu (max. 126 Nm při 3800 ot./min), která usnadňuje jeho použití v běžném provozu. Výrazným plusem je tichý chod prakticky při všech otáčkách a spotřeba paliva, která se blíží tříválcovému motoru.

My jsme s Polem 1.4 jezdili na trasách mimo město i za 5,1 l/100 km (výrobce udává mimo město 5,4 l/100 km), dálniční provoz s vyššími rychlostními průměry znamená větší zatížení a s ním související spotřebu kolem sedmi litrů. Ve městě si Polo řekne o 8 až 9 l/100 km. Průměr za celý test činil 7,2 l/100 km.

Ovládání vozu je jisté. V této disciplíně má Volkswagen stále náskok, protože podvozek je stále rychlejší než motory, které ve Volkswagenech bývají. Vždyť v Polu může být podstatně hmotnější 1.9 TDI s téměř dvojnásobkem výkonu (96 kW). Náklony Pola Sportline v zatáčkách jsou díky sportovnímu podvozku menší než u ostatních verzí, druhou stranou mince je méně přívětivé odfiltrování krátkých příčných nerovností.

Řízení je mimo nejlevnější model vybaveno elektrickým posilovačem jehož naladění se blíží optimu - při parkovacích manévrech pomáhá více než při vyšších rychlostech třeba na zatáčkovité trati, kde řidič čeká více kontaktu s předními koly. Exaktní řazení pětistupňové převodovky má snadný chod a tak kritika škarohlídů by mohla zasáhnout snad jen léta používanou pozici zpětného chodu vedle jedničky. Brzdy tak dokonalým dojmem nepůsobí, protože vyžadují značný ovládací tlak na pedálu, aby se dostavil výraznější brzdný účinek. Podíl na tom mohou mít bubnové brzdy na zadní nápravě.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz

Závěr

Polo již není nejlevnějším Volkswagenem na českém trhu. Tuto roli převzal jihoamerický Fox prodávaný za necelých 245 tisíc Kč. Dospělejší Polo po provedených inovacích se posunulo o několik příček vzhůru na pomyslném žebříku malých vozů. Design nyní patří k hlavním trumfům, Polo je prostorné, ale dobrým jízdním vlastnostem sekunduje v případě tříválců omezená dynamika jízdy. Nezanedbatelná je však také široká nabídka vznětových motorů (čtyři výkonové verze). Cena sice stále nepatří k nejsilnějším zbraním, ale v případě určitých lépe vybavených verzí (v cenách 300 až 400 tisíc Kč) je nastavena konkurenceschopně. Prodejní cíl nedosahuje objemu domácí Fabie, ale návrat mezi deset nejprodávanějších vozů na českém trhu je letos velmi pravděpodobný (v minulém roce 13. místo s 1908 prodanými kusy).

  • První cena vozu: 269.900,- (1.2 40 kW, Trendline)
  • První cena vozu s testovanou motorizací: 351.500,- (1.4 55 kW, Comfortline)
  • Základní cena testovaného vozu: 392.300,- (1.4 55 kW, Sportline)
  • Cena testovaného vozu vč. příplatků: 474.400,- (1.4 55 kW, Sportline)

Plusy

  • výborné jízdní vlastnosti
  • přesné řízení
  • dobré zpracování
  • pružný motor s přiměřenou spotřebou paliva

Minusy

  • velké ovládací síly brzd
  • čtyřválcové motory jen za vyšší ceny
  • absence ABS a zvukové výstrahy nezapnutého řidičova bezpečnostního pásu