Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou nejhorší auta podle Jeremyho Clarksona. Souhlasíte?

Jan Mička
Diskuze (45)
Slavný motoristický novinář a dlouholetý moderátor britského Top Gearu se s testovanými auty nemazal. Celkové hodnocení navíc prý často objektivní zrovna nebylo...

Britský pořad Top Gear znamená pro mnohé motoristické fanoušky totéž, co bible pro Křesťany. Je vcelku jedno, zda se bavíme o epizodách vysílaných v letech 1977 až 2001, nebo novém formátu pod taktovkami Jeremyho Clarksona, Richarda Hammond a Jamese Maye (v první sérii místo Maye účinkoval Jason Dawe, kterého Hammonda moc nemusel). Téměř vždy jste se dozvěděli zajímavé informace o autech a ještě k tomu se zasmáli.

Nejvýraznější postavou „nového“ Top Gearu byl vždycky Jeremy Clarkson, a to nejenom pro jeho nadání květnatě popsat chování testovaných aut, ale také pro nevybíravá veřejná prohlášení snad o všem, co se ve světě šustlo. Pravda, občas si tím i sám dost zatopil – například když rozhořčil britské rodiče tvrzením, že děti by měly být v letadlech British Airways přepravovány v zavazadlovém prostoru, řidiče kamionů nazval vrahy prostitutek a automobilku Hyundai označil za společnost požíračů psů. Značka MG Rover jej zase viní z úpadku – prý za něj mohou výroky na adresy jejich modelů.

Clarksonovi prošly za více než třicetiletou kariéru rukama tisíce aut. Některá bezmezně vychvaloval, s jinými by se klidně oženil a další by raději nechal stát u cesty a pokračoval pěšky. Dovolujeme si tvrdit, že první kategorie převládá, ostatně některé testované vozy byly dokonce jeho vlastní. Výčet oblíbenců by se nám ale s trochou nadsázky snad ani nevešel do redakčního systému. Vezměme to tedy z jiného konce – krátkým přehledem aut, do nichž se Clarkson úplně nezamiloval... Inspirací nám bylo dvaadvacet řad novodobého Top Gearu, přičemž ne jednou bychom si dovolili s moderátorem nesouhlasit. Čtěte dále…

Caparo T1

Tahle silniční formule, jak lze vůz jednoznačně nazývat, se poprvé představila na monackém autosalonu Top Marques v roce 2006 a ze začátku měla skutečně dobré reference. Navrhli jí bývalí konstruktéři McLarenu Ben Scott-Geddes a Graham Halstead, uprostřed je umístěn atmosférický zážehový osmiválec o objemu 3,5 litru o výkonu 425 kW v 10.500 otáčkách za minutu a akceleraci z 0-96 km/h zvládne za 2,5 sekundy. Váží pouhých 550 kilogramů, měrný výkon 1045 koní na tunu má tedy zhruba dvakrát větší než Bugatti Veyron.

Podle slov Clarksona ale auto neprovází dobrá pověst. Už při novinářském testování se v něm prý jeden nizozemský žurnalista ošklivě zranil, na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se zasekl plyn, a při testování pořadem Fifth Gear auto dokonce vzplálo. Už kvůli tomu BBC pro testování zvýšilo bezpečnostní opatření na dráze a snad by všechno dopadlo dobře, kdyby vozu během jízdy neupadla podlaha. Navíc ani jízdní vlastnosti nebyly nic moc – museli byste jet opravdu hodně rychle, aby mělo auto dostatečný přítlak, což se pro použití na běžných silnicích moc nehodí. Byli byste ochotni za tohle zaplatit 190.000 liber bez daně (asi 6,6 milionu korun)?


