Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Top Marques Monaco 2015: Letos už podvanácté

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Původně ryze lokální výstava luxusních automobilových značek učinila za dvanáct let nesmírný pokrok. Stalo se z ní nejprestižnější setkání tohoto druhu v Evropě a třetí nejvýznamnější podnik roku pořádaný v monackém knížectví.

I když tomu první dva dny nenasvědčovaly, o víkendu se sály Grimaldi Fóra skoro nedalo projít. Rekordních 42.000 návštěvníků si mohlo prohlédnout, případně koupit, nejrůznější tradiční drahé dárky, kuriozity, nemovitosti a služby. Nás ale zajímaly dopravní prostředky.

Zahájení doprovázelo diskusní fórum zástupců vlád a ministrů financí Monaka a několika evropských zemí na téma „Evropa a Euro – je vhodný čas k optimismu“, kterou zaštiťovaly místní pobočka privátního bankovnictví Edmond de Rothschild Group a Monaco Telecom. Jak případné...

Ve čtvrtek dopoledne si exponáty volně prohlédla jeho výsost, princ Albert II. Nechal si poreferovat o autech a lodích, vyfotografovat se a tu a tam stáhnul plachtu při debutu.

Pokud jde o návštěvníky, výrazně ubylo rusky hovořících s viditelně naditými konty, patrně proto absentovaly některé jim nadbíhající značky poněkud byzantského vkusu. Malé a rodící se automobilové značky jezdí do Monaka s nadějí, že zde najdou první kupce, ale ještě více doufají, že se jim podaří oslovit potenciální investory, kteří by do projektu nasypali peníze. Ono totiž – jak nám na Top Marques Monaco nezávisle potvrdilo několik pánů z různých firem – vyvinout supersport stojí nějakých 60 až 100 milionů eur...

Top Marques Monaco využívají i „špioni“ konkurenčních firem. Třeba o dánské Zenvo se velmi zajímal zakladatel zbankrotované nizozemské značky Spyker. Britské Ascari si vybírá oddechový čas ve stavbě supersportů, ale jejich španělský resort se závodním okruhem a jejich auty ani nestačí inkasovat.

Na neočekávaném místě jsme (i tentokrát) našli českou stopu. Francouzská firma Gold Energy nabízí 15.000 let starou, absolutně čistou vodu z České Lípy, doplňuje ji energetickým sirupem ve stylu Red Bull, přidává volně se vznášející plátečky zlata a všechno stáčí do exkluzivních čirých lahví ve stylu šampaňského. Každá z nich pak podle objemu stojí od desítek do stovek eur.

Nejdražším exponátem letošní výstavy Top Marques Monaco byla šedesátimetrová superjachta Cloud 9 loděnic Burgess, prezentovaná v podobě modelu. O 12 až 14 hostů v sedmi kabinách se stará 36členná posádka. K dispozici mají bazén, dvě vířivky, pár vodních skútrů a vrtulník. Zakázková stavba jachty si vyžádá tři až čtyři roky práce a nejméně 35 milionů eur.

Kromě dalších jachet a lodí nejrůznějších velikostí zřejmě mají rostoucí oblibu různé netradiční jet-ski, motorové surfy a podobné hračky. Bicykly letos absentovaly, ale značek motocyklů přibylo. Zdá se, že jejich customizace zažívá pravou renesanci. Dánskou značku Lauge Jensen a jejích pět typových řad s nekonečným množstvím doplňků a individuálních úprav už znají a kupují na celém světě.

Letos její zástupci přivezli nový čtvercový V-dvouválec , „1-eleven Squarehead“ připravený ve spolupráci s americkou firmou S&S z Wisconsinu, který jako jediný motocyklový V-motor splňuje emisní normu Euro 4.

Francouzský Midual staví ručně klasické cestovní muskulární motocykly poháněné plochým dvouválcem. Podobné, ale hrozivějšího designu a s V-dvouválcem má španělská značka Sbay, přičemž stejný koncept zastává italská Vertemati Factory.

Klasiku ukázal místní zástupce italské značky MV Augusta, brutální tuning (spolu s úpravami automobilů) přivezl německý úpravce NLC (No Limit Custom). Extrémem byl třetí koncept motocyklu Full Moon německé tuningové značky Akropovič, která dodává výfukové systémy a jejich tlumiče pro Harley-Davidson (ale i pro Audi, Mercedes-Benz a další vozy, které též byly přítomny).

Full Moon je již jejich třetím konceptem, prvním byl Morsus z roku 2011. Na druhé straně spektra se nacházely jednoválce 125 cm3/230 cm3 The Black Douglas Motorcycle Co snažící se volně interpretovat tvary britských vzorů z počátků značky, která vyráběla motorky v období 1907 až 1957. Němci přivezli elektrické hybridní městské malé motocykly FEDDZ; jejich konkurent Trefecta pak výkonný e-bike DRT.

