Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ťokovi se zdá bodový systém příliš mírný, pokuty by ztrojnásobil

Jan Mička
Diskuze (291)
Ministrovi dopravy se zdá bodový systém pro postihování dopravních přestupků příliš mírný. Současné finanční sankce by klidně ztrojnásobil.

Bodový systém platí v Česku od července 2006, a přestože se s ním řada řidičů dosud neztotožnila, funguje. Přestupky jsou hodnoceny v rozmezí 0 až 7 bodů, ne vždy je nám ale přičítána taková sazba, na kterou máme „nárok“. Inu, i policisté jsou lidi, mohou ledacos prominout, a pokud se zaměříme čistě na systém Hlavního města Prahy, jsme někde úplně jinde.

Od roku 2013 totiž v Praze platí něco ve smyslu „zaplať hned a máš klid“, kdy majiteli vozu přijde žádost o zaplacení pokuty převodem na peněžní účet. Za běžné přestupky zaplatíte obnos v řádech stokorun, aby se celý proces urychlil a úřady nemusely řešit každý incident zvlášť.

Jak se ale nyní zdá, v budoucnu by se mohlo přitvrdit. Ministr dopravy Dan Ťok se totiž nechal inspirovat státy jako je Rakousko nebo Itálie, kde jsou sankce za vybrané přestupky vyšší než u nás, a podle toho chce nechat upravit bodový systém. České televizi uvedl, že by horní sazby mohly být dvakrát až třikrát vyšší, všechno je ale zatím v jednání. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha začínají jednání s ministerstvem dopravy o komplexní novele silničního zákona, změn tedy bude patrně více.

Co by to znamenalo? U přestupků jako je řízení v nezpůsobilém stavu by mohla hrozit pokuta od 100.000 do 150.000 Kč (dosud 7 bodů a 25.000 – 50.000 Kč), nepovolené předjíždění by mohlo z rodinné kasy ubrat až 30.000 Kč (dosud 7 bodů a 5.000 – 10.000 Kč), a za neposkytnutí první pomoci by hrozily až čtyři roky vězení (dosud 7 bodů a až 2 roky natvrdo). Zatím ale pouze spekulujeme, zvýšení by se spíše týkalo činů, u kterých sankce nemají „výchovný" charakter (například jízda na červenou nebo pod vlivem návykové látky.

Zpřísnění trestů za dopravní přestupky je jeden z dalších nápadů ministra Ťoka, kterými chce zvýšit bezpečnost na našich silnicích. Nedávno pustil do světa záměr o zavedení rychlostních kamer na D1, tento plán má ale zatím spoustu trhlin a do praxe jen tak uveden nebude.

Jak řekl ČT24 mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka, pro řadu řidičů by mohly být tak vysoké pokuty neúnosné, protože v Česku si na ně legální cestou vydělají jen těžko. Otázkou navíc zůstává, zda je potřeba kopírovat zahraniční model pokutování. To není ministerstvo dopravy schopno vymyslet vlastní způsob, jak umravnit nepoučitelné řidiče?

Jan Mička
Diskuze (291)
11. 9. 2015 13:40
Bodovy system
Vše je o vyspělosti národa..Čím více omezení tím vyčuranější a b.....í národ...Tak at vyrobci dělaj auta do stočtyřiceti pro ČR.,,o síle šedesáti koní s omezovačem ve a mimo město a je klid.Nechápu proč se stále předhánějí v kubaturách a sile,točáku a takových nepodstatnostech na totalně přeautovanych cestách...Auto slouží z bodu a do bodu b,pro přepravu osob a kdo si chce honit triko,tak at si postaví rychlostku mezi městy nebo se jde nahánět na okruh.Jojo zlaty a vyspělý Němci,,ale to už taky bejvávalo.všude samá náplava....
19. 8. 2015 15:33
Re: Zrujnujme ten Český národ!!!
:yes: Přeju hodně šťastnejch kilometrů ;-)
Avatar - Pepa_007
19. 8. 2015 13:31
Re: "pro řadu řidičů by mohly být tak vysoké pokuty neúnosné
Na místě zabavení auta ale budou rozhodovat policisté. Řidič se nebude moci bránit. A pokud mu toto udělají za třeba nedání blinkru na prázdné dálnici, tak nebude zbytí. Bohužel pravidla porušil a v očích některých jel jako prase.
Avatar - Pepa_007
19. 8. 2015 13:28
Re: "pro řadu řidičů by mohly být tak vysoké pokuty neúnosné
Nedání znamení o změně směru jízdy na prázdné dálnici v 3.00 ráno.

A co třeba: Jízda 150km/h tacho na prázdné rovné dálnici v 3.00 ráno za jasné a suché noci ???
Avatar - Pepa_007
19. 8. 2015 13:22
Re: :-))
Ano rušička GPS se nechá sehnat za pár korun.
Stačí ale propojit systém nákupu pohonných hmot a informací o provozu vozidla a již úřady ví, že GPS ruším. Např.: Nakupuju benzín o 106 a ujel jsem za měsíc jen 10km.
Nehledě na to, že by šlo nastavit v případě neaktivní GPS omezení rychlosti auta na 90km/h. Poloha se také nechá dopočítat triangulací podle GSM vysílačů. Mýtné brány nám také řeknou něco o poloze auta. A všudypřítomné kamery také.

Technologie jsou dnes na takové úrovni, že by to šlo obejít pouze HW a SW zásahem do vozidla. Ale to budou kontrolovat každý rok na STK a i policisté v terénu.

Děsím se jednoho dne kdy se probudím a toto vše bude fungovat. To bude ta správná totalita. BOHUŽEL SE K TOMU BLÍŽÍME MÍLOVÝMI KROKY. :-(