Ťokovi se zdá bodový systém příliš mírný, pokuty by ztrojnásobil
Bodový systém platí v Česku od července 2006, a přestože se s ním řada řidičů dosud neztotožnila, funguje. Přestupky jsou hodnoceny v rozmezí 0 až 7 bodů, ne vždy je nám ale přičítána taková sazba, na kterou máme „nárok“. Inu, i policisté jsou lidi, mohou ledacos prominout, a pokud se zaměříme čistě na systém Hlavního města Prahy, jsme někde úplně jinde.
Od roku 2013 totiž v Praze platí něco ve smyslu „zaplať hned a máš klid“, kdy majiteli vozu přijde žádost o zaplacení pokuty převodem na peněžní účet. Za běžné přestupky zaplatíte obnos v řádech stokorun, aby se celý proces urychlil a úřady nemusely řešit každý incident zvlášť.
Jak se ale nyní zdá, v budoucnu by se mohlo přitvrdit. Ministr dopravy Dan Ťok se totiž nechal inspirovat státy jako je Rakousko nebo Itálie, kde jsou sankce za vybrané přestupky vyšší než u nás, a podle toho chce nechat upravit bodový systém. České televizi uvedl, že by horní sazby mohly být dvakrát až třikrát vyšší, všechno je ale zatím v jednání. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha začínají jednání s ministerstvem dopravy o komplexní novele silničního zákona, změn tedy bude patrně více.
Co by to znamenalo? U přestupků jako je řízení v nezpůsobilém stavu by mohla hrozit pokuta od 100.000 do 150.000 Kč (dosud 7 bodů a 25.000 – 50.000 Kč), nepovolené předjíždění by mohlo z rodinné kasy ubrat až 30.000 Kč (dosud 7 bodů a 5.000 – 10.000 Kč), a za neposkytnutí první pomoci by hrozily až čtyři roky vězení (dosud 7 bodů a až 2 roky natvrdo). Zatím ale pouze spekulujeme, zvýšení by se spíše týkalo činů, u kterých sankce nemají „výchovný" charakter (například jízda na červenou nebo pod vlivem návykové látky.
Zpřísnění trestů za dopravní přestupky je jeden z dalších nápadů ministra Ťoka, kterými chce zvýšit bezpečnost na našich silnicích. Nedávno pustil do světa záměr o zavedení rychlostních kamer na D1, tento plán má ale zatím spoustu trhlin a do praxe jen tak uveden nebude.
Jak řekl ČT24 mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka, pro řadu řidičů by mohly být tak vysoké pokuty neúnosné, protože v Česku si na ně legální cestou vydělají jen těžko. Otázkou navíc zůstává, zda je potřeba kopírovat zahraniční model pokutování. To není ministerstvo dopravy schopno vymyslet vlastní způsob, jak umravnit nepoučitelné řidiče?