Našim cílem jsou však auta. O co méně bylo k dispozici literatury, o to zajímavější byly neuspěchané rozhovory s reprezentanty jednotlivých značek. Velikou senzací byla světová premiéra konceptu finského elektrického supersportu Toroidion 1MW Concept.

Na počátku před asi deseti lety bylo přání dvou nadšených techniků Pasi Pennanena a hlavně Jyrki Jaatinena postavit elektroauto schopné vítězit v Le Mans.

Začali s čistým skicákem. Nyní jsme mohli tajit dech nad klasickými tvary inspirovanými velmi lehkým kupé s originálně řešeným elektropohonem s chlazeným elektromotorem v každém kole. Tedy s pohonem až 4x4, o celkovém nejvyšším výkonu až 1 MW (odpovídá konvenčnímu výkonu 1341 k) a přenosem ovládacích impulzů pomocí optických vláken.

Centrální akumulátor by mělo být možné indukčně bezdotykově dobít během velmi krátké chvilky, nebo – při závodech – bleskurychle vyměnit. Sériová auta budou mít výkon motorů samozřejmě nižší.

Další světovou premiérou byla elektrická Tesla, Model S v úpravě ruské firmy Larte Design, jejíž druhý kousek – SUV Black Crystal na bázi Mercedes-Benzu GL byl k vidění a svezení na přilehlém parkovišti.

Třetí světovou premiérou byl roadster vzhledu SS (Jaguaru) z roku 1935. Firma se jmenuje La Riviera (podle showroomu v Monaku) ale auto staví ve Velké Británii z komponentů aktuálních, či starších Jaguarů (řadový šestiválec 4,2 l/162 kW; čtyř- nebo pětistupňové řazení, automat). Doplňky jsou dle přání zákazníka – vystavený má chladicí box na šampaňské. Cena se pohybuje v rozmezí 4,725 až 5,265 milionů korun. První den na Top Marques Monaco prodali dva...

Italské dílny Mazanti připravily „definitivní“ a v mnoha drobnostech přepracovanou verzi 2015 svého prototypu Evantra 02. Americký atmosférický motor 7.0 V8 (ex-Chevrolet) upravený v Itálii má nyní o 50 koní více (701 k) a jede až 300 km/h. Vše je připraveno ke stavbě dalších kusů, dosavadní tři už mají dávno své majitele. Prototyp 00 byl k zastižení ve foyer kasina.

Co do významu pátou novinkou, nyní ponejprv na automobilové výstavě, byl prototyp slovenského létajícího automobilu AeroMobil 3.0. Slováci by rádi dali stroj na trh v roce 2017. Nyní je poslední čas na optimalizaci parametrů: počet míst – komfort – výkon motoru – dolet / dojezd. Také se hledají spolufinancující partneři. Je nesporné, že je čeká mnoho práce na poli leteckého a silničního schvalování.

Pokud jde o parametry, bylo řečeno: „Všechno je na internetu“, tak se čtenáři laskavě podívejte (najdete tam v heslech anabázi od skic AeroMobil 1.0 z roku 1994, přes verze 2.0 a 2.5. Současný pohání benzinový motor Rotax 912, ocelový rám konstrukce pokrývá karbonová povrchová vrstva. Jezdí rychlostí 160 a létá až 200 km/h, má dojezd 875 a dolet 700 km, přičemž kabina nabídne dvě sedadla.

Velmi pozoruhodným osvěžením byla účast dvou staronových, znovu se vynořivších značek. Kolem každé z nich se točila parta „starých“ nadšenců s jiskrou v oku, nadšením a zkušenostmi ze závodů i konstrukčních dílen. Italská ATS dokonce vozila v jednom z páru nových roadsterů ATS Stile50 Speedster vybrané zájemce.

Budoucím těžištěm výroby se má stát vystavený „statický prototyp“ kupé ATS GT inspirovaný tvary ATS z roku 1963, ale postavené z moderních materiálů. Pohon pravděpodobně zajistí odladěný motor Renault F1 V8 (+ 640 k).

Dalším připraveným produktem je sportovní prototyp ATS Sport pro značkové poháry poháněný (pravděpodobně) přes šestistupňovou sekvenční převodovku motory Suzuki ATS Extreme Hayabusa objemu 1,3, 1,4 nebo 1,6 litru.

