Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testujeme Mazdu MX-30 s Wankelem. Ptejte se, co vás zajímá

Marek Bednář
Diskuze (31)

Wankelův rotační motor slaví návrat, byť jen v podobě prodlužovače dojezdu elektrické Mazdy MX-30. Jaká je verze R-EV, budeme zkoušet na německých silnicích a pokusíme se odpovědět na dotazy čtenářů.

Když Mazda představila elektrický hatchback MX-30, pod přední kapotou byl vedle elektromotoru rovnou prostor pro tzv. prodlužovač dojezdu – spalovací motor, který slouží jako palubní nabíječka. Automobilka si umanula, že to bude motor s Wankelovými rotačními písty; německý vynález, který ale celosvětově proslavila právě Mazda.

Uvést na trh produkční verzi však automobilce trvalo další zhruba tři roky. Model MX-30 e-Skyactiv R-EV, jak se vůz jmenuje, kompletně představila až v lednu letošního roku. A od té doby čekáme dalších deset měsíců na první svezení.

Ten moment se však nezadržitelně blíží, a to znamená příležitost pro vás, čtenáře, se zeptat, co vás zajímá. Na dotazy, napsané do komentářů pod tento článek do nedělní 19. hodiny, se pokusím co nejlépe odpovědět.

Video se připravuje ...

Co za auto mě tedy čeká? Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je tzv. EREV, Extended Range Electric Vehicle, elektromobil s prodlouženým dojezdem. Pohání ji elektromotor o 170 koních a 260 newtonmetrech, který čerpá energii z baterie o kapacitě 17,8 kWh. To je dnes málo i na některé plug-in hybridy; vůz má dojet v kombinovaném režimu 85 km na jedno nabití.

To je možné činit 11kW palubní nabíječkou na střídavý proud; takto trvá plné nabití 1 h 40 min. Vůz podporuje i nabíjení stejnosměrným proudem, ovšem o výkonu pouze 36 kW. Dobití z 20 na 80 % zabere asi 25 minut.

Na celkových 600 kilometrů – díky 50l palivové nádrži – prodlužuje dojezd vozu Wankelův rotační motor s jedním rotorem, který má objem 830 ccm a dává 75 koní a 116 Nm. Nepohání však kola vozidla – slouží jen jako generátor elektrické energie. Proto nehovoříme o plug-in hybridu, ale o elektromobilu s prodlouženým dojezdem.

Již známá plně elektrická MX-30 je zajímavá svým designem i jízdními vlastnostmi, již méně dynamikou a dojezdem na jedno nabití. Co do dynamiky novinka také není trhačem asfaltu s časem zrychlení na stovku 9,1 sekundy a maximálkou 140 km/h. Jak bude jezdit, se dozvím již brzy.

Marek Bednář
Diskuze (31)
Avatar - del42sa
9. 10. 2023 12:03
Re: Dojezd 600 km na 50 litrů paliva?
průměr 8,4 l/100 km při 40% baterie to nezní tak strašně , čekal jsem to horší ...

https://youtu.be/3HRH5Fw76Is?t=892

https://youtu.be/yVYc6jVDtKQ?t=1110

na druhou stranu při úplně vybité baterii to může být až 15l ;-\ :-(
9. 10. 2023 10:21
Re: Zátěž a spotřeba
Dobrý den, cituji z článku: "Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je tzv. EREV, Extended Range Electric Vehicle, elektromobil s prodlouženým dojezdem."

Stejně jako BMW i3 REx, ani tahle mazda není plug-in hybridem, protože spalovací motor nikdy nepohání kola přímo. Naopak u renaultího E-Techu, který využívá i Nissan např. v modelu Juke, spalovací motor má přímou cestu na kola skrz převodové stupně, takže je hybridem. Označení téhle mazdy plug-in hybridem je prostě chybné, stejně jako 1+1=2, nikoliv 3.

Autu na vodík se sice říká "auto na vodík", ale buď to je FCEV, tedy Fuel Cell Electric Vehicle, elektromobil s palivovými články, nebo je to "normální" ICE - Internal Combustion Engine, motor s vnitřním spalováním. Co spaluje, jestli benzín, naftu, cng, lpg, vodík nebo třeba nitrometan, v tomto označení nehraje roli.
6. 10. 2023 20:12
Re: Dojezd 600 km na 50 litrů paliva?
Auto má maximální rychlost 140 a i když je to suv tak za 10 by jet nemělo na to tu máme Hyundai motory a né Mazdy :-)
6. 10. 2023 17:53
Re: Zátěž a spotřeba
pise to tak mazda, pise to tak nisan, pisou to i tady na acz ...
to nazvoslovi o kterym pises, je vzity asi jen v tvy hlave ...
6. 10. 2023 17:17
Re: Zátěž a spotřeba
To, že to tam napsali, ještě neznamená, že je to správně a už vůbec ne, že s tím souhlasím.