Lexus RC F

Nejnovější kupé od Lexusu se nejdříve představilo v brutální verzi F s pětilitrovým osmiválcem, osmistupňovým automatem, pohonem zadních kol a příplatkovým samosvorným diferenciálem. Výkon 351 kW a zrychlení z 0-100 km/h za 4,5 sekundy jsou jedna věc, na jízdních vlastnostech má ale lví podíl také hmotnost, která u tohoto vozu není malá. V závislosti na výbavě se pohybuje od 1765 do 1840 kilogramů, což je přinejmenším o 150 kilogramů více než u BMW M4 s automatem.

Velká hmotnost byla jedním z důvodů, pro které se Lexus RC F Clarksonovi moc nezamlouval. Auto se v zatáčkách kymácelo, bylo nestabilní, a při sprintu mu BMW M4 ukázalo záda i přesto, že má výkon „jenom“ 317 kW. Vůz nakonec ani neabsolvoval měřené kolo na testovací dráze, prý by to bylo zbytečné. O jeho osudu už ale bylo možná rozhodnuto na samotném začátku. Clarkson totiž od RC F očekával něco podobného, co od LFA. A ruku na srdce – tento supersport jenom těžko něco překoná…


Zenvo ST1

Asi jenom málokdo se jednou ráno vzbudí a řekne si, že by chtěl supersport vyrobený v Dánsku. Je ale hezké vědět, že tato možnost existuje. Jmenuje se Zenvo ST1, pracovat se na něm začalo už v roce 2004, o pět let později byl představen při příležitosti slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, a pro letošní autosalon v Ženevě plánuje automobilka představit hned dva odvozené modely – cestovní TS1 a ryze závodní TSR.

Zenvo ST1 se v Top Gearu objevilo 16. února 2014 a začátek nevypadal vůbec zle. Vidlicový osmiválec přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem dává 810 kW, což se v sériovém autě zase tak často nevidí, natož pak zrychlení z 0-100 km/h za 2,7 sekundy (vůz má poháněna pouze zadní kola). Zvládnout takovou porci je pak složité nejen pro řidiče, ale hlavně samotnou techniku. Nejdříve se u zkoušeného exempláře spálila spojka a později začal dokonce hořet celý vůz kvůli vadnému ventilátoru mezichladiče. Čas na jedno kolo pod taktovkou tajemného Stiga byl navíc přímo strašný – i Ford Focus ST nebo BMW M5 jej objelo rychleji než za 1:29,9.

Test Zenva v Top Gearu měl následně dohru, protože výrobci se Clarskonovy výroky pochopitelně nelíbily. Jednak prý vůbec nepadla zmínka o času akcelerace z 0-100 km/h, byla řečena špatná cena (auto nestojí 800.000 liber, ale „jenom“ 660.000 liber – dnes téměř 23 milionů korun), a za požár údajně může extrémní jízda, na kterou moderátor neupozornil. Ale ruku na srdce – kdo by s takovým autem jezdil na dráze pomalu?


BMW X3/X5/X6 1. generace

Zakladatelé segmentu SAV se u nás těší velké oblibě a několikrát jsme je pochválili také v redakčních testech. Ani v současnosti nemáme na jejich adresu větších výtek – v podstatě nám vadí pouze občas méně komfortní jízda kvůli použití pneumatik runflat a plochá zadní sedadla.

BMW X5 první generace se objevilo už v původním Top Gearu, kde jej testovala Vicki Butler-Hendersonová. Pochvalovala si vnitřní prostor, bohatou výbavu, schopnosti podvozku na dráze nebo průchodnost lehčím terénem. Zároveň ale zaznělo, že nejde o offroad ve stylu automobilů Land Rover.

To Jeremy Clarkson na to šel z jiného konce. Naštvalo jej, že když vyrazíte na venkov, musíte se vyhnout rozbahněným loukám, kde silniční pneumatiky prokazatelně nefungují. U první generace modelu X3 zase kritizoval nepohodlný podvozek i při jízdě po hladké cestě, design přirovnal k základní škole z padesátých let, a když došlo na lehký terén, skřípaly vnější plasty a po několikátém zapadnutí, kdy nepomohlo ani vyprošťování Range Roverem, musel na pomoc přispěchat traktor.