Druhá parta podnikatelů, bývalých závodníků a techniků se sdružuje kolem nejstaršího monackého výrobce automobilů, značky Montecarlo Automobile. (Znovu) nabízejí supersporty Carlo Chiti Stradale 90 (počítají s maximálně 20 kusy), závodní jubilejní ALA50 MCA-BRC používající jako palivo LPG a nově připravený i pro hybridní pohon. Anebo typ Racsasse s motorem V12 BiFuel na benzin nebo LPG.

Do kategorie supersportů patří i kupé Radical RXC Turbo 500, vyvíjené pět let a homologované pro silniční provoz. Pohání jej přeplňovaný 3.5 V6 Ford (530 k). Auto jezdí rychlostí až 305 km/h, zrychluje z 0 na 96 km/h za 2,6 s a stojí 107.500 liber + DPH.

Mezi supersporty patří také dánské Zenvo ST1 s nejvyšší rychlostí limitovanou na 375 km/h a akcelerací z 0 na 100 km/h za 2,6 s. Pohon zajišťuje přeplňovaný americký Chevy 6.8 V8, převodovka – stejná, s jakou jezdí švédský Koenigsegg, ladila společnost Semach, řadicí software je vlastní. Díky němu mění rychlosti za rekordních, neuvěřitelných 35 ms! Auto vyrábějí šest let, dokončili již tři (zelený, stříbrný a žlutý), dalších 4 až 5 je ve stavbě.

Firma Nimrod Kuvajťana žijícího v Budapešti, s dílnami v Komárně a showroomem ve Vídni přivezla známé přestavěné Lamborghini (Avanti Rosso) a Ferrari (Zero a Katyusha, kit Strossek a úprava motoru Hennessey). Tatáž firma se úspěšně pustila i do kupé Bentley a SUV Toyota Land Cruiser.

Kouzlo starších časů přiváží britský výrobce Evanta s, tentokrát sériovým dvoumístným roadsterem Evanta Barchetta (na Top Marques Monaco 2013 vystavovali prototyp na bázi Jaguaru). Vůz volně inspirovaný roadsterem Aston Martin DB4 GT má tentokrát motor V8 pocházející ze stáje Aston Martin (případně i Jaguar) a mají jich postavit nejvýše 49. Kromě toho jim Aston Martin udělil oficiální licenci k opakované stavbě pěti kusů AM DBR1 (originál vyráběli v letech 1956-1959) s hliníkovými karoseriemi a 19 kusů DB4 GTZ.

Pojízdné komfortní kanceláře prezentovaly firmy Klassen (vany Mercedes-Benz, VW), nově i britská firma Senzati, jejíž Jet Sprinter se zvýšenou střechou (base Mercedes-Benz) umožňuje vztyčenou chůzi stevardky.

Světovou premiéru měla na Top Marques Monaco také pancéřová verze Mercedes-Benzu G s prodlouženým rozvorem – Alpha Phoenix mnichovské firmy Alpha Armouring Panzerrung. Poslední kanceláří byl Cadillac Escalade ESV Platinium Edition dovážený britskou firmou CliveSuttoN.

Esem francouzského specialisty Monstaka na úpravy japonských vozů byl tentokrát Nissan GT-R35 GT1000, zatímco její domácí rival – France Auto Racing s využitím japonských specializovaných dílů značky Forge Motorsport připravil a vystavil ukázkovou studii též na bázi GT-R.

Na ostatní „běžné“ značky už nezbývá prostor, proto rychle chodbou s premiérovým plážovým elektro Mini-Moke, respektive tvary a jménem e MK 6, které vystavila francouzská společnost. Pozor, nejde ani o čínský prototyp Moke Chery z loňského Top Marques Monaco, ani o čínské šasi Moke z Paříže 2014 - obě firmy skončily kvůli patentové ochraně u soudu. Exponáty doplňovala klasická auta čekající na aukci – většinou italských a britských sportovních značek, a též tři vzácné plážové fiaty.

Venku v boxech čekalo 32 unikátních vozů, s nimiž je více nebo méně snadné se po trati F1 vedoucí knížectvím svézt. A pokud přijedete v pátek odpoledne nebo o víkendu, spatříte snad největší koncentraci supervozů na světě. Kdybyste libovolně hodili kamenem, určitě některý trefíte. Pro nás bylo největším osvěžením vidět v pohybu Alfa Romeo Montreal nebo Ghia Jolly. K tomu kovový cinkot a pracovní ruch dělníků stavějící tribuny a svodidla pro nadcházející závod F1 a hrozny fotografů, většinou výrostků s přístroji a kamerami přebíhající kolem zatáček a fotografující nekonečný proud defilujících exkluzivních vozů. Prostě typické a jedinečné Monaco...

Text a foto Jiří Fiala

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)