Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Daihatsu DN Compagno
Daihatsu DN Compagno
Daihatsu DN Compagno
Daihatsu DN Compagno
141 Fotogalerie

Tokijský autosalon 2017: Limuzíny i odvážné kreace ve velké fotogalerii (1.díl)

V Tokiu opět nemohou chybět roztodivné kreace domácích výrobců. Jsou mezi nimi krásný retro sporťák, vize nového hatchbacku nebo luxusní sedany.

Z evropského pohledu se může zdát, že éra autosalonů končí, vždyť o problémech organizátorů automobilových výstav v Paříži a Frankfurtu nad Mohanem jsme psali mnohokrát. Letošní, 45. ročník tokijské autoshow ale ukazuje, že to neplatí ve všech koutech světa. Jen se zkrátka pozornost výrobců upírá na jiné výstavy. V Tokiu totiž opět nechybí spoustu novinek z dílny domácích značek.

Stejně jako v Evropě je i v Japonsku znát trend elektrifikace a autonomního provozu. Mnohá díla jsou poháněná elektřinou a zvládnou jezdit sama. Pojďme si nejdůležitější tokijské novinky jednotlivých japonských značek představit:

Daihatsu – Budoucnost portfolia

Značka Daihatsu se na domácím autosalonu rozhodla naznačit budoucnost svoji nabídky, a to pomocí hned pětice konceptů, která má reagovat na dnešní společenské i klimatické změny. Daihatsu DN Pro Cargo je miniaturní vozítko s elektrickým pohonem, které může zastávat různé úkoly. Firma třeba nabízí možnost převozu seniorů, jejichž nastupování usnadňuje nízká podlaha. Podobně stylizován je také DN U-Space, který je naopak cílen na zaneprázdněné matky. Díky rozměrným dveřím (posuvným vpředu, bezdotykově otevíraným vzadu) se dovnitř snadno nastupuje, o pohon se stará agregát o objemu 600 cm3.

DN Compagno je zase sportovně laděný čtyřdveřový model pro „aktivní seniory,“ kterým mají vyhovovat nadmíru pohodlné přední sedačky. Auto se inspirovalo někdejším sporťáčkem Compagno ze šedesátých let, poháněno je buď přeplňovaným litrem nebo dvanáctistovkou kombinovanou s elektromotorem. S těmito motory se počítá také pro kompaktní SUV DN Trec, které patrně naznačuje podobu budoucí generace Teriosu. Pětku konceptů pak zakončuje DN Multisix, šestimístný minivan poháněný zážehovou patnáctistovkou. Přístup na zadní sedačky mimochodem šikovně usnadňuje ulička mezi sedadly v prostřední řadě.

Honda – Ve znamení retra

Honda už na frankfurtském autosalonu vsadila na retro koncept s elektrickým pohonem, dříve představený koncept Urban EV doplňuje v Tokiu o koncept Sports EV. Jedná se o pohledný sporťáček zabalený do retro stylizované karoserie. O moc víc toho však o něm nevíme, protože značka neodhalila ani techniku v útrobách, ani další plány s tímto konceptem. Urban EV se každopádně sériové verze dočká.

Lexus – Co nabídne budoucí vlajková loď?

Luxusní divize Toyoty láká na svém tokijském stánku na koncept LS+. Ano, jak název napovídá, jedná se o představu společnosti o budoucnosti vlajkové lodi, modelu LS. Lexus tím dokazuje, že s přípravou na budoucí léta neváhá, vždyť aktuální LS se teprve začne na českém trhu prodávat, v lednu 2018. Lexus LS+ vedle možné evoluce designu vozů značky prezentuje především jejich techniku. A ta bude, jak jinak, klást důraz na autonomní jízdu. Značka přitom myslí hlavně realisticky, protože se samočinnou jízdou počítá zatím jen na dálnicích. Specialitou je ale přístup k centrálnímu datovému centru, které umožní postupný rozvoj schopností vozu.

Mazda – Pořád krásný design

Mazda připoutala pozornost ke svému stánku pomocí dvou krásných konceptů. Kai naznačuje podobu nové generace kompaktního hatchbacku chystané pro modelový rok 2019, zatímco Vision Coupe je vize „čtyřdveřového kupé“ ukazující další vývoj designérského stylu Kodo. Zapomenout bychom neměli ani na prezentaci unikátního agregátu Skyactiv-X, kombinujícího prvky zážehových i vznětových motorů, který má být poprvé využit v příští generaci Mazdy 3.

Stánek značky ale není jen o konceptech. Mazda MX-5 modelového roku 2018 nabízí širší možnosti individualizace vzhledu (třeba dvoubarevnou střechu pro verzi RF) nebo lepší odhlučnění. Světu se pak v Tokiu poprvé ukazuje Mazda CX-8, nové SUV s třemi řadami sedadel, primárně určené pro domácí japonský trh. Nabízeno bude s turbodieselem 2.2 Skyactiv-D (140 kW a 450 N.m) v kombinaci se šestistupňovým automatem a novou generací pohonu všech kol.

Mitsubishi – Evo se vrací

Hvězdou stánku Mitsubishi je koncept e-Evolution. S někdejším „Evem“, tedy rychlým kompaktním sedanem proslaveným v rallye, má ale jen pramálo společného, jedná se totiž o crossover poháněný elektřinou. O pohon se starají hned tři elektromotory, jeden vpředu a dva vzadu, a aby toho nebylo málo, řidiči s jízdou pomáhá systém umělé inteligence. Ten nejenže asistuje s jízdou, ale dokonce učí řidiče, aby se jeho schopnosti za volantem zlepšovaly a zlepšovaly.

Vedle toho Mitsubishi pod vedením nového vlastníka, Aliance Renault-Nissan, odkrylo své strategické plány pro následující léta. Nadále chce stavět na své tradici perfektní inovativní techniky, avšak více se zaměří na udržitelnou budoucnost. To všechno přitom má ztělesňovat právě koncept e-Evolution.