Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodíkový tahač Toyota Project Portal 2.0 ujede 480 km na jedno natankování

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Toyota odhalila druhou verzi svého elektrického nákladního vozidla třídy 8 poháněného vodíkovými palivovými články. Udělala tak další krok k budoucnosti bezemisních nákladních vozidel.

Toyota Project Portal 2.0 představená v Centru pro automobilový výzkum (CAR) v severním Michiganu s interním označením „Beta“ rozšiřuje schopnosti prvního testovacího kamionu Project Portal díky prodloužení dojezdu na více než 480 km na jedno natankování a nové spací kabině.

První nákladní vozidlo Project Portal s interním označením „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 urazilo bezmála 16.000 testovacích kilometrů se zátěží v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti v přístavech Long Beach a Los Angeles i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovalo žádné emise.

Toto vozidla má být od letošního podzim využíváno k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti, čímž v uvedených přístavech zvýší kapacitu bezemisní nákladní dopravy a přispěje ke snížení dopadů přepravy na životní prostředí.

Toyota Project Portal 2.0 vychází ze zkušeností získaných s vozidlem „Alpha“ v loňském roce a využívá téměř identický pohonný systém. Ten má opět původ v osobních vozech Toyota Mirai a nákladnímu vozidlu má poskytovat nejvyšší výkon 493 kW (670 k) spolu s maximálním točivým momentem téměř 1800 N.m.

Hodnoty výkonu i točivého momentu jsou u nového tahače prakticky shodné s první verzí „Alpha, ale vývojovému týmu se podařilo se prodloužit dojezd vozidla a současně vylepšit další klíčové parametry.

Toyota v souvislosti s představením tahače Project Portal 2.0 uvedla, že v přístavech Long Beach a Los Angeles v současnosti pracuje více než 16 tisíc nákladních vozidel produkujících škodlivé emise a očekává se, že tento počet raketově vzroste.

Ve všech přístavech Spojených států se používá přes 43 tisíc nákladních vozidel pro přepravu na krátké vzdálenosti, což se negativně projevuje v produkci vysokého množství karcinogenních látek, pevných částic ze vznětových motorů a dalších znečišťujících látek vypouštěných do vzduchu v přístavech a jejich okolí.

Cílem vývoje tahačů s palivovými články je nabídnout k těmto konvenčním vozidlům používaným v přístavech alternativu, která bude k životnímu prostředí výrazně přívětivější.

Představení nového nákladního vozu navazuje na strategický program Toyoty „Environmental Challenge 2050“, v tomto případě s cílem eliminovat emise CO2 produkované společností Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach.

Toyota v minulosti již ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, který bude celosvětově první megawattovou elektrárnou využívající palivové články s tavenými uhličitany, jejíž součástí bude i vodíková čerpací stanice. Závod na bázi 100% obnovitelného paliva bude využívat zemědělský odpad k produkci vody, elektřiny a vodíku na podporu provozu společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme