Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou ta nejhorší auta v losím testu. A ta nejlepší? Vítěz vás překvapí!

David Bureš David Bureš 17. 2. 2017 • 01:37
22
330
Zobrazit náhledy (22)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Nejlepší auta ve vyhýbacím manévru pořádaném respektovaným švédským časopisem překonají i rychlost 80 km/h. Jiná test naopak nezvládnou ani při 60 km/h.

Vyhýbací manévr, neboli losí test, je dnes už běžnou zkouškou automobilů, při němž se zjišťují jejich stabilita. Testem se nejvíce proslavil švédský magazín Teknikens Värld, který auta pomocí vyhýbacího manévru porovnává už od sedmdesátých let. Během několika desítek aut touto zkouškou prošly stovky vozů. Které si však s ní poradily nejlépe? A které naopak pohořely?

Než se dostaneme k žebříčků premiantů a propadlých, nejprve připomeňme, jak vyhýbací manévr z dílny Teknikens Värld vypadá. Automobil v rámci testu vjede na speciální trať ohraničenou kuželkami, která tvoří esíčko simulující manévr řidiče, jež se snaží vyhnout nějaké překážce. Jelikož je autorem švédský časopis, touto překážkou je obrazně los, který je na švédských silnicích obvyklou záležitostí. Proto se mu dodnes říká losí test. Rozměry esíčka jsou přitom přesně vymezeny, jak názorně ukazuje plánek tratě v galerii.

Automobily přitom na trať nevjíždějí jen s řidičem, ale naopak jsou naplněny podle stanovené nosnosti. Uvnitř tak sedí pasažéři podle počtu sedadel a v kufru jsou umístěna zavazadla. Pneumatiky vozu jsou pak nafouknuty podle hodnot stanovených výrobcem, přičemž zkouška až na výjimky (viz tabulka) probíhá na suchém asfaltu.

Testovaná auta přitom zkoušku absolvují několikrát. Jezdec postupně zvyšuje nájezdovou rychlost, aby zjistil, jak rychle vůz zvládne esíčko projet, aniž by se dostal do smyku nebo hrozilo jeho převrácení. Hodnota této rychlosti je pak hodnotícím parametrem. K tomu Teknikens Värld dodává, že dobrá auta v testu překonají rychlost 70 km/h, ta nejlepší dokonce jedou rychleji než 80 km/h.

K takové rychlosti se ale některá auta ani nepřiblížila. Vůbec nejhorším v žebříčku Teknikens Värld je britská tříkolka Reliant Rialto vyráběná v osmdesátých a devadesátých letech, která v testu zvládla maximálně pouhých 42,5 km/h. A autoři testu dokonce tvrdí, že i v tomto tempu se vůz málem převrátil. Koncepce s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu zkrátka výhodná nebyla, na což ostatně ještě v dobách Top Gearu poukazoval i Jeremy Clarkson. Jen při tom nepoužíval Rialto, ale jeho předchůdce, Robin.

Tragický výsledek Reliantu Rialto vyplyne v porovnání s dalšími nejhoršími auty v tomto testu. Za Rialtem následují Ford Ranger, Mazda BT-50 a Citroën C4 Picasso (všechny z modelového roku 2007), které shodně zvládly rychlost 54 km/h. To je sice stále málo, ve srovnání s Rialtem je to ale stále o více než 10 km/h více. U Picassa je pak nutné zdůraznit, že byl testován na mokré vozovce.

Mezi nejhoršími je obecně hodně pick-upů, které kvůli své konstrukci mají s prudkou změnou směru potíže. Naposledy to letos dokázala Toyota HiLux, která s losím testem měla velice vážné problémy. Mezi nejhoršími je ale také třeba Volkswagen Passat z roku 2001, Range Rover z roku 2002 nebo elektrické vozítko Th!nk City.

Zmínit je potřeba i výsledek Jeepu Grand Cherokee z roku 2013, který je dalším z aut, jež během losího testu Teknikens Värld jela jen po dvou kolech. Výrobce tenkrát namítal, že auto bylo při testu přetížené, což ale švédský časopis vyvrátil. Navíc opakování dokázalo, že Grand Cherokee zůstává při manévru neklidný, přestože není naplněný na celou svoji udávanou nosnost. Náprava přišla v roce 2014, kdy inovovaný vůz test zvládl s přehledem.

