Tohle Ferrari F430 Spider má najeto přes čtvrt milionu kilometrů: Jen svíčky stály 109.000 korun!
Exotická supersportovní auta se zpravidla nepoužívají k běžnému ježdění. Mnohem častěji slouží k občasným vyjížďkám, nejlépe o víkendu v létě a za pěkného počasí. Jenže ne vždy to takto je. Jsou i tací majitelé supersportů, kteří svá rychlá auta využívají mnohem častěji.
Příkladem může být popisovaný vůz, který do dnešních dnů najel na poměry této třídy neskutečných 253.453 km. Auto samozřejmě vyžadovalo pravidelnou údržbu a servis, který byl ovšem v některých ohledech poněkud nezvyklý. Zpráva uvádí, že auto potřebovalo na danou vzdálenost celkem 25 sad (!) zapalovacích svíček. Vzhledem k tomu, že F430 pohání osmiválec, svíček tedy bylo celkem potřeba rovných dvě stě! Jinak řečeno, svíčky se měnily každých 10.000 km, u běžných aut se svíčky zpravidla mění po ujetí 60.000 km. U motorů Alfa Romeo Twinspark udával výrobce interval dokonce až 100.000 km. Naproti tomu u současných motorů VW FSI a TSI je specialisté doporučují nahradit novými klidně už při proběhu 40.000 km, neboť jejich rychlejší opotřebení, přesněji zvětšování vzdálenosti elektrod, vede ke zvýšenému zatížení zapalovacích cívek.
A na kolik vyjde svíčka do motoru Ferrari F430? Kdo si myslí, že potentní osmiválec renomované značky používá nějaké speciální svíčky, je na omylu. Motoru tohoto Ferrari postačí alternativně například svíčky od Densa označené DE IU24, přičemž v tuzemských prodejnách náhradních dílů pořídíte jednu od 545 korun. Když to ale vynásobíte počtem svíček 200, které majitel potřeboval, vyjde vám cifra 109.000 korun!
Obdobně zajímavá čísla se týkají spojky. Vzpomínané auto má poloautomatickou hydraulicky ovládanou převodovku F1. Sadu spojky lze například na německé eBay koupit za částku od 63.909 korun bez poštovného. Majitel měnil spojku údajně čtyřikrát, což znamená, že jen za tenhle díl zaplatil částku přesahující čtvrt milionu korun, samozřejmě bez práce. Novou sadu spojky tedy auto potřebovalo každých zhruba 60.000 km.
Je jasné, že servisní náklady na tento vůz byly ještě daleko vyšší, než zmiňujeme. Nejde jen o výměny oleje, pneumatik či brzd, ale i o další součástky. Motor Ferrari F430 používá rozvodový řetěz, který sice nemá stanoven interval výměny, avšak při tak vysokém proběhu je téměř jisté, že i ten musel majitel nechat měnit. Samotný řetěz ale drahý není, když vyjde na zhruba 1.500 korun. Jenže k tomu je třeba přidat celou řadu dalších součástek, od napínáků a vodících lišt, přes různá těsnění až po výměnu oleje, která se s novým rozvodovým řetězem vždy automaticky pojí.