Tom Tjaarda: Američan s nizozemskými kořeny navrhoval italské skvosty
Tom Tjaarda žil možná trochu ve stínu velkých jmen, jakými jsou Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Paul Bracq a Bruno Sacco. Na rozdíl třeba od Sergia Pininfariny a Nuccia Bertoneho byl opravdu návrhářem, zatímco oba zmínění muži nikoliv, ti své karosárny a studia pouze vedli. Problém je ten, že jeho práce, na kterých se výrazně podílel, jsou připisovány jiným... A možná ani netušíte, že je navrhl právě on.
Narozen v Detroitu
Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg se narodil 23. července 1934 v Detroitu. Jeho plné občanské jméno však jasně říká, odkud rodina pocházela, z Nizozemí. Do USA jeho otec Joop emigroval v roce 1923 a změnil si jméno na John. John Tjaarda? Ale jistě, ten muž, který se nechal zaměstnat Fordem a pracoval na zajímavých návrzích aerodynamického automobilu s motorem vzadu. Syn Tom jistě zdědil své nadání po něm, i když se rodiče v jeho patnácti letech rozvedli a žil pouze s matkou. Střední školu absolvoval v Birminghamu, jistěže v tom americkém, který leží ve státě Michigan. Pokračoval ve studiích architektury a designu na University of Michigan .
Ghia a Pininfarina
V počátcích své kariéry návrháře však přesídlil do Evropy, konkrétně do Itálie, místo aby vstoupil do služeb některého koncernu z detroitské Velké trojky. Od léta 1958 pracoval v Turíně pro Ghiu. Přijít jako cizinec v době, která je označována zlatý věk italského automobilového designu, do jeho Mekky a navrhovat tu auta chtělo kuráž. První jeho kompletní prací byl malý roadster Innocenti 950 S s mechanikou „žabáka“Austin/Healey Sprite. Místo trochu „praštěného“ vzezření originálu mu vetkl ostřejší, ale velmi elegantní linky, které se později staly jeho charakteristickým rysem.
Asistoval i Sergiovi Sartorellimu při vzniku tvarů VW Karmann-Ghia typu 34, tedy hranatější patnáctistovky. Nakreslil jeho záď. Nakrátko přesídlil k Pininfarinovi, tam se podílel na vzniku prototypů Chevrolet Corvette Rondine. Obou dvou v letech 1963-1964. Tjaarda mohl přinést do jejich designu „trochu Ameriky“, i když pořád vypadaly značně italsky, „žraločí“ motivy dost zmírnil. Byly pozoruhodné už jen tím, že měly o něco těžší ocelovou karoserii místo tradiční laminátové a působily lehce a vzdušně, ne tak dramaticky a svalnatě jako sériové verze.
Sporťáky se navrhují možná lépe než velkosériové modely, protože prostě musí být krásné.
Jeho podpis pod spiderem Fiat 124 si bude pamatovat navěky každý, stejně jako nadčasovost divokého De Tomaso Pantera, které i po skoro půlstoletí pořád vypadá jako moderní supersport. To už byl zase zpět u Ghie. Jenže ukázal, že umí i malý vůz pro každodenní použití a „za babku“. Turínské studio koupil Ford a jeho definitivní „Project Wolf“ vyústil v první generaci Fiesty.
Spousta značek
Výčet značek, pro které Tjaarda kreslil, je bohatý: kromě vzpomínaných Lancia, Renault, Ferrari, Mercedes-Benz, Saab, Isuzu, Seat, Zastava (!), Chrysler, Aston Martin, Bitter, Rayton Fissore/Laforza, Suzuki, Bugatti, Lamborghini, Spyker, Fiat. Projektoval po tvarové stránce všechno od sporťáků přes sedany až po SUV a náklaďáky. Včetně hranaté Lancie/Autobianchi Y10 s kolmou zádí a Tipo 4 (Lancia Thema/Fiat Croma) během svého působení u Fiatu coby šéf Centro Stile. Později přešel na volnou nohu, k němu se vrátil restylingem roadsteru Barchetta (2003). Zajímavou kreací byla třeba plážová bugina Autozoadiaco Damaca (1968), nemluvě o monopostu formule 1 De Tomaso 505/38, ve kterém se v barvách týmu jistého Franka Williamse bohužel zabil v Zandvoortu Piers Courage (1970).
Ano, hodně aut považovaných za ryze italská navrhoval Američan s kořeny v zemi tulipánů. Zvláštní, ne? Skončil ale stylově: úpravami Mustangů a druhou sérií moderního roadsteru Shelby v roce 2007, která se ale vlastně nikdy do výroby nedostala. Tom Tjaarda zemřel v noci z 1. na 2. června 2017 v Turíně. Čest jeho památce!