Toyota GT86: Nástupce Hachi-Roku potvrzen!
První generací GT86 se Toyota vrátila k výrobě sportovních kupé. Japonské označení „Hachi-Roku“ (osmdesát šest) nesla už veleslavná Corolla AE86 před třemi dekádami. Dodnes se tahle auta používají při závodech ve driftování, ano, měla ještě pohon zadních kol. Pro ideového následníka se rozhodla uvést znovu v život stejná legendární čísla, na domácím trhu navíc ani písmena GT oficiálně nepoužívá. Ovšem zatímco AE86 byla odvozena z opravdu velkosériové produkce, moderní kupátko vyvinula Toyota se Subaru. A hodlá v tom pokračovat, byť spolupráce s Plejádami není dosud úplně jasná.
Ačkoli se Gerald Killmann letos v únoru vyjádřil v tom smyslu, že odbyt GT86 zůstává na hlavních trzích (v USA, Japonsku a Austrálii) za očekáváním, nástupce se připravuje. Ano, prvotní nadšení nejen motoristického tisku poněkud vyprchalo... Sériového kabrioletu, opravdu nadupaných verzí či čtyřdveřového modelu se ani v této, ani v příští generaci určitě nedočkáme. Spekulovalo se rovněž o ostrém boxeru s objemem 2,5 l, turbem a čtyřkolkou, případně hybridu, taktéž s pohonem obou náprav. Proč? Protože ani Toyota si nemůže dovolit modely, které by se prodávaly jen po stovkách kusů. Ale základní verze přijde, prostě pomyslnou flintu do žita nehází. Máte radost? Připomeňme, že současný model pohání čtyřválcový dvoulitrový zážehový boxer se 147 kW, byl představen v prosinci roku 2011.
Japonská automobilka si navíc velmi dobře uvědomuje, co znamenají cenově dostupné dvoudveřové sporťáky se zadním pohonem pro její image. A už i velcí mužové včetně toho nejvyššího, prezidenta Akia Toyody, přiznali, že ukončení produkce zábavných aut bylo chybou. Výkonný viceprezident Toyota Motor Europe Karl Schlicht řekl v rozhovoru pro australský server Motoring na autosalonu v Paříži mimo jiné: „Trh po celém světě není velký. My si ale chceme zcela vážně udržet GT 86 čistou, auto jako je tohle musí v nabídce zůstat. V minulosti jsme ukončili výrobu takových vozů, například Celicy a nechceme je ztratit znovu. Po čase to škodí image. “
Schlicht samozřejmě přiznal, že do firemní kasičky nenese „šestaosmdesátka“ takové zisky, jak se původně předpokládalo. Potvrdil však, že druhá generace se připravuje. „Ano, je na cestě. Současný model však musí projít normálním životním cyklem,“ dodal. To znamená, že si na nástupce ještě minimálně tři, možná i čtyři roky počkáme.