Mnichovská SUV evidentně slavnému moderátorovi k srdci nepřirostla. Dalším vodítkem budiž test BMW X6 z ledna 2010, který se nesl v podobném duchu jako výše zmíněné. Samotná koncepce ale Clarksonovi nevadí, mezi jeho soukromými vozy totiž nechybělo například Volvo XC90 nebo Range Rover.




Porsche 911 Turbo 996

Porsche 911 je legenda, přes to nejede vlak. Na světě je už od roku 1963, dosud vzniklo v tolika verzích, že by je z hlavy bez zaváhání vyjmenoval snad jenom šéf automobilky Matthias Müller, a přestože s modernizací současné řady 991 přišly přeplňované motory, na jeho kouzlu to nic nezměnilo. V diskusi pod nedávným testem jej zajímavě definoval čtenář Auto.cz s nickem _MT_: „je zase o něco přívětivější, je zase o něco jednodušší být v něm rychlý…"

Jeremy Clarkson by zřejmě oponoval. Jeho averze vůči modelu jako takovému je ostatně široko daleko známá. Nelíbí se mu například vzhled, který se mezigeneračně téměř nemění, a když se vůz objevil v novodobém Top Gearu poprvé (epizoda měla premiéru 8. června 2003, šlo o řadu 996), už v úvodu nehezky vtipkoval na adresu číselného označení modelu. Prý se tak jmenuje proto, aby Američané věděli, kam zavolat, když se někde „vymelou“. Podle moderátora jde o děsivé auto a nejhorší z řady je verze Turbo.

Úvod testu nezačal vůbec zle. Clarkson si pochvaloval, s jakou grácií se vývojáři poprali s koncepcí s motorem umístěným vzadu, trakci na výjezdech ze zatáček, a dokonce o něm prohlásil, že je lepší než Ferrari 355. Jenže pak to přišlo. Porsche šlo po „humpoláckém“ nájezdu do zatáčky do přetáčivého smyku a dobrý pocit z Turba byl pryč. Moderátor později vysvětlil důvod, proč se tak stalo – Porsche se podle něj při jízdě dlouho tváří neutrálně a na přicházející problém neupozorní tak, jako to umí třeba Ferrari nebo Lamborghini. Zkrátka se dlouho drží asfaltu jako klíště a než se nadějete, jste v tom až po uši.


Jan Mička
Diskuze (45)
28. 2. 2016 22:42
Re: No,
Pokud si se někdy svezl v Superbu pochopíš že je to naprostý luxus. Dalo by se i říci vzhledem k místu na zadních sedadlech že je to limuzína. A ano komfortem jízdy sem si jist že se Sku nebo 7mě vyrovná.
24. 2. 2016 10:30
Re: Ziadne kapitoly?
Mne by spíš zajímal osobní názor redaktorů, Jeremy je mi ukradený, je to showman, ale jako odborníka ho neuznávám. Obecně mi přijde, že se na českých auto-webech moc osobní názor nenosí a redaktoři se bojí jít s kůží na trh a jen citují.
24. 2. 2016 10:29
Re: Jeremyho Clarkson je VYRAŽENEJ VYPATLANEC ...
A jaký konkurenční server myslíte? Díky. Já už kolikrát ani nevím, co číst... :-(
24. 2. 2016 00:48
Re: Jeremy
To nemá co dělat s penězma, ale se vkusem...
23. 2. 2016 20:54
Re: Jeremyho Clarkson je VYRAŽENEJ VYPATLANEC ...
jj
A UŽ SEM TOHOČŮŮHONIBROLA NETAHEJTE, TO NENÍ ŽÁDNÝ VZOR LIDSTVA!!
VZOR LIDSTVA JE NĚKDO CO NĚCO SPRÁVNÝHO DOKÁZAL [odkaz] [odkaz]
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D