Nejhorší automobily v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
ModelModelový rokPodmínkyRychlost [km/h]
Reliant Rialto1983sucho42,5
Ford Ranger Double Cab XLT Limited2007sucho54
Mazda BT-50 Double Cab Exclusive2007sucho54
Citroën C4 Picasso HDi2007mokro54
Ford S-Max TD 1402007mokro55
Range Rover V82002sucho55
Isuzu D-Max 3,0 D Crew Cab2007sucho55
Chevrolet Trailblazer LTZ2001sucho56
Mitsubishi L200 Ralliart2007sucho57
Hyundai Trajet 2,7 GLS2005sucho57
Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G.2007sucho57
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD2014sucho59
Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 150 hk Automat2017sucho60
Renault Laguna 1,8 16V2001sucho60
Lexus RX 3002001sucho60
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD2014sucho60
Th!nk City2009sucho60
Volkswagen Passat 1,8T2001sucho60
Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V62013sucho61
Maybach 622008sucho61

Naopak třeba první generaci Mercedes-Benzu A Teknikens Värld ve svém žebříčku neuvádí. První A-Klasse přitom losí test asi proslavila nejvíce, to když se v roce 1997 při různých testech ukázalo, že při vyhýbacím manévru se může snadno převrátit. Výrobce na kritiku reagoval a nechal áčko standardně vybavit ESP.

A jaké vozy jsou naopak nejlepší? Určitě nepřekvapí, že v této disciplíně excelují supersporty, které jsou rychlému krouhání zatáček přizpůsobeny. Mezi nejlepšími je tudíž Audi R8 V10 plus, McLaren 675 LT nebo Mercedes-AMG GT S.

To však není nic proti Citroënu Xantia, která ve verzi Active V6 vyhýbací manévr zvládla v rychlosti 85 km/h! Automobil byl totiž vybaven aktivním podvozkem na bázi hydropneumatického odpružení, který eliminoval boční náklony karoserie při průjezdu zatáčkou. Výsledkem toho byla ovladatelnost na úrovni sportovních aut, což neocenil jen Teknikens Värld, ale i další magazíny napříč Evropou.

Z běžných vozů si dobře vedl i Opel Omega se sportovním podvozkem a také dnešní Nissan X-Trail, který test zvládl absolvovat při rychlosti 80 km/h. A to je stejně rychle jako Ferrari Testarossa z roku 1987!

Nejlepší automobily v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
ModelModelový rokPovrchRychlost [km/h]
Citroën Xantia Activa V61999sucho85
Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro 6102017sucho83
McLaren 675LT2017sucho83
Porsche 997 GT3 RS2008sucho82
Porsche 996 GT22004sucho82
Porsche 997 Carrera 4S2008sucho82
Mercedes-AMG GT S2015sucho82
Porsche 997 GT22008sucho81,5
Porsche 991 Carrera 4 GTS2015sucho81
Porsche 997 Carrera S Cabriolet2005sucho81
Porsche 997 Carrera S2008sucho81
Porsche 991 Carrera 4S2014sucho81
McLaren 570S2017sucho81
Nissan X-Trail dCi 130 4×42014sucho80
Opel Omega 2,2 (sportchassi)2000sucho80
Ferrari Testarossa1987sucho80
Chevrolet Corvette C62005sucho80
Audi R8 4,2 FSI2008sucho80
Nissan X-Trail dCi 130 4×42017sucho80
Porsche 991 Carrera S Cabriolet2013sucho79

České fanoušky pak jistě budou zajímat i výsledky modelů značky Škoda. Nejvýše je aktuální Škoda Fabia Combi, která letos zvládla zkoušku s rychlostí 78 km/h. Dosáhla tudíž stejného výsledku jako Porsche Boxster S z roku 2013 nebo Nissan GT-R (také 2013). Vysoko je též dnešní Superb Combi s rychlostí 76 km/h. Naopak dvojková Škoda Octavia Scout s 2.0 TDI z roku 2009 se tolik nepředvedla, dosáhla jen rychlosti 63,5 km/h.

