Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D – Stále má své kouzlo

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 17. 6. 2019
44
48
Zobrazit náhledy (44)
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Land Cruiser patří mezi poslední poctivé offroady a stále se nabízí na českém trhu. K mání je sice jen se čtyřválcem, přesto si myslíme, že má pořád co nabídnout.

Design, interiér


Žijeme v době, kdy chce každý SUV. Jenže sportovně-užitkové vozy už dávno nesymbolizují snadnou prostupnost náročným terénem, samozřejmost pohonu všech kol či dokonce základ v podobě žebřinového rámu. Poctivá SUV byste dnes napočítali na prstech jedné ruky. Toyota Land Cruiser naštěstí stále patří do této hrstky přeživších a nic na tom nezměnila ani poslední modernizace. České zákazníky tak může mrzet jen značně omezená nabídka pohonných jednotek. Může být „lanďák“ se čtyřmi válci důstojným parťákem na silnicích i mimo ně?

Zůstává svůj

Ani omlazovací procedury nemění charakter Land Cruiseru. I v nejnovějším podání je to auto, které budí respekt na první pohled. Ani ne tak vzhledem, jenž je spíše usedlý, ale celkovými rozměry. Délka 4780 mm, šířka 1885 mm a výška 1890 mm (včetně střešních nosičů) určitě nejsou proporce, které byste na křižovatce přehlédli. Snadné prostupnosti v náročnějších podmínkách pomáhá světlá výška 215 milimetrů.

Facelift přinesl především kosmetické úpravy. Přepracování se dočkala příď s výraznou šestiúhelníkovou maskou a užšími světlomety. Vyjma základního provedení Live s halogenovými světly dostanete ve všech ostatních výbavových stupních Bi-LED technologii s automatickou regulací výšky. Mezi změny patří výrazný přední prolis na kapotě či přepracované zadní LED svítilny.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Nejdostupnější Land Cruiser má pouze jeden pár dveří a vyjíždí na sedmnáctipalcových ocelových kolech. Tedy nejdostupnější… Ani základní verze se nevejde pod milion, stojí 1.049.900 Kč. Testovaný exemplář s bohatou výbavou a 19“ litými koly už přijde na více než 1,7 milionu korun. Styl a výbava holt něco stojí. A „naší“ verzi nechybí ani jedno. Příplatková bronzová barva Avant Garde mu náramně sluší a s obutím tvoří elegantní celek, který se na parkovištích mezi ostatními SUV určitě nenechá zahanbit.

Drobně se upravovala také kabina, která však i po modernizace působí oldschoolově. Nemohou za to jen použité materiály, tedy často bytelné tvrdé plasty, ale třeba i zpracování středového panelu s nespočtem fyzických tlačítek. Je to sice takové „devadesátkové“, ale v době, kdy se všichni výrobci snaží veškeré funkce nacpat do multimediálního systému, vlastně sympatické. Ani tady infotainment nechybí, obrazovka má osm palců a ve dvou nejvyšších výbavách je vybavena navigačním systémem a čtrnácti JBL reproduktory. Multimédia fungují relativně svižně, grafika už ale působí poněkud zastarale a obrazovka na dotyk nereaguje vždy napoprvé.

Minimální změny tedy znamenají, že se příliš nebude lišit ani naše hodnocení prostoru z dřívějška. Land Cruiser dostává sedačky s minimálním bočním vedením, ale širokými sedáky, takže se sem pohodlně posadí i rozvalitější postavy. Dostatek místa zůstává posádce vpředu pro nohy a rezerva nad hlavou je doslova luxusní. To stejné platí pro druhou řadu, kam se díky celkové šíři klidně posadí i tři dospělí. A početnějším rodinám je k dispozici paket Family se třetí řadou elektronicky sklopných sedadel. Nouzovka, kterou využijete hlavně pro malé ratolesti, přijde na 60.000 Kč.

Víko zavazadelníku se nadále otevírá do strany, bohužel pro nás na tu méně vhodnou. Když zrovna zaparkujete podélně a chcete náklad vyndávat na chodník, musíte dveře chtě nechtě obcházet. Těší nás, že součástí zůstalo i samostatně otevíratelné zadní okénko, kterým naložíte většinu drobných nezbytností. Do pětidveřové verze se vejde 621 litrů zavazadel, sklopením druhé a třetí řady vznikne 974 litrů, případně 1833 litrů až po střechu. Objem se vzpřímenou třetí řadou sedaček je spíše symbolický – 104 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtyři, nebo nic

S poslední modernizací se bohužel nic nezměnilo na hodně chabé nabídce pohonných jednotek, která čítá jediný motor. Už i třílitr byste v ceníku vyhlíželi marně, zákazníci se musí spokojit s 2,8litrovým vznětovým agregátem o výkonu 130 kW při 3400 otáčkách a 450 newtonmetry točivého momentu v pásmu od 1600 do 2400 otáček. Na zpřísňující se emisní normy reaguje přeplňovaný čtyřválec dvojitou recirkulací výfukových plynů a vstřikováním močoviny. Spíš z nostalgie připomeňme, že to stejné auto pořídíte jinde ve světa s 5,7litrovým osmiválcem. Ach jo.

Motor se páruje se šestistupňovou manuální převodovkou, případně planetovým automatem o stejném počtu stupňů. To byl také náš případ. Síla putuje na všechna čtyři kola prostřednictvím stálé čtyřkolky. Standardem je rovněž uzávěrka mezinápravového diferenciálu a ve vyšších výbavách zadní diferenciál Torsen s omezenou svorností. Zachována zůstává koncepce ocelového žebřinového rámu i slušné terénní parametry – „lanďák“ zvládne brodění v 700 milimetrech, boční náklon a stoupavost až 42 stupňů. Přední nájezdový úhel má hodnotu 31°, přechodový 22° a konečně zadní 25°.

Čtyřválec se za studena vyznačuje hrubším chodem, který se postupně promění v takové to typické naftové brumlání pod vousy. Také při výraznější akceleraci umí být motor pořádně hlučný, což naštěstí kompenzuje dostatečná izolace, takže vás v interiéru ve většině případů neruší. Při klidné jízdě se motor pohybuje okolo 1200 otáček, a pokud nebudete plyn sešlapávat až k podlaze, ani při akceleraci se nepřehoupnete přes dva tisíce. Samočinné ústrojí má dost dlouhé převody, tudíž při ustálené dálniční stotřicítce točí motor nějakých 1900 otáček.

Spolupráce pohonného ústrojí s automatem si zaslouží pochvalu. Řadí plynule a problém mu nedělá ani popojíždění v městských kolonách. Jen reakce na sešlápnutí plynového pedálu nejsou zrovna bezprostřední, na prodlevě by se určitě ještě dalo zapracovat.

Už o tom byla řeč minule. Auto s pohotovostní hmotnosti téměř 2,3 tuny by zkrátka větší motor potřebovalo jako sůl. Těch 130 kW je prostě málo, což pocítíte hlavně na dálnicích a při potřebě předjíždět. Že to není na nějaké vášnivé průjezdy zatáčkami, pocítíte v prvních esíčkách. Auto hmotnost vymazat nedokáže, karoserie se značně naklání a do zatáčení se příliš nehrne, takže o to více musíte pracovat s volantem. To je znát nejen při jízdě, ale třeba i v našich podzemních redakčních garážích, kde místa kolem vozu není na rozdávání.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

V ustáleném tempu vás naopak překvapí, jak je Land Cruiser tichým a poklidným společníkem. Ani při dálničním tempu není výrazný aerodynamický svist, což by vzhledem k celkové stavbě karoserie bylo pochopitelné. O dobře odhlučněném motoru už řeč byla a to samé platí pro podvozek s minimálním valivým hlukem od kol. Podvozek se vzduchovým odpružením je vzhledem k naladění spíše houpavý, ale ne rozevlátý. Většinu nerovností tuzemských cest překoná bez ztráty kytičky.

To pravé ořechové ale přichází až se sjezdem mimo zpevněné komunikace. Čím náročnější terén se objevuje před vámi, tím víc vás schopnosti auta začínají oslňovat. K dispozici je celá plejáda jízdních režimů, případně můžete navolit tzv. Crawl Control, který japonská značka popisuje jako automatický systém pro jízdu terénem. Vlastně je to funkce, kterou navolíte a už se o nic nemusíte starat. Jen s otevřenými ústy sledujete, jak se auto prokousává náročným terénem. Právě do těchto schopností se nakonec zamilujete natolik, že vozu dokážete odpustit i absenci plnotučného motoru.

Vzhledem k tomu, s jakou hmotností musí motor pracovat, bereme spotřebu okolo deseti litrů za přijatelnou. Mohlo by to být i víc, například na dálnicích či při popojíždění v městských kolonách, tam si Land Cruiser klidně řekne o 18 litrů. Naopak s klidnou nohou na okreskách není problém se podívat pod dvoucifernou hodnotu a jezdit za nějakých devět litrů.

Závěr


Závěr

Jak už jsme si řekli, našetřený milion vám na nového Land Cruisera stačit nebude, i když byste se spokojili s jedním párem dveří a vstupní verzí Live. A pokud chcete slušnou výbavu (kterou „lanďák“ určitě nabídnout umí), třetí řadu sedadel či hezká devatenáctipalcová kola, připravte si něco kolem 1,7 milionu.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Land Cruiser nám znovu ukázal, proč má mezi poctivými offroady dlouholetou tradici. Je to nezmar, který se v terénu nezalekne ničeho. Na běžných českých silničkách je to pohodlně houpavé auto, na dálnici zase překvapí harmonickým chodem. Ani ta spotřeba není tak špatná. Jen by mu slušel silnější motor. Se čtyřválcem se sice dá žít, ale tohle auto dává víc než které jiné jasně najevo, že by sneslo o poznání větší porci výkonu. Škoda.

Nejlevnější verze modelu 1.049.900 Kč (2.8 D-4D AT /130 kW Live 3dv.)
Základ s testovaným motorem 1.049.900 Kč (2.8 D-4D AT /130 kW Live 3dv.)
Testovaný vůz bez příplatků 1.709.900 Kč (2.8 D-4D AT /130 kW Active Trend)
Testovaný vůz s výbavou 1.791.900 Kč (2.8 D-4D AT /130 kW Active Trend)

Plusy

  • Nestárnoucí vzhled
  • Schopností v terénu
  • Prostorná kabina
  • Komfortní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Slabý motor
  • Nepraktické otevírání zavazadelníku

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
Cena základní sestavy 1 709 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ litá kola, kontrola stability přívěsu, Bi-LED světlomety s automatickým nastavením výšky, LED přední mlhovky, LED světlomety pro denní svícení, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, hlídání opuštění jízdního pruhu, senzor deště, zadní parkovací kamera, zadní diferenciál Torsen, přizpůsobivé zavěšení s proměnnou tuhostí, přizpůsobení trakce typu zvoleného povrchu, panoramatický monitor, paměť nastavení sedadel, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, klimatizovaná přední sedadla, multimédia s 8“ dotykovou obrazovkou a navigací atd. Kč Kč
Cena testované sestavy 1 791 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+22.000,-), paket Family se třetí řadou sedadel (+60.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2755
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.3 / 7.4
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 621 / 1833
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2280 / 710
Rozměr pneu: 265/55 R19
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1890
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: SUV coze?
| 20. 6. 2019
Jasně. A ledky a high-end sound systém. Ok :yes:
Re: Re: Re: Re: Re: Nikoliv.
| 19. 6. 2019
Jde o to, ze klasické žárovky v terénu obstojí daleko lip.
Re: Re: Re: Re: Nikoliv.
| 19. 6. 2019
A hlavně jinou cenovku :-[]
Lexus není Land Cruiser, sorry.
Re: Re: Re: Nikoliv.
| 19. 6. 2019
To mi pripada jako slovickareni. Lexus ma stejny podvozek i karoserii, stejnou prevodovku i diferencial torsen. A dela se na stejne lince jako Land Cruiser. Jen ma oproti LC luxusnejsi interier, audio, svetla apod. Z hlediska jizdnich vlastnosti a schopnosti je to stejne auto.
Re: Re: SUV coze?
| 18. 6. 2019
Kdysi jsme meli par let ctyrlitrovy Jeep Cherokee (ne grand), tak si myslim dokazu predstavit co presne mas na mysli. Ten motor tam neni kvuli vykonu, ten je kvuli pohode a hlavne to vsechno vydrzi, to proste nejde ojet a vo to de. Takovy maly tanciky to jsou.
Jinak ten Jeep projel takovy veci, ze dodneska nechapu. Redukce a nazdar jedes cernou sjezdovkou nahoru jako by se nechumelilo, Land Cruiser je pocitam zrovna takova masaz, ikdyz nevim, jestli ma teda taky redukovanou prevodovku ... jak uz jsem rikal nahore, ja se v tech offroadech moc nevyznam. Ale vim, ze do LC patri V8 :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku