Tohle jsou ta nejprodávanější auta v Evropě. Komu se dařilo v měsíci pádu?
Evropský trh nezažil příliš úspěšný měsíc. V březnu se na starém kontinentu prodalo 1,84 milionu aut, o 5,2 % méně než před rokem. Navzdory tomuto pádu bylo první čtvrtletí rekordní, díky silným prvním dvěma měsícům bylo nejlepší od roku 2000. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics, která sleduje prodeje v 27 evropských státech.
Vliv na slabší březen měl hlavně výsledek britského trhu, kde se prodeje meziročně propadly o 15,7 %, hlavně ale z důvodu silného března 2017 – kvůli tehdy chystaným daňovým změnám. Klesly ale i další klíčové evropské trhy, Německo o 3,4 % a Itálie o 5,3 %. Pokles minulý měsíc hlásila též Česká republika (-8,7 %) nebo Slovensko (-6,4 %).
Březnový pokles prodejů ale analytiky příliš neděsí. „Růst registrací v prvním čtvrtletí je povzbudivým signálem naznačujícím, že evropský automobilový trh by mohl letos růst. Velká Británie však brzdí Evropu a brzdí celkový růst,“ podotýká globální analytik JATO Felipe Muñoz.
Nižší prodeje jsou každopádně patrné i na výsledcích jednotlivých modelů. Jednička na trhu v podobě Volkswagenu Golf si sice meziročně polepšila o 16 %, druhý Ford Fiesta se ale propadl o 15 % a třetí Renault Clio o sedm procent.
Březen je obvykle silný pro Nissan Qashqai, s 35.053 registrovanými kusy skončil čtvrtý, a to navzdory meziročnímu poklesu prodejů o pět procent. Pátý Volkswagen Polo se dokonce propadl o 21 %. Qashqai, Polo i Fiesta byly ovlivněny výsledky na britském trhu, kde mají tradičně silnou pozici.
Nejlepší desítku tentokrát uzavírá devátý Renault Captur s 26.605 registrovanými exempláři a Fiat 500 s 26.473 kusy. I ty skončily před Škodou Octavia, která jindy patří mezi deset nejprodávanějších aut v Evropě. V březnu se musela spokojit až s třináctou příčkou, jejích 22.890 registrací bylo přitom o procento více než před rokem.
Evropský trh v březnu 2018: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 3/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 54.060 | +16 |
2. | Ford Fiesta | 39.896 | -15 |
3. | Renault Clio | 37.612 | -7 |
4. | Nissan Qashqai | 35.053 | -5 |
5. | Volkswagen Polo | 32.327 | -21 |
6. | Peugeot 208 | 28.923 | +2 |
7. | Ford Focus | 27.907 | -17 |
8. | Opel Corsa | 27.250 | -29 |
9. | Renault Captur | 26.605 | -2 |
10. | Fiat 500 | 26.473 | +2 |
11. | Volkswagen Tiguan | 25.325 | -5 |
12. | Toyota Yaris | 24.397 | +8 |
13. | Škoda Octavia | 22.890 | +1 |
14. | Citroën C3 | 22.546 | -7 |
15. | Ford Kuga | 21.575 | +2 |
16. | Dacia Sandero | 20.503 | +7 |
17. | Peugeot 2008 | 20.452 | -12 |
18. | Peugeot 3008 | 20.430 | +42 |
19. | Opel Astra | 20.417 | -35 |
20. | Škoda Fabia | 19.346 | -2 |
21. | Fiat Panda | 18.691 | -16 |
22. | Mercedes-Benz C | 18.062 | -20 |
23. | Mercedes-Benz A | 17.759 | -3 |
24. | Audi A3 | 17.320 | -13 |
25. | Mini | 17.212 | -12 |
Mimo nejlepších si JATO Dynamics všímá úspěchu Volkswagenu T-Roc. Nově uvedené SUV bylo s více než 13.600 registracemi už 39. nejprodávanější auto v Evropě. Hodně se dle JATO dařilo i Peugeotu 3008, Škodě Kodiaq nebo Alfě Romeo Stelvio.
Naopak pokračuje trend klesajícího zájmu o naftové motory. Jestliže za první čtvrtletí roku 2017 tvořily 46 % evropských registrací, letos už to bylo jen 38 %. Klesají hlavně na úkor benzinových motorů, jejichž tržní podíl za tu dobu vzrostl z 48 na 55 %.
Z hlediska segmentů pak stále bodují SUV. Nejenže jsou již největším segmentem v Evropě (pokud je nerozdělíme do několika podkategorií podle velikosti), ale také byly v březnu jedinou kategorií, jejíž podíl v Evropě meziročně vzrostl. Konkrétně z 28,1 na 33,5 %. Je tak znát, že jejich rostoucí nabídka láká zákazníky od všech tradičních segmentů.
Evropský trh v prvním čtvrtletí 2018: Nejprodávanější auta podle segmentů | |||
Poř. | Segment | Tržní podíl 1-3/2018 [%] | Tržní podíl 1-3/2017 [%] |
1. | SUV | 33,5 | 28,1 |
2. | Malé vozy | 20,7 | 21,6 |
3. | Nižší střední třída | 18,4 | 19,4 |
4. | Minivozy | 7,8 | 8,3 |
5. | Střední třída | 7 | 7,9 |
6. | MPV | 6,1 | 8,1 |
7. | Vany | 2,8 | 2,9 |
8. | Vyšší střední třída | 2,7 | 2,5 |
9. | Sportovní vozy | 0,7 | 0,7 |
10. | Luxusní třída | 0,3 | 0,3 |