Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Zero-Emission Powertrain
Vodíkový tahač Toyota Project Portal 2.0 ujede 480 km na jedno natankování
Toyota Project Portal
Toyota Project Portal
33 Fotogalerie

Toyota je zas o krok blíž vodíkovým náklaďákům. Pohon povolila Kalifornie

Po automobilech s vodíkovými palivovými články je Toyota opět o krok blíž i těžkým vodíkovým tahačům, které mohou mít větší uplatnění.

O uplatnění vodíku při pohonu automobilů hovoří v poslední době hned několik významných společností, zřejmě největším propagátorem vodíkové budoucnosti je však dlouhodobě Toyota. Japonská automobilka už nabízí druhou generaci modelu Mirai, který pracuje s vodíkovými palivovými články, souběžně však pracuje i na technologii použití vodíku jako paliva v běžných spalovacích motorech.

V současnosti však vodíkové vozy stále naráží na problém s infrastrukturou, která roste velmi pomalu a v mnoha místech světa je zoufale řídká. Ceny jsou navíc stále poměrně vysoké – a to jak za samotné pořízení vozu, tak i za jeho provoz. Mnozí kritici vodíku pak otevřeně říkají, že v osobní dopravě pro něj není místo.

Video placeholder
Otevření první samoobslužné veřejné plnicí stanice na vodík, Orlen Benzina Barrandov • Orlen Unipetrol

Uplatnění by však mohl najít v leteckém průmyslu a u užitkových vozů. Vedle stavebních strojů se nabízí především nákladní vozy určené k dálkové přepravě, u kterých baterie omezují nosnost, a jejich dlouhé nabíjení prodlužuje čas potřebný k doručení zásilky. To vše by vodík řešil.

Americké zastoupení značky Toyota se nedávno pochlubilo, že pro své pohonné ústrojí s palivovými vodíkovými články, určené do těžkých tahačů, získalo od kalifornského úřadu CARB (California Air Resources Board) bezemisní certifikát ZEP (Zero Emission Powertrain). Jinak řečeno – smí se prodávat ve státě Kalifornie.

Pohonné ústrojí se skládá z nádrží na vodík, baterií, elektromotorů, převodovky a samotných palivových článků. Cílem společnosti by mělo být nabídnout toto plně funkční pohonné ústrojí zavedeným společnostem, které by ho mohly následně integrovat do tahačů jako alternativu k zavedeným vznětovým motorizacím.

Toyota by nyní měla plánovat uvedení celé sady pohonného ústrojí na trhy, přičemž výroba techniky by měla odstartovat v továrně ve státě Kentucky v průběhu tohoto roku. Zájem o vodíkové pohonné ústrojí by pak mezi americkými výrobci mohlo podpořit několik dotačních programů.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Toyota přitom na vývoji vodíkového pohonu pro tahače pracuje již pěknou řádku let. Ostatně mnozí si možná ještě vzpomenou na projekt Portal, kdy společnost představila prototyp tahače s vodíkovými palivovými články, který prošel testováním v přístavu Los Angeles. Později se k projektu přidal i výrobce tahačů Kenworth, který poskytl 10 vozů pro další vývoj prototypu a jeho testování při náročnější práci u významných odběratelů.