Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Project Portal
Toyota Project Portal
Toyota Project Portal
Toyota Project Portal
17 Fotogalerie

Vodíkový tahač Toyota Project Portal 2.0 ujede 480 km na jedno natankování

Toyota odhalila druhou verzi svého elektrického nákladního vozidla třídy 8 poháněného vodíkovými palivovými články. Udělala tak další krok k budoucnosti bezemisních nákladních vozidel.

Toyota Project Portal 2.0 představená v Centru pro automobilový výzkum (CAR) v severním Michiganu s interním označením „Beta“ rozšiřuje schopnosti prvního testovacího kamionu Project Portal díky prodloužení dojezdu na více než 480 km na jedno natankování a nové spací kabině.

První nákladní vozidlo Project Portal s interním označením „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 urazilo bezmála 16.000 testovacích kilometrů se zátěží v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti v přístavech Long Beach a Los Angeles i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovalo žádné emise.

Toto vozidla má být od letošního podzim využíváno k přepravě nákladů na krátké vzdálenosti, čímž v uvedených přístavech zvýší kapacitu bezemisní nákladní dopravy a přispěje ke snížení dopadů přepravy na životní prostředí.

Toyota Project Portal 2.0 vychází ze zkušeností získaných s vozidlem „Alpha“ v loňském roce a využívá téměř identický pohonný systém. Ten má opět původ v osobních vozech Toyota Mirai a nákladnímu vozidlu má poskytovat nejvyšší výkon 493 kW (670 k) spolu s maximálním točivým momentem téměř 1800 N.m.

Hodnoty výkonu i točivého momentu jsou u nového tahače prakticky shodné s první verzí „Alpha, ale vývojovému týmu se podařilo se prodloužit dojezd vozidla a současně vylepšit další klíčové parametry.

Toyota v souvislosti s představením tahače Project Portal 2.0 uvedla, že v přístavech Long Beach a Los Angeles v současnosti pracuje více než 16 tisíc nákladních vozidel produkujících škodlivé emise a očekává se, že tento počet raketově vzroste.

Ve všech přístavech Spojených států se používá přes 43 tisíc nákladních vozidel pro přepravu na krátké vzdálenosti, což se negativně projevuje v produkci vysokého množství karcinogenních látek, pevných částic ze vznětových motorů a dalších znečišťujících látek vypouštěných do vzduchu v přístavech a jejich okolí.

Cílem vývoje tahačů s palivovými články je nabídnout k těmto konvenčním vozidlům používaným v přístavech alternativu, která bude k životnímu prostředí výrazně přívětivější.

Představení nového nákladního vozu navazuje na strategický program Toyoty „Environmental Challenge 2050“, v tomto případě s cílem eliminovat emise CO2 produkované společností Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach.

Toyota v minulosti již ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, který bude celosvětově první megawattovou elektrárnou využívající palivové články s tavenými uhličitany, jejíž součástí bude i vodíková čerpací stanice. Závod na bázi 100% obnovitelného paliva bude využívat zemědělský odpad k produkci vody, elektřiny a vodíku na podporu provozu společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach.