Tom Tjaarda: Američan s nizozemskými kořeny navrhoval italské skvosty

 

Na designéry, kteří nám po sobě zanechali opravdová veledíla, bychom zapomínat neměli. Tom Tjaarda odešel v 82 letech na věčnost.

Tom Tjaarda žil možná trochu ve stínu velkých jmen, jakými jsou Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Paul Bracq a Bruno Sacco. Na rozdíl třeba od Sergia Pininfariny a Nuccia Bertoneho byl opravdu návrhářem, zatímco oba zmínění muži nikoliv, ti své karosárny a studia pouze vedli. Problém je ten, že jeho práce, na kterých se výrazně podílel, jsou připisovány jiným... A možná ani netušíte, že je navrhl právě on.

Narozen v Detroitu

Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg se narodil 23. července 1934 v Detroitu. Jeho plné občanské jméno však jasně říká, odkud rodina pocházela, z Nizozemí. Do USA jeho otec Joop emigroval v roce 1923 a změnil si jméno na John. John Tjaarda? Ale jistě, ten muž, který se nechal zaměstnat Fordem a pracoval na zajímavých návrzích aerodynamického automobilu s motorem vzadu. Syn Tom jistě zdědil své nadání po něm, i když se rodiče v jeho patnácti letech rozvedli a žil pouze s matkou. Střední školu absolvoval v Birminghamu, jistěže v tom americkém, který leží ve státě Michigan. Pokračoval ve studiích architektury a designu na University of Michigan .

Ghia a Pininfarina

V počátcích své kariéry návrháře však přesídlil do Evropy, konkrétně do Itálie, místo aby vstoupil do služeb některého koncernu z detroitské Velké trojky. Od léta 1958 pracoval v Turíně pro Ghiu. Přijít jako cizinec v době, která je označována zlatý věk italského automobilového designu, do jeho Mekky a navrhovat tu auta chtělo kuráž. První jeho kompletní prací byl malý roadster Innocenti 950 S s mechanikou „žabáka“ Austin/Healey Sprite. Místo trochu „praštěného“ vzezření originálu mu vetkl ostřejší, ale velmi elegantní linky, které se později staly jeho charakteristickým rysem.

Asistoval i Sergiovi Sartorellimu při vzniku tvarů VW Karmann-Ghia typu 34, tedy hranatější patnáctistovky. Nakreslil jeho záď. Nakrátko přesídlil k Pininfarinovi, tam se podílel na vzniku prototypů Chevrolet Corvette Rondine. Obou dvou v letech 1963-1964. Tjaarda mohl přinést do jejich designu „trochu Ameriky“, i když pořád vypadaly značně italsky, „žraločí“ motivy dost zmírnil. Byly pozoruhodné už jen tím, že měly o něco těžší ocelovou karoserii místo tradiční laminátové a působily lehce a vzdušně, ne tak dramaticky a svalnatě jako sériové verze.

Sporťáky se navrhují možná lépe než velkosériové modely, protože prostě musí být krásné. Jeho podpis pod spiderem Fiat 124 si bude pamatovat navěky každý, stejně jako nadčasovost divokého De Tomaso Pantera, které i po skoro půlstoletí pořád vypadá jako moderní supersport. To už byl zase zpět u Ghie. Jenže ukázal, že umí i malý vůz pro každodenní použití a „za babku“. Turínské studio koupil Ford a jeho definitivní „Project Wolf“ vyústil v první generaci Fiesty.

Spousta značek

Výčet značek, pro které Tjaarda kreslil, je bohatý: kromě vzpomínaných Lancia, Renault, Ferrari, Mercedes-Benz, Saab, Isuzu, Seat, Zastava (!), Chrysler, Aston Martin, Bitter, Rayton Fissore/Laforza, Suzuki, Bugatti, Lamborghini, Spyker, Fiat. Projektoval po tvarové stránce všechno od sporťáků přes sedany až po SUV a náklaďáky. Včetně hranaté Lancie/Autobianchi Y10 s kolmou zádí a Tipo 4 (Lancia Thema/Fiat Croma) během svého působení u Fiatu coby šéf Centro Stile. Později přešel na volnou nohu, k němu se vrátil restylingem roadsteru Barchetta (2003). Zajímavou kreací byla třeba plážová bugina Autozoadiaco Damaca (1968), nemluvě o monopostu formule 1 De Tomaso 505/38, ve kterém se v barvách týmu jistého Franka Williamse bohužel zabil v Zandvoortu Piers Courage (1970).

Ano, hodně aut považovaných za ryze italská navrhoval Američan s kořeny v zemi tulipánů. Zvláštní, ne? Skončil ale stylově: úpravami Mustangů a druhou sérií moderního roadsteru Shelby v roce 2007, která se ale vlastně nikdy do výroby nedostala. Tom Tjaarda zemřel v noci z 1. na 2. června 2017 v Turíně. Čest jeho památce!

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Richarda Miřátského: Jaderná krize a akcie Akcie, měny & názory Richarda Miřátského: Jaderná krize a akcie

Atomové harašení mezi Washingtonem a Pchjongjangem…

ODS chce nižší daně nebo zrušení EET. Bez záruky splnění svých slibů do vlády nepůjde ODS chce nižší daně nebo zrušení EET. Bez záruky splnění svých slibů do vlády nepůjde

Předseda občanských demokratů Petr Fiala při představení…

Drahoš kasíruje statisíce, Horáček utrácí své miliony, Zeman zatím účetnictví tají Drahoš kasíruje statisíce, Horáček utrácí své miliony, Zeman zatím účetnictví tají

Manželka prezidenta Miloše Zemana Ivana, která je šéfkou…

 
Zdroj: Wikipedia, Jalopnik

Štítky Detomaso Fiat Ford Design

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Dnes 13:56

Zástupci americké automobilky se brání, že s obdobnými kroky nesouhlasí. Jde prý o chování konkrétního dealera.




Blesk.cz

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je, že jsou moc hluční

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je,…

Policisté se zabývají případem, kdy dva mladíci zaútočili na řidiče tramvaje. Ten je ve středu okřikl, že moc…

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za necelých 12 tisíc

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za…

Začátkem měsíce nám udělalo radost LG, když zlevnilo svoji povedenou G6 pod 13 tisíc. Dnešní zpráva se týká…

 

iSport.cz

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě zkoušel přemluvit

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě…

Slovenská brankářská modla končí. Ján Lašák, který v roce 2002 vychytal svojí zemi historický titul mistrů…

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové, rasismu i návratu

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové,…

Tenisové bezvládí. Tak v současné době hodnotí řada fanoušků i odborníků ženský tenis, na jehož čele se po…

 

Reflex.cz

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako jednotka meze naší tolerance

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako…

Kdysi jsem v editorialu v nadsázce provedl svůj heterosexuální coming out. Přiznal jsem se k náklonnosti…

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil předstupeň své Obecné školy

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil…

Jak se chodí po strništi naboso? „Šoupej nohama, nezvedej je,“ radí noví venkovští kamarádi malému Edovi, který…