The Broughs of Bodmin Moor: Dražba šrotu za miliony
George Brough stavěl luxusní, patřičně drahé a rychlé motorky v Nottinghamu v letech 1919-1940, k nim dodával vlastní sidecary a dokonce se pokusil i o automobily. Firma postavila svou reklamu na sloganu „Rolls-Royce mezi motocykly“. Tohle dost odvážné tvrzení se samozřejmě automobilce zrovna dvakrát nelíbilo, jenže heslo rozhodně nebylo marketingovou frází, o čemž se sama přesvědčila. Brough tedy nakonec získal oficiální povolení heslo použít, protože jeho výrobky vynikaly i řemeslným zpracováním, sestavovaly se dvakrát, poprvé nahrubo, podruhé po doladění jednotlivých částí.
Luxusní motorku značky Brough Superior vlastnil prozaik a dramatik George Bernard Shaw. Thomas Edward Lawrence, slavný Lawrence z Arábie, archeolog, diplomat a důstojník si těchto strojů koupil osm a v sedle jednoho z nich se při nehodě v Dorsetu v roce 1935 zabil. Drtivou většinu zásadních modelů poháněly vidlicové dvouválce J.A.P. a Matchless, zpočátku se používaly švýcarské sedmsetpadesátky Motosacoche. Existenci firmy ukončila válka, během ní se zde vyráběly letecké motory Rolls-Royce Merlin. Podle všeho se zrodilo pouze 3.049 kusů, z nichž dodnes přežila asi třetina. A objevily se další...
Bonhams nabídnou celkem osmičku strojů z let 1936-1939 24. dubna 2016 ve Staffordu, výjimkou je pouze jeden o dekádu starší SS100. Zdánlivě vypadají na první pohled opravdu jako šrot. Jejich sbírku dal dohromady Frank Vague, člen značkového klubu, na začátku šedesátých let minulého věku. Soustředil ji ve stodole v Bodmin Moor v Cornwallu. Záhy zemřel a kolekce zůstala zapomenuta, vědělo o ní pouze pár lidí a byla považována za ztracenou, ale nedávno se ji podařilo objevit.
Broughy zůstaly opuštěné přes padesát let. Podle toho pochopitelně vypadají. Některé jsou takřka celé, jiné ani daleka ne. Jedná se o dvojici litrových SS100, čtveřici pomalejších SS80 (čísla znamenala maximální rychlost v mílích za hodinu), jednu jedenáctistovku 11-50 a sedmdestpadesátku BS4. Ta je unikátní dvojicí zadních kol a použitým motorem, čtyřválcem z Austinu 7. Včetně převodovky. Stroj používal Hubert Chantrey k dálkovým jízdám po Británii a jedná se o úplně poslední vyrobený kus s tímto motorem, zrodilo se jich údajně deset, samotní Bonhams uvádějí osm exemplářů.
Nejlevněji se prodávají rozložené části dvou SS80, každé za minimálně 6.000 liber (221 tisíc korun). Nejdražší je zmíněná BS4 z roku 1938, u které horní hranice stanoveného rozmezí činí 120.000 liber (4,4 milionu korun)! Podle Bena Walkera z Bonhams jde o poslední známou sbírku nerestaurovaných motocyklů této značky a žádná jiná taková už se pravděpodobně neobjeví. Renovovat takřka kompletní stroje do ukázkového stavu je hloupost, to už se dnes nenosí. Vyčistit, zprovoznit mechaniku, zakonzervovat a konec! Díly mimochodem vyráběl sám zakladatel firmy George Brough a později Albert Wallis až do roku 1969, také se oba starali o servis.
Značka se nedávno vrátila, práva na ni koupil nadšenec Mark Upham v roce 2008. Nové motorky včetně moderního modelu SS100 navrhl Thierry Henriette. Od roku 2013 vyvíjejí američtí Taylor Made závodní speciál Carbon2 se šestistovkovým motorem Honda pro třídu Moto2. Nakonec ovšem dostal legendární značku. Veterán Jeremy McWilliams s ním dojel devětadvacátý při Grand Prix Velké Británie 2014 v Silverstone.