Pod hranicí „dobrých aut“ zvládajících manévr v rychlosti alespoň 70 km/h jsou i Škoda Octavia GreenLine z roku 2012 (66 km/h), Škoda Fabia 1.2 HTP z roku 2005, Škoda Superb Combi s 2.0 TDI z roku 2014 (oba 68 km/h), Škoda Yeti z roku 2012, Škoda Superb Alldrive s 2.0 TDI z roku 2013 a Škoda Superb z roku 2008 (po 69 km/h).

Nejlepší vozy Škoda v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
ModelModelový rokPodmínkyRychlost [km/h]
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI2017sucho78
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG2017sucho76
Škoda Octavia RS2010sucho75
Škoda Praktik 1.4 TDI2009sucho74
Škoda Octavia RS2005sucho73
Škoda Superb 2.0 TDI2017sucho72
Škoda Octavia 1.6 FSI2004sucho71
Škoda Fabia 1.4 TSI2011sucho71
Škoda Fabia 1.42007sucho71
Škoda Fabia 1.22010sucho71

Související články

Témata
Avatar - Kuban
23. 2. 2017 10:10
Re: neprekvapi
Třeba proto, protože na mcpharson zavěšení hydractive nenainstaluješ.... může být řeč o adaptivních tlumičích, ale kinematika je pořád stejná, pořád jde o pružinové zavěšení, nemluvě o jeho geometrii.

Takže ano, abych předešel spekulacím, řeč je především o tlumení jak správně říkáš.

PS: samozřejmě neumí, stejně tak se neumí přestat stlačovat když je to potřeba. (to třeba základní hydraulika umí - a z toho vychází můj první komentář)
22. 2. 2017 15:22
Re: neprekvapi
jak souvisi porovnani hydrauliky s typem napravy?
tady snad jde o systém odpruzeni, ne?
a to, co aktiva dela, je, prifoukne vnejsi stranu auta, aby se nenaklonilo a ufoukne vnitrni... a protože v systemu je dostatek zásobního tlaku, deje se tak okamzite.

umi tohle ocelova pruzina?
Avatar - Kuban
22. 2. 2017 13:11
Re: neprekvapi
mírný náklon je příznivý ro zajištění správné trakce a přilnavosti.... klíčové ovšem je že hydraulika dokaže reagovat okamžitě na dynamické změny, tudíž když škubneš řízením adekvátně podvozek zatuhne a drží těžiště, při rychlé změně směru jízdy adekvátně tuhne aby výsledné těžiště zajistilo ideální adhezi a nepřehodilo auto na strop... je otázkou jak rychle reaguje běžná hydraulika vs Activa... ale neočekávám dramatické rozdíly, rozhodně né tak dramatické abych s klidným svědomím nemohl říct, že bude daleko lepší než běžná Mcpharson náprava.... takže asi tak.

To že se auto houpe je dáno tím, že při normální jízdě tvrdost netřeba..... Ale Oktávkáři to drncání mají rádi no.
20. 2. 2017 23:45
Re: videa
Výrobce uvádí z hlediska spotřebitele hausnumera. Problém je, že mu to umožňuje zákon. V papírech, kde je uvedeno VIN konkrétního auta, s konkrétní motorizací, s konkrétním pohonem a výbavou je uvedena hmotnost jakéhosi virtuálního auta, které prošlo homologací (zákon to dovoluje). Problém tedy je v zákoně, který nenařizuje výrobci uvádět hmotnost konkrétního auta, což by dnes nebyl absolutně žádný problém, protože výrobce dobře ví kolik váží automatická převodovka, střešní okno, šestiválec a další položky, které si zaškrtne zákazník při konfiguraci.
20. 2. 2017 21:48
Re: neprekvapi
Stalo se mi to ve dve v noci za ceskou lipou smerem do prahy... Chvili uz jsem s tim stopem na pristrojovce jel :-)
A stavel az v miste kde to v noci davalo smysl... A mas pravdu, zpocatku to brzdilo normalne, proto jsem pokracoval. Tuhnouci rizeni me presvedcilo, ze je konec...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku