Tom Tjaarda: Američan s nizozemskými kořeny navrhoval italské skvosty

 

Na designéry, kteří nám po sobě zanechali opravdová veledíla, bychom zapomínat neměli. Tom Tjaarda odešel v 82 letech na věčnost.

Tom Tjaarda žil možná trochu ve stínu velkých jmen, jakými jsou Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Paul Bracq a Bruno Sacco. Na rozdíl třeba od Sergia Pininfariny a Nuccia Bertoneho byl opravdu návrhářem, zatímco oba zmínění muži nikoliv, ti své karosárny a studia pouze vedli. Problém je ten, že jeho práce, na kterých se výrazně podílel, jsou připisovány jiným... A možná ani netušíte, že je navrhl právě on.

Narozen v Detroitu

Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg se narodil 23. července 1934 v Detroitu. Jeho plné občanské jméno však jasně říká, odkud rodina pocházela, z Nizozemí. Do USA jeho otec Joop emigroval v roce 1923 a změnil si jméno na John. John Tjaarda? Ale jistě, ten muž, který se nechal zaměstnat Fordem a pracoval na zajímavých návrzích aerodynamického automobilu s motorem vzadu. Syn Tom jistě zdědil své nadání po něm, i když se rodiče v jeho patnácti letech rozvedli a žil pouze s matkou. Střední školu absolvoval v Birminghamu, jistěže v tom americkém, který leží ve státě Michigan. Pokračoval ve studiích architektury a designu na University of Michigan .

Ghia a Pininfarina

V počátcích své kariéry návrháře však přesídlil do Evropy, konkrétně do Itálie, místo aby vstoupil do služeb některého koncernu z detroitské Velké trojky. Od léta 1958 pracoval v Turíně pro Ghiu. Přijít jako cizinec v době, která je označována zlatý věk italského automobilového designu, do jeho Mekky a navrhovat tu auta chtělo kuráž. První jeho kompletní prací byl malý roadster Innocenti 950 S s mechanikou „žabáka“ Austin/Healey Sprite. Místo trochu „praštěného“ vzezření originálu mu vetkl ostřejší, ale velmi elegantní linky, které se později staly jeho charakteristickým rysem.

Asistoval i Sergiovi Sartorellimu při vzniku tvarů VW Karmann-Ghia typu 34, tedy hranatější patnáctistovky. Nakreslil jeho záď. Nakrátko přesídlil k Pininfarinovi, tam se podílel na vzniku prototypů Chevrolet Corvette Rondine. Obou dvou v letech 1963-1964. Tjaarda mohl přinést do jejich designu „trochu Ameriky“, i když pořád vypadaly značně italsky, „žraločí“ motivy dost zmírnil. Byly pozoruhodné už jen tím, že měly o něco těžší ocelovou karoserii místo tradiční laminátové a působily lehce a vzdušně, ne tak dramaticky a svalnatě jako sériové verze.

Sporťáky se navrhují možná lépe než velkosériové modely, protože prostě musí být krásné. Jeho podpis pod spiderem Fiat 124 si bude pamatovat navěky každý, stejně jako nadčasovost divokého De Tomaso Pantera, které i po skoro půlstoletí pořád vypadá jako moderní supersport. To už byl zase zpět u Ghie. Jenže ukázal, že umí i malý vůz pro každodenní použití a „za babku“. Turínské studio koupil Ford a jeho definitivní „Project Wolf“ vyústil v první generaci Fiesty.

Spousta značek

Výčet značek, pro které Tjaarda kreslil, je bohatý: kromě vzpomínaných Lancia, Renault, Ferrari, Mercedes-Benz, Saab, Isuzu, Seat, Zastava (!), Chrysler, Aston Martin, Bitter, Rayton Fissore/Laforza, Suzuki, Bugatti, Lamborghini, Spyker, Fiat. Projektoval po tvarové stránce všechno od sporťáků přes sedany až po SUV a náklaďáky. Včetně hranaté Lancie/Autobianchi Y10 s kolmou zádí a Tipo 4 (Lancia Thema/Fiat Croma) během svého působení u Fiatu coby šéf Centro Stile. Později přešel na volnou nohu, k němu se vrátil restylingem roadsteru Barchetta (2003). Zajímavou kreací byla třeba plážová bugina Autozoadiaco Damaca (1968), nemluvě o monopostu formule 1 De Tomaso 505/38, ve kterém se v barvách týmu jistého Franka Williamse bohužel zabil v Zandvoortu Piers Courage (1970).

Ano, hodně aut považovaných za ryze italská navrhoval Američan s kořeny v zemi tulipánů. Zvláštní, ne? Skončil ale stylově: úpravami Mustangů a druhou sérií moderního roadsteru Shelby v roce 2007, která se ale vlastně nikdy do výroby nedostala. Tom Tjaarda zemřel v noci z 1. na 2. června 2017 v Turíně. Čest jeho památce!

Spolupracujeme s TipCars.com
Zrušení stíhání šesti lidí v kauze veřejných zakázek ministerstva vnitra Zrušení stíhání šesti lidí v kauze veřejných zakázek ministerstva vnitra

Nejvyšší státní zastupitelství zrušilo stíhání šesti lidí…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Jak se řídí ceny Z energetiky Aleny Vitáskové: Jak se řídí ceny

Energetický regulační úřad s ohledem na oprávněné zájmy…

Zaorálek chce sloučit ministerstva obchodu a zahraničních věcí Zaorálek chce sloučit ministerstva obchodu a zahraničních věcí

Přeskupení kompetencí mezi silnými vládními rezorty chce…

 
Zdroj: Wikipedia, Jalopnik

Štítky Detomaso Fiat Ford Design

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

Sexbomba Mesarošová zase sbalila podnikatele a za 20 milionů prodává svou vilu

Sexbomba Mesarošová zase sbalila podnikatele a za 20…

Silikonová blondýna Dominika Mesarošová (31) je opět zadaná. S podnikatelem Martinem se objevila na noci…

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v přímém přenosu odvál vítr

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v…

O nepřízni počasí se na vlastní kůži přesvědčil moderátor meteorologické předpovědi irské televize – během…

 

iSport.cz

Mourinhovi umřel táta (†79). Co ho naučil a v čem byl lepší než syn?

Mourinhovi umřel táta (†79). Co ho naučil a v čem…

Fotbal jde stranou. Trenéra Manchesteru United Josého Mourinha zasáhla smutná událost v rodině. V neděli zemřel…

Svět žasne nad Kvitovou: Jsi pro nás inspirací. Češku dojala i soupeřka

Svět žasne nad Kvitovou: Jsi pro nás inspirací.…

Nevěřila tomu. Ani ona, ani většina odborníků a fanoušků. Petra Kvitová to přesto dokázala. Dvojnásobná…

 

Reflex.cz

Čeští politici okamžik pro přijetí eura už propásli, nyní by o tom už měli rozhodnout občané v referendu

Čeští politici okamžik pro přijetí eura už propásli,…

Podle guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka je Česká republika „v obecné rovině“ na přijetí eura…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…